Commentaar geven tijdens de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Commentaar geven tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:44

Hallo :)

Ik zie regelnatig op (dressuur)wedstrijden dat de lezer tijdens de proef de ruiter nog tips geeft. 'Actiever rijden!, 'Let op je hakken!' en nog wat varianten. Is dit eigenlijk wel toegestaan, vroeg ik me af. Het zijn meestal gesloten juryhokjes dus ja... Jury hoort 't niet echt denk ik :')

Maar zomaar uit nieuwsgierigheid; mag dat nou?

Anoeska27

Re: Commentaar geven tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:48

Nee, dat is niet toegestaan. Het is alleen voor ons juryleden inderdaad niet altijd te horen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:50

het mag niet, officeel mag jij ook niet tegen je pony/paard praten. maar dat wordt door veel jury's door de vingers gezien.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:15

Je kunt de baan uitgestuurd worden als de jury hoort dat de lezer tips geeft. Zelf praten kan je een punt per onderdeel kosten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 01:30

Staat gewoon in de reglementen. Hulp van derden is niet toegstaan, op straffe van uitsluiting.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 03:43

Ik heb het weleens gezien op een Kampioenschap... Dat iemand aan de zijlijn rustig een deelnemer aanwijzingen aan het geven was, ik kreeg toen van iemand anders te horen dat een jury dat zelf moest opmerken, dus ik kon er niets aan doen. Weet iemand toevallig of dat klopt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 08:45

Nee, mag niet en idd moet de jury het zelf opmerken (wel zo eerlijk, anders kun je je concurrentie wel erg makkelijk uitschakelen). Ik vind het wel altijd superonsportief, soms worden er tijdens de proeven echt nog complete lessen gegeven... bij de A-Bpony´s a la, maar volwassenen???

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:54

Men aan de kant mag geen commentaar geven anders kun je gediskwalificeerd worden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:57

dat je lezer geen tips mag geven snap ik heel goed, is gewoon valsspelen. maar dat je niet tegen je paard zou mogen praten? Hele dialogen afleggen is natuurlijk vooral iritant, maar ik denk dat je weinig voordeel hebt op andere mensen als je praat tegen je paard. tenzij je een erg goede pennypaardenfluisteraar bent natuurlijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:16

In het reglement staat duidelijk dat stemhulpen niet toegestaan zijn, Ilse. Ik hoor ook wel eens een ruiter vragen; welke kant, nadat er al voorgelezen is. Dat verreken ik in het cijfer en onderaan vermeld ik dan dat ze de proef uit het hoofd moeten kennen. In feite is dit ook al hulp van derden en zou ik de combinatie uit kunnen sluiten.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:22

Ik moest eens een ring jureren waar de mama/lezer ook doodleuk met gebaar en al aanwijzigingen aan het geven was. Was op zich een erg net proefje maar bij elk gebaar/aanwijzing was het bij mij onverbiddelijk -2. Dat ruitertje (het waren pony's) was dus ergens laatste geeindigd. En ik weet wel dat het maar kinderen zijn en dat de ruiter daar niks aan kan doen maar ja, zo kan iedereen wel paardrijden.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:28

x_Quinta_x schreef:
Ik moest eens een ring jureren waar de mama/lezer ook doodleuk met gebaar en al aanwijzigingen aan het geven was. Was op zich een erg net proefje maar bij elk gebaar/aanwijzing was het bij mij onverbiddelijk -2. Dat ruitertje (het waren pony's) was dus ergens laatste geeindigd. En ik weet wel dat het maar kinderen zijn en dat de ruiter daar niks aan kan doen maar ja, zo kan iedereen wel paardrijden.

Ik neem aan dat jij geen officieel jurylid bent?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:30

Nee ik rij LRV en in Belgie is het zo dat je vanaf een bepaald niveau dat je zelf rijdt, verplicht wordt om lagere niveau's te jureren. Doe je dat niet dan zit er geen wedstrijd rijden meer in voor jou.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:13

Puur uit nieuwsgierigheid: krijg je dan wel regels mee op basis waarvan je jureert of hanteert ieder zijn eigen regels? Om bij dit voorbeeld te blijven: is het de regel om bij iedere hulp van derden twee minpunten te geven? Of doen anderen dat weer anders?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:16

-2 bij elke keer mag hier in Nederland niet. Als je helemaal streng volgens de regels gaat dan is het bij hulp van derden meteen uitsluiting.

Bij een normale vergissing is het -2, -4 en dan uitsluiting. Maar dat is hier niet aan de orde.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:30

Daarom ben ik nieuwsgierig naar de regels in België.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:35

Ja in belgie krijg je wel een blad mee waar de regels zo'n beetje op staan: eerste vergissing, tweede vergissing, wat te doen bij vallen enz. Maar dat van hulp van derde heb ik eens een keer opgemerkt bij het springen toen ik aan het kijken was. Een ruiter nam tijdens het parcours een zweep aan van iemand uit het publiek en werd toen uitgesloten obv hulp van derde. Anders had ik dit ook niet geweten. Maar in belgie bij de lrv is er wel een te kort aan jury's. Soms moeten ruiters die in de voormiddag wedstrijd rijden 's middags op dezelfde wedstrijd een niveau lager gaan beoordelen en van die toestanden.
Bij mijn club is het al eens voorgevallen dat een gewone bestuurslid (geen ruiter of rijkennis) is gaan jureren (B ofzoiets dacht ik) Deze mensen worden dan wel niet gevraagd van de lrv, maar als bevoorbeeld iemand niet kan, dan mogen deze mensen wel vervangen. Als ze maar lid zijn van lrv en als het dat proefjes B zijn ofzo. Niet zo eerlijk altijd dus.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:52

Jee, wat apart.....

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:55

Maar natuurlijk organiseert de LRV ook jurycursussen waar je aan mee kan doen met examens bij enz. Alleen doe ik die cursussen niet omdat je dan veel vaker een brief in de bus krijgt of je komt jureren.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:37

Met hulp van derden vind ik het eelijk gezegd altijd lastig om de uitsluitingsregel te handhaven.
Stel de concurrent of een ander persoon, staat aan de kant en geeft een aanwijzing. Daar kan de deelnemer dan niets aan doen maar volgens de reglementen moet je wel uitsluiten.
Daarnaast moet je wel heel zeker zijn dat het aanwijzingen zijn en niet dat praatje met de buurman. En als iemand 40 m van je af staat is dat lastig vast te stellen.
Daarnaast vind ik de regel uitsluiting wel erg zwaar maar dat is een persoonlijk iets wat niet mee zou mogen tellen :o. Maar met een strafpunt per onderdeel net zoals bij stemhulp zou ik persoonlijk meer vreede mee hebben.

tot nu toe 2 x meegemaakt
1 x stond de lezer aanwijzingen te geven o.a. de aanwijzing dat de amazone in de verkeerde galop zat. Ik min hoofd na de proef uit het hok, zie ik een collegajurylid (IZ) staan in de hoek. Die heb ik toen wel even streng toegesproken.
De andere x stond ik een vriendin voor te lezen, die had een paard dat niet zo voorwaarts was en gingen supporters met een zweep op hun laars tikken om hem meer voorwaarts te krijgen. Toen heb ik ze ook maar even dringend gevraagd of ze daarmee op wilden houden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:46

Ik heb 1 keer meegemaakt dat een moeder haar dochtertje van net 6 op een veel te grote pony enorm aan het helpen was. Ik heb toen bij elke keer hulp een sterretje op de protocol laten zetten, met eronder een duidelijke boodschap aan mama, dat kindlief ZELF moet rijden en gezien de rijkunst misschien beter af was bij de Bixie, waar mama wel mag helpen...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:15

Ik heb een tijd terug wel eens een 'discussie' gehad met mijn vader tijdens de proef.
Dacht dat hij verkeerd voorlas (oefening klopte wel maar letters niet) dus corrigeerde hem, uiteindelijk bleek ik degene die fout zat. :o

Ben er na de proef en op mijn coupon op aangesproken. Daarna ook nooit meer tegen mijn vader in gegaan. :Y)

Het mag inderdaad niet maar gebeurt wel eens. Vooral bij dichte juryhokjes.

mirellylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:21

Nee eigenlijk mag dit niet, wanneer de proef begonnen is mag je niet meer praten, ook als ruiter niet tegen je paard.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:02

Als ik de bixieproeven van mijn zusje voorlees geef ik nog wel eens een aanwijzing. Maar dat is meer omdat mevrouw altijd zo zit te genieten en om zich heen te kijken dat ze vergeet te rijden. Als gevolg staat er vaak op de coupon 'pony gaat grazen' 'pony draait zich om' 'te laat afgewend' :')
bij bixie maakt dit ook nog niet zoveel uit.
Maar in de knhsproeven is het verboden ja. Logisch natuurlijk

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:06

Anthonia_ schreef:
Als ik de bixieproeven van mijn zusje voorlees geef ik nog wel eens een aanwijzing. Maar dat is meer omdat mevrouw altijd zo zit te genieten en om zich heen te kijken dat ze vergeet te rijden. Als gevolg staat er vaak op de coupon 'pony gaat grazen' 'pony draait zich om' 'te laat afgewend' :')
bij bixie maakt dit ook nog niet zoveel uit.
Maar in de knhsproeven is het verboden ja. Logisch natuurlijk

Hihi, die is grappig _O- Wel leuk dat je zusje zoveel plezier heeft in wedsrijd rijden. Ik stond (en nog steeds) altijd strak van de zenuwen omdat ik het perse goed wilde doen :o

Maar on-topic: Het mag niet, maar je kan het nooit helemaal voorkomen.