Zonder zadel rijden is eng. Hoe krijg ik zijn vertrouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zonder zadel rijden is eng. Hoe krijg ik zijn vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:48

Hallo,

Mijn verzorgpaard is een zeer brede, grote Haflinger ruin van 10 jaar. Hij is al een hele dikke 7 jaar onder het zadel. Hij kan zéér stout uit de hoek komen, maar over het algemeen gaat het erg goed tussen ons!
Laatst had ik lekker grondwerk met hem gedaan, en na afloop leek het me wel eens leuk om een rondje zonder zadel op hem te stappen. Een vriend van me hield hem vast en gaf mij een voetje, maar toen ik van de grond af kwam schrok Ivi behoorlijk. Wat doet zij nou?! Haha, jullie hadden die kop moeten zien. Terwijl hij normaal gesproken van vrijwel niks onder de indruk is.

Toch lijkt het me nog steeds erg leuk om hem eens zonder zadel te berijden. Hij heeft heerlijke gangen, en aangezien hij gewoon goed doorgereden is, lijkt het mij goed mogelijk dat we dit kunnen bereiken.

Al is het maar een klein staprondje zonder zadel nadat we lekker gereden hebben, of wat eerder mijn plan was, na het grondwerken even zonder zadel met een halstertje uitstappen. Het lijkt me gewoon zo heerlijk! :D

Hoe kan ik hem laten weten dat dit helemaal niet eng is? Hoe kan ik hem laten weten dat hij me echt wel kan vertrouwen, ook zonder zadel op zijn rug? :D

Groetjes Kayleigh

Anoniem

Re: Zonder zadel rijden is eng. Hoe krijg ik zijn vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:50

Altijd grappig, paarden die ineens de weg kwijt zijn als er geen zadel is. Hoezo gehecht aan bekende patronen :D

Doe maar gewoon of 'ie nog ingereden moet worden. Rustig hangen etc. Kwartje moet ff vallen dat dat zadl niet noodzakelijk is om iemand op de rug te krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:34

Niet gewend aan anders dan standaard kan, maar daarnaast kunnen niet alle paarden goed omgaan met al het gewiebel wat zonder zadel rijden toch geeft. Een boomzadel dempt daar een heel stuk van. Afhankelijk van hoe gevoelig dit paard is op zit en gewichtshulpen kan zonder zadel aardig verwarrend zijn, wees dus zeker in het begin voorzichtig (en doe een cap op).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:43

Hij kan niks van eventueel gewiebel afweten, want hij is bij zijn huidige eigenaar ingereden en zij wist me te vertellen dat er nooit iemand zonder zadel op heeft gezeten :D Voorzichtig ben ik zeker en een cap draag ik altijd, no matter what.

Ik heb straks twee weken vakantie, dan ga ik eens rustig proberen hem het vertrouwen te geven wat hij nodig heeft. Zal proberen hulp te regelen zodat er eerst aan de hand gestapt kan worden, want in een rodeo heb ik weinig zin haha.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:46

En daarom ben ik zodra mijn paard enigzins normaal te sturen was haar zonder zadel uit gaan stappen ect.

Ik zou Iemad vragen haar vast te houden ( na het rijden met zadel als ze moe is).
En dan rustig rondjes stappen tot ze het accepteerd en het niet meer eng vind.
vooral geduld hebben dan komt het vast allemaal wel goed. :j

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:49

Hoi,

als ze dat totaal niet gewend is zou ik met de kleine dingen beginnen.
laat de beugels hangel of leg ze kruislings .
laat je benen wapperen kijken hoe ze daarop reageer.

als je na het rijden bv het zadel erafhaald leg dan alleen een dekje neer en stap wat rondjes .
als je erop gaat zou ik ook eerst hangen en iemand ernaast laten lopen.
zo steeds een stapje verder.

succes

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:34

Ik heb mijn haf eerst geleerd naast een bankje te staan.
In stapjes: Eerst stilstaan naast het bankje, dan vrouwtje op het bankje, dan er over hangen, dan been erover en zit.
Daarna ook geoefent met hek, opstapje oid. Zo leert hij in stapjes dat je ook "omhoog" kan gaan, zonder zadel.

Overigens rijd ik mijn ene had altijd met bbp omdat hij bloot op de rug echt niet fijn vind!
De ander heeft er geen probleem mee en rijd ik ook bloot...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:47

Haha, had over mijn Hafje kunnen gaan :) Ik heb voor nieuwjaar een BBP gevraagd, en wil het dan ook met haar gaan oefenen. Heb er al een keer zonder zadel opgezeten (al een drama om er op te komen), en na een paar passen ging ze draven... en ik ging glijden :') Ging niet goed dus.
Ze is er ook al een keer vandoor gegaan omdat de beugels voor het zadel lagen...
Ik longeer haar nu ook af en toe met hangende beugels, weet dat dit vervelend is voor haar, maar de bedoeling is dat ze er minder van gaat schrikken... Probeer haar nu ook na of tijdens het rijden wel eens vanuit het zadel op d'r kont te aaien ofzo, want dat vond ze ook maar eng.

Zij is wel nog niet zo lang onder het zadel (half jaartje).

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:28

Vind jouw paard het ook eng als je zonder zadel zit?

Wat ik zou doen is:

Iemand erbij halen. En met die persoon een rondje zonder zadel stappen. Ik zou dat dan elke keer een beetje uitbreiden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:39

Ik denk dat een BBP geen slecht idee is. Heeft je paard misschien ook het idee heeft dat er een soort van zadel opligt. (Er komt toch iets op de rug met een singel) En het zit voor beiden nét iets prettiger.
(Zachter, niet zo glad)

En anders even overnieuw beginnen inderdaad, daar heb al goeie tips voor gekregen:) (Ik zou het ook vanaf een opstapje doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:24

In de OP staat dat ik er überhaupt niet op kom, dus ik heb geen idee of hij zitten alleen al eng vindt. :)

Ik vind een BBP een beetje een duur 'cadeau' om eens een enkele keer zonder zadel te rijden, dat is voor mij dus geen optie. Ik zal het gewoon zo eens moeten proberen met een beetje hulp van iemand! :D

MarijkexMara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:55

heeeii xx,
misschien kan je het proberen
om een dekje met een singel
te bevestigen en daarop te zitten,
misschien helpt dat :)
Laatst bijgewerkt door MarijkexMara op 29-12-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:58

Het gaat er hier om dat het paard de situatie niet vertrouwt, niet de ruiter.

MarijkexMara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:05

Wendy_Chewie schreef:
Het gaat er hier om dat het paard de situatie niet vertrouwt, niet de ruiter.

oh sorry, ik had het niet goed gelezen :)

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:01

Als jij er met volle vertrouwen op gaat zitten en niet laat merken als je zelf ook onzeker bent, reageert hij waarschijnlijk ook anders. Als je nou gewoon elke keer dat je er bent er even zonder zadel op en zo laat je hem zien dat hij niet bang hoef te zijn.

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:04

Ik denk toch de manier zoals je ook een paard beleerd. gewoon rustig aan en niet te snel gaan.

MarijkexMara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:32

Flowerr schreef:
Als jij er met volle vertrouwen op gaat zitten en niet laat merken als je zelf ook onzeker bent, reageert hij waarschijnlijk ook anders. Als je nou gewoon elke keer dat je er bent er even zonder zadel op en zo laat je hem zien dat hij niet bang hoef te zijn.

idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:46

MarijkexMara schreef:
Flowerr schreef:

idd

Dat lijkt mij dus weer geen mogelijkheid. Ik wilde totaal onwetend op hem kruipen, omdat ik er (beetje simpel misschien) vanuit ging dat dit wel kon aangezien hij gewoon goed beleerd is onder het zadel. Het heeft dus niet iets met een eventuele onzekerheid van mijn kant te maken :)

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:09

ik doe altijd halstertouw ik vertrouw m'n paard wel ma dat kan ik vastpakken en blijf ik beter op m'n billen zitten.. da hobbelt niet zo ;)

MarijkexMara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:20

het beste is gewoon vol vertrouwen erop te gaan zitten niet te snel gewoon rustig aan vormen gaan stappen, en als je paard het goed doet dan geef je hem een aai (ze vinden het fijn als je bij de kin en kaak aait.) zo ga je gewoon verder en dan leert ze vanzelf dat het goed is als je erop zit ;) (want beloon je haar ook weleens?...)
xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:20

Nee ik corrigeer alleen. :') Tuurlijk beloon ik hem. Zeer regelmatig zelfs. Maar mensen lezen het topic niet goed anders zouden zulke reacties niet komen :p

MarijkexMara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:27

Kayleigh_ schreef:
Nee ik corrigeer alleen. :') Tuurlijk beloon ik hem. Zeer regelmatig zelfs. Maar mensen lezen het topic niet goed anders zouden zulke reacties niet komen :p

je hebt er niet eens instaan dat je hem beloont maar ik heb een goede tip!
je moet hem laten ontschrikken hij is geschrokken toen je opstapte omdat
dat heel anders is dan een zadel voor een pony. want je zei zelf dat hij is geschrokken toen je
omhoog ging dus gewoon blijven proberen ;) en anders met een emmer bijv. neerzetten
en via die op de pony zodat eriemand voor hem kan staan en hem gerust kan stellen.
succes :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:33

Stapje voor stapje en gebruik de Join up, dan krijgt ie zelfvertrouwen (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:34

xTitanic schreef:
Stapje voor stapje en gebruik de Join up, dan krijgt ie zelfvertrouwen (:

Oh ja, de join up is echt een manier die je dagelijks gebruikt om je paard 'zelfvertrouwen' te geven. :') Nee sorry, ik breek het karakter van mijn paard liever niet alvorens ik er zonder zadel mee ga rijden. :)

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:47

ik denk dat je voor je eigen veiligheid (en die van je paard) hierbij wel even met 2 mensen moet werken.
Dat is altijd handig. just for sure;)

uhm ik las een aantal berichten voor mij iets over de join-up.
die raad ik je ook aan! (met een halve bak, of cirkel met doorsnede van een meter of 16)
het is prachtig om te doen (wel handig om een prof bij de hand te hebben voor die dingen die alleen hun zien! haha;) )

join up is heel erg mooi om je paard te laten weten dat je met hem/haar 1 team wilt vormen!
het is echt een zeer mooie en bijzondere ervaring!
maar je moet wel zeker weten dat je een 'normaal' paard hebt. (dat je veilig met hem te werk kan gaan)

Ik zou je aan raden om vanuit die join up verder te werken.
je paard na join up de follow up te laten doen.
en er dan een 2e persoon bij te halen.

jij hebt de join up gedaan dus volgens mij is het dan ook wel het makkelijkst als jij hierbij het paard gaat leiden. en de 2e persoon de handelingen uit voert.

ik zou iets bedenken waarbij je steeds herhaalt.(niet tig keer het zelfde, maar tot het paard zoiets heeft van' ohg bedoel je het zooooo! okee next!!'
je kan het doen dmv een bankje.
of naast je paard gaan staan hem op de zelfde plaatsen vast pakken zoals je doet bij opstappen met zadel en een sprongetje maken.

een beetje originaliteit is wel ff handig ;)

heel veel succes en plezier gewenst!!! /3