Paard is ALTIJD boos...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RomySjaan

Paard is ALTIJD boos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:47

Hoii!
Ik heb een probleem...
Ik heb mijn pony nu bijna 2 jaar en ik heb geen idee wat er nu elke keer met haar aan de hand is.
Ze doet altijd heel vrolijk tegen me van een afstandje en zodra ze uit haar veilige omgeving is (op wedstrijd enzo). Maar zodra ze in haar box staat of gewoon op het terrein (op de poets-/wasplaats) doet ze heel boos. Haar oren in haar nek enzo. Ik vind dit heel vervelend. Ik heb nu het gevoel dat ik niets goed kan doen bij haar. Voor de rest is ze heel aanhankelijk. Als ik, net zoals nu, ziek ben mist ze me heel erg en zegt iedereen dat ze heel down in haar stal staat. Ze doet overigens tegen iedereen boos, zeker tegen mensen die ze niet kent. Dan is het nog erger.
Ik heb bij haar vorige eigenaren geïnformeerd, bij hun deed ze het ook al.

Is het gewoon een vervelend paard, is het een manier van 'terratoriumverdediging' of is er iets anders aan de hand?

Wie helpt me?

R0oszs

Re: Paard is ALTIJD boos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:52

Ik denk gewoon dat het gewoon het karakter van je paard is. Is ze een merrie?

Mijn merrie doet dit ook. Ze bijt niet, slaat niet, ze is verder eigenlijk ook geen echte pismerrie maar kijkt alleen boos..

Doet ze ook boos als je bezig met haar bent? (poetsen/wandelen/rijden etc.)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:54

Tja onze merrie doed dat ook, niks van aantrekken :)
Zij doed het vooral in haar stal, als ik der voer geef :o

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:58

Heel soms komt het door maagzweer, ze voelen zich niet lekker. Je zou het kunnen testen door iets van gaviscon (of zo iets) te geven.
Misschien even navragen aan dierenarts.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:05

Weet je zeker dat het niet iets medisch is? Het kan dat door pijn het paard zich zo gedraagt...

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 21:10

Ze is inderdaad een merrie. We hebben haar helemaal laten nakijken door de tand- en dierenarts. Ze doet het alleen in haar box en op stal. Tijdens het rijden alleen met aangalopperen. Tijdens het poetsen alleen als ik haar met de rosborstel onder haar buik borstel, moet ze ook maar niet in de poep gaan liggen :+.

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:15

Volgens mij als het niet medisch is, echte merrie-kwaaltjes,
maar je zou ook nog een osteopaat kunnen laten kijken, die vinden soms wel vaste spieren ofzo.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:16

ik had een merrie die hield er niet van als ik in haar box borstelde en klopje op de hals als ik er op zat vond ze ook onplezierig....oren in nek enzo.....ik probeerde merrie zo veel mogelijk in haar waarde telaten...dus in de box deed ik eigenlijk niets...meestal aan de wand...poetsen ed....

met aangaloperen kan het zijn dat je de hulp te groot geeft......probeer eens de hulp kleiner te geven....ik had dat met mijn ouwe merrie ook, die galopeerde dan met oren in nek aan en dan maakte z eook geluid, later kwam ik er achter dat ik de hulp te groot gaf....alleen op buitenbeen hele klein beetje drukken en met mn zit , sprong ze al aan en vond ze stuk plezieriger...

heeft ze wel nomrale cycles/hengstigheid?

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 21:19

Een osteopaat heeft er óók al naar gekeken. Ik wilde gewoon zeker weten dat het niet aan iets medisch lag, wat dus ook niet zo is. Haar cyclus is gewoon normaal. Ik doe eigenlijk ook niks in haar box.
Iedereen bij mij op stal vindt haar maar een vervelende pony in haar box. Ik vind het zelf ook vervelend, want een boos paard wil je ook niet, toch?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:22

Ik herken daar wel veel van. Deels zijn dat denk ik typische merriedingen. Sommige merries zijn echte "blijf van mijn lijf" types en hebben gewoon een hekel aan lichamelijk contact. Ik vond er laatst een goed artikel over (wel in het Engels): http://juliegoodnight.com/questionsNew.php?id=32

Maagzweer past idd ook bij deze symptomen :j .

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:29

:D :D you gotto love "em ;) Je hebt een echte merrie dus :) tikkeltje dominant misschien ook ???
Ik kan ook al 25 jaar niets goed doen volgens mijn (ene) merrie :+ ben veel te traag...of het nu met voer is of traag van begrip :') Maar als je echt iets met haar gaat doen...dan kan het niet uitgebreid mogelijk gebeuren ;) uitgebreid borstelen + rijden, dat valt altijd wel in de smaak!
Deze week dacht ik (vanwege verschrikkelijk weer een een bak die overeenkomsten vertoont met een zwembad) om mijn "jonge" paard van 5 te leren een voetje te geven (niet voor hoevenkrabben maar knie naar voren gestrekt houden)
Na 15minuten was bij de 5 jarige het kwartje nog zelfs niet half gevallen -O- en ik gaf het op omdat ik erge pijn in mijn rug kreeg van steeds haar been naar voren te trekken en omhoog te houden.
Toen eens bij mijn 25jarige feestnummer geprobeerd...die was al gelijk geirriteerd door de aanwijzingen met de zweep bij haar been :') ik heb de eerste keer haar been opgetild en naar voren gestrekt...de 2e keer was de zweep niet nodig...alleen "voet" was genoeg en liep ze gelijk daarna zwaar gefrustreerd weg alsof te zeggen "is dit nu alles wat we gaan doen ?????" het was weer niet spannend genoeg... :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:31

Kan ook dominantie zijn.. Want ik heb ook een échte merrie, op sommige momenten mag je haar lijf niet aanraken of je krijgt een hap, maar ze is absoluut geen boos paard, en ontzettend lief in de omgang, dus ik weet niet of dat ook echt merrie achtig is..

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 16:38

Mijn pony is juist heel knuffelig en houdt enorm van aandacht. Als ik bijvoorbeeld even met iemand sta te praten wordt ze enorm jaloers en haalt ze alles uit de kast zodat ik maar even naar haar kijk. Ze kijkt alleen heel boos. Ik denk dat het terratoriumverdediging is. Ze is ook best dominant :+
Bedankt allemaal. Ik zal haar nog eens helemaal na laten kijken en anders is het gewoon een pismerrie :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:16

Mijn paard kan ook zo heerlijk chagerijnig zijn in stal. Zodra zij in de stal staat en je gaat met de box dicht haar aaien meteen oren in der nek ookal als ik in stal staat vind ze het allemaal leuk. Ik denk dat je het gewoon moet negeren zolang ze niet bijt of trapt":)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:34

Ik heb zo'n ruin!!!

Zolang het maar om hem draait is het goed. Maar als je langs zijn stal loopt en je kent hem niet (of je ben te traag met voeren) dan krijg je een hap. Onder het zadel wil hij alles voor je doen. Hoe moeilijker de oefening hoe meer hij opleeft. Helaas is hij nu met half pensioen, dus alleen maar buitenrijden. Vind hij wel leuk, maar als ik hem eens weer oppak dan gaat de oortje naar voren!

Ik kan niet met mij andere paard in dezelfde weide rijden als waar hij (los) loopt. Hij drijft ons dan in een hoek. Mijn merrie wordt dan angstig van hem. Ook valt hij haar aan als ik haar rijd, en hij loopt in de weide ernaast. Normaal lopen ze gewoon bijelkaar in en dan is er niets aan de hand. Zeg het maar...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:37

Ik heb ook zo'n ruin :+ zie je hem van een afstandje staan, roep je hem. Roept hij terug, oortjes naar voren, en dan loopt hij op je af tot ongeveer een meter of vier, dan gaan de oren plat. Tot ongeveer een meter van je af, en dan gaan ze weer vooruit van 'hey!' :D
voel je je ook altijd heel gewaardeerd, als hij zo op je af komt. Ik pik het de laatste tijd ook niet meer, je kijkt maar blij of je rot maar op, ging van kwaad tot erger. Kweek je maar een ander karakter :')

En dingetjes oefenen, meneer is net anderhalf, maar soms is de simpelste vraag hem al teveel :Y)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:42

Ach, ik heb er ook eentje.
Het is gewoon het karakter, zijn volle zus is zelfs 10x zo erg, die kijkt niet alleen boos maar die slaat en bijt ook.

Ik zou je er niks van aan trekken.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:47

Heb je misschien ook wat foto's of een filmpje van haar? Voornamelijk het hoofd. (en beweging en stand, mocht er lichamelijk iets zijn)
Het kan namelijk zijn dat ze wel ergens last van heeft, maar dat het niet direct makkelijk lichamelijk te herleiden is. Sommige paarden zijn ook ongelukkig doordat ze verkeerd behandeld worden of zijn, een trauma hebben opgelopen, oid.
Toch klinkt het mij alsof er wel een lichamelijk probleem is, maar dat is moeilijk te zeggen via internet. Osteopaten (en andere hulpverleners) zien vaak lang niet alles, helaas..

edit: of is het de pony van je site? Daar staan wel filmpjes en foto's op namelijk. En dat klopt bij het beeld dat ik krijg na jouw verhaal.
Laatst bijgewerkt door _Pansy_ op 23-12-11 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:51

Ik denk dat het gewoon karakter is... toevallig zijn al mijn 'lievelingspaarden' in het verleden altijd boze merries geweest. Sommige mensen zijn toch ook gewoon erg boos/sjachrijnig? dat zal bij paardenook wel zo zijn. Mijn man denkt dat ik boze merries aantrek omdat ikzelf een beetje 'te' blij ben, als een soort compensatie zeg maar.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:53

sallandval schreef:
Ik denk dat het gewoon karakter is... toevallig zijn al mijn 'lievelingspaarden' in het verleden altijd boze merries geweest. Sommige mensen zijn toch ook gewoon erg boos/sjachrijnig? dat zal bij paardenook wel zo zijn. Mijn man denkt dat ik boze merries aantrek omdat ikzelf een beetje 'te' blij ben, als een soort compensatie zeg maar.

Zou misschien wel kunnen... Maar ik denk dat er heeeeeeel vaak niet gezien wordt dat er een reden is voor het karakter.
Paarden zijn vaak ongelukkig, en dat wordt vaak niet gezien...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:01

Mijn merrie is ook een echte merrie... ze kan ook zo heerlijk boos worden als ik op een verkeerd plekje aan het borstelen ben.. ;)

Met rijden is kan ze zuur zijn naar andere paarden.

En het liefst staat ze alleen maar te theeleuten aan de rand van de bak..

Maar boos op stal is ze bijna nooit...alleen als ze hengstig is.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:07

Tsja merries. Ik hou daar wel van.

Mijn pony is ook erg. Geen enkel paard mag naar der kijken of aan der zitten. dan zit ze met der oren in de nek. Ik mag het wel. En als een ander paard het toch wel doet, dus zich niet af laat schrikken door haar gedrag, is er ineens niks meer aan de hand. Daarnaast is ze ook van mening dat zij wel alle andere paarden aan mag raken, of naar ze kijken. :')

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:23

Even een vraagje die volgens mij nog niet is gesteld.

In wat voor box staat je pony?
Heeft ze de mogelijkheid om met haar hoofd naar buiten te kunnen?
Of heeft ze tralies.

Mijn vorige merrie werd niet vrolijk als ze tralies voor haar hoofd had.
Als ze een gat had om naar buiten te komen met haar hoofd was er niks aan de hand.
Maar als ik s'middags kwam op het moment dat ze in de box stond met tralies was ze echt niet te genieten.
Misschien is dat het.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:50

mijn merrie is ook een echte merrie :p staat naast een ruin en een merrie, als de ruin vlak bij haar komt dan zal ze wel even laten zien wie er nou de baas is :P ze slaat of bijt niet, het is puur dreigen, oren in de nek en af en toe even de tanden laten zien. met poetsen etc is ze juist helemaal niet boos en met rijden ook niet. in de wei kan ze er ook prima mee overweg, alleen op stal is ze niet altijd lief, en dan met name met voeren of als de ander even iets meer aandacht krijgt als zei.

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:56

En hoe doet ze in de wei?