wat voor beloningen geven jullie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daniquend

wat voor beloningen geven jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 13:05

ik geef mijn jaarling vaak zijn eten als beloning of snoepjes maar ook wortels of een stukje mandarijn.
Nou was mijn vraag wat mogen ze allemaal en wat is ook goed voor ze ?
ik had bijv. gelezen dat broccoli voor je paard ook goed is maar hoe ? ongekookt zeker
ik hoor het graag als jullie nog leuke tips hebben kwa beloningen en wat jullie je paardje geven

Anoniem

Re: wat voor beloningen geven jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:07

Mijn paarden krijgen geen eten als belonng. Worden ze alleen maar strontvervelend en happerig van.
Hun beloning bestaat uit mijn waardering, het woordje 'braaf', en het wegnemen van druk.

Na het werk ligt er meestal wel een appeltje of wortel in de voerbak, maar ook die krijgen ze pertinent niet uit de hand.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:28

idd zoals "Sonja" het hier al aangeeft, paarden moet je niet te veel als mensen gaan aanzien, daar krijg je alleen maar extra problemen door.
Even rust inbouwen , druk even weg is al wat een paard naar uitkijkt, je moet leren te reageren zoals een ander paard zou doen in vrijheid, die komen ook niet met snoepjes af voor hun colega paard hoor.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:31

Bla bla paarden worden vervelend, happerig drammerig en gaan bedelen. :roll:
Onzin, als jij duidelijk de leider bent bepaal jíj dus wanneer er voedsel komt en krijg je ook geen bedelende paarden. Kwestie van consequent zijn en je paard opvoeden.

Paarden hier krijgen gewoon brok/muesli als beloning. Soms wortels als extra motivatie en bij een moeilijke/zware oefening (vrijheidsressuur) een paardensnoepje. Er wordt hier ook veel beloond met stem en een aai.

En voor de zwartkijkers onder ons, geen drammerige of zeurderige paarden hier. Ze zijn netjes opgevoed. :Y)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:40

Captain schreef:
Bla bla paarden worden vervelend, happerig drammerig en gaan bedelen. :roll:
Onzin, als jij duidelijk de leider bent bepaal jíj dus wanneer er voedsel komt en krijg je ook geen bedelende paarden. Kwestie van consequent zijn.

En dat kan dus per paard verschillen, er zijn wel degelijk paarden die vervelend, happerig en drammerig worden van belonen met voedsel. Omdat ik problemen had met de omgang met mijn paard, (inneens wegrennen, over me heen lopen, etc) heb ik er proffesionele hulp bij gehaald. Die mensen werken samen met Annemarie van Toorn, dus zeker niet de eerste beste. Die vertelden al heel snel dat het zeer onverstandig is om mijn paard ook maar iets tussendoor te eten te geven, omdat hij er beslist vervelend van zou worden. Tot die conclusie waren overgens al meer mensen gekomen die al wat langer dan vandaag in de paarden zitten. Als je paard tevreden is met een klopje, of braaf als beloning, is dat echt genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:40

Heeft niks met zwartkijken te maken, is ervaring. Dat jij het onzin vindt is prima, maar enige vorm van respect zou niet misstaan.
Ik weet dat er in de vrijheidsdressuur veel met voedselbeloning gewerkt wordt, maar in mijn dagelijkse praktijk zie ik ook daarin heel veel meer mislukkingen dan successen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:52

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die komen niet zo heel erg veel voor.
Als jij je paard respect bijbrengt voor jouw ruimte én het voer (en ja, daar moet je wat tijd in investeren wat veel mensen vergeten) kun je je paard zonder problemen voer als beloning geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:00

JE ziet meer paarden die strontirritant zijn door voedselbeloning dan paarden die heel braaf blijven. Is een kwestie van opvoeden ja, maar aangezien 1 op de 10 gemiddeld maar weet waar hij mee bezig is, gaat die vlieger bijna nooit op.

Idd druk wegnemen en ontspanning, dat is beloning. Zoals met rijden even een lange teugel, aan de hand even stilstaan en rust.
Snoep zou ik niet teveel geven, niet als je ze uit de weide haalt, niet tijdens het poetsen, niet tijdens rijden, niet tijdens wandelen. Als je het verkeerd aanpakt gaan paarden er om bedelen of alleen maar iets doen voor voedsel, vooral bij bijv uit de weide komen, als je een keer geen snoep bij je hebt heb je een probleem en het paard krijgt dan respect voor voedsel, niet voor jou en dat wil je niet.

Dus enkel 1 snoepje na het rijden is imo voldoende. En dan maakt 1 klein paardensnoepje of een wortel niks uit, eten is eten.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:04

drukwegnemen, lange teugel uitgaloperen/draven/stappen.
schouderklopje
braaaf

ik geef wel altijd na het rijden musli en snoepje maar niet als beloning, ze krijgt dit gewoon iedere dag.
ik geef mijne soms snoep soms niet, zit geen patroon in

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:05

Ik geef mijn paard ook af en toe voedselbeloningen bv bij "wortelgymnastiek" of na het rijden, als hoofdstel en zadel al verwijderd zijn... Mijn paard wil ook enthousiast mijn zakken afgaan om sneller een koekje, wortel of appel te krijgen, maar weet zich nog net in te houden. Als zij opdringt, moet ze alleen maar langer wachten. Dus als je consequent genoeg bent, krijg je geen happerige en opdringerige paarden.
MAAR ervaring heeft ook mij geleerd dat we meestal niet zo consequent zijn en "zielig" kijken maar al te graag belonen... Vandaar dat als ik iemand anders iets aanleer in omgang ik voedselbeloningen vermijd. Zo kan je nooit in de fout gaan.

Als antwoord op de vraag, wat je een paard als tussendootje mag voeren:
appel
banaan
peer (niet te veel)
wortel
witloof (zowel het stronkje als de wortel)
artisjok
look
voederbiet

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:06

Wortelgymnastiek? :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:08

ja wortelgymnastiek :) je paard zichzelf laten strechen door naar voer te laten reiken (wortel is zowat het veiligst voor je vingers :D ) waarschijnlijk kan je het ook leren door ze met hun neus tegen zo'n carrotstick te laten duwen, maar een wortel motiveert net iets meer/sneller :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:09

Tijdens het rijden beloon ik met woorden, een klopje/aai op de hals en uiteraard het wegnemen van druk. Beloon eigenlijk nooit met voer.

Wel krijgen ze tussendoor appels of wortels. Ook gewoon uit de hand. :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:32

Bij de start van de clickertraining ben ik begonnen met brokjes, mandarijn, wortel o.i.d. Dat is langzaam afgebouwd. Mijn pony werd er idd wat happerig van. Dat heb ik hem afgeleerd door de aanwijstraining. Eerst het voedsel, object aanwijzen met zijn neus zonder te happen, dan kreeg hij het. Nu gaat het beter!

Mijn paarden krijgen wel regelmatig een lekker hapje, pony is weg van aardbeien!

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:34

Het is inderdaad merk ik wel eerder zo dat ze vervelend worden van tussendoortjes dan lief, mijn jaarling krijgt alleen maar een snoepje met voetjes optillen of met een deken opdoen (vind hij nog heel spannend) en voetjes geven kan hij nog niet zo lang dus daar die snoepjes langzaam afbouwen. wel zijn snoepjes heel makkelijk al moeten ze iets doen waarvan je wil dat ze een goede ervaring houden zoals 1ste keer in trailer, of als ze bang zijn voor de dierenarts of hoefsmid...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:38

Halthouden, dat is bij mij een hele belangrijke beloning. Krijg je blije, brave en makkelijke paarden van.

Met vd gebruik ik stukjes wortel/appel en af en toe snoepjes als beloning. Maar alleen bij paarden die er netjes mee omgaan en er niet vervelend van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:45

Captain schreef:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die komen niet zo heel erg veel voor.
Als jij je paard respect bijbrengt voor jouw ruimte én het voer (en ja, daar moet je wat tijd in investeren wat veel mensen vergeten) kun je je paard zonder problemen voer als beloning geven.

O daar heb je gelijk in, met tijdinvestering kun je je paard zo'n beetje alles leren, ook afstand bewaren, zachtjes afhappen of zelfs voedsel weigeren etc. Maar de vraag die ik me daarbij stel is "Waarom?"
Waarom zou ik dat willen? Waarom zou ik die tijd DAAR in willen investeren?
Ik vind voedselbeloning totaal niet belangrijk. Ik gebruik die tijd en energie liever voor nuttigere/(voor mij) leukere dingen.

Bovendien kunnen we niet 32 paarden trainen/scherp houden op zulke dingen. Dus hier gewoon de regel: geen voedselbeloningen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:06

Hij kreeg altijd paarden snoepjes, stukke wortel of appel ofzo, maar tegenwoordig alleen nog maar na het werken vlak voordat wij naar huis gaan.

Sunny is drammerig geworden sinds hij van iedereen die langsloopt een snoepje krijgt als hij bedeld. Dit ben ik dus op mijn eige manier gaan afleren.
Zodra ik me kastje in ging ging hij al bedelen, als hij dat doet kijk ik hem aan met een hoofd 'gekkerd wat doe jij nou, denk je nou werkelijk dat jij wat krijgt als je zo gaat kijken' Dit kreeg hij vrij snel door want hij kreeg geen snoepje. Nu kijkt hij nog wel steeds als je het kastje in duikt om wat te pakken maar ik hoef me maar om te draaien met die blik en meneer weet genoeg.
ook ging hij voetje geven als bedel gedrag, dat hebben we bijna zo goed als dr uit gekregen, als hij dat deot zeg ik alleen maar 'eheh' en zet hij hem weer neer.

Na het rijden krijgt hij ook muslie(en brokjes, korstjes brood, appel etc verschilt net wat ik bij heb) en dat heeft hij wel door (na die jaren ervaring) dus staat hij klaar bij zijn voorbak. Nu was ik het ook echt zat dat zijn neus in zijn voorbak zat voordat ik het eten er in gedaan heb. Naja dan ga je maar wachten voor zijn stal met eten net zo lang tot hij opgeeft. En resultaat is er want ik hoef de laatste tijd alleen maar 'terug' te zeggen en hij draait zijn hoofd aan de kant. Dit ben ik nog aan het verfijnen omdat zodra ik het er in heb en me arm nog niet terug heb zijn neus toch wel weer in die bak zit, maar dat gaat steeds beter.

Sinds kort is zijn eigenaar bezig met clicker training dus geef ik hem even niks uit de hand (tot ik de kopien van het boek hem en zelf ook aan de slag ga met clicker training, deze krijg ik volgende week).
ze is nu bezig met targetten, waarna ze ook gaat leren voer weigeren (en daarna de rest van de VD).

Sonja: Ieder zijn eige manier van trainen denk ik zo, de een vind dit belangrijk de andere dat. Maar inderdaad als je er concequent in bent gaan ze ook niet bedelen. Bij 32 paarden die tijd er in stoppen lijkt me ook erg tijd rovend haha!

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:16

Na het rijden krijgen mijn paardjes altijd een halve graskoek :) Daar zijn ze dol op.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:40

Sonja schreef:
O daar heb je gelijk in, met tijdinvestering kun je je paard zo'n beetje alles leren, ook afstand bewaren, zachtjes afhappen of zelfs voedsel weigeren etc. Maar de vraag die ik me daarbij stel is "Waarom?"
Ik vind voedselbeloning totaal niet belangrijk. Ik gebruik die tijd en energie liever voor nuttigere/(voor mij) leukere dingen.

Bovendien kunnen we niet 32 paarden trainen/scherp houden op zulke dingen. Dus hier gewoon de regel: geen voedselbeloningen.

Ja, ik kan me voorstellen dat het met 32 paarden niet te doen is en dan is het gebruiken van geen voedselbeloningen wat handiger maar het hoeft dus niet per se zo te zijn dat een paard van voedselbeloningen drammerig wordt. Want dat is dus (lang niet altijd) zo. :)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:50

Mijn paard geef ik tussendoor een wortel of een snoepje,
Als ik haar uit de wei of stal haal,
en na het rijden als ze weer in haar stal staat.
Ze word dan niet vervelend/opdringerig.

Moet ook toegeven dat toen ik haar net had,
ik haar best veel tussendoor gaf en dat ze toen wel begon te bedelen.
Dus nu geef ik meer op vaste momenten :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:43

jonge paarden geef ik geen eten uit de hand,worden ze inderdaad toch snel vervelend van.
gewoon stem gebruiken is al voldoende,
goed zo braaf!!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:45

Captain schreef:
Sonja schreef:

Ja, ik kan me voorstellen dat het met 32 paarden niet te doen is en dan is het gebruiken van geen voedselbeloningen wat handiger maar het hoeft dus niet per se zo te zijn dat een paard van voedselbeloningen drammerig wordt. Want dat is dus (lang niet altijd) zo. :)

Maar vraag blijft: WAAROM voedselbeloning, als een woordje of wenemen van druk even goed werkt?

Ik heb het idee dat je voedselbelonen bij een niet-roofdier (maw een dier dat in principe altijd voedsel bij de hand heeft) vooral voor jezelf doet, voor je eigen goede gvoel. Niet voor het dier.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:52

Tsja, waarom niet? :P Het is makkelijk, heb er geen problemen mee, paard is respectvol en het werkt goed.. En ik denk dat er ook wel een geeelte gevoel meespeelt ja.. :j Al heeft paardlief er vast geen moeite mee. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:56

Met *braaaff* en als ik een reactie direct kan koppelen geef ik wel eens een brokje. Voor het overige geldt dat geen nieuws goed nieuws is en als ik niks zeg is er ook niks mis.