Betaling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 11:13

Tegenwoordig hoor je veel over oplichters uit het buitenland die paarden 'kopen'. Ze hebben allerlei financiele handigheidjes om je een paard afhandig te maken uiteraard zonder uiteindelijke betaling. Dat maakt een mens voorzichtig natuurlijk. :j

Welke betalingsmanier is nou voor zowel de verkoper als voor de koper een veilige manier van doen?
Van Pay-pal weet ik al dat dat voor de verkoper de nodige risico's heeft, hoe het exact zit is me ook niet helemaal duidelijk overigens.

Het gaat dus niet over het herkennen van oplichters (de overbekende mails in slecht engels kennen we allemaal wel denk ik ;) ), maar echt alleen maar over op welke manier de betaling/levering voor beide partijen zo veilig mogelijk te regelen.

Wie heeft ervaring en tips?

Alvast bedankt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:33

Meestal komen serieuze kopers eerst kijken, ook al wonen ze in het buitenland.
Dan geef je gewoon je bankgegevens en daar mogen ze het bedrag op overmaken. Staat het bedrag erop dan pas gaat het paard op transport, eerder niet. Transportkosten zijn meestal ook voor de koper trouwens.

Is niet anders dan met andere spullen, eerst betalen, dan leveren.

Apple

Re: Betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:35

Contant bij aflevering zou ook nog kunnen (voor de koper wat onhandig om met enkele duizenden euro's op zak te lopen).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:36

Apple schreef:
Contant bij aflevering zou ook nog kunnen (voor de koper wat onhandig om met enkele duizenden euro's op zak te lopen).

Als de koper het paard zelf op komt halen is dat ook prima inderdaad. Of als de verkoper het paard wegbrengt.
Maar nooit het geld laten afgeven aan de transporteur ofzo iets.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:39

Nadeel van contant betalen is dat je zeker moet weten dat het geld niet vals is en je moet dan zelf met veel geld over straat. Wij hebben het met een auto gedaan door samen met de auto naar de bank te rijden waar de koper ter plaatse het contante geld stort of daar overmaakt. Een andere optie is op de plek van de overdracht met electronisch bankieren overmaken. Al werkt dat alleen van bank naar bank in hetzelfde land

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:39

Als het om een goedkoper paard gaat, dan kun je er donder op zeggen dat er ergens iets niet klopt (als het paard zonder gezien te zijn op transport gaat, of het moet om een paard met de eeuwige groene weides als eindbestemming zijn).

Bij echte "toppers" is verkoop naar het buitenland gewoon, zelfs als de koper het paard nog nooit gereden of in levende lijve gezien heeft (die zoeken er dan vaak een ruiter bij als het paard in het land van bestemming is gekomen, het paard is dan gekocht op basis van prestaties). Hierbij zou ik altijd kiezen voor betaling via een betrouwbare derde, zoals een notaris.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:41

Via een bankbetaling is het veiligste. Tegenwoordig kan iedereen via IBAN en BIC geld binnen europa overmaken.
En geld eerst op de rekening voordat de goederen op transport gaan.

Paypal heeft als risico dat de betalende partij een betaling kan blokkeren. Wil zeggen als jij iets koopt en het is niet zoals in de beschrijving je je betaling bij Paypal kan blokeren, verkoper krijgt daardoor dus geen geld of het geld wordt terug gehaald tot het probleem opgelost is.

Ook nooit accepteren, cheques en moneygrams. Kans groot dat die niet gedekt zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:43

Ik heb geen ervaring met paarden verkopen, wel met kopen.

Eentje inderdaad gewoon contant gedaan (maar dat was in Nld en die kwam ik zelf ophalen). Eentje uit het buitenland met cheque. Dat had nog wat voeten in de aarde, maar was uiteindelijk ook gelukt :-)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:10

rina schreef:
Via een bankbetaling is het veiligste. Tegenwoordig kan iedereen via IBAN en BIC geld binnen europa overmaken.
En geld eerst op de rekening voordat de goederen op transport gaan.

Paypal heeft als risico dat de betalende partij een betaling kan blokkeren. Wil zeggen als jij iets koopt en het is niet zoals in de beschrijving je je betaling bij Paypal kan blokeren, verkoper krijgt daardoor dus geen geld of het geld wordt terug gehaald tot het probleem opgelost is.

Ook nooit accepteren, cheques en moneygrams. Kans groot dat die niet gedekt zijn.

Van Paypal wist ik inderdaad dat daar een risico aan zit, maar de clou ontging me daarvan. Thanks.

Uiteraard heb ik de betaling het liefst gewoon overgemaakt op mijn bankrekening en dat gaan we ook maar eens proberen voor elkaar te krijgen. Maar ik kan me zo voorstellen dat kopers dat wel een ding vinden. Je maakt tenslotte geld over en moet maar afwachten of je ooit zult ontvangen waarvoor je betaalt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:14

Verkoop je aan het buitenland? Of verkoop je binnenland?

Wat ik nl als probleem kreeg bij de buitenlandse betaling was dat mn betaling tot twee keer toe werd teruggestuurd naar het Nld'se bankfiliaal. Bedrag en omschrijving werden in het buitenland niet vertrouwd en men dacht daar te maken te hebben met witwassers :)) . Met hulp van mn Nld'se bankfiliaal heb ik het uiteindelijk rond weten te breien.

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:18

ik zou het altijd contact doen, of per bank overboeking (dit is namelijk niet storneerbaar)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:22

Het gaat om verkoop naar het buitenland.

Contant zal geen optie zijn waarschijnlijk. Blijft dus overmaken over als meest veilige voor mij.

Punt is, dat ik ook wel begrijp dat de koper wellicht anders wil, omdat ze anders geen enkele garantie
hebben dat het paard ook daadwerkelijk op transport gaat. Vraag is dus welke opties er dan nog zijn?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:24

Hoe wordt de transporteur geregeld? Wij hebben dat via een officiële transporteur laten doen.

Wij kregen dus op gegeven moment van de verkoper bericht dat het paard was opgehaald, vervolgens bericht van de transporteur dat het paard inderdaad bij hun stond (moest daar een dag blijven ivm DA verklaringen) dus toen konden we geld gaan overmaken.
Dan heb je dus eigenlijk de transporteur als 'onafhankelijke tussenpersoon' die aangeeft dat het paard onderweg is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:26

LDRD schreef:
Het gaat om verkoop naar het buitenland.

Contant zal geen optie zijn waarschijnlijk. Blijft dus overmaken over als meest veilige voor mij.

Punt is, dat ik ook wel begrijp dat de koper wellicht anders wil, omdat ze anders geen enkele garantie
hebben dat het paard ook daadwerkelijk op transport gaat. Vraag is dus welke opties er dan nog zijn?

Meestal regelen hun het transport dus dan komt de vrachtwagen gewoon bij jou het erf op en zegt dat hij een paard komt ophalen voor meneer/mevrouw .....
Zodra jij dan zou zeggen dat dat niet klopt dan gaat de transporteur bellen naar de koper.

Ja weet je, dit blijft toch altijd een moeilijk iets. Ergens gaat het toch uit van een stukje vertrouwen dat het paard dan wel echt die wagen opgaat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:28

Ik heb nog geen idee hoe het transport geregeld gaat worden.
Maar dat is inderdaad een optie natuurlijk, aan de andere kant zie ik het ook niet zitten om iemand
een paard mee te geven en dan maar te zien of er nog geld komt. Eigenlijk wil ik 100% zeker geld voordat het hek hier open gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:29

LDRD schreef:
Ik heb nog geen idee hoe het transport geregeld gaat worden.
Maar dat is inderdaad een optie natuurlijk, aan de andere kant zie ik het ook niet zitten om iemand
een paard mee te geven en dan maar te zien of er nog geld komt. Eigenlijk wil ik 100% zeker geld voordat het hek hier open gaat.

Ja precies, dat bedoel ik ook. Ik heb ook aangegeven bij de koper dat het paard niet de wagen opgaat als er geen geld op de rekening gestort was.
Toen dat geregeld was heb ik ze gebeld dat het geld ontvangen was en dat het transport mocht komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:30

Welk land gaat het paard naar toe? Als daar een wachttijd voor is (ivm DA verklaringen) dan kun je wellicht nog regelen dat het paard bij de transporteur blijft totdat het geld op jouw rekening staat.

Anders zit er niets anders op dan zelf te brengen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:30

Suzanne F. schreef:
Ja weet je, dit blijft toch altijd een moeilijk iets. Ergens gaat het toch uit van een stukje vertrouwen dat het paard dan wel echt die wagen opgaat.

Het is zeker een lastig iets, want voor beide partijen zijn de belangen groot. Je slaat jezelf toch voor je hersens als je er toch ingetrapt bent :( .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:30

Apple schreef:
Anders zit er niets anders op dan zelf te brengen.

Ai, nee dat gaat zeker niet lukken, daarvoor is het te ver weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:31

Ik heb enkele keren gekocht en verkocht in/naar het buitenland. Verkoop ging beide keren contant bij ophalen. Dat is het meest handige. Jammer dan als de koper met duizende euro's naar je toe moet komen.
Koop: 1 keer contant bij ophalen, 2e en 3e keer overgemaakt - eerst overgemaakt, toen paard laten ophalen door transporteur. Beide verkopers kende ik goed, was dus geen probleem.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:33

Ik kende de verkoper ook toen ik in het buitenland kocht. Paard stond hier al lang en breed in de boks toen de betaling pas rond was :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:34

Er gaan zoveel paarden naar het buitenland met een professioneel transport, komt vast goed hoor.
Welke transporteur is er in gedachten? Naar welk land?
Je moet ook tekenen als het paard wordt opgehaald. Verzekering moet geregeld worden voor het transport. Paard moet gewoon al eigendom zijn van de koper, anders heb je wel gedonder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:34

:D

Nou, dit paard gaat geen voetje het erf af zonder dat de betaling rond is. Ik ken de kopers namelijk helemaal niet. Ze komen niet eens kijken, dus kennis maken zit er ook al niet in :n .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:36

Geen idee nog wie de transporteur wordt. Dat is verder allemaal niet aan mij om te regelen.

Maar komt inderdaad gerust wel goed, t is alleen even de vraag hoe precies :D .

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:52

Ik heb ook voor iemand een verkoop geregeld naar het buitenland. Van te voren een contract opgesteld waarin staat dat het paard onder jouw verantwoordelijkheid valt tot aan de klep van de transporteur, bij een eventueel geschil dat de rechtzaak in de "plaats" van de verkoper is (standaart is dat namelijk andersom heb ik me laten vertellen), alle details van het paard en verkoop doel erin zetten evenals bedrag etc etc. Ik weet dat het geen officieel contract is, maar je hebt iets meer bewijzen.
Daarbij zet je ook in het contract dat x bedrag wordt overgemaakt op die en die rekening en dat na goedkeuren van jouw bank het paard op transport mag.
Wij hebben de ochtend van transport zelf ook nog de DA een gezondheids verklaring laten maken zodat wij aan konden tonen dat het paard bij vertrek in orde was.
Nog een punt, zet ook in het contract dat de transport kosten ten alle tijden voor de koper zijn (dus ook mochten ze je paard terug willen brengen om de een of andere reden).