wat doen met dit oude paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke_draver

wat doen met dit oude paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:57

mijn paard is nu 23 jaar, maart 24
ik heb hem nu bijna 4 jaar
hij heeft altijd gelopen voor de kar, zolang ik hem heb loopt hij ook onder het zadel en zonder zadel.

hij is nu te oud om te rijden of voor de kar te lopen.
hij mankeerd verder niks maar hij is gewoon oud en hij word magerder & wat minder energierijk.

wat moet ik nu doen met zo'n paard ???

In_Black

Re: wat doen met dit oude paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:58

Heb je gekeken naar de oorzaak waardoor hij magerder wordt?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:59

Lekker tutten, wandelen, spelen in de bak. :) Dat is wat ik doe met mijn oudere paard.

little_birdy

uhm wat wil je horen ?
gewoon lekker op de wei zetten als dat kan tog?

iza_viv

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:00

Lekker op de wei zetten met soortgenoten. Eventueel nog wat grondwerk in hoeverre het paard dat aankan. Lekker poetsen en tutten, wandelingetje. Gewoon kijken wat mogelijk is.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:01

hij mankeert niets maar je vind hem te oud om te rijden?
Dat hij magerder wordt en minder energie heeft, dat kan wel eens goed verband houden met elkaar. HIj heeft namelijk al zijn energie nodig om zich warm te houden, blijkbaar heeft hij daar niet genoeg energie voor en zodoende wordt hij magerder. Heo zit het verder met zijn gebit? En met zijn voer? Wat krijgt hij allemaal?

Ik zou zeggen... DA voor algemene check-up, rondje tandarts en eventueel op ander voer zetten. Hij moet goed veel ruwvoer krijgen ook dus eventueel bv extra lucerne bijvoeren of als hij een slecht gebit heeft bv overstappen op subli seniores priores. Maar eerst de DA voor een algemene check-up, dat is vanaf de computer zo niet te zien en daarna eventueel tandarts vanwege gebit.

Maar ik zou hem zeker niet zo stil zetten, rust roest en winter is een zware tijd voor die oudjes. Een deken op en ander voer kan al veel uitmaken en zeker in de winter lekker wat bewegen. En 23 is zo oud nog niet gelukkig!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:01

Waarom zou je paard te oud zijn om te rijden? Mijn paard word in febr. 22 en die doe ik geen plezier om haar op pensioen te zetten. Ze wil nog te graag werken. Niet vaker als 2 keer in de week, de 3de keer word ze nukkig en boos.
Rust roest en zolang ze zelf aangeven te willen werken lekker aan het werk laten.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:04

Kijk eerst waarom het paard magerder/minder energierijk wordt. Oud wil niet zeggen dat het paard niet meer bereden kan worden, mijn paard wordt in januari 25 jaar oud en wordt minstens 3x per week nog bereden. Dit varieert van onder het zadel intensief dressuren of naar het bos dan wel zonder zader rondhobbelen.

Kijk dus eerst naar een evt. medische oorzaak voor je een paard als oud bestempeld

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:05

VRIJHEIDSDRESSUUUR! *\o/*

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:06

Ik zou haar sowieso houden, ik heb dat ook met mijn pony gedaan, die heb ik 3 jaar terug pas echt op pensioen gedaan, toen was ze 28/29 jaar.
Gewoon lekker vertroetelen, wandelingen maken, dat houdt de band met je paard ook goed.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:06

niet wegdoen en het paard lekker van zijn/haar oude dagje laten genieten.... :j

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:08

Als je niet weet wat je er mee moet, kun je beter een andere baas zoeken, of hem laten inslapen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:12

sorry hoor, ik vind het maar een rare vraag. Moet jij toch weten wat je ermee doet. Hoe moeten wij dit vanachter de PC bepalen.
Als je twijfelt aan de gezondheid bel je een dierenarts en als je geen zin hebt om een paard te hebben waar je niet meer mee kan rijden dan moet je zijn leven netjes beëindigen. Als jij daarmee kan leven, wat moet een ander er dan nog van vinden?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:13

In_Black schreef:
Als je niet weet wat je er mee moet, kun je beter een andere baas zoeken, of hem laten inslapen.

waarom zou je hem in laten slapen als er niks mee aan de hand is?
hij is misschien mager en wat minder energieker, maar het is ook niet de jongste meer.

mijne werd ook magerder naar mate ze ouder werd, maar dat kwam doordat haar tanden te lang waren en ze bijna niet kon kauwen, daar hebben we paardentandarts bij gehad, wat zij toen gedaan heeft weet ik niet meer, is al best lang geleden, maar ze kwam wel weer aan.
Ik zou haar ook lekker laten genieten van haar oude dag en er wat mee doen zolang het nog kan... al is het maar een wandeling of wat grondwerk..

ik geef nu ook alleen maar mijn mening. Wat jij met je oude paardje gaat doen, is natuurlijk helemaal aan jou.
waar voel je je het beste bij? wat wil je zelf?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:13

piezze schreef:
sorry hoor, ik vind het maar een rare vraag. Moet jij toch weten wat je ermee doet. Hoe moeten wij dit vanachter de PC bepalen.
Als je twijfelt aan de gezondheid bel je een dierenarts en als je geen zin hebt om een paard te hebben waar je niet meer mee kan rijden dan moet je zijn leven netjes beëindigen. Als jij daarmee kan leven, wat moet een ander er dan nog van vinden?

Deze OP is waarschijnlijk gewoon geopend om een rel te starten op Bokt...

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:16

Ik heb ooit op een paardje van 35 gereden, ik reed hem lekker 1x per week in het bos en hij vond het heerlijk! Waarom stilzetten, als het beessie ouder wordt? Idd rust roest zeggen ze! Op mijn oude stal staat een paard van nu 41, en die werd ook tot zijn 38e gewoon nog af en toe gereden! Lekker ritjes naar het bos! Nu is hij echt met pensioen! Mijn huidige verzorgpaard wordt 23 en daar rijden we ook gewoon nog mee! En ook die wordt magerder, we proberen haar aan te laten komen, maar gaat niet zo makkelijk! Maar dat is geen reden haar stil te zetten, ze heeft nog zoveel plezier in de ritjes!
Laatst bijgewerkt door Black2000 op 19-12-11 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:16

Simonee, oude paarden worden mager wanneer ze iets mankeren. Een gezond oud paard valt niet af. Sommigen hebben zo'n slecht gebit of missen zelfs tanden en kiezen waardoor ze niet meer kunnen eten al willen ze nog zo graag.
Volgens mij is de TS ook op een rel uit. Ik vind het rare praats dat ze zelf niet weet wat ze met het paard aan moet, erg rare instelling van een eigenaar en erg sneu ten opzichte van het paard.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:21

In_Black schreef:
Simonee, oude paarden worden mager wanneer ze iets mankeren. Een gezond oud paard valt niet af. Sommigen hebben zo'n slecht gebit of missen zelfs tanden en kiezen waardoor ze niet meer kunnen eten al willen ze nog zo graag.
Volgens mij is de TS ook op een rel uit. Ik vind het rare praats dat ze zelf niet weet wat ze met het paard aan moet, erg rare instelling van een eigenaar en erg sneu ten opzichte van het paard.

Daarom kan zij er misschien nu nog wat aan laten doen, als er iets aan mankeert..
bij mijn pony is dat ook goed gekomen..
dat hoeft dan natuurlijk niet te zeggen dat het bij elk paard goed komt, want elk paard is weer anders.

ik vind het eerlijk gezegd ook wel een aparte vraag voor op bokt.
dit is natuurlijk iets wat je gewoon zelf moet beslissen....

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:24

Mijn pony was ook wat magerder ze was 20 maar zei was ook kern gezond.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:30

nou kijk mensen.

ik weet dat dit paard een rotleven heeft gehad en is mishandeld.
hij heeft alle tijd mij mij gewoon super geleeft en hij heeft t nog super.

hij word magerder en begint iets in te vallen bij zijn vlanken.
hij krijgt een kilo brok en een volle ruif hooi in de ochtend en datzelfde ook in de avond.
tussen de middag krijgt hij nog een klein beetje lucerne en een hoopje kuil.

zolang t niet extreem weer is staat hij overdag buiten en snachts binnen.
hij heeft een deken op op stal van 100 gram gevuld & buiten een outdoor deken die iets dikker is gevuld.
de buitendeken is wind/water dicht en heeft een buikvlap en een halsstuk.

ik kan hem wel mannen maar maar 1 keer per week anders houd hij t niet meer en word hij mega sloom en chagarijnig. onder het zadel of zonder zadel is niet meer mogenlijk want zijn rug zakt in en dan vind ik t zielig om daar nog op te gaan zitten. bovendien is er geen passend zadel te vinde voor hem.

om m in te laten slapen vind ik niet eerlijk tegenover hem omdat hij volgens dierenarts en tandarts nog helemaal oke is.
maar omdat hij dus nog levend genoeg is wil ik hem niet laten versloffen

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:31

Hoezo mishandeld en een rotleven, wat moeten we ons daar bij voorstellen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:33

ja dus? Dan doe je dat toch niet? Hem laten versloffen bedoel ik. Het is net alsof je verwacht dat er nu ineens een Engel opstaat die het paard voor jou een goeie oude dag gaat geven.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:35

ikke_draver schreef:
nou kijk mensen.

ik weet dat dit paard een rotleven heeft gehad en is mishandeld.
hij heeft alle tijd mij mij gewoon super geleeft en hij heeft t nog super.

hij word magerder en begint iets in te vallen bij zijn vlanken.
hij krijgt een kilo brok en een volle ruif hooi in de ochtend en datzelfde ook in de avond.
tussen de middag krijgt hij nog een klein beetje lucerne en een hoopje kuil.

zolang t niet extreem weer is staat hij overdag buiten en snachts binnen.
hij heeft een deken op op stal van 100 gram gevuld & buiten een outdoor deken die iets dikker is gevuld.
de buitendeken is wind/water dicht en heeft een buikvlap en een halsstuk.

ik kan hem wel mannen maar maar 1 keer per week anders houd hij t niet meer en word hij mega sloom en chagarijnig. onder het zadel of zonder zadel is niet meer mogenlijk want zijn rug zakt in en dan vind ik t zielig om daar nog op te gaan zitten. bovendien is er geen passend zadel te vinde voor hem.

om m in te laten slapen vind ik niet eerlijk tegenover hem omdat hij volgens dierenarts en tandarts nog helemaal oke is.
maar omdat hij dus nog levend genoeg is wil ik hem niet laten versloffen

Staat hij buiten op een wei? Zo niet, dan zou ik het paard de gehele dag ruwvoer geven en qua krachtvoer overstappen op speciaal voer voor oudere paarden.

Maar is dat invallen van de laatste tijd? Ging het geleidelijk of snel? Anders moet je er even een dierenarts naar laten kijken, die kan dat aanbevelen wat je met het paard moet doen. Het kan zijn dat er iets medisch fout is

Tweety27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:37

Zoals iedereen zegt gewoon houden! en dr gewoon lekker tutten wandelen op dr oude dagje.
Ik zou dr echt niet verkopen.. weetje jij veel wat er dan nog mee gebeurt.

x