Zadel pijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maggy1982

Zadel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:54

Hoi allemaal ik heb een vraag.
Ik rijd sinds een paar weken weer paard na 18 jaar niet gereden te hebben, het is weer ouderwets heerlijk en leuk alleen ik heb elke keer heel erg last van pijn in mijn kont!
Ik heb soms zelfs mijn schaambeen kapot gereden en is het helemaal bont en blauw.
Hebben jullie tips wat ik hier tegen kan doen? Wat voor rij roek adviseren jullie en wat voor ondergoed? Ik rijd nu in een stoffen rijbroek.
Hoe komt het dat de enen ruiter hier last van heeft en de ander niet? Ik ben wel dun maar heeft dat er echt mee te maken?
Een heel hoop vragen haha sorry alvast bedankt voor de aandacht!
Groetjes maggy

Afwezig

Re: Zadel pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:55

Meer op je zitbeenknobbels gaan zitten? :o

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:57

Meer op je kont gaan zitten indd, dus wat verder achterover.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:57

Zitles nemen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:01

Ik denk dat 'verder achterover' verkeerd verwoord is. Ik denk dat als je dat gaat doen, gaat hangen. Dat is niet te bedoeling... ;)

TS, probeer op je zitbeenknobbels te gaan zitten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:02

Ik had ook jaren niet gereden maar alleen super veel spierpijn eerste keren vooral in me liezen
Daarna op les weer spierpijn haha.
Dat gaat na een paar keer over

Sinds kort heb ik zitlessen nu 2lessen gehad en ja weer spierpijn maar nu bij de zwembandjes zeg maar

Dat je het kapot rijd.... Dan gaat echt iets niet goed.
Voor jou vervelend maar voor je paard ook waar je op zit.

Zit je al op les? Inderdaad zitlessen goed idee.
Waar ik op les zit word nooit op houding gelet dat mis ik dan echt.
Je houding en hoe je zit is erg belangrijk!
laat er eens goed nakijken

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:56

Zoiets had ik vroeger toen ik op de manege reed ook, toen reed ik altijd niet alleen mijn billen maar ook mijn knieen kapot, maar durfde dat nooit te zeggen tegen mijn moeder omdat ik dan bang was dat ik niet meer mocht rijden van haar :')
Ik denk inderdaad dat het met je houding te maken heeft! Probeer misschien eens zonder beugels te rijden zodat je minder op de beugels gaat hangen en meer gaat zitten! Dat was bij mij namelijk de reden dat ik mijn knieen kapot reed, maar wie weet wil het ook helpen voor je billen. Als je namelijk op je beugels gaat hangen dan schuurt dat zadel tegen je lichaam aan omdat je niet echt 'zit'.
Dit is puur eigen ervaring, geen idee of het ook echt de juiste theorie is, maar ik heb er nu al jaren geen last meer van!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:04

Ik denk als je zonder beugels gaat rijden dat je heel erg gaat klemmen met je benen. ;) En dat wil je niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:06

Grote kans dat je zadel te krap of te klein voor je is.
Zo niet, probeer eens een bontje op je zadel. dunne mensen hebben nou eenmaal uitstekende botten helaas ;)

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:56

Ik heb dit ook als ik moet rijden heb nu een bontje op mn zadel gelegd :o is lekker warm in de winter. maar zitles nemen is ook een optie :)

lisam19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:44

ja idd zitles nemen het is leuk en leerzaam

Sa_ndraaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:47

Ik zou eerst naar je zit kijken. Dan weet je meteen of het probleem daar weg komt. Nu kan het ook door het zadel kan komen. Het ene zadel zit nou eenmaal fijner. Je kunt altijd een bontje proberen.

Maar ik zou eerst zitlessen nemen. Want daar heb je meer aan als het daar aan ligt.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:50

Zitles kan goed helpen.
Ik heb er bij 'slechte' zadels ook snel last van. Rij daarom altijd met een broek met lederen zitvlak en met een bontje op een ander zadel dan die van mijzelf.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:37

Plaats anders eens een foto, van hoe je op je paard zit! :)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:36

Ik heb af en toe ook last na het rijden, maar dat heb ik altijd op het zadel van 1 bepaalde pony op de manege. Het kan zijn dat het specifiek aan dat zadel ligt, maar misschien zit ik op die pony onbewust wel teveel naar voren.
Heb ook wel eens pijn gehad aan de binnenkant van mijn bovenbeen, maar dat kwam echt door het zadel. De zadelrokjes daarvan zaten raar en stonden een beetje bol.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:40

Hallo, zadelpijn hoeft niet altijd te komen van een verkeerde zit. Het kan ook komen doordat de combinatie amazone en zadel niet goed past. Er zit een verschil in de lichaamsbouw tussen een ruiter en een amazone. Wanneer een amazone een schaambeen heeft wat iets naar voren zit en daarbij rijdt op een zadel wat een iets hogere voorkant heeft is er al een mismatch. Kijk maar eens op: http://www.zadelpasservicelibertad.nl
Hier wordt het prima uitgelegd, oorzaken en oplossingen. Succes, Marjolijn

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:43

Zadelbontje op het zadel gebruiken kan ook wel eens helpen.
Je hebt ook van die gelpads voor over het zadel.

maggy1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 21:24

Mensen hartstikke bedankt voor de reacties! Ik ga morgen weer rijden en ik zal eens vragen of ik een zit zitles kan krijgen. Dan weet ik zeker of dat het daar aan ligt! Misschien heeft mijn instructrice tips?? Het is alleen een beetje beschamend om te vragen dus vandaar dat ik dat nog niet heb gedaan! Voor iedereen heel fijne feestdagen xx

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:29

Dank je. Hetzelfde en succes!
(Laat anders nog even weten hoe het is gelopen!)

guppy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:51

een zadelbondje...

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:26

Zitles maakt niet uit. Ik heb ook zitlessen maar blijf last hebben van het kapot rijden van mijn schaambeen. Ik draag nu ook Sloggi onderbroeken en heb een gelpad op het zadel en dat werkt enigzins :) Sommige dagen minder en andere dagen meer + hangt af welk paard ik zit in de les. Als naverzorging gebruik ik altijd zinkzalf wat ik er later weer afwas.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:47

Ik zou eerder idd een bontje aanraden voor op je zadel, of ik weet niet of je een eigen paard hebt, maar dan zou voor langere ritten een boomloos zadel ook een perfecte oplossing zijn. Zit goddelijk (a)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:00

naast een zadelbontje kun je een wielrennersbroekje aantrekken met een gelpad / zeemleer erin. na de bevallingen van mijn kinderen ben ik ook zo weer begonnen en vooral na de eerste bevalling had ik erg baat bij de wielrennersbroek. dit omdat ik een flinke knip heb gehad.
mocht er aan je houding iets verkeert zijn moet je proberen je heupen meer naar voren te kantelen, zodat je meer op de zitknobbels uitkomt.
succes ermee

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:04

zadelpijn kan veel redenen hebben.
bv:
Een slegte zit dan moet je waarschijnlijk meer op je zitbeenknobbels gaan zitten.
Een zadel van slechte kwaliteit, slechte stof dan kan je er een bontje opleggen
Een zadel dat niet goed past, dan kan je best een ander zadel nemen denk ik
En miss betert het wel na een paar keer rijden

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:24

zadelpijn kan wel 100 oorzaken hebben. Van een verkeerd liggend zadel, tot te smal voor je kont tot een foute houding en alles er tussen in. Dus zo een tip geven is moeilijk. Ik heb met bepaalde merken zadels ook snel last. Ainsley is niet mijn ding. :D Hopelijk word je snel wijzer en kun je weer helemaal op en top genieten van rijden.