waarom hangt mijn paard altijd vast, aandacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

waarom hangt mijn paard altijd vast, aandacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:33

Mijn lieve 4 jarige merrie krijgt het altijd voor elkaar om vast te komen zitten.

Op de poetsplaats doet ze haar hoofd onder haar touw door, waardoor het achter haar oren komt te zitten. (ook als ik haar kort zet)
Ze maakt haar touw ook zelf los, maar ik durf het niet vaster te zetten omdat ik haar dus regelmatig uit benarde posities mag redden. (lang leven de panieksluiting)
Ze kan geen 5 minuten alleen staan, of ze sloopt wel iets of hangt zichzelf op.

Als veulen heeft ze al vastgezeten en haar neusgat uit gescheurd. Als ik haar met halster in de wei zet dan hangt ze ergens aan vast of ze doet zelf haar halster uit.
Dus staat ze meestal zonder in de wei, tenzij de eigenaar halsters omdoet voor de hoefsmid en dergelijke.

Als ze in de bak gaat rollen is zij degene die met haar benen onder het hek vast komt te liggen. We hebben 10 paarden die allemaal rollen, maar zij is degene waarbij dit weer moet overkomen.

Ze is overigens even in paniek, totdat ik eraan kom dan is ze meteen rustiger en blijft ze braaf staan of liggen tot ik dr kom redden. Heel raar alsof ze weet dat het dan goed komt. Meteen daarna is er niets meer aan de hand. Maar ik vraag me gewoon af of het een vorm van aandacht zoeken is.

knollentuin

Re: waarom hangt mijn paard altijd vast, aandacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:39

nee hoor , ik geloof er niet in dat een paard op deze manier aandacht zal zoeken.
Eerder een vorm van knulligheid in combinatie met jeugd...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:41

Ik denk niet dat een paard dermate kan rederen dat het dingen kan verzinnen om aandacht te krijgen. Ik denk dat het gewoon niet zo'n slim paard is. Of een onhandig paard.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:47

Ik zou haar in ieder geval niet alleen laten terwijl ze vast staat.
Voorkomen is altijd fijn.

Ik denk inderdaad ook dat het onhandigheid is vanwege haar leeftijd. Zorg in ieder geval dat je het zo veilig mogelijk voor haar houdt. Dus inderdaad halster af als ze buiten staat en niet alleen laten op de poetsplaats.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:54

Die van mij hangt ook soms, als hij vreemde geluiden hoort .niet bij elk geluid doet hij het,
Ik zadel hem nu op in zijn stal, en het probleem is opgelost, :)
Een stal is een veilige plek voor een paard, dus mischien dat jou paard rustigerword. als je jou paard gaat opzadelen in zijn stal.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:57

Ze gaat niet achteruit hangen, maar ze krijgt het voor elkaar om haar hoofd onder haar touw door te krijgen.
Op stal is ze juist helemaal niet rustig. Ze staat 24 uur per dag buiten dus in de stal opzadelen doe ik haar geen plezier mee.

Ik laat haar ook zo min mogelijk alleen op de poetsplaats, maar vandaag moest ik even iets pakken in de zadelkamer wat ik vergeten was om klaar te leggen en toen was het weer raak.
Slim is ze wel, maar ze is gewoon erg lomp of onhandig (net als de ruiter ;) )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:01

Gewoon korter vastzetten op een veilige plek.
Goede knup leggen, geen panieksluitingen gebruiken daarmee maak je het erger.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:03

Anders moet je even aan een stal genoot vragen .als die bij jou in de buurt is .of hij even op je paard wilt gaan letten.
In die tussen tijd dat je zelf even iets moet gaan pakken,

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 00:03

Hoe maak ik het daarmee erger?
Ik krijg die knoop echt van zijn lang zal zijn leven niet meer los als ze vast zit.
Die panieksluiting maak ik los en mijn paard is weer gered uit zijn situatie. Ze vertrouwd op mij dat ik haar red. Want op het moment dat ik erbij kom blijft ze verstijft staan.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 00:04

Doe ik ook, er zijn alleen niet altijd anderen op stal.
Dus het zou fijn zijn als ik mijn dame gewoon vast kan zetten zonder zelfmoordneigingen ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:06

dior_bokt schreef:
Anders moet je even aan een stal genoot vragen .als die bij jou in de buurt is .of hij even op je paard wilt gaan letten.
In die tussen tijd dat je zelf even iets moet gaan pakken,

Volgens mij wil TS meer weten hoe ze dit probleem kan oplossen :)

Pfft, vervelend zeg :) Misschien een beetje gaan oefenen, dat als je denkt dat ze het gaat doen, gelijk iets roepen (weet niet wat jij altijd zegt, maar bijv. foei of nee). Dan weet ze hopelijk op een gegeven moment dat het niet de bedoeling is :) Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:06

Maar als je haar blijft losmaken leert ze er niet van.

Als je haar goed kort vast zet kan ze haar hoofd niet onder het touw krijgen, onmogelijk.
Gaat ze dan alsnog hangen dan gewoon zorgen dat je stevig halster en touw hebt en laat maar hangen, ze houd vanzelf op (of geef een tik onder de kont).
Als je haar losmaakt kan ze achterover slaan en leert ze dat het hangen resultaat heeft en blijft ze het doen. Bovendien is een panieksluiting gevaarlijk door de terugslag die hij heeft, het kan je je vingers kosten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:08

tussen 2 touwen vastzetten, zodanig dat ze geen knopen kan losmaken noch onder het touw geraken...

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 00:11

Ja maar ze gaat niet hangen om los te komen. Want als ze los is kan ik haar zonder probleem meteen weer vast zetten.
Het is geen angst zoals met achteruit hangen. Meer onhandigheid, dus dat vind ik dan weer sneu om haar zo te laten hangen. Ik geloof namelijk niet dat ze zelf op het idee komt om naar voren te gaan haar hoofd omlaag te doen om weer onder het touw uit te komen.

Overigens als ik haar kort zet krijgt ze het nog voor elkaar, ze staat aan een ijzeren balk die ze zelfs al een keer de grond uit heeft getild.

We hebben geen mogelijkheid op stal om haar tussen twee touwen vast te zetten. We hebben enkel buiten een ijzeren balk waar ze aan staan.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:11

Ook mijn idee :)

petitparis schreef:
tussen 2 touwen vastzetten, zodanig dat ze geen knopen kan losmaken noch onder het touw geraken...

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 00:13

Is overigens wel een goede tip, tussen twee touwen.
Nu alleen een plek zoeken waar dit ook mogelijk is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:14

Amvbeek schreef:
Ja maar ze gaat niet hangen om los te komen. Want als ze los is kan ik haar zonder probleem meteen weer vast zetten.
Het is geen angst zoals met achteruit hangen. Meer onhandigheid, dus dat vind ik dan weer sneu om haar zo te laten hangen. Ik geloof namelijk niet dat ze zelf op het idee komt om naar voren te gaan haar hoofd omlaag te doen om weer onder het touw uit te komen.

Korter zetten.
Ik weet niet wat bij jou kort is maar als je d'r max 20/25cm touw geeft kan ze onmogelijk er onderdoor komen.
Of idd aan twee kanten vastzetten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:23

die ijzerenbalk is dat gewoon een "paal" of heb je 2 verankeringen in de grond? Want dan kan je toch 2 touwen gebruiken

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 00:29

Dat is een paal van een meter of 3 lang. Dus als ik haar met twee touwen daaraan zet, schuiven de touwen naar elkaar toe.

Maar ik ga haar nog korter zetten en hou zoals altijd haar maar goed in de gaten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:35

Mijn paard doet al jaren zijn hoofd onder zijn touw en er weer boven :o ben niet anders gewend. Schrik me altijd dood als mensen het niet weten en zeggen dat mijn paard vast zit :') Gooit ook altijd vanalles overal vanaf vooral sjabrakken met je mond eraf trekken is favoriet hier.
Trekt ook zijn touw los dus doe paardenknoop en dan uiteinde door de lus, dit doe ik al zo lang dat ik het zo los krijg als hij 'ooit' in paniek is.

Als jou paard wel in paniek raakt zou ik idd voor gaan om haar tussen 2 touwen te zetten.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 00:41

Tsja wat is paniek ze blijft verstijft staan tot ik haar losmaak. ze staat dan niet op haar gemak, maar breekt verder de boel niet af. Meer van help me baas ik zit vast..
Ze gooit ook alles om wat voor haar neus ligt. maar goed dat los ik op door niets meer in de buurt te leggen. Voor je t weet staan er een paar tanden in mijn zadel of erger ligt het op de grond. Maar dat zal de leeftijd wel zijn.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:45

Heb je geen dubbele rij stallen dan kan je haar wel vastzetten aan twee halstertouwen?

Citaat:
Maar dat zal de leeftijd wel zijn.

Die hoop heb ik opgegeven :')

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 00:53

Nee helaas een enkele rij, maar misschien aan de voorkant van de tralies kan ik het wel proberen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 01:33

Misschien ook een slim iets om te proberen.
Is hooi ophangen in een net. Dan is ze afgeleid :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:56

Amvbeek schreef:
Dat is een paal van een meter of 3 lang. Dus als ik haar met twee touwen daaraan zet, schuiven de touwen naar elkaar toe.

Maar ik ga haar nog korter zetten en hou zoals altijd haar maar goed in de gaten

je zij toch dat de paal in de grond zat, is het dan een omgekeerde U dat de touwen naar elkaar toe kunnen schuiven?