hoeven leren geven hoe ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boenmiedy

hoeven leren geven hoe ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:39

hallo allemaal,
ik heb overlaatst een fokmerrie gekocht van 6jaar ze is onder het zadel geleerd maar nu is het probleem dat ze haar achterhoeven niet wil geven.
het probleem is omdat ze een fokmerrie is heeft ze nooit geleerd om haar achterhoeven te geven ze snapt dat gewoon niet .
ik zeg het woord voetje, aan de haren trekken (weet niet hoe ik het echt moet zeggen)
ze heeft haar voeten wel een beetje maar na veel zwoegen en zweten doet ze haar hoef omhoog en zet al haar gewicht er terug op.

ik ben radeloos hebben jullie tips voor mij ? alvast bedankt x

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: hoeven leren geven hoe ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:41

De voet ALTIJD naar voren toe op tillen. Mensen willen de voet naar achteren weg trekken, maar dat gaat niet. Als je met je schouder tegen de zijkant aan duwt je "buitenste" hand bij de kogel vast pakt en naar voren tilt en je "binnenste" hand de voet ondersteunt op het moment dat ie in de lucht is. Moet het inprincipe zo lukken. :)

Dus de voet naar de buik toe op tillen, NIET naar achteren.

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:45

ok dank je wel :) zal het morgen eens proberen toepassen. ik ga nog eventjes wachten als er nog meer reacties komen

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:46

Quir,

Die ga ik ook toepassen van de week.. De mijne heeft er ook erge moeite mee... Ik ben benieuwd.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:46

RT-P -> OPG

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:50

delerium schreef:
RT-P -> OPG

wat bedoel je daarmee :p sorry zit nog niet lang op bokt dus het is nog allemaal een beetje zoeken voor mij

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:54

Iemand bij haar hoofd laten staan met wat lekkers achter de hand (zorg dat ze dat nog niet door heeft) en als je ook maar iets haar voet opgetild krijgt direct laten belonen.
Langzaam aan je lat hoger leggen en uiteindelijk pas belonen als ze keurig haar voet op tilt.
Heb het op deze manier in ongeveer 4 sessies aan een paard geleerd die geen enkele voet op wilde tillen.
Helpt ook om haar 4 voeten in een vaste volgorde te doen (ik ga altijd rondom van linksvoor, linksachter, rechtsachter naar rechtsvoor).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:55

Dat ze het topic naar een ander (sub) forum verplaatst heeft.

Ik heb dit bij de hoefsmidopl geleerd, nog nooit een paard gehad dat zo de voeten niet geeft. Goed natuurlijk wel even de tijd voor nemen. Wat ook nog wel eens wil helpen (als ze het gewicht er niet af tillen) is met de hoeven krabber in de kootholte/op de hoefballen tikken. Dan trekken ze vaak vanzelf de voet weg (naar voren/richting de buik ;) ). Dan de voet/hoef met de binnenste hand onder steunen en de buitenste hand achter de kogel pakken. Als ze de voet goed optillen kan je het been zachtjes naar achteren doen (niet trekken!!!). Sommige paarden hebben er heel veel moeite mee om het been naar achteren op te tillen, dus als ze sowieso moeite hebben met de voeten op te tillen zeker niet gaan trekken en sjorren aan het been.

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:55

Wij hebben bij onze pony gedaan (toen 4) toen er geen optie meer was een longeerlijn om de enkels van het paard. een paar meter af gaan staan, en dan er zachtjesaan aan gaan trekken je paardje moet dan wel het been opbeuren als die hem optilt dan goed belonen! herhalen en herhalen. totdat hij het goed wil!!! het kan heel zwaar dus ik raad je aan aanraden een volwassen persoon het te laten doen!! wel een paar meter eraf gaan staan, je zult je verbazen hoever een paard het been achteruit kan slaan! deze toepassing heeft bij ons zeer goed geholpen!!:) Succes ermee!

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:00

ok dank jullie wel :) dat heb ik ook hoort met een longeertouw maar ik ga eerst eens proberen wat quir zegt en daarna het longeertouw gebruiken :p

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:02

Hoe doen jullie dat met de achterbenen?
Ik vind de achterbenen altijd eng bij paarden die bv nog jong zijn en moeten leren been optillen.

Sommige gaan hangen naar achteren, of probeerd zijn been los te krijgen ben altijd bang om een trap te krijgen dan.....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:04

linnie050 schreef:
Hoe doen jullie dat met de achterbenen?
Ik vind de achterbenen altijd eng bij paarden die bv nog jong zijn en moeten leren been optillen.

Sommige gaan hangen naar achteren, of probeerd zijn been los te krijgen ben altijd bang om een trap te krijgen dan.....

Altijd zorgen dat je "onder" de buik blijf, dus met je schouder bij de buik blijven (natuurlijk er niet letterlijk onder). Maar daar kunnen ze je moeilijk raken en als ze je kunnen raken is het nooit hard of kan je op tijd weg komen.

Edit wel op blijven letten natuurlijk met de voorbenen. Jonge dieren kunnen nog wel eens omhoog komen en dan moet je natuurlijk weg kunnen. Dus ook altijd iemand vast laten houden en die m eventueel weg zou kunnen trekken.

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:10

ja, dat heb ik had met een paard van op de manege en ik krapte haar achterhoeven uit en ze stampte naar een lieg het was in mijn buik maar het deed gelukkig geen zeer .
en met mijn welsh die is nog jong doet hij bijna altijd zijn been in de lucht vroeger liet ik dat altijd los maar nu niemeer nu hou ik het tegen en dan wordt hij terug rustig

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:11

Ik zou als je paard er nog niet vertrouwd mee is dat je aan zijn achterbenen zit hem daar eerst aan laten wennen voor zijn hoeven op te tillen.
Dus gewoon poetsen en ook zijn achterbenen meenemen en steeds wat meer aan zijn achterbenen komen tot hij dit helemaal ok vind.
En als je dicht bij het paard blijft staan kan hij ook minder vaart maken met zijn been met trappen en contact houden met het dier (bijvoorbeeld 1 hand op zijn bovenbeen) zodat je voelt wat hij doet en mee kan bewegen indien nodig.

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:19

ze wordt bijna elke dag gekuist volledig haar lichaam ze doet er niks tegen als ik,aan haar benen kom. maar het is gewoon ja haar hoeven he ;p het is gelijk dat ze dat soms wil doen voor me te plagen dan kijkt ze zo grappig naar mij :p

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:21

Gelukkig dat ze poetsen allemaal gewoon prima vind. Het lukt je met genoeg geduld en belonen dan vast wel!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:21

Achterbenen is vaak moeilijk voor paarden, het heeft veel met balans te maken en met vertrouwen. De tip over het longeertouw zou ik willen verfijnen. Gebruik een gewoon touw, leg het touw om de kogel terwijl je zelf bij de schouder staat, anders trek je nog het been naar achteren. Been omhoog is belonen. Als dat er in zit ga je het been met je handen opvangen, ook om de kogel. Tik wat met bijvoorbeeld een hoevenkrabber, maar trek het been nog niet naar achteren. Dat is de volgende stap. Goed oefenen en veel geduld. Zorg ook dat er iemand bij het hoofd staat, dat geeft vertrouwen. Belaonen met een brokje mag, maar moet snel afgebouwd worden, anders krijg je een paard wat in plaats van zijn been optild zich gewoon omdraait en dat is niet handig. De tips van NiG zijn ook helemaal goed.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:01

met mijn jaarling had ik heel veel moeite om de voeten te leren optillen, ze zeiden dat hij het al kon... nou echt niet!! dus daar gingen we vanaf het begin. ik bond hem stevig vast en zorgde dat ik alle ruimte om me heen had om te wijken voor trappen. de voorvoeten gingen al snel, gewoon optillen ook al is het maar een klein beetje en dan meteen belonen, en dan elke keer wat hoger optillen. dat was snel gedaan maar achter dat was pas een probleem, hij trapte iedereen die maar bij zijn billen kwam, dus heb eerst geoefend door aan zijn kont te mogen zitten en dan door tot de benen, nog niet optillen alleen maar aanraken. zodra hij dat allemaal toelaat (wel belonen als hij het goed doet) ga je achter proberen op te tillen maar gewoon vasthouden die voet, hij zal proberen te schoppen en te lopen maar gewoon vasthouden en daarna belonen. hij zal daarna elke keer wat minder schoppen en minder proberen te lopen dus het gaat steeds beter. alleen de mijne kreeg daarna een ongeluk met zijn been en toen moest ik weer helemaal opnieuw beginnen maar ik zie nu al resultaat ! hou de voeten niet te lang vast begin kort (beloon daarna) en dan steeds iets langer vasthouden. succes

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:56

Hoe gaat het ermiddels mee TS?

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 22:48

heel goed :^) haar ene achterhoef heeft al heel goed nu nog de andere ;p

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:57

zorg dat ze wel goed in balans staat, als je gaat duwen met je schouder heb je kans dat je haar uit balans brengt of dat ze terug gaat duwen en indd achter benen eerst richting buik daarna pas naar je toe halen en niet te snel of te hard trekken. veel succes! vraag anders hoe de hoefsmid het doet of kijk als hij bezig is misschien weet hij een handig foefje!

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:21

super dat het met de ene been goed gaat op naar het andere been toppie :D

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:15

Uhm nou ik denk gewoon voetje vragen en anders optillen? ;)

xAnnekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:04

Quir schreef:
De voet ALTIJD naar voren toe op tillen. Mensen willen de voet naar achteren weg trekken, maar dat gaat niet. Als je met je schouder tegen de zijkant aan duwt je "buitenste" hand bij de kogel vast pakt en naar voren tilt en je "binnenste" hand de voet ondersteunt op het moment dat ie in de lucht is. Moet het inprincipe zo lukken. :)

Dus de voet naar de buik toe op tillen, NIET naar achteren.

Dat ga ik ook probeeren de mijne wil ook zijn voeten niet optillen...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 08:58

Ik beur de achterbenen meestal op met een haak aan een stok, met een handschoen er aan, naar voren iets optillen, even vast houden en los laten. (soort wandelstok), leer ik ook de achterbenen eerst mee aanraken, (net als Monty Roberts),voor meer vertrouwen te geven, je staat zelf ook veiliger en zekerder.