HELP! onze pony is bang voor mensen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sterre109

HELP! onze pony is bang voor mensen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:48

hallo,

wij hebben nu al ruim 2 jaar een pony, maar er is een probleempje.
wij weten van de mensen van wie wij haar hebben dat ze vroeger heel erg mishandeld is geweest
en dat ze echt heel bang is als er ook maar iemand in de buurt komt. daar zijn wij ook al achter gekomen.
het is echt heel erg. je hoeft maar te bewegen in de schuur (2 meter afstand van haar) en ze staat in de
hoek van haar stal.
ik vind het echt zo zielig en we zijn nu al zo lang bezig om haar te leren dat wij niets ergs met dr doen.
het gaat nu al wel een stuk beter met haar alleen nogsteeds heel bang voor mensen.
als ze in de wei staat is ze ook met geen mochelijkheid te pakken.
ik heb alles geprobeert.
van erachteraanrennen tot uren op een krukje zitten in de wei met wortels, maar echt het lukt gewoon niet!
ik kan haar nu al poetsen in de stal en als ik haar dan mee neem naar de bak is ze nog wel schrikkerig maar verder doet ze alles wel.
maar het is zo vermoeiend dat je haar met geen mochelijkheid kan pakken als ze buiten is.
kan er asjeblieft iemand tips geven want het is gewoon niet te doen.

alvast bedankt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:03

Hoiii

Echt alleen maar met heel veel geduld en haar vertrouwen winnen en dit kan jaren duren.
Soms is het verleden zo erg van bepaalde paarden wat erg allemaal.

Er achteraan rennen heeft echt geen zin.
Je kan wel proberen met eten te lokken of zet haar eens op een kleiner stukje wei zet een gedeelde af.
Dan heb je haar sneller. En goed belonen en knuffelen als ze meekomt uit de wei.

Je moet echt een vertrouwings band opbouwen heb je deze dan heb je echt een top pony die alles voor je gaat doen.

Misschien grondwerk kan jullie helpen en misschien hebben andere nog oefeningen die je kan doen.

gr

Ariebren

Re: HELP! onze pony is bang voor mensen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:10

Hoe krijg je haar op stal als ze in de wei niet te naar je toe komt om te pakken en mee te nemen ??

sterre109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 22:13

nou wij hebben het land naast de bak, en er zit een hek tussen het land en de bak, dus als ze dan in de bak staat doe ik het hek daartussen dicht, en vanaf de opening van de bak heb ik met draad en weg gemaakt naar de stal. en in de stal ligt bix dus dan loopt ze er wel heen..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:17

Staat ze alleen ?

sterre109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 22:18

nee we hebben nog een shet erbij voor de gezelligheid...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:19

En als je nou biks meeneemt de wei in en beweegt in een bak.
Dat ze dan het geluid hoort...?
Ik denk dat je wel van alles hebt geprobeerd.
Het is echt heel veel geduld en hopen dat ze je ooit vertrouwd.

Ooit eens een pony verzorgd dat vanaf veulen in de wei stond eten werd erin gegooit verder nooit naar omgekeken.
Niet mishandeld maar kende mensen.
Op stal was altijd al probleem met bv poetsen of even aaien.
Heel veel geduld maar wel als je haar wilt hebben haar pakken.

bv in de stal draaide ze zich snel om liep rondjes in de stal.
Niet bang zijn haar gewoon pakken en snel zijn.
En dan belonen. Niet twijfelen zeg maar.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:19

dit kan heel lang duren ik zelf had het zelfde probleem met een a welsje we zijn nu bijna 9 jaar verder en komt sins 2 jaar eindelijk gewoon naar je toe zonder hem te proberen te vangen...

heb geduld en het komt vanzelf niet pushen..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:21

erg veel tijd nemen om alleen maar te zorgen dat ze in de wei naar je toe komt. het kost gewoon echt hééél veel tijd.. Maar probeer het ook te behandelen als een normale pony en niet een speciale behandeling geven omdat het mishandeld is, want dan voelt hij/zij dat er iets mis is.

sterre109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 22:24

@linnie050 nee het geluid van biks maakt haar wel nieuwschierig maar ze is te bang om te komen...

@xxmaxx ze heeft ook niet echt een speciale behandeling maar het is gwn vervelend dat ze alles eng vind

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 03:47

Deel suikerklontjes uit en laat mensen met teveel tijd even naar je paard lopen als die in de wei staat, krijgt die een klontje/worteltje en een aai op zn hals. Ook in de stal, het zelfde, even kroelen en weer weg, ook als jij er niet bij bent (weet wel wie je dit vraagt)
Als je merkt dat je paard schrikt (of iemand anders), zorg dat die gerust gesteld word en maak dan nog eens het geluid waarvoor die schrok, weer geruststellen door wat gekroel.

Ook als je opstal komt, even naar je paard, snoepje geven, dan doen wat je normaal doet (even kletsen met anderen, poetskist halen, je paard even negeren) en dan als je je paard gaat halen weer lokken, van 2 meter afstand of iets, snoepje geven, kroelen. Op ten duur hoort dit echt te helpen. Ga met dr wandelen voor of na t rijden, laat dr grazen aan de hand ipv dr op de wei te kwakken, zodat jij bij dr hebt, aai dr als ze t eten is etc, dit hoort echt te helpen, veel kroelen en belonen als ze naar je komt of minder bang is!!

Oohja hoe je t paard kan vangen als ze op de wei is? maar een paaltje naast een hoek een heeeeeeeeeel lang touw vast, dan ga je rondlopen met t touw, t paard opsluiten in een hoekje, als ze in een hoek staat (niet te grote hoek, mag echt niet kunnen galloperen, dan maak je t vast ergens) en loop je naar je paard, kroelen, snoepje geven, weer kroelen en t halster omdoen. hoort ook te helpen :D BEHALVE BIJ DE MIJNE XD

Zo hebben we ze hier van de schuiheid afgekregen

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 07:03

ik zou ze in de bak houden en met je shet aan de gang gaan..(poetsen en knuffelen)altijd rustig pratend.Je andere paardje compleet negeren.Desnoods de bak even verkleinen voor je bezig gaat met je shet,wel dat zij erbij instaat,maar niet helemaal weg kan. Dan komt er vast een tijd dat ze stiekum toch bij je komt kijken.Doordat ze nu keer op keer gepakt wordt om geborsteld te worden of gereden, blijft die angst bestaan. Immers ze wordt gegrepen om iets te gaan doen.Als ze bij je komt,dan voor nu alleen maar praten tegen haar.Niet aaien niet pakken...laten weten dat je ook haar respecteerd.Zo opbouwen, langzaam stapjes verder,maar pas als zij eraan toe is.Desnoods doe je iets lekkers in je zak, maar persoonlijk ben ik daar tegen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 08:59

sterre109 schreef:
nee we hebben nog een shet erbij voor de gezelligheid...

Hier zou ik gebruik van maken. Toen Hans net van mij was, was ie ook bang, kon hem niet aanraken, laat staan vangen. Ik heb hem gewoon links laten liggen, lekker tutten met de andere pony's, tegen ze praten. Het duurde wel even, maar op een gegeven moment zocht hij zelf toenadering. Ik legde altijd hooi in hun kale wei, ook als ik ging poetsen. Dan kwam Hans op een gegeven moment zelf eten. Ook toen niks gedaan. Op een gegeven moment kwam hij zelf naar me toe om te snuffelen. Toen dat vaker gebeurde heb ik voorzichtig zijn hoofd geaaid en zachtjes tegen hem gepraat. Dit zo steeds verder uitgebouwd, tot ik hem ook een halster aan kon doen enz.

sterre109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 10:58

@xSlvna: dat wat jij zegt met het vangen dat is bij haar niet te doen..
ze is waarschijnlijk vroeger geslagen met touw dus als ik al met een touw in mijn handen naar dr toe kom iws het al mis en alleen maar rennen.

@pipo dat was ook al mijn idee. ze is wel een beetje nieuwschierig maar blijft altijd op een afstandje staan kijken. ook heb ik wel geprobeerd de bak uit te mesten terwijl de pony's erbij staan. dan is zij wel degene die een stapje naar me toe komt maar blijft altijd op een afstandje staan.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:07

Dan dit dus steeds verder uitbuiten. zoals capopjekop en ik uit proberen te leggen. Als ze wilt komen kijken bij je praat je rustig door, maar verleg je je stem van je shet naar haar, maar je kijkt niet ,dat hebben ze wel door. Desnoods schei je heel subtiel uit met wat je aan het doen was om zo haar de gelegenheid te geven om nog iets dichterbij te komen. Praat rustig en beloon haar met je stem als ze komt snuffen. Meer niet. Pas als ze blijft staan als je weer rustig aan verdergaat met waar je mee bezig was is het tijd voor een stapje verder. Dwang en het gevoel van opgeslotenzitten, zorgen alleen maar voor wantrouwen. Een paard is een vluchtdier! Zodra je haar opsluit in een stal kan ze niet vluchten en zal ze dus alleen contact moeten aanvaarden en niet accepteren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:14

Het gaat ook en paar dagen. Bij heeft het eerder weken geduurd, maar is hij wel mijn beste maatje. Ik zou gewoon door gaan waar je mee bezig was en geen oogcontact maken. Gewoon negeren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 00:08

Paarden zijn prooidieren en mensen roofdieren.
De mensen die dit paard in zijn jonge jeugd heeft gekend, gedroegen zich ook als roofdieren, dus daar moet je van weg blijven.

Als jullie je dus als prooidieren gaan gedragen, zal het paard niet meer bang voor jullie zijn.

Een paard loopt heel vloeiend, een roofdier vrij stil (buig maar eens overdreven je knieën tijdens het lopen, dan voel je het verschil).
Zolang je haar wilt pakken, ben je in een roofdier modus. Dat zal het paard zien.

Het zit hem vaak in de details, maar een paar dingen die kunnen helpen:

-Loop nooit recht op het paard af, maar altijd schuin.
-Loop ook regelmatig de wei in, zonder iets van het paard te willen. Gedraag je als een paard. (Slof een beetje rond, kijk een keer bij de waterbak, het hooi, schuifel nog wat rond en zodra je paard ontspant ga je weer weg)
-Zolang je paard in de 'achteruit' staat, nader je niet, maar loop je juist weg en ga je iets voor jezelf doen of blijf je stilstaan, met je lichaam van je paard af gedraaid.
Laat het paard naar jou toekomen, ipv hopen dat het paard stil blijft staan zodat je je paard kan pakken. Komt je paard niet naar jou toe, dan gebeurt er even niks.

Het zou ook fijn zijn als er iemand meekijkt naar hoe jij rond loopt. Twijfel je vaak, ben je aan het drijven of probeer je aan te trekken? etc. Als je wat meer inzicht hebt in hoe je rond loopt, weet je beter waar je paard misschien op zou kunnen reageren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:27

Pipo gaf al een goed advies.
Het enige wat ik hierop wil aanvullen is:

Wie heeft wel eens een paard horen praten tegen een ander paard ??
Lichaams taal is heel belangrijk, nog belangrijker is mond houden.
Ook geen snoepjes, daar krijg je irritante happers en bedelaars van.

Dus paard negeren, hooguit eens bekijken op afstand en dingen in de wei gaan doen zoals mestruimen en wat onkruid plukken.
Voeren, ik zeg altijd chop, chop (scheepstaal), dus als het paard chop, chop hoort dan is er eten.
En na een week of wat sta je bij het hek en het paardje komt kijken wie je bent.
Mond houden, hooguit het paard laten ruiken aan de bovenkant van je hand.
Nergens aanzitten, niet aaien, mond houden.
Een van de belangrijkste zintuigen van een paard is reuk.
En je merkt zelf wanneer je een keer onder de manen kan krauwen.
Dan ben je op de goede weg.

sterre109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 18:11

bedankt voor de tips..
ik ben heel blij dat jullie zoveel tips geven.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:02

Er komen hier wel goede tips voorbij, als ik jou was zou ik het nog een paar keer proberen, maar mocht het echt niet lukken (aangezien je nu al ruim 2 jaar je pony hebt), dan kun je er beter misschien iemand bijhalen die 'weet waar ie het over heeft' ;)

sterre109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 16:57

ze is in die 2 jaar al heeeeel erg vooruit gegaan alleen het angst is bij haar toch echt nog veel te
erg waardoor ze zich niet laat pakken.
zodra ik haar heb kan ik eigenlijk alles wel met haar.
ze kent al een paar truckjes van vrijheidsdressuur en dat vind ze ook heel erg leuk.
verder vind ze longeren en parelli ook heel leuk.

het enige probleem dat er nu nog is, is het pakken.
met de rest kan ik mij wel redden, dus alle tips en trucs voor het pakken zou ik echt heel graag willen weten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:00

sterre109 schreef:
alleen het angst is bij haar toch echt nog veel te
erg waardoor ze zich niet laat pakken.

met de rest kan ik mij wel redden, dus alle tips en trucs voor het pakken zou ik echt heel graag willen weten

Het idee van willen pakken loslaten;) Je paard moet naar je toekomen, niet zich 'laten pakken'.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:03

Als je haar hebt en ze staat vast, dan heel veel aanraken. Ook oren, neus enz. geen borstel, alleen je hand.
Snoepje vind ik niet erg als beloning.
Hoe is ze trouwens met rijden dan als ze zo onzeker is??

sterre109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:10

aerdenhout1 schreef:
Hoe is ze trouwens met rijden dan als ze zo onzeker is??

ik rijdt nog niet op haar... ;)
eerst de rest maar eens klaar hebben en dan komt het rijden wel dacht ik...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:21

Dat is wel de juiste instelling... heel goed TS! maar ook met b,v longeren krijg je een band natuurlijk en vertrouwen.