Mijn paard bijt zonder duidelijke reden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Mijn paard bijt zonder duidelijke reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 11:49

Hoi,

Ik heb sinds juli een merrie van nu 3.5 jaar. Toen ik haar net kocht kon ze nogal bazig en dominant zijn. Ik ben in september begonnen met parelli en dat ging erg goed, ze werd veel rustiger en vertrouwde mij. Elke dag zag ik het wat beter gaan en ik kan intussen al op een veilige en rustige manier met haar rijden, wat ik eerst niet kon.

Grondwerk ging ook heel goed en gaf ons beide als maar meer vertrouwen. Tot een week geleden dus. Als ze hengstig staat is ze altijd wat lastiger dan anders, maar vorige week begon ze naar mij te bijten als ik bepaalde dingen met haar deed, zoals voorhand wijken vanop de grond.
Eerst dacht ik dat het gewoon met het hengstig zijn te maken had, dus liet ik zien dat ik het niet tolereer en probeerde het opnieuw.

Eergisteren ging het allemaal weer heel goed, ze beet niet meer en legde haar oren niet meer plat, ze was gewoon weer ontspannen zoals gewoonlijk.

Toen ik gisteren gewoon even naar de wei ging om haar wat te aaien, kwam ze me eerst tegemoet, maar nadat ik 2 min bij haar stond legde ze plots weer haar oren plat en beet naar mij. Ik liet weer zien dat dat niet hoort, dan stopt ze normaal gezien, maar nu duwde ze me grof weg en ik had zelfs de indruk dat ze dreigde haar achterhand te draaien om me te schoppen.

Nu weet ik dus echt niet wat ik verkeerd aan het doen ben en waarom ze dit doet.
Dankjewel om dit helemaal te lezen en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Caira

Re: Mijn paard bijt zonder duidelijke reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:31

Vanachter een computer kunnen wij ook niet 123 zeggen wat er aan de hand is. Kun je een filmpje maken?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:36

Jonge paarden bijten wel vaker. Dit dien je meteen te corrigeren.
Zeker merries kunnen hier heel onvoorspelbaar in zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:39

Ik vraag me af... Hoe vertel jij je paard dat dit niet hoort? Want dat is duidelijk niet de juiste manier....

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 12:45

Gypsy schreef:
Ik vraag me af... Hoe vertel jij je paard dat dit niet hoort? Want dat is duidelijk niet de juiste manier....

Heb ik al op verschillende manieren geprobeert. Nu geef ik haar een tik op d'r neus, en dan doe ik hetzelfde opnieuw waarbij ze me wou bijten, tot ze het toelaat.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:52

bethje31

Herkenbaar dit..ga het even volgen.
Bijrijdmerrie doet dit ook. 4,5 jaar. Onwijs lief en gezellig eigenlijk met poetsen enzo alleen soms kan ze echt "uit het niets" enorm uitvallen en proberen te bijten. In haar stal met name, maar ook wel eens met aansingelen (heel soms) of met haar deken op doen en soms als je gewoon even niets staat te doen en naast haar staat. Snap er niets van want normaal is ze echt superlief en gezellig; je kunt overal aankomen, achterlangs lopen etc, lief naar andere mensen en paarden. Trapt en hapt naar niemand. Weken achter elkaar is ze echt poeslief en dan opeens valt ze uit. Jammer wel want als ze toenadering zoekt en aan mij wil ruiken of zo dan vertrouw ik haar niet omdat ze wel eens is uitgevallen als ik dicht bij haar in de buurt kwam met mijn hoofd of zo..
Als ze het doet danzeg ik : pas d'r op met een zware stem en krijgt ze een tik op haar neus als ik snel genoeg ben tenminste. Soms duw ik haar hoofd gewoon weg zodat ze niet aan me kan zitten.
Ik weet niet helemaal zeker of het slecht bedoeld is want ze zit sowieso overal aan....fietsen, touwtjes, zwepen, bakdeur, poetskist etc etc...alsof ze een klein kind is dat alles in haar mond moet nemen...

Pentax

Heel hard brullen en een klap geven, dat is ze ook bij jou van plan. Duidelijk je grenzen aangeven.
Laten schrikken werkt heel goed.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:09

Ik vraag me dan alleen meteen af of ik iets verkeerd doe waardoor zij zich misschien bedreigd voelt of zo, vooral omdat ze verder heel lief is.
Het is een fries en ik heb wel een beetje het idee dat ze een loopje met me neemt. Ik bedoel ze is volgens mij dominanter dan ze op het eerste gezicht zou zeggen. Je hebt snel het idee dat het een brave sul is maar zoals ze soms uit te hoek kan komen, heel soms met rijden ook, dan denk ik toch dat ze minder sullig is dan ze lijkt.
Vind het lastig...ik kan meestal vrij goed met "lastige" paarden opschieten, de chagerijnen zeg maar, maar die zijn heel voorspelbaar. Lastige is met haar dat het volledig onvoorspelbaar is want ze doet ook haar oren niet naar achter...pas na of tijdens het bijten zeg maar.
Daardoor vertrouw ik haar niet helemaal wat ook de relatie niet helemaal ten goed komt...

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:18

Ik vraag me dan inderdaad ook af wat ik verkeerd doe, aangezien ik altijd geleerd heb dat je paard enkel reageert op iets dat jij doet.
Maandag heb ik opnieuw les dus kan ik er aan werken, en ik zal haar dus nog duidelijker laten merken dat haar gedrag niet kan.
Tijdens het rijden is ze nu heel braaf, dat doet ze erg graag en zolang ik dingen doe die ze leuk vindt is er geen vuiltje aan de lucht.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:43

je moet je grenzen aangeven zonder te grof worden voor haar, soms voelt een paard zich bedreigt omdat je in haar 'persoonlijke ruimte' zit. Je moet altijd open zijn tegen je paard, vaak voelt een paard welk gevoel onder jou gedachten liggen en als die niet matchen met je gedrag kunnen ze daar op reageren.

Lichaamstaal :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:38

Zou goed kunnen Viv, moet altijd aan Cesar Milan denken, ken je die? Calm en assertive energy. Dat is dan bij honden maar ik heb het idee dat het bij paarden ook zo werkt.
Ben een beetje bang dat mijn paard voelt dat ik haar niet helemaal vertrouw. Is wel vreemd want ik heb dat probleem nooit gehad met andere paarden. Maar goed ik zal proberen kalm te blijven zodat ze me vertrouwt maar ook haar wel consequent blijven corrigeren. Oh ja en proberen het niet persoonlijk op te vatten! Ik bedoel ik rij haar nu een half jaar en ze ziet me bijna elke dag maar ze lijkt me niet echt te herkennen of zo; ze bijt me zelfs soms! Soms lijkt het alsof ze me vertrouwd en dan hebben we het "gezellig" en dat valt ze weer zo enorm uit. Ik heb manegepaarden gereden waarmee ik na een tijdje meer een band had dus ik vind het wel een beetje zorgelijk. Maar ja misschien komt het omdat ze nog zo jong is of omdat ze iets heeft meegemaakt eerder in haar leven..We houden vol want meestal is ze echt een enorme lieverd.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:34

Wat jij verkeerd doet is puur jouw grenzen niet aangeven bij een paard van 3,5. Op die leeftijd moet je ze nog respect naar mensen bijbrengen. Daar word geen enkel paard van nature mee geboren.
Leer je dat verkeerd dan hou je daar altijd problemen mee, vooral als jij zelf een onzeker moment hebt, of jij te lief reageert.

Dat ze het met momenten doet en momenten niet, zegt puur dat ze je uitprobeert. Doen jonge paarden ook in de wei bij elkaar.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:37

Je paard bijt waarschijnlijk met een hele duidelijke reden, maar je ziet 'm niet. Filmen lijkt me nog niet eens zo'n slecht plan, dan kan je de oorzaak misschien wel zien?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:41

3 1/2 zeg je?? Wel eens aan gedacht dat ze aan het wisselen zou kunnen zijn??
Dan gaan ze n.l ook vaak bijten v.w de pijn van het doorbreken van de nieuwe tanden.

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:46

Duidelijk zijn en een poosje even niet lief doen en kroelen maar meer afstandelijk blijven,dus ook geen lief stemmetje zolang niet iets gedaan heeft om dat te verdienen.
Ze is jou duidelijk aan het uitproberen en hoe verder dit gaat hoe moeilijker het wordt om het om te keren.
Als ze in de wei naar jou toekomt claimt ze jouw ruimte en aandacht en als je daar heel lief op reageert ok,maar haar reaktie is verder te gaan en jou op een plaats onder haar te zetten, door te zeggen met die platte oren;afstand nemen ,ga weg uit mijn prive ruimte.Ze is dus duidelijk de pikorde aan het opstellen,als je daar niet direkt op reageert door haar af te wijzen op dat moment heeft ze haar leidersplaats op dat moment bevestigd.
Dit is een fase waar je doorheen moet.Een ruin is vaak zoveel makkelijker maar merries zijn van nature leiders.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:53

dat ze aan het wisselen is kan heel goed maar zo aanvallen mag hoe dan ook niet dus inderdaad een enorme brul geven en op haar flikker geven ze bijt maar ergens anders op, ook liever niet natuurlijk maar wel begrijpelijk.
sommige zijn best wel drakerig en dan moet je wat duidelijker zijn. voorzichtig zijn is beter als dat je echt een keer pech hebt. succes.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:35

@knolliebol: als ze naar me toe komt in de wei blijft ze wel altijd mooi uit mijn ruimte, meestal zeker 2 meter. Dat heb ik haar van het begin geleerd. Ik ben inderdaad wel soms te zacht met haar, dat zegt mijn lesgever ook. Ik ben altijd bang haar pijn te doen, maar omgekeerd geldt dat niet :P

Het zou wel kunnen dat ze tanden aan het wisselen is, de tandarts moet sowieso eens komen. Maar ze bijt ook vaak in bv de houten afsluiting van de piste, zou dat zijn omdat de tanden wisselen?

Ik heb ook het gevoel dat het echt een stuk me testen is, daarom blijf ik altijd doorvragen als ze dreigt te bijten.

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:20

het kan zijn dat ze met dat bijten aangeeft dat ze bepaalde dingen echt niet leuk vindt. Je zou kunnen uitzoeken op wat voor momenten ze precies bijt. Staat er dan bijvoorbeeld iets te gebeuren zoals zadel opdoen, of aansingelen? Je zegt dat ze ook wel eens bijt als je gewoon naast haar staat, maar wat ben je dan aan het doen of wat gaat er dan gebeuren? Veel paarden vinden aansingelen vreselijk en dat kan te maken hebben met dat het zadel pijn doet als je gaat rijden of dat ze gevoelig zijn voor de singel of dat je te snel singelt of met het hele rij gebeuren, als ze overvraagd wordt.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 10:09

Tijdens het aansingelen af zadelen bijt ze nooit. Het vaakste bijt ze als ik bij het grondwerk haar voorhand laat wijken, dus simpelweg als ik druk zet op haar nek.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:15

De ene keer bijt ze als ze gewoon op stal staat maar soms ook met het poetsen.
Op stal heb ik een beetje het idee dat het een territorium ding is en dat ze me uitprobeert. Ik corrigeer haar dan wel hoor maar daarvan kan ik me echt voorstellen dat ze het doet omdat ze nog jong is.
Ik denk misschien dat als ik even naast haar sta met poetsen en niets doe (sta te praten met iemand of zo) en ze dan bijt, dat ze dan ook vindt dat ik in haar persoonlijke ruimte sta of zo.
Met aansingelen heeft ze pas 1 keer gebeten en dat komt omdat ik haar verraste, denk ik. Ik singel haar meestal gaatje per gaatje aan en ze heeft een goed passend zadel met bontje.
Het bijten doet ze ook bij haar eigenaar en dat is een man, misschien dat het nog wel meer bij hem doet dan bij mij.
Het bijten komt en gaat dus het zal wel iets te maken hebben met haar leeftijd (4,5) en het feit dat ze inderdaad probeert de rangorde te bepalen.
Ze zal wel dominanter zijn dan ze lijkt..zolang ze met andere paarden is, loopt ze graag voorop, in de les en ook buiten. Ze bijt of schopt absoluut niet naar andere paarden.
Ze heeft me trouwens nooit te pakken gehad...maar ze als ze probeert te bijten is ze wel duidelijk nijdig (oren in de nek, tanden ontbloot etc.).
Maar jullie advies is dus proberen een beetje afstand te bewaren? Dus haar niet aan me laten zitten ook niet als het vriendelijk bedoeld is? En gewoon blijven corrigeren?
Ik zal ook in de gaten blijven houden of ze een reden heeft om te bijten (iets wat haar dwars zit of pijn doet of zo...)

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:29

Deze ga ik ook even volgen. Ik zat zelf erover te denken een soortgelijk topic te openen. Mijn moeder heeft een paard en daar zijn we door omstandigheden de afgelopen jaren niet heen gegaan, hij is wel gewoon goed verzorgd en gereden. Sinds drie maanden ga ik er weer gemiddeld drie keer in de week naartoe. Hij is bijna 21 jaar, maar nog wel erg aktief. Ik rij niet omdat ik te zwaar ben, maar poets hem iedere keer en dan longeer ik hem, gooi hem los in de bak of ga een wandelingetje met hem maken. Mijn man rijd er wel eens op. Het is een echte 'Ik schrik nog van mijn eigen schaduw KWPN'er' , maar ik had het gevoel dat het allemaal steeds beter ging en dat hij me echt meer en meer vertrouwd. Als ik hem uit de wei haal ziet hij me meteen aan komen lopen en gaan meteen zijn oortjes naar voren en komt hij mijn kant op gelopen. Soms komt hij niet naar me toe, maar hij is altijd wel heel erg op mij gericht op een hele vrolijke manier.

Nu ging ik afgelopen zaterdag en begon hij al met uit de wei halen met happen. Echt zijn oren in zijn nek en happen, niet raak, want of ik straf hem optijd of ik hoor zijn tanden op elkaar klappen dicht bij mij. Ik dacht eerst dat hij misschien ergens pijn had, maar toen ik zijn deken af had gedaan en over even voelde reageerde hij nergens op. Onder het poetsen ging het de hele tijd door als ik in de buurt van zijn hoofd kwam. Hij stond ook allemaal te draaien en moeilijk te doen. Ik had er echt geen zin meer in en toen hij eenmaal een paar minuten braaf stil stond en niet hapte heb ik hem meteen terug in de wei gezet. Ik dacht dan sluit ik het op een normale manier af. Hij loopt altijd de wei in en draait dan en komt terug naar mij en dan nemen we afscheid.

Gisteren ging ik er weer heen en hij keek weer heel vrolijk toen hij mij zag en kwam mijn richting op en toen ik er was begon het happen weer. Ik ben nog even bij hem gebleven en toen weg gegaan.

Ik weet even niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Het lijkt ook echt naar mij gericht. Vanavond gaan we weer en gaat mijn man mee, dus ben benieuwd hoe hij daar op reageert. Het is alleen wel een andere situatie, want als we vanavond gaan staat hij al op stal. En de afgelopen twee keer moest ik hem uit de wei halen. Kan het zijn dat hij gewoon chagrijnig is door de regen, wind en geen beweging? Want de bak is zeik nat en we kunnen dus niet in de bak. Aan de ene kant denk ik, ik moet even doorpakken, maar ik word er ook een beetje angstig van. Als het echt op mij is gericht en hij bereikt geen resultaat door te happen, wat gaat hij dan bedenken. Maar mijn angst kan het natuurlijk ook weer verergeren.

Ik heb wel altijd snoepjes in mijn zakken zitten en die krijgt hij regelmatig, maar nooit als hij erom vraagt. Alleen als hij gewoon braaf is en niet op snoepjes gericht. Soms zat hij wel een beetje bij mijn zakken waar de snoepjes in zitten te happen en dat was duidelijk naar de snoepjes gericht, maar dan heb ik hem dus nog nooit iets gegeven. Nu is het echt naar mij gericht. Het is ook in de eerste drie maanden nooit gebeurd en nu ineens twee keer achter elkaar.

Het is een heel verhaal geworden en misschien had ik hier zelf wel een topic voor moeten openen? Als dat de bedoeling was dan hoor ik het wel.

Hopelijk kunnen jullie mij tips geven, want ik wil dit graag oplossen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:40

Bijten is nooit goed! Paard doet dat op het land gewoon echt om dominantie kan niet anders.. Sorry hoor maar als een paard dat bij mij doet geef ik een brul en krijgt hij een schop erachter aan, door de brul is hij al geschrokken en die trap is vaak mis omdat hij al snel weg rent, volgende keer doen ze het niet meer..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:42

Ja excuses aan TS dat ik ook zoveel post in haar topic! Maar het is toevallig dat ze over hetzelde onderwerp heeft gepost dat mij al een tijdje dwars zit!
Ik denk wel dat het een heel interessant onderwerp is want in mijn geval werkt het gebrek aan vertrouwen tov van mijn bijrijdpaard zelfs door in het rijden. Ik heb echt grotere draken gereden dan zij en dominantere paarden maar die waren heel duidelijk in hun gedrag. Ook buiten waren het niet altijd de makkelijksten maar omdat ik ze toch vertrouwde kon ik er heel goed mee overweg buiten en was ik ook niet bang voor ze. Mij bijrijdpaard vertrouw ik buiten ook niet helemaal terwijl ze daar geen reden voor geeft. Ze is heel jong natuurlijk dus ze wil nog wel eens schrikken en proberen er als een tank ervandoor gaan (dat is wel redelijk irritant) maar het is geen type dat op hol slaat of bokt of iets dergelijk.
Ze is wel heel groot en ik heb altijd een voorkeur gehad voor kleine (dames) paardjes dus msschien is dat het ook wel. Ik heb gewoon niet het idee dat ik altijd controle heb over haar en ik ben toch echt een beetje afhankelijk van haar goede humeur..
Zou best wel eens een cursus met haar willen doen of om wat vertrouwen te kweken tussen ons...of om wat meer kennis op te doen over paardentaal..
Nou ja vanavond weer rijden dus dan ga ik de tips hier toepassen, kijken of het helpt..

bobgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:44

Ja, je moet inderdaad gewoon alert zijn en echt heel duidelijk laten merken dat je dit niet toelaat. Dan leren ze het meestal wel snel af.