Met een verzorgpony buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met een verzorgpony buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:04

Hallo Bokkers :)

Ik zit met een probleem:
Ik heb een erg leuke verzorgpony, waar ik het heel leuk vindt.

In de bak rijden gaat netjes, ook in een harde galop krijg ik haar makkelijk terug :)

Dus:
Ik wil graag buitenrijden. Dit mag van de eigenaresse,
maar het probleem is vooral hoe dat zit met verzekering.
-Stel als ik een ongeluk krijg, hoe zit dat dan?
-Ik heb geen ruiterbewijs.. Ik ben 13 jaar. Mag ik dan wel naar buiten?
-Moet er persé iemand met mij mee?

Heel graag mensen die hier zelf ervaring mee hebben,
of zelf een eigenaar zijn die dit toestaan. :)

Groetjes!

EllyC

Re: Met een verzorgpony buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:33

Ruiterbewijs is maar op enkele plekken in NL verplicht.
Eigenaresse blijft verantwoordelijk voor de pony en de schade die hij/zij evt. aanbrengt.
Persoonlijk zou je van mij niet alleen buiten mogen rijden, sterker nog niet eens zonder toezicht van een bekende volwassenen in de bak/wei.
Ik ga dan gewoon mee met de fiets of te paard.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:57

ik weet niet hoe het echt in nederland is
maar hier is het 12mag je buite me een volassene van min 21 en 14of15 als je alleen wilt gaan of met leeftijdsgenoten

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:59

De eigenaar is altijd verantwoordelijk voor het paard. Dus mocht er wat gebeuren dan is de eigenaar de pineut. Hier mag mijn verzorgster ook niet de weg op. Ook al zou ze het graag willen.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:01

Ik mocht met mijn verzorgpony ook gewoon buitenrijden. Ik heb ook geen ruiterbewijs. Ik ben ook 13 ;)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:04

Ik rijd ook met verzorg buiten en ben 12 en heb geen ruiterbewijs.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:10

Wij hebben een verzekering inclusief WA voor de paarden. In NL is het zo dat alle schade die de paarden toebrengen aan derden ongeacht wie er op zit vergoedt wordt door de verzekering. Mijn bij rijdster is 19 jaar oud en rijdt ook met braaf paardje buiten. Mijn dochter mocht indertijd ook op haar verzorg pony naar buiten rijden op haar dertiende jaar. Zij was toen al een goede ruiter en een "volwassen" meisje die dat goed aankon. Toen ze 12 jaar was heb ik heel vaak meegefietst en op haar dertiende heb ik haar meer en meer los gelaten totdat ik wist dat ze goed alleen of met vriendin buiten kon rijden. Uiteraard had ze altijd telefoon bij zich. Met mijn bij rijdster zijn goede afspraken gemaakt. Ze mag overal rijden met het paardje maar ze moet alleen heel goed in en uitstappen want paardje wordt al wat ouder en heeft dat echt goed nodig.Dat doet ze ook. Ook rijdt ze het paardje met lichte aanleuning en mag ze niet meer "aan de teugel" rijden want ik kon voelen dat hij daardoor zijn rug vast ging houden, dus dat deed ze niet goed. Ik kan voelen dat hij nu beter gereden wordt. Bij ons is het voordeel dat ik zelf nog een paardje heb zodat ik in het begin met haar meekon om uit te leggen hoe je buiten rijdt en wat belangrijk is. Toen ik zag dat het goed ging kreeg ze mijn zegen. Paardje is ook heel braaf.
Onze verzekering geldt alleen (helaas) in NL. Voor ons is dat heel jammer aangezien we regelmatig met de paarden in Frankrijk zullen zijn.
Voordeel van het hebben van een ruiterbewijs is dat het ruiterbewijs ook een WA verzekering is. Dus als je dat zou kunnen halen dan is dat meegenomen.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:11

Hier ooit een nogal arrogant meisje op de paarden gehad en ze vond zelf dat ze de weg wel op kon. Zonder toestemming is ze de weg opgegaan. Toen ze thuis kwam met paard heb ik haar opgedragen van het paard te stappen en onmiddelijk op te rotten.
Maar eigenaar moet zelf die keuze maken. Als de eigenaar op de hoogte is dat zij de verantwoordelijke is en ze vind het nog goed dan zou ik goede afspraken maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:11

Strikt genomen mag je gewoon buitenrijden met die pony als zowel de eigenaar van de pony als jouw ouders dit goed vinden. Maar verstandig is het niet, want als er iets gebeurd ben je alleen met (of erger: zonder) pony en niemand die je kan helpen.
Het is heel goed dat je er over nadenkt, dat geeft ook aan dat je verantwoordelijkheidsgevoel hebt en beseft dat er consequenties kunnen zijn als er iets mis gaat. +:)+
Verzekering van de eigenaresse is voor schade die de pony doet, jouw ziektenkostenverzekering (via je ouders) zal gewoon jouw ziektenkosten betalen als je gewond raakt door een ongeluk. Maar ik zou voorlopig nog niet alleen buiten gaan rijden, iemand mee is gewoon een stukje veiligheid voor als er wat gebeurt, maar het is ook gewoon veel gezelliger.
Overleg het dus eerst met je ouders en de eigenaresse (samen dus) en kijk wat je voor mogelijkheden hebt om iemand mee te nemen. Kun je samen met een andere ruiter van die stal gaan? Of kan de eigenaresse mee op de fiets ofzo? Of een van je ouders op de fiets mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:13

Erg bedankt voor je de reacties! +:)+

Er gaat sws altijd iemand mee!
Nogmaals bedankt :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:15

ik heb ook altijd alleen buiten gereden, en dan ook niet met mijn eigenpony. ik ben ook wel eens ooit de politie tegen gekomen maar die hebben mij niet aan gehouden.
alleen weet ik niet hoe verstandig het is als een meisje van 13 alleen gaat buitenrijden. isk geef als advies mee ga eerst met iemand anders want je weet helemaal niet hoe de pony is buiten, is het dan een paar ker goed gegaan, dan kun je vast wel alleen.

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:17

Buitenrijden is toch altijd wel wat anders, ik zou zeker de eerste keren met iemand anders naar buiten gaan.
Of dat er iemand mee gaat op de fiets. In ieder geval dat je niet alleen bent. Ook zou ik, vooral de eerste keren, een beetje naar het weer kijken, kies de 'rustige' dagen uit. Dus met weinig wind, geen harde regen enz. de paarden zijn rond deze tijd toch (meestal) wat frisser.

Als je gewoon verantwoordelijk bent en 'normaal' rijdt denk ik dat het allemaal wel goed zal gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:39

Nogmaals: ik neem altijd iemand mee :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:44

Heel goed, dan wens ik je veel fijne buitenritten toe :j

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:19

heee
ik heb presies het zelfde verhaal
ik ben 12 en heb ook nog geen ruiterbewijs
de pony werkt gewoon goed mee en de eigenaar heeft er alle vertrouwen in!
de pony heeft 10 jaar wedstrijden gereden en buiten
alles gaat nu goed
er word niet op gecontroleerd bij ons.

gaat gewoon goed

dat andere vreemde mensen het soms gevaarlijk vinden moeten ze zelf weten.
ze kennen de pony toch niet!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:28

al ben je "al" 12 dan vind ik het dus niet kunnen dat jij die verantwoording draagt om alleen te mogen/kunnen rijden zonder toezicht. Je bent en blijft tenslotte bezig met een levend wezen.
Vaak zie je toch dat je nog aan ervaring mist. Rij- en levenervaring.
Pony krijgt onterecht een tik, er wordt te hard gegalopperd buiten, niet goed opgelet op het overige verkeer etc.

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:02

Ik ben zelf ook 13. Ik vertrouw mijn pony volledig, maar wil wel erg graag dat er iemand mee gaat, je weet maar nooit. Het is en blijft een levend wezen,

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:34

ja het is ook wel weer zo maar ik bedoel iemand van 30 die alleen weg gaat met zijn paard?! dat paard kan nog steeds op hol slaan of iets mis gaan! dusjaa..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:44

IloveAnoukje schreef:
ja het is ook wel weer zo maar ik bedoel iemand van 30 die alleen weg gaat met zijn paard?! dat paard kan nog steeds op hol slaan of iets mis gaan! dusjaa..

Ja, dat kan. Maar daar staat wel tegenover dat iemand van 30 meestal beter situaties kan inschatten dan iemand van 12. Dat is deels ervaring, maar ook voor een heel belangrijk deel de ontwikkeling van de hersenen. Die zijn bij een 12-jarige gewoon nog niet in de buurt van "af", de pubertijd is nou juist zo'n lastige periode omdat er juist dan heel veel gebeurt in de ontwikkeling van hersenen. Daarom is alcoholgebruik in die periode ook zo schadelijk, het verstoort dat bouwproces enorm.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:16

ik reed ook zelf best vaak buiten, eigenlijk reed ik altijd met z'n tweeen of meer, soms alleen. maar het is verzorgpony. ik zou toch wel eerst iemand mee hebben. en bij ons hoef je helemaal geen ruiter rijbewijs te hebben

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:34

Je hebt een ruiterbewijs nog niet nodig.
Ik zou wel vragen of iemand mee gaat, al is het maar voor de zekerheid.

Wij rijden nooit buiten het erf, aangezien er bijna niets is om te rijden.

Sa_ndraaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:59

Ik reed vroeger op jonge leeftijd ook al alleen buitenritten met pony`s en paarden. Gelukkig is het altijd goed gegaan.
Maar als ik er nu over nadenk dan is het niet altijd verstandig geweest. Maar die wijsheid had ik toen nog niet op die leeftijd.
Ik weet alleen dat je met een ruiterbewijs verzekerd bent. De eigenaar van het paard blijft wel altijd verantwoordelijk.

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:03

ik ben ook 13 , en ik heb ook een verzorg paard , ik rij altijd buiten , maar de eigenaares is er zelf wel bij , ik zou ook nog niet al te graag alleen rijden , het paard is maar zadelmak van september en verschiet heel rap , ik zou de eerste keren zeker de eigenares erbijlaten als het goed gaat , kun je misschien eens alleen proberen
ik heb alleen mijn eerste graad brevet

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:28

Als de eigenaar het goed vindt en je neemt iemand mee, de eerste keren het liefst een ervaren ruiter op een paard die jouw pony kent en vertrouwt, denk ik dat het wel moet gaan.
Ik denk dat de eigenaar best kan inschatten of het kan of niet.
Wat betreft aansprakelijkheid: de eigenaar is WA verzekerd, daar valt het paard ook onder. Alle schade die het paard aan andere mensen/dingen maakt, wordt daarmee gedekt.
Hoe het zit met schade aan het paard weet ik eigenlijk niet zeker. Daar ben jij niet voor aansprakelijk, dat ben je pas boven de 16. Maar of de eigenaar of je ouders daar verantwoordelijk voor zijn durf ik niet te zeggen, al denk ik zelf de eigenaar.

En neem altijd een telefoon mee, draag altijd een cap en wees voorzichtig!
Veel plezier met buitenrijden!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:48

Lees dit maar even: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Hierbij nog even aanvullende informatie: aan kinderen jonger dan 14 jaar kan geen 'eigen schuld' worden toegerekend.