Hoe zwaar is naast de fiets draven voor een paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Hoe zwaar is naast de fiets draven voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 13:49

Ik vroeg mij af hoe belastend bokt het vind om een paard naast de fiets te laten lopen?

In mijn geval gaat het om een tinkermerrie van 05-10-2009. 2 jaar dus. Zij loopt 1x in de week naast de fiets een rondje van een uur. Tijdens dat rondje stap ik, maar mag zij ook hele stukken draven.
Dit vindt zij geweldig! Dus ik wil dat fietsen er eigenlijk 1x in de week inhouden om toch al iets leuks en afwisselends te kunnen doen. Zij leert gelijk het verkeer kennen, mijn stemcommando's ect.
Verder wandel ik erg veel met haar. Ze staat overdag buiten en snacht's (in de winter) op stal. Heel de dag heeft ze contact met andere paarden.

Ik ben zelf helemaal niet voor jong beleren, longeren ect ga ik ook nog lang niet doen. Zelf denk ik dat rechtuit (stukjes draven) niet zoveel kwaad kan. Wat denken jullie? Kan een 2 jarig paard lichamelijk en mentaal 1x per week naast de fiets mee naar buiten ?

Filmpje van de 4x naast de fiets. (dus nog niet helemaal perfect zoals het zou moeten ;), maar ze doet goed haar best)

Heike1998

Re: Hoe zwaar is naast de fiets draven voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:53

Ik denk niet dat het veel kwaad kan ( maar ik ken ook niet veel van jonge paarden :D).
Hoe heb jij dat de eerste keer gedaan? Ik wil dat namelijk ook met mijn pony gaan doen, maar weet niet hoe te beginnen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:55

Van draven op asfalt worden de pezen en hoeven erg sterk, ze draaft en stapt in de wei ook dus het kan geen kwaad :j

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:57

Ik vind dat dat best kan! en het ziet er best goed uit!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:00

Ik denk dat het heel goed is voor je jonge dier. Af en toe even op het asfalt draven is goed voor haar , ze krijgt wat spieren zo, bouwt wat consitie op en ze leert nu al heel veel van de omgeving waar je denk ik later erg veel profijt van zult hebben. Ik denk dat je dit lekker kunt blijven doen de komende 2,5 jaar voordat je haar gaat belasten.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 14:12

De reacties vallen mij nog mee. ;)
Ze leert ook snel en de omgang met het verkeer is al zoveel beter geworden !

Heike1998 schreef:
Ik denk niet dat het veel kwaad kan ( maar ik ken ook niet veel van jonge paarden :D).
Hoe heb jij dat de eerste keer gedaan? Ik wil dat namelijk ook met mijn pony gaan doen, maar weet niet hoe te beginnen ?

Ten eerste zorgen dat je pony flink wat respect heeft voor jou. Dit kan je aan de hand al goed zien. Wanneer je pony toch dat plukje gras langs de zijkant pakt is het niet verstandig om te gaan fietsen. Als je paard goed luistert vind ik zelf de stap van wandelen naar fietsen niet groot.
Ohja, zelf moet je ook aardig handig kunnen zijn met een fiets ;) Zoals opstappen met een hand ect. Terugtraprem is ook meer dan nodig.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:24

Ziet er netjes uit voor een jong paard die graag om zich/ haar heen kijkt!
Je zou nog wat kunnen verder werken aan handgebaren. Eerst lopend oefenen natuurlijk. Mijn pony gaat ook af en toe aan de fiets mee, gewoon voor de afwisseling en om onbelast lekker rechtuit te draven (ze is 17 en beleerd ohz en aangespannen). Zij remt af als ik mijn hand iets omhoog beweeg en mijn vingers spreidt. Dan gaat ze keurig afremmen, en als ik dat gebaar iets langer aanhou, gaat ze over in stap.
Dat zou voor jou ook handig zijn, want dan hoef je niet aan het touw/ ketting te trekken en kan het touw los hangen. Dan kan zij jou bij een schrikreatie ook niet zo snel van je fiets trekken (want dat kan altijd gebeuren, het blijft een paard).

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 14:33

@ Jowien, zijn we al mee bezig :D
Touw hangt los, mag geen druk meer op staan. Remmen blijft lastig om subtiel te doen, vooral als zij enthousiast wordt. Maar versnellen en weer terug naar langzaam gaat nu met kleine ophoudingen.
Merk dat ik daarin heel consequent moet zijn.
Stemcommando's komen ook steeds beter door. Bij het welbekende HOOO, weet zij nu dat het tempo lager moet. ;)

Bedankt voor je tips! Ga de handgebaren zeker uitwerken.
Leuk he dat fietsen :)

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:37

Het lijkt mij heel leerzaam, leuk en idd opbouwend voor de spieren van haar hoor! Zo nemen wij zo heel af en toe weleens een jong paard aan een leadrope achter de wagen mee. We doen dan gewoon rustig aan, maar ze leren er al zoveel van!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:07

Ik kom alle reacties even ''verpesten'' ik vind het echt levensgevaarlijk! Dit omdat ik zelf 2 bloedkikkers heb die om het minst of geringste al achterop zouden komen zitten.. Als t paard 1x aan de kant springt zit die dus letterlijk OP je waardoor je je paard los MOET laten.. Je paard los op straat loopt met alle gevolgen van dien :n

Buiten dit ''gezeur'' denk ik dat het voor de brave paarden best een fijne optie is om beweging te krijgen.

Toch blijf ik erbij dat ik het zelf niet zou doen :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:17

Leuk TS, ik ben ook rond die tijd begonnen met mn shetlander. Mn fjord vind er niks aan, hij moet dan harder werken dan onder het zadel :')
Moet binnenkort eens gaan sparen voor een mountainbike, want mn shet vind het door het bos vele malen leuker dan langs het fietspad.

WhySoWhite: naast je paard wandelen heeft exact dezelfde gevolgen, ook als je erop zit en je flikkert er vanaf ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:30

IndianLady schreef:
Leuk TS, ik ben ook rond die tijd begonnen met mn shetlander. Mn fjord vind er niks aan, hij moet dan harder werken dan onder het zadel :')
Moet binnenkort eens gaan sparen voor een mountainbike, want mn shet vind het door het bos vele malen leuker dan langs het fietspad.

WhySoWhite: naast je paard wandelen heeft exact dezelfde gevolgen, ook als je erop zit en je flikkert er vanaf ;)

Als mijn paard opzij springt aan de hand dan trekt die mij hooguit een halve meter opzij als je op de fiets zit en je paard springt opzij of na voor of staat ineens stil dan heb je echt wel een serieus probleem... Ik hoop toch wel dat je dat in ziet :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:38

Niet echt, want mijn paarden zijn goed opgevoed en doen dat niet :n

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:45

IndianLady schreef:
Niet echt, want mijn paarden zijn goed opgevoed en doen dat niet :n

Oja, sorry :o ... Helemaal vergeten dat goed opgevoede paarden nooit kunnen schrikken :7

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:49

goed opgevoed zijn heeft niets met schrikken te maken.

Op een fiets ben je erg kwetsbaar. Wanneer je beestje schrikt is de kans groot dat je met de fiets onderuit gaat. Op zich is dat niet zo erg maar het risico dat het beestje alleen verder gaat en of bij jou in de spaken trapt. Nee dit vindt ik niet zo'n geweldig idee.

Stap er dan mee aan de hand,daarnaast kan je hem op de fiets maar met een hand vasthouden, wat de kans op uitbreken vergroot met alle gevolgen van dien.

Als je met beesten omgaat moet je altijd de risico's zo veel mogelijk beperken. M.a.w gevaren zoveel mogelijk uitsluiten.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:49

hoi

ik deed het ook vaak met mijn merrie lekkr naast de fiets.
vond ze nog leuk ook of ik ging met haar hardlopen
denk dat het juist goed is

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:50

Lijkt mij prima idee, ik doe 't ook wel eens :)
Ik zou alleen ipv 1 x per week een uur, 2 x per week een halfuurtje doen,
een jong paard is toch een jong paard en imo zou het beter zijn om al die indrukken iets minder lang te laten duren. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:51

Haha :') Dan ken je mijn paarden niet. Mijn shet vind sommige dingen best spannend, maar dan zoekt hij mij op. En mijn fjord neemt daar de tijd niet eens voor.
Nogmaals, ja er kan altijd wel wat gebeuren (erop, ernaast of zelfs als je fietst) maar om het dan als reden te nemen om het niet te doen is gewoon onzin.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:53

valk1000 schreef:
Stap er dan mee aan de hand,daarnaast kan je hem op de fiets maar met een hand vasthouden, wat de kans op uitbreken vergroot met alle gevolgen van dien.

Als jij naast je paard loopt, heb je hem dan ook met 1 hand vast?
Ik wel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:53

Eens met Snape :)
Als je zo'n uberhittepetit hebt, kun je er misschien beter van afzien, als je wéét dat dat gewoon niet gaat werken.
Verder zijn er genoeg koelhoofden, en als t op de fiets gebeurd, gebeurt t ook als je loopt en ook als je er op zit.

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:55

ja oke, een shetje is ook wel heel wat anders.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:58

Mijn shet is goed opgevoed en weet nog steeds niet dat hij sterker dan mij is. Ik fiets met mn fjord alleen als hij in een goede bui is, want hij kan wel degelijk mij van mn fiets trekken en dat weet hij :+

WSW had het in eerste instantie over opzijspringen en niet zozeer over schrikreacties. Ja elk paard kan schrikken maar om dat als argument te gebruiken is gewoon een slecht excuus.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:02

Ik denk dat het geen kwaad kan en belasten doe je haar ook niet ,zeker als je ook stukjes in de berm draaft
Mijn shetlander is wel een stuk ouder maar die heeft al menige kilometers naast de fiets gelopen en een galop tussendoor is ook geen probleem
Waar een berm is gaat hij vanzelf al in lopen ,nu is hij bomproof en als hij eens schrik gaat hij iets versnellen maar is nog nooit naar voren gesprongen

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:05

Mijn 4 jarige shet x welsh doet het ook met veel plezier. Zelf hele stukken galloperen. Hij staat ook voor de kar dus stemcommando's zijn geen probleem. Hij kijkt uit voor mij, zodra hij schrikt spring hij omhoog op zijn plek. Niet naar mij toe! Hij raakt de fiets nooit aan. Plassen ed ga ik met de fiets zo dichtmogelijk langs + lange lijn en of hij springt over de plassen of rent er netjes omheen en komt weer terug. Afremmen blijft voor hem moeilijk haha maar gaat wel gewoon. Wij zijn per x wel zo'n 2 uur weg door het bos ( zandgrond). Pony is dan echt niet moe op het einde maar mij kan je opvegen.

conclusie :p is dat het heel leuk is voor paarden om te doen, zeker omdat je flinke afstanden kan afleggen. Op het filmpje te zien heeft ze het naar haar zin.

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:07

@IndianLady, oke dus opzijzpringen is geen schrikreactie? of zou het toevallig een gevolg van een schrikreactie kunnen betreffen :P

Risico's; dat is ook aan een ieder om zelf te beoordelen, de ts vraagt natuurlijk ook of het belastend is voor het beestje en niet zozeer of het gevaarlijk is of niet.

Maar wou daarbij enkel even toevoegen dat er risico's aan verbonden zijn. Dat een paard kan schrikken een slecht argument is, valt te bezien. Zoals je zelf al aangeeft heb je dus ook wel door dat wanneer er iets voorvalt je zelf al niet eens in staat bent om je shetje in het gareel te houden.
Dus wellicht was het dan toch niet zo'n gek idee van mij om toch even aan te stippen dat je op de fiets een groter risico loopt dan wanneer je er op plaats neemt.

om terug te komen op de vraag van de t.s, nee belasting valt mee, zoals anderen al aan hebben gegeven is het voor het harden van het beenderenwerk wel goed. Gewoon netjes en beheerst, afwisselend verhard en onverhard kan naar mijn idee geen enkel kwaad.