Rijden met een zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Rijden met een zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 13:58

Hey!

Weet niet of het hier juist staat, anders alvast mijn excuses! :o

Het zit namelijk zo: ik kan niet deftig met een zweep rijden, of longeren. Ik kan ze dus best wel gebruiken, maar vind het zo enorm lastig om ze vast te houden.

Ik heb leren rijden op manege (lang lang geleden...) met een gewoon kort zweepje, maar thuis rijden we normaal met dressuurzweep. Echter om de ene of de andere reden kan ik die dus niet deftig vasthouden, ze voelt zwaar aan, zwiept alle kanten op, ik zet het hand met de zweep 'vast', krijg zere polsen, zere schouders, zere arm, ... Nu rij ik dus meestal zonder zweep. Maar soms heb je toch wel eens even die zweep nodig. Met een korte zweep lukt het nog redelijk, die hou je ook anders vast...

Ook tijdens longeren heb ik last van de zweep, gelukkig hebben we paarden die netjes rondjes lopen dus meestal neem ik dressuurzweepje mee en is 'geluid maken' voldoende, maar als er eens een ander paard is en die draait zich om of is echt heel lui, moet je soms toch wel eens kunnen slaan. Tijdens het longeren kan ik dus best wel een dressuurzweep vasthouden maar heb ik pijn als ik een longeerzweep vasthoud...

Zijn er nog ruiters onder jullie die hier last van hebben of tips?!

Een lichtere dressuurzweep hebben we al geprobeert, maar die vliegt even goed alle kanten op en bleef pijn hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:02

Longeren is heel simpel, steek de zweep gewoon onder je arm. Deed ik vroeger ook altijd toen ik nog wat jonger was en we een hele zware zweep hadden. Dan kan je hem ook gewoon nog gebruiken hoor, je levert enkel een klein stukje ruimte in, dus het is handig als je een lange slag hebt.

Dressuurzweep is gewoon wennen denk ik, want die zijn echt niet zwaar. Wat ik wel altijd fijn vind ik de zweep niet helemaal aan het einde vast pakken, maar ongeveer bij de overgang van het handvat naar de rest van de zweep zeg maar. Dan blijft hij prettiger in balans in de hand liggen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:09

Experimenteer ook eens met verschillende materiale en 'handgrepen'. Ik heb nu bijvoorbeeld een Snowbee zweep en die houd veel fijner vast dan de zweepjes die ik hiervoor had.
Afbeelding
Bij de longeerzweep zoals _Esther_87_ ook al schrijft. Laat de handgreep tegen de onderkant van je arm aanleunen. Hij duwt dan omhoog tegen je arm aan. Je arm houd nu de zweep op zijn plaats inplaats van je pols.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 14:21

_Esther_87_ schreef:
Longeren is heel simpel, steek de zweep gewoon onder je arm. Deed ik vroeger ook altijd toen ik nog wat jonger was en we een hele zware zweep hadden. Dan kan je hem ook gewoon nog gebruiken hoor, je levert enkel een klein stukje ruimte in, dus het is handig als je een lange slag hebt.

Dressuurzweep is gewoon wennen denk ik, want die zijn echt niet zwaar. Wat ik wel altijd fijn vind ik de zweep niet helemaal aan het einde vast pakken, maar ongeveer bij de overgang van het handvat naar de rest van de zweep zeg maar. Dan blijft hij prettiger in balans in de hand liggen.

Heb alletwee je tips geprobeert en ze werken dus jammergenoeg niet voor mij.
Je tweede tip pas ik toe als ik met kort springzweepje rij en dat werkt wel, heb gewoon heel slechte armen, rug enz.... zoals veel mensen hier op bokt heb ik al willen merken. :o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:18

Ympi schreef:
_Esther_87_ schreef:

Heb alletwee je tips geprobeert en ze werken dus jammergenoeg niet voor mij.
Je tweede tip pas ik toe als ik met kort springzweepje rij en dat werkt wel, heb gewoon heel slechte armen, rug enz.... zoals veel mensen hier op bokt heb ik al willen merken. :o

Sorry als het een stomme vraag is, maar hoe kan met name het eerste in vredesnaam niet werken? Wij hadden vroeger echt een zware zweep en daar kon ik op deze manier als 11 jarige echt simpel mee longeren...Je moet echt gewoon je arm tegen je lichaam aanhouden, de zweep rust dan tussen je arm/onder je elleboog en je hebt echt vrijwel geen druk in je hand. Als je de druk die je op deze manier krijgt niet kan hebben, dan kan je ook geen fles drinken optillen (dat is nog veel zwaarder) of een deurklink naar beneden drukken...

Voor het rijden met zweep, kan je eens proberen met 2 zwepen te rijden, misschien scheelt dat voor de balans wel.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:05

_Esther_87_ schreef:
Sorry als het een stomme vraag is, maar hoe kan met name het eerste in vredesnaam niet werken? Wij hadden vroeger echt een zware zweep en daar kon ik op deze manier als 11 jarige echt simpel mee longeren...Je moet echt gewoon je arm tegen je lichaam aanhouden, de zweep rust dan tussen je arm/onder je elleboog en je hebt echt vrijwel geen druk in je hand. Als je de druk die je op deze manier krijgt niet kan hebben, dan kan je ook geen fles drinken optillen (dat is nog veel zwaarder) of een deurklink naar beneden drukken...

Voor het rijden met zweep, kan je eens proberen met 2 zwepen te rijden, misschien scheelt dat voor de balans wel.

Njah,... Niet iedereen is zo perfect gebouwd en in elkaar gestoken als jij ;) heb al vaak gezegd dat mijn ouders eerst op mij "geoefend" hebben en dan daarna een veel sterkere zus gemaakt hebben... als ik je tip toepas doet mijn pols inderdaad geen pijn, maar wel mijn arm, rug, schouder, nek, ...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:17

Ympi schreef:
_Esther_87_ schreef:

Njah,... Niet iedereen is zo perfect gebouwd en in elkaar gestoken als jij ;) heb al vaak gezegd dat mijn ouders eerst op mij "geoefend" hebben en dan daarna een veel sterkere zus gemaakt hebben... als ik je tip toepas doet mijn pols inderdaad geen pijn, maar wel mijn arm, rug, schouder, nek, ...

Dus jij bent minder sterk dan de gemiddelde (niet al te grote) 11 jarige? Het hele punt van dit vasthouden is het verdelen van de druk en het gebruiken van je lijf op een manier die juist niet belastend is. Kijk, het maakt mij verder niet uit, jij bent degene met het probleem niet ik. Maar deze reactie geven op de extra uitleg die ik geef omdat ik denk dat je het echt niet doet op de manier die ik bedoel en het je dus misschien kan helpen vind ik nogal ehm...zwaar kinderachtig. Je nek, rug en schouder hebben er namelijk op deze manier niks mee te maken, en je arm hoeft je enkel tegen je aan te houden op dezelfde manier als wanneer je op het paard zit.
Laat ik het zo zeggen, als je zo de zweep niet vast kan houden, kan je ook geen deur openen, geen borstel optillen, laat staan een paard poetsen, niet zadelen en ga zo maar door. Aangezien je aangeeft toch paard te rijden lijkt me dat niet het geval.

Verder ga ik me er helemaal niet meer mee bemoeien aangezien je het schijnbaar zelf toch al allemaal weet.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:21

je kan eens proberen om je zweep niet vast te houde (jaah klinkt raar) je pakt de zweep onder het handsvat beet (dunne stuk) en als je je teugel in je hand hebt rust het randje van de handgraap dus op je duim en wijsvinger, op die manier hangt je zweep ontspannen naar beneden en hoef je hem niet vast te houden.

naomi_mickey

Re: Rijden met een zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:56

Ik heb met rijden ook altijd last van mijn zweep, op de een of andere manier zit ie in de weg omdat ik hem niet goed kan vasthouden waardoor ik mijn hand steeds vastzet. Er is me toen verteld en voorgedaan hoe je hem het makkelijkst vast kan houden en dat was alleen met je pink net op de overgang van handvat naar zweep. Het is even wennen maar het werkt wel redelijk.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:27

neem voor het rijden een licht, niet al te lange dressuurzweep.
en gewoon proberen niet te klemmen in je hand... de zweep hangt alleen maar bij je teugel., in je hand. ( aangezien je niet constant je zweep gebruikt... ) hij hoort naar achter- beneden te hangen. als het goed is kost dat minimaal belasting/ moeite...

om te longeren kun je ook ( voor het oefenen met vasthouden) een lichtere / kortere menzeweep gebruiken...

Deejay1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:03

Aan het eind vand de zweephandvat vasthouden?
Dan heb je hem meer in het midden vast.
Misschien helpt het?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:59

Wat een leuke en goede tips toch, binnenkort sowieso nieuw zweepje halen en tips testen.
@Naomi_Mickey, ik zet inderdaad mijn hand vast of ik klem teveel of weet ik veel wat, voelt allesinds heel ongemakkelijk en gespannen.
@Ester, ik ben inderdaad niet sterker dan dat, heb last met het opendraaien van flessen, het sluiten van deuren, het schillen van aardappels, maar ik rij graag en zie onze paardjes graag, doe alles op mijn eigen tempo en vind dat het best goed gaat momenteel. Graag beetje meer respect voor je medemens...

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:45

Ik volg ook even, heb hetzelfde probleem, alleen dan ook nog dat de zweep meestal tussen het zadel/mijn eigen been komt te zitten.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 13:38

Lauwttje schreef:
Ik volg ook even, heb hetzelfde probleem, alleen dan ook nog dat de zweep meestal tussen het zadel/mijn eigen been komt te zitten.

Dat heb ik tot nog toe gelukkig nog nooit voor gehad :D Klinkt vervelend...

Piet86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:16

Ik vind het maar lastig met zweep rijden.. Rij het liefst gewoon met sporen

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 09:02

Piet86 schreef:

Wat voor oplossing is dat nu? Ben voor mezelf tijdens het rijden tegen sporen, weet gewoon dat ik mijn benen (meestal wel mar toch) niet 100% stil hou... Nee met sporen rij ik niet :n

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:34

ik heb er nooit problemen mee gehad, maar het is wat je ook gewend bent denk ik .
ik rijd zelf altijd met een lange dressuurzweep en houd de zweep vast tussen het handvat en de rest.. in het begin is dat misschien even wennen maar zo hou je een zweep het makkelijkst vast.

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:24

elles9 schreef:
Bij mij lukt het altijd wel met de zweep ;p

Daar heeft TS echt wat aan! :j :')

@TS: Misschien een idee om je zweep vast te houden onder het handvat? Dan heb je maar een dun stokje om vast te houden, en kost het veel minder kracht. En omdat het handvat breder is hangt de zweep vanzelf in je hand, en hoef je hem nauwelijks vast te houden

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 08:53

@ Annika_: Is niet zo erg hoor van Elles9, ze is nog jong en er duidelijk fier op dat ze wel met zweep kan rijden, zou ik ook zijn :)

Heb mij dit weekend een nieuw zweepje gekocht en lukt al redelijk, vasthouden dan toch, nu loopt paardje met hoofd netjes IN DE LUCHT |o

Blijven oefenen dus, met en zonder zweep... Heb ze trouwens niet echt nodig, maar toch, soms wel :P

Doedel_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:01

Je moet ook gewoon kijken of je een middellang zweepje kan kopen. Die helpen ook gewoon goed maar ze zijn vaak dan wel wat lichter dan een normale dressuurzweep.

Piet86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:00

Ympi schreef:
Piet86 schreef:

Wat voor oplossing is dat nu? Ben voor mezelf tijdens het rijden tegen sporen, weet gewoon dat ik mijn benen (meestal wel mar toch) niet 100% stil hou... Nee met sporen rij ik niet :n

Ik kan mijn benen wel stil houden.. en kan er net iets meer mee bereiken dan een tikje met de zweep. bijv. met wijken

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:04

Ik hou mijn zweep net onder het handvat vast. Zo heb je het evenwichts punt vast ofzo?
Weet niet of het een functie heeft, maar het houdt fijn vast!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:07

Ik pak de zweep ook wel eens direct onder het handvat vast :j

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:41

Heb je voor het rijden al eens deze zweep geprobeerd?
http://www.waldhausen.com/fleck-feldman ... ore=german
Zoals je ziet heeft deze zweep 2 'bolletjes'. Je kunt dit als gewichtjes zien. Als je hem bij het 2e bolletje vast houd ligt hij in evenwicht/balans. Deze zweep heet dan ook feldmann balance. Hij word oa verkocht bij de Divoza. Het is een ontzettend fijne zweep. Ik wil niet anders meer.

lisi1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:20

misschien moet je je zweep eens tussen je arm en je zij duwen zo steunt je zweep op je zij en heb je mooie druk op de teugels