Hij heeft het e.e.a. meegemaakt, en is momenteel nog niet echt te rijden, waardoor ik voornamelijk met grondwerk bezig ben (loswerken, los longeren op lichaamstaal en stem, wijken voor druk etc etc).
Ik merk al vooruitgang in onze 'verhouding', hij kan los blijven staan om commando terwijl ik weg loop, volgt zonder touw etc. Nu heb ik geleerd dat je met loswerken ernaar toe moet werken dat hij zijn hoofd laat zakken en gaat kauwen/likken omdat dat betekend dat hij zich 'overgeeft'. Dit doet hij nu dan ook meestal na een kwartiertje werken.
Nu is het echter zo, dat hij al gaat kauwen/likken wanneer hij mij 'ziet'. Dus wanneer ik naar de paddock loop en hij naar me toe komt lopen (hij loopt dan in de kudde), of wanneer hij naast me loopt en ik zijn aandacht vraag voor iets of met hem communiceer. (In de wei doet hij dit niet, dan is hij altijd aan het grazen. Tot ik hem benader en hij met mij mee moet lopen).
Mijn vraag is of iemand weet waarom hij dit doet.
(En het komt niet door dat hij op iets kauwt, snoep heeft hij dan niet gehad
)
.
Elke keer is er 1 merrie, wat klein, loopt altijd achteraan en niet 100% gezond (heeft een grote zwelling bij haar achterknie), meestal loop ik achter haar, zodat ik geen risico loop om omver gewalst te worden door achterblijvers. 
)
Nu likt hij na ongeveer een kwartiertje longeren, of als ik een nieuwe oefening met 'm heb gedaan. En als ik 'm krab wanneer hij jeuk heeft likt en briest hij als het over is en ik niet meer hoef te krabben