paard is bang in binnenbakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vitelli

paard is bang in binnenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:15

Mijn paard is nu 10 jaar. Ik heb hem in zijn jongere jaren veel buitengereden en dressuurmatig geoefend in onze buitenbak. Hij heeft nu 1 jaar wedstrijdervaring in buitenbakken/ringen. Dat ging best. Hij kon zich goed herstellen nadat hij iets engs had gezien. Maar nu moet hij voor het eerst wedstrijden binnen rijden. Het losrijden gaat goed in een rijbak met andere paarden. Veel te zien maar lekker vooruit te rijden. Maar zodra ik hem helemaal alleen een binnenbak inrijdt waar de proef plaatsvindt dan ziet hij vanalles. Schrikt van zijn spiegelbeeld (inderdaad, dat kende hij nog niet), van het juryhok, van het publiek. Hij is zo bang dat hij niet meer vooruit durft. Laat soms nog wel een spectaculaire piaffe zien maar er valt nog amper te rijden. Dat is erg teleurstellend, vooral omdat hij zo lekker bezig was in zijn training. Ik heb ook in een aantal verschillende binnenbakken geoefend van te voren. Dan is hij daar ook alleen.
Nu heb ik maar besloten om even te stoppen. Ik ga deze winter weer in een binnenbak oefenen waar ook wedstrijdjes gehouden worden. Kunnen we dáár straks weer opstarten. Ik rij dit paard niet met zweep en ik ben ook absoluut geen voorstander van de zweep erover, zeker niet omdat hij al zo in paniek is. Toch wil ik graag vragen aan degene die zelf ook met een bangerd op wedstrijd gaan.. hoe gaan jullie hiermee om?

Martine

Re: paard is bang in binnenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:22

Ik ben gestopt met het rijden van binnenwedstrijden.
In de lagere klassen ging ik nog wel, toen kwam ik met de spanning nog redelijk weg. De laatste paar jaar lukt dat niet meer. Aangezien ik er zelf gefrustreerd van word en het jammer is van de tijd en geld die ik erin steek heb ik besloten een wedstrijdpauze te nemen en tijdens het buitenseizoen verder te gaan :)
Ik herken precies wat jij ook beschrijft. Werkelijk álles is eng en het maakt weinig uit hoe je het oplost, de spanning is er altijd.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:30

Het is héél teleurstellend zo'n dag. Er gaat zoveel training aan vooraf en het wedstrijdrijden was altijd hartstikke leuk. En dan die cijfers op mijn coupon met serieuze opmerkingen van de jury over verzet enzo. Gaat zó de prullenbak in. Kan ik dan ff helemaal niks mee. Sorry juryleden.. tijdens een normale proef zijn de cijfers en vooral de opmerkingen altijd heel leerzaam.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:34

Maar als je alleen oefent in een binnenbak, gaat het dan wel of niet? En weet je ongeveer hoe vaak je binnen hebt gereden (in totaal)?

Mijn paard vond het vaak wel even 'spannend' maar bleef te rijden, ondanks dat hij pas op zijn 14e voor het eerst in zijn leven een binnenbak zag :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:43

Ik zou gewoon inderdaad op zoek gaan naar een stal met binnenbak waar je hem eventueel binnen
even mag longeren.. (mag vaak wel in overleg) of losgooien?? Daarna lekker op je dooie gemakje
door de bak heen wandelen ernaast.. en daarna pas erop.. hij heeft misschien gewoon wat langer nodig?

(veel stallen hebben wel uren dat het heel rustig is op stal.. het zou een optie kunnen zijn..)

Dan kan hij staren naar zichzelf zolang hij wil, snuffelen aan de bakrand.. aan de brandslang,
de sproeier installatie enz enz enz..... en gewoon je proeven oefenen in de bak.. vragen of er iemand
in het juryhokje mag zitten? Vrienden meenemen als supporters.. als je echt binnen wil starten...

En anders lekker doortrainen en dan het buitenseizoen met frisse moed ingaan.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:58

Ik blijf even meelezen voor de tips.

Heb namelijk ook een bang paard tijdens wedstrijden, waardoor ik gister tijdens de proef heb afgegroet en die wedstrijd daarvoor een verliespunt kregen vanwege haar angst :\

Op deze momenten blokkeert m'n paard volledig en heb ik echt niks meer te vertellen. Ze gaat op zulke momenten stil staan en ik krijg haar gewoon niet meer vooruit. Erg frustrerend aangezien ze thuis de sterren van de hemel loopt. Ik zat idd ook te denken aan een wedstrijdstop, maar aan de andere kant denk ik juist dat ik veel km's moet maken voor de ervaring. Desnoods bij HC wedstrijden. Dus ik blijf even meelezen om te kijken wat andere mensen voor adviezen hebben :)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:10

Lastig probleem. Ik verwacht dat ik precies hetzelfde ga meemaken met mijn merrie. Ik train haar nu veel binnen. Na drie maanden is de eerste binnenbak nu vertrouwd terrein. Maar verander 1 ding en we beginnen weer bij nul. Alleen in rust en heel veel oefenen....dus ik denk heel veel proberen, maar altijd positief afsluiten. Vertrouwen opbouwen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:19

Heeft jouw paard het ook als je oefent in een binnenbak in je eentje?
Zo nee, is het wedstrijd gerelateerd en vermoedelijk bij jou afkomstig.
Zo ja, tja, dan blijven oefenen, zonder wedstrijden?
Of HC gaan starten, of gewoon starten en doen alsof je neus bloed?
(dus rijden, lage punten voor lief nemen en als het echt mis dreigt te gaan afgroeten?)
Welke klasse rij je nu?

Overigens heb jij blijkbaar mazzel dat je bij jou in de buurt in bakken mag rijden.

Hier niet helemaal hetzelfde probleem, maar duidelijk wel ervarings probleem, heb al een keer -2 te pakken gehad.
(mijne heeft het op alle vreemde tereinen (binnen en buiten bakken), inclusief bosrit :+ , gaat sluipen en sluit zich af.)
En ook al afgegroet, in compleet hopeloze proef.

Mijn oplossing is, (kan hier niet een bak lenen of afhuren) gewoon op wedstrijd gaan (sorry juryleden)
en hem km's laten maken.
(neem het jury's ook niet kwalijk als we geen platte punt hebben, aangezien we die geen punten
tot op heden ook gewoon dubbel en dwars verdiend hebben :o )
Ondertussen hou ik het op 1 proef, gaat me toch alleen om de locatie.

Overigens heb ik altijd al hekel gehad aan binnenbakken (met mijn vorige paard al), wat zich vermoedelijk ook
weerspiegeld op mijn rijden (moet ik dan wel weer bekennen, rij liever buiten, rij nu expres binnen, maar eigenlijk....).

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:20

Ik heb dat probleem ook met mijn jonge merrie van 5. Vooral als je voor de proef naar een andere bak moet en je daar dus alleen rijdt vind ze het enorm spannend en heb ik nog niet veel controle. Vorige week resulteerde dat in: 1e proef 151 pnt en 2e proef maar afgegroet na 6 punten. Toch ga ik door want ik geloof dat we gewoon veel km's moeten maken en dat het vertrouwen en de ontspanning dan vanzelf komt. Komende zaterdag heb ik een wedstrijd waarbij het losrijden in dezelfde bak is dus dan hoop ik dat het beter gaat. Mijn probleem is ook dat ik op zulke spanningsmomenten "vergeet" te rijden maar ik moet juist blijven rijden en proberen om haar concentratie op mij gericht te krijgen.
Ik zou dus zeggen: blijven proberen, komt vanzelf goed!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:30

hier hetzelfde probleem,
nu 3 concoursen gehad. eerste keer werd mijn bak zo klein dat ik amper kon rijden omdat hij de hekjes eng vond dus ik niet in de buurt kwam van de hoefslag.
Gister 3e cc gehad en kwam in niet langs A wat resulteerde in alleen maar 4en bij de oefeningen bij A en 163 punten de eerste proef. doordat ik de 2e proef in dezelfde bak reed besloot ie halverwege de 2e proef dat de letter A of wat daar ook te zien was geen paardenvlees at en heb ik de 2e helft wel kunnen rijden.
Losrijden loopt ie zo super en thuis ook, maar in de proef is ie niet aan het been en galoppeert hij als een 3 jarige..

hij is 14 en nog nooit op cc geweest.
ik lees dus even mee hier.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:20

Ik moet zeggen dat ik het wel 'fijn' vind om jullie verhalen te lezen en daarin herkenning in te vinden :j

Vooral dat 'galoperen als een 3-jarige' herken ik heel goed :D Thuis galoppeert ze heel beheerst maar in de proef gaat ze ook plat door de bochten.
Overigens is het bij die van mij ook tijdens de les die ik in de binnenbak heb, dus niet helemaal wedstrijd gerelateerd.

Geven jullie trouwens ook supplementen om ze rustig te houden? Ik gaf altijd magnesium over haar voer heen en sinds 2 dagen heb ik NAF magic 5 star. Even kijken of dat nog iets helpt :D

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:43

heel herkenbaar dit,
ben vorig jaar oktober gestart, en we zijn nu dus meer als een jaar verder en hebben nu 3 winst in de B,
3/4 jaar alleen maar met punten van rond de 166 punten thuis gekomen...het laagste was 153,
maar ik heb dan ook het probleem dat zowel buiten als binnen altijd wel iets was om naar te kijken en daardoor veel verzet en spanning,

mijn advies. DOORZETTEN mijn gemiddelde van de laatste 6 wedstrijden is 177 en dat komt nu puur doordat er af en toe nog iets is om naar te kijken en vaak daardoor in de aanleuning spanning zit,

afgelopen zaterdag zijn we met 183 thuis gekomen en dat bij een jury die ze niet cadeau geeft dus ben super trots.

het vraagt alleen enorm veel geduld en doorzettings vermogen :j

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:00

Ik ga zowiezo doorzetten. Ik weet dat als ie iets niet eng vind ook super kan lopen. dus we zouden nog wel eens ver kunnen komen.
Ik hoop dat ie in de proef ooit nog zo beheerst kan galoperen als op het losrij terrein. Helemaal als we straks hoop ik naar de L mogen want dan is er geen verschil meer tussen de arbeidsgalop en de middengalop. hahha. gekke is dat ie op het losrij terrein dan weer nog beter galoppeert als thuis, maar dit zal dan misschien aan mijn rijden liggen
Ik ga in ieder geval proberen om deze maand bij wat binnen bakken een x te rijden. Kijken of we een manier kunnen vinden om de rust te bewaren als ie iets eng vind.

Ik geef hem niets om te kalmeren omdat ie niet heel druk is maar gewoon bang. heb juist liever dat ie wat voorwaarts is in de proef. maar moet ie wel gewoon tussen mijn handen en benen blijven en dat doet ie nog niet altijd.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:21

Mijn paard is vorige week zondag voor het eerst in 1 keer door een vreemde binnenbak gegaan *\o/*
Hopen dat deze lijn zich volgt, normaal ook stilstaan, achteruit etc. Laatste tijd kreeg ik haar er dan wel uiteindelijk langs :j

als ze iets echt eng vind/vond ( was trouwens zowel binnen als buiten, dus het hele jaar) doet/deed ze het niet. Ik ben nooit boos geworden, heb haar altijd aangemoedigd en soms voortijdig afgegroet. Gewoon kilometers maken, zelf rustig blijven vertrouwen geven, goed aan je binnenbeen houden, zelf de bocht doorkijken, dus kijk langs hetgene wat eng is en richt je focus niet erop, wat stelling binnen houden en vooral losjes zijn en enorm belonen!

Ik merk echt dat de mijne steeds dapperder wordt en mij meer vertrouwd dat ze steeds zelfverzekeder de baan door gaat, succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:30

splinter jouw onderschrift is zoooo waar!

(had mijn tip al gegeven)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:22

Er zijn ook binnenbakken waar je niet alleen bent tijdens je proef....Zoek die anders eens op. Banen waar ofwel 2 ringen liggen, of waar in het voorste stuk nog losgereden word. Dat zou ik als eerste proberen.

Daarnaast, zoek de binnenbanen op tijdens je training. Bij voorkeur in eerste instantie niet alleen als dat het enger maakt voor hem. Het lastige in een wedstrijd is vaak dat je gewoon geen tijd hebt om het paard eerst te laten ontspannen en te laten kijken, als je de bak een uur afhuurt kan dat wel. Desnoods sta je de eerste keer alleen maar een halfuur in het midden van de bak te aaien, het paard moet gewoon leren te ontspannen. Rust en geduld, en van daaruit zal je steeds meer gewoon kunnen gaan rijden. Niet focussen op enge dingen helpt vaak ook. Wil hij niet op de hoefslag of niet door een hoek? Dan houd je daar net zoveel afstand van dat het geen extra spanning opwekt. Naarmate je langer bezig bent, ga je er steeds korter langsaf, uiteindelijk reageert je paard dan niet eens meer.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:22

probleem bij mij is niet dat er geen andere paarden in de buurt zijn. is namelijk altijd alleen met hem gereden, hij vind andere paarden juist eng. het is puur dat ene hekje, vlekje, stipje wat ie eng vind en waar hij niet langs wil.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:08

Hihi, weer zo herkenbaar Donna89 :D
Die van mij vind andere paarden ook doodeng, vooral losrijden was dan een ramp met passeren. Ging ze van angst direct stil staan, dus dat schoot ook niet op.
Afgelopen zondag trouwens voor het eerst probleemloos dicht langs een ander paard gereden. (Deze was trouwens wit van kleur, komt dicht in de buurt van een fjordenkleur wat ze gewend is :D )

Idd geeft het ene stipje, lichtvlek of bordje de meeste problemen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:31

Die van mij staat niet stil maar maakt zo'n schijnbeweging van opzij springen als er 1 langs komt. Kan dus gelukkig wel aardig doorrijden.
Anderzijds, als ik met een lang teugeltje stap en er komt een nieuw bruin paard de losrijbaan binnen(zijn vriendje is ook bruin) , word die luid welkom geheten met een hinnik.... helaas lopen er nogal veel bruine paarden rond... vreemd paard.. haha
Met mijn pony was dat nog erger, die rende heel hard weg als er een paard hem tegemoet kwam.. haha

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:09

net wat foto's bekeken van cc afgelopen zondag. toch wel heel duidelijk te zien wat ie doet als ie ets eng vind. zal kijken of ik van de week de foto's kan plaatsen

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:15

vraag op je op een aantl stallen in de buurt een uurtje mag rijden, laat iemand voorlezen , vlecht hem gewoon in en doe net alsof het wedstrijd is, zodat hij en jij beide wennen en je paard dan steeds minder zal reageren, je kan ook een paar keer HC starten of aan een wedstrijdgerichte clinic doen om het binnen wedstrijdrijden na te bootsen, succes!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:16

Herkenbaar probleem. Probeer uit te vinden wat voor binnenbakken je paard eng vindt. Die van mij houdt bijvoorbeeld niet van gesloten ruimtes, of van ruimtes waar de kantine meteen grenst aan de bak. Hij houdt van ruimte en licht en het liefst andere paarden in de buurt. Maar voor ons geldt eigenlijk ook altijd een winterstop. Voorheen konden we in de winter nauwelijks trainen, maar nu hebben we op stal zelf een binnenbak (niet dat dat ons heel veel helpt bij het oplossen van het binnenbak probleem, want dat blijft aanwezig) dus het trainen is geen probleem meer. Zelf vind ik het buiten overigens ook prettiger rijden.

Wat je ook kunt doen is HC starten, dan kun je gewoon je proef uitrijden en net even wat meer doorpakken dan wanneer het officieel gaat. En het liefst ook twee proeven rijden, een om de baan te verkennen en een om fatsoenlijk te kunnen rijden :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:16

één en al herkenning voor mij en mijn merrie, dit topic. Ook een mega angsthaas in binnenbakken. Ik ben vorig binnenseizoen begonnen met wedstrijden en we zitten nu op 6 wp in het L1 (ben ook in L1 begonnen omdat ik geen B meer mag). Zo frustrerend, want als we 2 proeven mogen, dan merk ik gewoon dat ze zich de tweede proef begint over te geven en dan kan ik eindelijk beginnen met rijden van mn oefeningen in plaats van proberen het paard de proef door te krijgen en zelf ook nog te blijven zitten. Resulteert ook vaak in dit soort punten: proef 1 153 en proef 2 183 (zonder gekheid). Het "enge" begint al bij het losrijden, dan gaat de race/dribbelknop aan en is het mis. En dan te bedenken dat we thuis inmiddels zo ongeveer op M niveau trainen en ze echt VEEL beter kan. Maar ja, het komt er niet uit in de proef.

Ik heb ook niet het idee dat het door veel doen en oefening beter wordt eerlijk gezegd.. het is elke keer hetzelfde feest, in wat voor binnenbak we ook rijden. Wedstrijd of geen wedstrijd.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:27

Wij hebben nu op stal dus een binnenbak, ben vorig jaar drie maanden bezig geweest voordat we een normaal rondje konden lopen en ook nu nog gaat het binnen minder goed dan buiten, sommige paarden zijn en blijven hopeloos blijkbaar op dit gebied.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:05

Hier ook hetzelfde... buiten gaat het zo lekker, ik was ook van plan na 1 wedstrijd binnen weer over te stappen.. blij dat ik dat nog niet gedaan heb! Alles is eng, ze loopt overal scheef naar buiten te kijken en ik ga daardoor scheef zitten en proberen nog een beetje rond te sturen, bah! Vorig jaar was het al een beetje hetzelfde probleem maar nu ze meer conditie e.d. heeft gaat ze er echt een spectakel van maken. Ik wou eigenlijk het indoor opgeven maar vind het ook jammer, dus ik ga gewoon nog een aantal keer proberen, en oefenen, en dan maar zien :)

Normaal rij ik thuis ook binnen, maarja dat kent ze vanaf het begin al dus vind ze niet snel eng, al loopt ze thuis buiten ook meer ontspannen, dan zijn ze niet zo opgesloten he. Denk dat dat tenminste bij mijn paardje het probleem is....