paard vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

paard vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 01:25

Sinds kort ben ik in het trotse bezit van een vrachtwagentje om mijn paard te vervoeren.
Ik ben hier en daar nog wat kleine aanpassingen aan het doen en was aan het denken op welke manier ik mijn paard wil vast zetten op de wagen.

En toen kwam volgende vraag in mijn hoofd: waarom worden paarden vast gebonden tijdens het vervoer?
Andere dieren staan meestal los in de laadbak... koeien, schapen, varkens, zelfs de hond zit los in de koffer. Waarom moet een paard dan vast staan?

Niet dat ik van plan ben om mijn paard los te zetten, maar waarom paarden vast zetten als al de rest los vervoerd kan worden? :o?
Er is vast een goeie reden voor, maar ik kan er even niet opkomen?

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 01:28

Wat denk je van in een noodgeval uit moeten laden midden op de snelweg?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 01:35

en een lading koeien kan niet in problemen geraken?

Als een paard in een trailer staat, in zijn eigen trailerhelft, voorstang en achterstang dicht... dan kan hij toch geen kant op? Kan je toch een halster aan doen of een lijn aan klikken?

Sneeuw88

Re: paard vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 01:37

Als je er meerdere hebt kunnen ze elkaar bijten. Dat heb ik in elk geval meegemaakt (ze stonden wel vast, maar te los), mijn pony is toen in paniek geraakt en over de stang heen gekomen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 01:45

Met zijn 2e kunnen ze elkaar niet bijten, in hun eentje kunnen ze niet omdraaien.

Ik ken genoeg mensen die als ze met 1 paard opstap gingen in een 2 paardstrailer ze het dier los lieten staan, en op de vrachtwagen stonden ze ook vaak los.

je moet het doen zoals je zelf denkt dat het beste is...

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 01:51

Er zijn helaas genoeg verhalen bekend over paarden die de trailer uitklommen tijdens het reizen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 03:47

Het punt is dat sommige paarden DENKEN dat ze zich kunnen omdraaien, dan in paniek raken en daar zit je onderweg echt niet op te wachten!
Gewoon vastzetten, niet te kort.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 03:57

In_Black schreef:
Er zijn helaas genoeg verhalen bekend over paarden die de trailer uitklommen tijdens het reizen.

Maar die zijn dan dus door de dubbele zekeringen op de klep en deur, en voor en achterstang ontsnapt, dan vraag ik me altijd af of een touwtje het voorkomen had?

Jaa de kleintjes kunne omdraaien( we hebben wel eens een jaarlinger gehad die goed was met het hele halser kapot trekken en vervolgens achterste voren willen staan. En de grote die het proberen en klem komen wil je ook niet hebben..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 07:47

Omdat ze zich om kunnen draaien, dat gewring. En grote gewichtverplaatsing zorgt voor instabiliteit. Eij zetten koeien (op kalf na) ook altijd vast. Als ze niet vast staan staan ze meestal hutje mutje en ook al proberen ze te bewegen gewicht blijft verdeeld.
Overigens staan veulens wel altijd los maar dan moet t bovenluik dicht.
Paarden die met tussenschot staan staan wel vaak los tenzij ze gaan liggen klieren

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:59

Een paard kan zich nergens aan vasthouden. Dus als je een bocht neemt en het paard staat los, kan het dier zich alleen heel schrap zetten. Hierdoor worden deze paarden vaak bang voor de trailer. Dat paarden soms niet in de trailer willen , heeft vaak met het wilde rijden te maken!(Voor hun, de berijder vind natuurlijk dat het geen wilde rit is, maar die zit in een stoel) 1 haastig bochtig ritje en het paard is heel lang bang.
Hoe zit het dan met koeien en schapen? Die zitten hutje aan mutje en kunnen leunen tegen elkaar. Bovendien merken we niets van hun angst, want het is vaak hun laatste rit |(
Een tussenschot maakt de ruimte kleiner, daardoor kan een paard tegen het schot leunen bij een bocht.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:21

ik moest ff nadenken over je vraag, ik heb een anderhalf paardentrailer waar ik uiteraard mijn paard in vastzet. als ik dat niet zou doen dan zou ze haar om kunnen draaien in paniek raken en eventueel ook nog over de achterkant kunnen gaan klimmen. en echt waar, ik ken iemand die ooit met een lege trailer thuis kwam, het paard was over de achterkant heen geklommen op de weg gesmakt en met zware verwondingen naar een weiland gelopen.
en naar mijn gevoel lijkt het mij heel lastig autorijden als je paard los staat, het paard heeft dan meer vrijheid en kan veel meer heen en weer lopen. dit lijkt mij niet fijn!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:27

Mijn pony staat niet vast. Ze heeft wel een halster om, maar als ik haar vastzet trekt ze zichzelf los. Als zij liever los wil staan, prima hoor...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:44

Hoe zit het dan met die Amerikaanse trailers? Daar worden paarden ook meestal los in vervoerd... maar de banen zijn er daar misschien beter voor geschikt?

Nuja, paardje gaat bij mij gewoon vast staan :j ze is het op die manier gewoon, dus waarom veranderen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:01

Hele goede vraag.
Waarom wordt een paard vastgezet in de paarden trailer ?
De reden is de constructie van de trailer.
Een trailer mag niet te zwaar worden, dus de zijkanten zijn maar erg dun.
Vergelijk dat maar eens met een stalwand, zijwand trailer hooguit 1,2 cm dik, stal wand al gauw 2 tot 3 cm dik
Een paarden trailer is zo licht van constructie dat er voor en achter dwarsstangen aangebracht zijn om te voorkomen dat een paard door zijn kracht en gewicht de zijkanten eruit drukt.

Het gevolg van die stangen is dat een paard over of onder de stangen kan komen.
Daarom wordt een paard vastgezet in de trailer, en zo kort dat hij niet over of onder de stangen kan komen.

Dus ook kleine vrachtwagentjes zullen stangen hebben om de bak bijelkaar te houden.
Dan ook je paard vastzetten, want een paard over de stang is een probleem, maar een paard met zijn kont onder een achterstang is ook een probleem.
In Amerika rijden ze met stalen kooien waar de paarden zo los in kunnen.
Een koeien trailer is veel zwaarder van constructie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:13

Ariebren schreef:
Hele goede vraag.
Waarom wordt een paard vastgezet in de paarden trailer ?
De reden is de constructie van de trailer.
Een trailer mag niet te zwaar worden, dus de zijkanten zijn maar erg dun.
Vergelijk dat maar eens met een stalwand, zijwand trailer hooguit 1,2 cm dik, stal wand al gauw 2 tot 3 cm dik
Een paarden trailer is zo licht van constructie dat er voor en achter dwarsstangen aangebracht zijn om te voorkomen dat een paard door zijn kracht en gewicht de zijkanten eruit drukt.

Ehm, die voor en achterstangen zijn domweg wettelijke eisen; heeft niks met trailerconstructies te maken.

Ariebren schreef:
Het gevolg van die stangen is dat een paard over of onder de stangen kan komen.
Daarom wordt een paard vastgezet in de trailer, en zo kort dat hij niet over of onder de stangen kan komen.

Jij hebt nogal vertrouwen in je paarden, zeg.
Wanneer paarden een reden hebben om over de voorstang te komen, dan gaat zo'n touwtje daar echt niet tegen helpen, dat trekken ze op zo'n moment gewoon kapot.
Ariebren schreef:
Dus ook kleine vrachtwagentjes zullen stangen hebben om de bak bijelkaar te houden.
Dan ook je paard vastzetten, want een paard over de stang is een probleem, maar een paard met zijn kont onder een achterstang is ook een probleem.
In Amerika rijden ze met stalen kooien waar de paarden zo los in kunnen.
Een koeien trailer is veel zwaarder van constructie.

Nope, veetrailers zijn exact hetzelfde als paardentrailers. Het enige verschil WAS dat een veetrailer meer ventilatieopeningen moest hebben (tot 2005).
Soms hadden veetrailers ook een lagere kap.

Paardenvrachtwagentjes hebben dus ook stangen; vanwege diezelfde wettelijke verplichting. Zelfs in de nieuwe richtlijn EG 1/2005 staat de verplichting dat de plaatsen waar de dieren staan met een stang of ketting moeten zijn afgesloten.

Ik had mijn ouwe sok ook los op de vrachtwagen staan. Deed ik dat niet, dan deed ze dat namelijk zelf alsnog. Vervolgens ging ze door het deurtje meekijken waar we reden, vond ze geweldig. Als we dan bijna thuis waren (dat herkende ze) dan toeterde ze keihard in mijn oor dat we bijna thuis waren.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:08

De paarden die ik ken in Amerika worden inderdaad niet vastgebonden.

Ze staan vast met kettingen, weerszijde van halster.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:10

Paarden worden geleerd vast te staan en laten zich goed leiden.. zijn ze gewend.
Daarbij denken sommigen na }>

Ik heb een grote paint gehad.. trailer (ruime 1,5prds) in, ik was wat te laat met vastzetten, hij duwde zn bips tegen de wand en draaide zo om en kwam er weer uit!
Mijn mening; uit veilig-/zekerheid zet je ze vast. :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:02

Toch leuk dat "ikke" aangeeft dat de wet ook al verplicht om de trailer te verstevigen met stangen.
En normale paarden gaan echt niet zover dat ze een touwtje breken om over de stang te komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:13

Ariebren schreef:
Toch leuk dat "ikke" aangeeft dat de wet ook al verplicht om de trailer te verstevigen met stangen.
En normale paarden gaan echt niet zover dat ze een touwtje breken om over de stang te komen.

Leg me de verstevigende werking van die stangen eens uit?
De wet staat namelijk ook toe de vakken met een ketting af te sluiten. Dat ze dat in een trailer niet doen heeft niks met stevigheid te maken maar met consumenten die geen kettinkje achter hun paard willen......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:47

Een ketting had mij een kromme stang gescheeld.
En een ketting zal niet zo slap hangen dat hij geen effect heeft op de zijwanden.

Ik zal het artikel dan maar even citeren.

Ter afsluiting van de lading moet bij vervoer van paarden en runderen een metalen stang of een ketting bekleed met rubber of een andere geschikte voorziening zijn aangebracht op een hoogte van ongeveer 1 meter.

Kijk die opmerking "ter afsluiting van de lading"

Momenteel wordt er vooral in duitsland en belgie heel erg gecontroleerd op het goed vaststaan van de lading in vrachtwagens.
Bijna alle vrachtwagen ongelukken ontstaan door schuiven van de lading.

In principe wordt het paard dus tussen de stangen opgesloten om te voorkomen dat hij kan gaan "schuiven"
Het bijkomende effect is dat de zijwanden versterkt worden door de stangen.

Ook in mijn 2de hands trailer is bij de vorige eigenaar gereden zonder stangen.
Dit is duidelijk te zien aan het uitbuigen van de wanden en scheurtjes in de aluminium strippen waar de haken van de klep zitten.

Misschien snap je mij niet wat ik bedoel.
De haken van de klep zijn bevestigd met 3 dunne M8 boutjes.
Dus die klep kan echt geen paard tegenhouden als hij eens lekker met zijn kont tegen die klep gaat schuren.
De stang voorkomt dan, dat hij niet met zijn achterste tegen de klep komt.
De stang zit met meerdere M12 bouten over een grotere afstand aan de zijwand vastgezet.
Dus de zijwand is versterkt tegen het eruitdrukken doordat een paard ook wel eens flink kan gaan leunen tegen de wand.

En als je het totale plaatje bekijkt, het paard staat tussen de stangen en zijwand of schot opgesloten en kan dus niet gaan schuiven in de trailer.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:11

Het zwaartepunt van trailers in amerike ligt veel lager dus als paarden dan gaan lopen blijft de trailer nog redelijk stabiel. Plus dat het dan gaat om 3 of meer paardstrailers. Vorige week is een paard van stal uit de achterkant van een 2 paardstrailer gesprongen. Daarom liever het zekere voor het onzekere en je paard goed vastzetten. Een Paard in het nauw kan rare sprongen maken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:13

Ariebren schreef:
Een ketting had mij een kromme stang gescheeld.
En een ketting zal niet zo slap hangen dat hij geen effect heeft op de zijwanden.

Ik zal het artikel dan maar even citeren.

Ter afsluiting van de lading moet bij vervoer van paarden en runderen een metalen stang of een ketting bekleed met rubber of een andere geschikte voorziening zijn aangebracht op een hoogte van ongeveer 1 meter.

Kijk die opmerking "ter afsluiting van de lading"

Momenteel wordt er vooral in duitsland en belgie heel erg gecontroleerd op het goed vaststaan van de lading in vrachtwagens.
Bijna alle vrachtwagen ongelukken ontstaan door schuiven van de lading.

In principe wordt het paard dus tussen de stangen opgesloten om te voorkomen dat hij kan gaan "schuiven"
Het bijkomende effect is dat de zijwanden versterkt worden door de stangen.

Ook in mijn 2de hands trailer is bij de vorige eigenaar gereden zonder stangen.
Dit is duidelijk te zien aan het uitbuigen van de wanden en scheurtjes in de aluminium strippen waar de haken van de klep zitten.

Misschien snap je mij niet wat ik bedoel.
De haken van de klep zijn bevestigd met 3 dunne M8 boutjes.
Dus die klep kan echt geen paard tegenhouden als hij eens lekker met zijn kont tegen die klep gaat schuren.
De stang voorkomt dan, dat hij niet met zijn achterste tegen de klep komt.
De stang zit met meerdere M12 bouten over een grotere afstand aan de zijwand vastgezet.
Dus de zijwand is versterkt tegen het eruitdrukken doordat een paard ook wel eens flink kan gaan leunen tegen de wand.

En als je het totale plaatje bekijkt, het paard staat tussen de stangen en zijwand of schot opgesloten en kan dus niet gaan schuiven in de trailer.

Het paard staat dan netjes vast, zoals ook gewenst door de wetgever. Wat de bijdrage van de stang aan de degelijkheid van de trailer doet, is me nog steeds volstrekt onduidelijk.
De ketting hoeft niet strak te staan en heeft daarmee geen bijdrage aan de degelijkheid van de trailer.
Wat de sterkte van M8 boutjes betreft: dat zijn boutjes in 8.8 kwaliteit als je een fatsoenlijke trailer hebt. Kijk hier: http://www.mcb.nl/files/File/pdf/Techni ... -08-06.pdf welke krachten dergelijke boutjes kunnen handelen. Ik zie de toegevoegde waarde van een paar losse stangen niet op de degelijkheid van de trailer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:57

Nou die dunne boutjes trek je zo door het hout of kunstof heen.
Vooral als de trailer al wat ouder is.
Maar "ikke" wil gelijk hebben.
En "ikke" is voor mij een onbekend persoon, dus moeilijk om de discussie over sterkte en consrtuctie van de trailer te voeren.
Ikzelf ben al 61 jaar oud, heb veel kennis van constructie en sterkte leer.
Gevaren op zware lading schepen waar sjorren van de lading het belangrijkste was.
Daarnaast veel ervaring in paarden transport.
Dus "ikke" wat is jouw basis kennis ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:42

Ariebren schreef:
Nou die dunne boutjes trek je zo door het hout of kunstof heen.
Vooral als de trailer al wat ouder is.
Maar "ikke" wil gelijk hebben.
En "ikke" is voor mij een onbekend persoon, dus moeilijk om de discussie over sterkte en consrtuctie van de trailer te voeren.
Ikzelf ben al 61 jaar oud, heb veel kennis van constructie en sterkte leer.
Gevaren op zware lading schepen waar sjorren van de lading het belangrijkste was.
Daarnaast veel ervaring in paarden transport.
Dus "ikke" wat is jouw basis kennis ?

Ik bouw m'n eigen trailers......

Wanneer jouw kennis van constructies en sterkteleer zo goed is, dan zou je moeten weten dat de sterkte van een constructie verbeterd wordt door een driehoekige verbinding. Ik zie sluitstangen op geen enkele manier een driehoekverbinding in een trailer maken; nog even afgezien van de onganse berg speling die de meeste stangen hebben ten opzichte van hun montagepunt.

De enige plaats waar een trailer z'n stevigheid aan ontleend is de schoor bij de achterklep en soms door extra schoren vooraan.
Ook dat zie je steeds minder. Bij veel trailers is de voorste schoor al weggelaten. In hoeverre daar economische overwegingen boven de sterkte gaan, weet ik niet; daarvoor ken ik de rest van de constructie te slecht.

Ik ken tot op heden nog maar een merk dat daadwerkelijk zonder schoren kan omdat de constructie is opgebouwd rondom een soort rolkooi-achtige constructie die in de trailer verwerkt is, in plaats van aan de buitenzijde. Ding stond dit voorjaar op de Equitana. Ik ben helaas het merk kwijt.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 02:28

Zo! ikke, hier hebben we wat aan !