complete stress bij mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

complete stress bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:27

Hoi,

Ik wou toch het even op bokt zetten. Vandaag heeft mijn merrie mij wel heel erg laten schrikken. Ze vind het nooit prettig op de poetplek alleen nu de andere in het verste weiland staan, maar vandaag sloeg ze door.
Ze had geen oog meer voor mij, bewoog heen en weer en gooide zich achterover. Mijn paniekhaak brak en mevrouw liep via de mestbak naar de oprit!
Ik kreeg naar nog bij het halster maar ze rukte zichzelf los, ik kon niet meer bij haar halster. Toen vertrok ze in galop naar de wei, naar de andere over de weg.
Gelukkig is er niks gebeurd, maar dit wil ik niet nog eens. Heeft iemand een idee?

ik hoor het graag!
Laatst bijgewerkt door emma525 op 23-11-11 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Re: complete stress bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:33

JE paard leren alleen te staan. Ze moet minder drang hebben naar de kudde als jij met haar bezig bent, want dan ben jij haar kudde.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:34

smurffie schreef:
JE paard leren alleen te staan. Ze moet minder drang hebben naar de kudde als jij met haar bezig bent, want dan ben jij haar kudde.

Dat snap ik maar hoe wou je dat doen, ze is nu een gevaar voor zichzelf maar ook voor mij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:36

Waarom staat ze alleen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:37

Kan ze dan niet met het andere paard samen staan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:38

Opbouwen, poetsen in een afgesloten ruimte (stal) met een beetje eten, hier ook op en af zadelen En af en toe ook daar is een lekker plukje hooi of kuil voeren. Verder uit de weide = aandacht volledig bij jou.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:39

hestejente schreef:
Waarom staat ze alleen?

Ze staat niet alleen in de wei, maar het is aan de ''poeststang bij de stallen en de bak. Ik weet dat het komt doordat ze de andere niet meer ziet, maar ik weet niet hoe ik dit kan oplossen.

@mika11, ik wil zelf ook mijn paard alleen kunnen rijden en opzadelen, poetsen. In de stal is misschien wel een optie.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:42

Ja, ik begrijp het. Ik dacht dat ze altijd alleen in het weiland stond.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:43

mika11 schreef:
Ja, ik begrijp het. Ik dacht dat ze altijd alleen in het weiland stond.

nee, ik zou mijn paard nooit alleen willen hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:53

Zo had ik het ook gelezen, blij dat ze niet alleen staat.

Mijn ruin had er ook last van, inmiddels ziet hij mij ook als geschikt gezelschap en als leider. Als ik tegen 'm zeg dat hij stil moet staan op de poetsplaats blijft hij daar stil staan. Maar dat heeft een hele tijd geduurd. Hoe lang heb je je merrie?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:55

hestejente schreef:

Mijn ruin had er ook last van, inmiddels ziet hij mij ook als geschikt gezelschap en als leider. Als ik tegen 'm zeg dat hij stil moet staan op de poetsplaats blijft hij daar stil staan. Maar dat heeft een hele tijd geduurd. Hoe lang heb je je merrie?

Nog niet zo lang, maar er was eerst niks aan de hand. Het kan natuurlijk uitproberen zijn, maar als je erop zit is er niks meer aan de hand.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:58

Het lijkt me een slim idee om ipv gelijk te gaan poetsen, eerst wat aandachtsoefeningen te doen met haar, gewoon in de bak of longeerring.
Meelopen, achteruitlopen en wijken bijvoorbeeld.
Als ze dan haar aandacht bij jou heeft kan je haar waarschijnlijk met minder stress poetsen.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:59

ninajojo schreef:
Het lijkt me een slim idee om ipv gelijk te gaan poetsen, eerst wat aandachtsoefeningen te doen met haar, gewoon in de bak of longeerring.
Meelopen, achteruitlopen en wijken bijvoorbeeld.
Als ze dan haar aandacht bij jou heeft kan je haar waarschijnlijk met minder stress poetsen.

Ik zal het morgen eens gaan proberen! En breng dan ook wel even verslag uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:59

emma525 schreef:
hestejente schreef:

Nog niet zo lang, maar er was eerst niks aan de hand. Het kan natuurlijk uitproberen zijn, maar als je erop zit is er niks meer aan de hand.

Als je erop zit ga je rijden, en dan ben je bezig met je paard aanwijzingen te geven. Je paard weet nog niet wat ze aan je heeft als je er naast staat, dat moet groeien. Word/blijf duidelijk tegen haar, dan komt 't vanzelf.

Dat ze in het begin wel met je meeliep kan natuurlijk goed komen door de "schok" van de verhuizing, nieuwe mensen enz.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:04

zeker moet het groeien, ik ga alle adviezen proberen.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 23:08

Nou verslag van vandaag.
Ik was samen met een stalgenoot omdat de zadelmaker voor beide paarden kwam. Met fjord erbij hielp een klein beetje maar na een tijdje begon het weer.
Ze heeft het vandaag gepresteerd om een halster kapot te trekken. Achterover lijkt nu een vast trucje geworden te zijn. Verder staat ze ook vol spanning.

Ook even in de stal gehad, maar mevrouw probeerde bijna letterlijk uit de stal te klimmen als de fjord ook maar een meter weg was. Het stilstaan voor de zadelmaker was ook een groot probleem. Paar keer achterover proberen te komen, wat bijna tot een lelijke hoofdwond zorgde.
Na een tijdje stond ze gewoon te trillen in de stal, kon de deken ook amper weer op krijgen.

We gaan toch maar eerst hard aan grondwerk bezig en dubbele longe zolang we geen goed zadel hebben.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:25

Oei. Slim van je dat je gaat oefenen met grondwerk!
Jullie moeten elkaar nog leren kennen en grondwerk is een erg leuke manier om dat te doen.
Ze moet je gaan vertrouwen en als leider gaan zien. Dan zal ze zich na een tijdje zekerder gaan voelen bij jou :j

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 00:34

ninajojo schreef:
Oei. Slim van je dat je gaat oefenen met grondwerk!
Jullie moeten elkaar nog leren kennen en grondwerk is een erg leuke manier om dat te doen.
Ze moet je gaan vertrouwen en als leider gaan zien. Dan zal ze zich na een tijdje zekerder gaan voelen bij jou :j

We gaan er gewoon voor aan de slag, zondag heb ik een lesje grondwerk. Zolang het zadel er nog niet is ga ik wel wandelen door het dorp :) Zo doet ze iets met mij zonder dat ze de andere ziet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:23

Ga eens met haar trainen om weg van de kudde te gaan. Dus niet alleen weg van de kudde te 'zijn' door door het dorp te wandelen of te rijden. Dit trainen bestaat dan uit haar uit de wei halen en steeds weer terug naar de wei te lopen. Begin met bijvoorbeeld 10 meter en herhaal dit totdat je geen spanning meer voelt bij haar. Dan laat je haar ook nog even stilstaan richting de kudde. Vervolgens blijf je heen en weer lopen waarbij je de afstand steeds vergroot. Hierbij kun je ook de afstand vergroten tot waar je de wei weer nadert. Je hoeft hierbij de eerste sessie nog helemaal niet buiten het zicht van de kudde te komen. Doe het op gevoel en gewoon geduld hebben en steeds verder uitbouwen, totdat je uiteindelijk probleemloos op de poetsplaats kunt staan! Vooral in het begin wel regelmatig even herhalen (dus niet elke keer in 1 keer tot de poetsplaats lopen).

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 19:25

NiFallor schreef:
Ga eens met haar trainen om weg van de kudde te gaan. Dus niet alleen weg van de kudde te 'zijn' door door het dorp te wandelen of te rijden. Dit trainen bestaat dan uit haar uit de wei halen en steeds weer terug naar de wei te lopen. Begin met bijvoorbeeld 10 meter en herhaal dit totdat je geen spanning meer voelt bij haar. Dan laat je haar ook nog even stilstaan richting de kudde. Vervolgens blijf je heen en weer lopen waarbij je de afstand steeds vergroot. Hierbij kun je ook de afstand vergroten tot waar je de wei weer nadert. Je hoeft hierbij de eerste sessie nog helemaal niet buiten het zicht van de kudde te komen. Doe het op gevoel en gewoon geduld hebben en steeds verder uitbouwen, totdat je uiteindelijk probleemloos op de poetsplaats kunt staan! Vooral in het begin wel regelmatig even herhalen (dus niet elke keer in 1 keer tot de poetsplaats lopen).

Ik zal het eens proberen, maar dan neem ik nog wel iemand mee..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:40

mijn merrie vertoont dit gedrag elk jaar aan begin van het weideseizoen. Van de wei afhalen is bij haar geen enkel probleem totdat ze bij de stallen aankomt en merkt dat ze daar alleen is. Zodra er een ander paard daar staat maakt het haar ook niks uit dan is ze gewoon rustig. Ik doe haar dan altijd de eerste twee weken van de wei halen, in stal zetten met wat eten en zodra ze het op heeft breng ik haar weer terug. Rijden doe ik die tijd alleen als er dan nog een paard bij is omdat ik weet dat het binnen 2 weken bij haar op deze manier met voeren toch weer over is. Ze moet dan even "leren" dat ze weer terug gaat naar de kudde.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 20:15

twinducklin schreef:
mijn merrie vertoont dit gedrag elk jaar aan begin van het weideseizoen. Van de wei afhalen is bij haar geen enkel probleem totdat ze bij de stallen aankomt en merkt dat ze daar alleen is. Zodra er een ander paard daar staat maakt het haar ook niks uit dan is ze gewoon rustig. Ik doe haar dan altijd de eerste twee weken van de wei halen, in stal zetten met wat eten en zodra ze het op heeft breng ik haar weer terug. Rijden doe ik die tijd alleen als er dan nog een paard bij is omdat ik weet dat het binnen 2 weken bij haar op deze manier met voeren toch weer over is. Ze moet dan even "leren" dat ze weer terug gaat naar de kudde.

Eten intresseerd haar niet ze gaat gewoon door met haar gestoorde gedrag. Morgen heb ik dus les, maar dan gaat een stalgenoot mee.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:23

De nieuwe ruin op de stal waar ik rijd, vertoont dit gedrag ook;
kon niet aan de muur staan, wilde niet alleen gelaten worden etc. Bij zijn vorige baasje hoefde hij a)nooit veel meer te doen dan grasmaaier spelen en b)werd hij dus ook weinig of niet gecorrigeerd/opgevoed aan de hand.
Hij draagt bij het aan de muur staan een 'lint' om zijn nek dat, via de halsterring, vastzit aan het halstertouw/de muur. Als hij nu gaat hangen, krijgt hij veel onaangename druk op zijn nek en (het duurde even; dom exemplaar :') ) houdt al gauw op.
Verder trainen zij hem bewust in het "alleen" gelaten worden. Als eennalaatste de bak uit, op de poetsplaats zelf weglopen, weer terugkomen en daarna ook een ander paard laten weggaan.
Hij zal er gewoon aan moeten wennen en ik moet zeggen dat hij al veel rustiger wordt :j

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 20:32

Tja, zoveel mensen zijn er natuurlijk niet bij mij op stal. Vast laten staan en weglopen durf ik niet meer aan sinds het wegavontuur.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:09

Vandaag een lesje grondwerk gehad, ze pakte het best snel op. Nu bijna elke dag gaan oefenen. :)