Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Esther_r20 schreef:dan zou ik eerder je rondje andersom maken zodat je als eerste bij de grasvelden komt en dan daar beginnen met stappen, stukje draven en aan het einde galopje. hooguit een paar passen. De keer erop alleen maar draven over de velden, dan een keer galop aan het begin en de rest proberen te stappen. Goed afwisselen en van huis af rijden. Ze weten echt heel goed welke kant ze opgaan en van huis af rijden geeft meestal meer rust.
bethje31 schreef:Hmmm herkenbaar.
Mijn 4 jarige bijrijdpaard doet dit soms ook..
Ik ga gewoon nog niet alleen, ga altijd met ervaren rustige paarden. Dat is sowieso een goede rem en wat verder ook goed helpt bij mijn paard is een beetje stelling vragen als ze nerveus wordt. Die van mij zet haar nek vast maar als ze een beetje afgebogen loopt blijft ze goed te controleren. Soms een heel klein tikje met de zweep, niet om aan te sporen maar ook de aandacht erbij te houden.
En niet laten galopperen steeds op dezelfde plek...wissel het af en laat je paard soms stappen op plekken waar ze normaal galoppeerd.
Oh en dressuurlessen. Sinds ik lessen met haar volg is ze ook beter te controleren.
zaralover schreef:Esther_r20 schreef:dan zou ik eerder je rondje andersom maken zodat je als eerste bij de grasvelden komt en dan daar beginnen met stappen, stukje draven en aan het einde galopje. hooguit een paar passen. De keer erop alleen maar draven over de velden, dan een keer galop aan het begin en de rest proberen te stappen. Goed afwisselen en van huis af rijden. Ze weten echt heel goed welke kant ze opgaan en van huis af rijden geeft meestal meer rust.
ja dat ga ik eens proberen, en dan naar huis moet die maar gewoon alles stappen.

isaja schreef:Als je buiten gaat rijden gewoon eerst rustig stappen eventueel draven maar niet gelijk in de galop..........hij is nog jong en vindt alles spannend en eng en ik zou gewoon in de bak zeker oefenen totdat alle knopjes er goed op zitten en dan pas buiten in galop.
Dadelijk gebeuren er allemaal ongelukken, dus veiligheid eerst.
zaralover schreef:les heb ik al, in de bak doet die het ook al erg goed vooral voor een 4 jarige. Buitenrijden vind die gewoon beetje heel leuk, dus volgende keer met ervaren paard mee
) rensiepensie schreef:Mijn nieuwe paardje is ook erg enthousiast! Die is geen 4 maar ik kreeg haar ook niet meer terug. Die stond gewoon op de plaats te galopperen op een gegeven moment met haar hoofd in de lucht! Echt zo van " Ik wil hard! " Dus heb nu een martingaal om met buitenrijden. Dan kan ze in ieder geval niet haar hoofd in de lucht gooien en er tussenuit piepen. Ze wilde ook steeds voorop als ik met anderen ging rijden. Achteraan ging ze lopen drammen.
Heb nu toch een paar flinke ritten achteraan gereden en ze heeft het nu wel opgegeven. Loopt nu minder te drammen. En alleen weg is ze nog steeds voorwaarts, maar niets stouts, gewoon enthousiast. Ik probeer op grote vlakke stukken ( weiland of strand) Niet alleen maar te galopperen maar overgangen te rijden. En dat gaat super! Het gaat steeds beter met mijn race monster.