Bij een jaarling een deken op doen, of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonday

Bij een jaarling een deken op doen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:24

Ik zit te twijfelen om een deken voor mijn jaarling(Gelderlander) te kopen.
Ze staat 24/7 buiten met schuilstal, maar als het heel slecht weer is gaat ze `s nachts op stal.
Vorig jaar heeft ze de hele winter zonder deken gestaan, en dat ging ook goed.
Maar dit jaar heeft ze tot nu toe niet een hele dikke vacht, (vorig jaar was ze echt een teddybeer) en daarom zit ik er aan te denken om een deken te gaan kopen voor als het echt gaat vriezen.
Maar wat vinden jullie, is het niet beter om zonder deken te laten lopen en haar echt winterproef te laten worden, of is een deken wel beter.
Maar de maten zal ook lastig worden, aangezien ze erg hard groeit nu, ze is nu ongeveer 1.60.

Ik zit echt heel erg te twijfelen, en ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen.

sorry voor type fouten

FriesWytske

Re: Bij een jaarling een deken op doen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:24

Heel kort gezegd, Nee.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:26

nee ik zou een jaarling geen deken op doen..
de vacht doet zijn werk en houd je paard warm!

dekens worden voornamelijk gebruikt om geschoren paarden tegen te gaan of om de haargroei tegen te gaan.
ze is pas 1 jaar,er hoeft geen zwaar lichamelijk werk met een jaarling gedaan te worden dus ik zie het nut niet van een deken :n (behalve dat het de weerstand door elkaar gooit)

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:27

Ik heb mijn 1.5jarige vorige winter ook een deken opgelegd, hij had gewoon géén winterhaar en stond te bibberen in de wei. Ook dit jaar heeft hij er opnieuw een op. Liever een deken erop dan dat ie ziek in de wei staat :)

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:27

Nee niet doen.

Jou paardje krijg genoeg haar om zichzelf warm te houden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:29

Als je de rest van haar leven wil dat ze een slechte weerstand heeft, moet je nu een winterdeken op doen.
Zodra het koud word creert ze zelf wel iets, ze kan toch schuilen?
Laat je paard paard zijn, en niet zo betuttelen. In de natuur krijgen ze ook geen dek om.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:30

Niet doen.
Bij ons zijn er ook een aantal die nog geen wintervacht hebben, andere zijn al een complete teddybeer.
Denk je dat hij het koud heeft? Waarom denk je dat?
Laatst bijgewerkt door Patoucha op 18-11-11 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:31

pheebs1992 schreef:
Ik heb mijn 1.5jarige vorige winter ook een deken opgelegd, hij had gewoon géén winterhaar en stond te bibberen in de wei. Ook dit jaar heeft hij er opnieuw een op. Liever een deken erop dan dat ie ziek in de wei staat :)

als een paard bibbert is hij/zij al aan het opwarmen..
onbeperkt ruwvoer is alles wat ze nodig hebben in de kou!

paarden in het wild hebben ook geen deken om dus ik snap de reden niet echt..
het enigste wat je ermee bereikt is dat je paard een watje word..

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:31

hoi :) voorzover ik weet is het niet aan te raden jonge paarden t/m 2en half zegmaar dekens op te doen,tenzij ze ziek zijn. ze moeten als ze opgroeien weerstand opbouwen en gezond groot worden,en dat kan niet als je ze te vroeg al gaat pamperen..kindertjes krijgen ook allerlei ziektes,dat hoort er bij om gezond groot te worden en anti stoffen op te bouwen. maar hier wil ik niet mee zeggen dat veulens aldoor ook maar ziek moeten worden,alleen dat opgroeien van jonge paarden gaat om weerstand krijgen :) niet in de dekens dus voor hij zadelmak is zegmaar. succes, groetjes deess

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:32

niet doen, tenzij ze net een longontsteking heeft gehad en de dierenarts het je aanraad, gewoon lekker tot haar 3de jaar zonder deken buiten laten staan, zo bouwt ze de beste weerstand op en zal ze later minder snel ziek worden, als je haar nu al een dekentje op gaat doen krijg je een paard die je straks steeds warmer moet gaan inpakken en dan juist het risico van ziektes

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:37

Nee..
Mijn jaarling (hafje) staat ook lekker zonder deken...
En als ik in zijn vacht voel, is het echt lekker warm..

Ik doe bewust geen deken op, dit ivm. weerstand opbouwen.
Er gaat hier pas een deken op, zodra hij fantiek onder het zadel is.
Of het moet medisch zijn, en op advies van de da.

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:37

zo wat zijn jullie snel met antwoorden! heel erg bedankt!!.

Ze staat op een groot stuk land, en met een beetje regen staat ze vaak wel al te bibberen.
Maar inderdaad de vacht zal wel zijn werk doen.
Ik bedoel eigenlijk een deken op doen als het straks echt gaat sneeuwen en vriezen. Ze heeft het nu nog niet koud, maar ze heeft gewoon geen dikke vacht.

Maar echt heel erg bedankt van jullie antwoorden. Ze blijft gewoon mooi zonder deken rond lopen.

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:41

Hoihoi,

Normaal zou ik zeggen niet doen bij een jaarling. Die van mij staat wel met deken om maar die heeft niet heel lang geleden een ongeluk gehad waardoor hij een operatie moest ondergaan. Door alle medicijnen maakte hij geen wintervacht aan en heeft de dierenarts gezegd dat hij dit jaar zeker een deken nodig heeft.
Volgend jaar gaat hij gewoon weer zonder deken het jaar door dus dit jaar was eigenlijk noodgedwongen.

Groetjes Natasja

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:47

mis kun je bij slecht weer ze eerder binnen halen, bibberen houd ik ook niet van hoor :o klinkt ook niet echt fijn , schuilen ze wel en hebben ze genoeg hooi?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:53

Als je paard bij de eerste echte kou/regen bibbert dan is hij aan het omschakelen naar de 'koud-weer-stand' en dat is goed. Vooral niet teveel poetsen en zeker niet wassen. En veel hooi/voordroog voeren zodat die het kacheltje goed kan laten branden. Je kunt ook heel goed zien hoe goed de vacht isoleert, smorgens zul je bij vriesweer regelmatig ijs op de rug zien liggen. Dat wil gewoon zeggen dat de warmte heel goed bij de huid wordt gehouden en niet naar buiten ontsnapt.
zo stonden mijn jonkies vorig jaar 24/7 buiten in de winter:
Afbeelding

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:45

Ik zou hem ook geen deken opdoen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:55

Koud hé

Een merrie van 11 jaar die even moet afkoelen van de warme stal.

Afbeelding

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:58

Ik zou haar lekker zonder deken laten staan. Ze kan schuilen en zelfs op stal als het moet.
Zolang ze genoeg ruwvoer heeft is een deken niet nodig.

Onze jaarling staat ook 24/7 buiten met schuilstal en heeft ook geen dikke vacht. Toch heeft ze het volgens mij niet koud. Dun wil niet persee zeggen dat het niet warm is.

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:46

Ik zou haar gewoon zonder denken laten staan!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:49

Lekker zonder deken idd :) Nergens voor nodig, die maakt vanzelf haar aan hoor :)

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 04:28

Zolang je paard gezond is lekker laten lopen met voldoende ruwvoer.
Mijn 2 jaarlingen lopen ook 24/7 buiten in hun blote billen. En ik heb ze nog geen 1x aangetroffen in hun ruime schuilstal :+ Ze staan altijd op de weide :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:12

Ik had mijn jaarling ook onder deken. Ze kon in het voorjaar heel slecht door haar wintervacht komen, waardoor ze zich kapot schuurde. Toen geschoren en onder deken gezet. Die winter erna (toen was ze 1,5 jaar) opnieuw onder deken gezet om aanmaak winterhaar tegen te gaan. Heeft perfect geholpen.

Ik zou het alleen doen als er een noodzaak of reden voor is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:52

nadita schreef:
Ik had mijn jaarling ook onder deken. Ze kon in het voorjaar heel slecht door haar wintervacht komen, waardoor ze zich kapot schuurde. Toen geschoren en onder deken gezet. Die winter erna (toen was ze 1,5 jaar) opnieuw onder deken gezet om aanmaak winterhaar tegen te gaan. Heeft perfect geholpen.

Ik zou het alleen doen als er een noodzaak of reden voor is.

typisch een geval van een jaarling met spoelwormen.
die ukken verharen heel slecht in het voorjaar.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:47

Geen deken. Ik zie de toegevoegde waarde van een deken bij zo'n paard helemaal niet, laat 'm lekker paard zijn, hij houdt zichzelf wel warm zolang ie genoeg te knabbelen heeft!

Hier staat Willow in de dekens omdat die elke dag getraind wordt, en Memuska omdat ze al zo oud is (29) en zonder deken al haar energie steekt in zichzelf warm te houden en dus heel mager wordt. Met jasje geen probleem, dus dan moet het zo maar. Maar zo'n jonkie? Nee, die kan daar wel tegen!

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:37

Niet doen. Als je jaarling nu al een deken opmoet, zal hij de rest van zijn leven in de winter een deken moeten dragen. Laat de natuur zijn gang gaan.