Pensionstal overnemen -/ kopen hoe zit dat met de belasting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claire_020

Pensionstal overnemen -/ kopen hoe zit dat met de belasting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 04:15

Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een luxe pensionstal te gaan kopen of over te nemen
in de directe omgeving van Amsterdam of Amstelveen,
maar vroeg me af hoe dat zit met de omzet belasting voor een pensionstal.
Weet iemand hier iets meer over of heeft iemand hier ervaring mee??

Ik wil mijn klanten vol pension aanbieden en dacht zelf aan ong. 35 boxen.
Is dit genoeg om van rond te komen met aftrek van vaste lasten?
(gas, water, licht, hypotheek, fourage, omzet belastingen, etc.)

Ik heb mijn oog laten vallen op een stal die precies in mijn ideeën past (Stal Kahmann)
weet iemand toevallig waarom deze te koop staat? Of hoe het met deze stal gaat?
Het ziet er namelijk allemaal prima uit :j

Ik hoop dat jullie me hier bij kunnen helpen want ik kan er zelf maar weinig over vinden
dat wil zeggen, wat begrijpelijk is in normaal nederlands _/-\o_

Groetjes, Claire.

friesiszwart

Re: Pensionstal overnemen -/ kopen hoe zit dat met de belasting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:00

de meeste gegevens (gas, water, licht, fourage) kun je gewoon aan de verkopende makelaar (of huidige eigenaar) vragen. Ook de belasting zou je kunnen adviseren. Hypotheek daarvoor moet je bij een bank zijn en is volledig afhankelijk van de hyotheekvorm en de hoogte van het bedrag.
Daarbij moet je er rekening mee houden dat je met name in het begin wellicht niet vol zal staan en ik hoor in mijn omgeving vaak dat er maanden niet voor stalling betaald wordt door de eignaar van een paard. Hou hier ook rekening mee.

Verder als het mogelijk is en je wilt het ga ervoor en veel succes.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:37

Als je een lopend bedrijf wilt kopen/overnemen, krijg je inzage in de boeken. Je kan dan iig zien hoe het bedrijf de afgelopen jaren heeft gedraaid. Vraag dan gelijk of de huidige klanten blijven staan en hoe de betaling gaat (aan het begin van de maand, aan het einde, automatische incasso, overmaken of contant..)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:11

Ik neem aan dat je een ondernemersplan hebt moeten maken om bij de bank aan te kloppen? Dan kom je vanzelf het antwoord op je vraag tegen als het goed is. Daarvoor moet je nl de cijfers krijgen van het bedrijf en met een accountant om de tafel gaan zitten om eea door te spreken.

Juultjejuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:53

Ja inzage in de boekhouding lijkt me een heel goede! Ook om voor jezelf een inschatting te maken van de kosten en baten :j

Wel een gaaf plan zeg!

Claire_020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 04:44

Heel erg bedankt voor de reacties :)

Ik wil er zeker voor gaan het is al een stille droom van toen ik klein was
en nu heb ik eindelijk genoeg moed verzameld om het ook echt te gaan doen *\o/*

Inzage in de boeken, kijk dat zou ik haast met al die plannen nog bijna vergeten :o
wel zo handig idd dan weet ik wel meteen hoe het in de afgelopen jaren gelopen heeft,
wel even een prof erbij halen anders gaat het niet goed. :+

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de meeste pension gasten wel zouden blijven
gezien ik met een beetje mazzel geen prijs wijzigingen hoef door te voeren,
(misschien toch iets te voorbarig? :\ )
Ik zou dat alleen doen als er veel excl. zou zijn dan weten mijn gasten
tenminste waar ze nou precies aan toe zijn aan het einde van de maand.

Friesiszwart mag ik vragen uit welk deel van nederland jij komt?
Dit is echt nieuw voor mij op de stal waar ik stond met mijn paardje
en ook bij stallen in de omgeving waar kennissen van me stonden werd altijd netjes betaald,
ging dan wel via automatische incasso maar nooit geen grote problemen
op een enkeling na die iets te hard geshopt had die maand
maar dat werd dan de maand er op dubbel afgeboekt.
En wat doe je dan met dat arme dier?
Je kan hem toch niet overslaan met de dagelijkse verzorging dat zou ik echt te zielig vinden :n

Ik ben nog niet bij de bank geweest,
leek mij persoonlijk handiger als ik eerst iets geschiktst zou vinden
zodat ik wist over welk hypotheek bedrag ik kon gaan praten.
Misschien wel zo handig als ik even ga vragen of bij overname of koop van een bestaande stal
ook een ondernemers plan nodig is of dat de jaar cijfers op zich al voldoende zijn.

Ben trouwens bang dat me nog een lange zoektocht te wachten staat om een geschikte stal te vinden,
vandaag de makelaar gesproken over stal Kahmann maar daar krijg ik nooit de financiën van rond bij de bank...
mijn start kapitaal is niet groot genoeg ;(
ook heb ik uit nieuwschierigheid toch maar eens gekeken buiten mijn buurt
en volgens mensjes is er ook een goede vraag naar stallen buiten de grote steden
dus ik ga landelijk zoeken om mijn droom perceeltje te bemachtigen :j
Maar wel nog steeds een beetje bij de bebouwde kom omdat ik geen auto heb,
anders word het zo lastig met de boodschappen :P

Ik houd jullie op de hoogte als ik weer iets geschikts heb gevonden :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:07

Ik mis in het hele verhaal eigenlijk het allerbelangrijkste: de Kamer van Koophandel!!!

Alle vragen die je hier stelt had je ook bij de KvK kunnen stellen, met dat verschil dat zij WEL weten waar het over gaat en je adviseren op basis van feiten en wetgeving en niet, zoals hier, omdat men iets vindt.

De bank zal je vriendelijk afserveren als je niet een degelijk doortimmert bedrijfsplan overlegt en blijkt geeft van voldoende bedrijfskundige kennis.

Zomaar even wat aannames, op basis van de gegevens op hun site:

Ze hebben 35 stallen. Laten we eens aannemen dat dat 5 king-size stallen en 30 gewone stallen zijn. Let wel, dit zuig ik uit mijn duim om een uitgangspunt te hebben voor je financiele plaatje!!

30 stallen a 395 = 11850 per maand = 142200 per jaar.
5 stallen a 560 = 2800 per maand = 33600 per jaar.

Stel dat er 30 paarden gebruik maken van je stapmolen.
30 paarden a 35 = 1050 per maand = 12600 per jaar

Stel dat er 15 trailers gestald worden.
15 trailers a 20 = 300 pe maand = 3600 per jaar.

Dat solarium staat leuk op de prijslijst, maar speelt geen rol van betekenis in je inkomsten.

Wanneer ik dit staatje optel, dan heb je een bruto jaarinkomen van 192000 euro.

Een paard kost zo ongeveer 150 euro per maand in vol pension, dus je kosten op jaarbasis bij 35 paarden zijn ruwweg 63000 euro.

Blijft er 129000 euro op jaarbasis over voor je hypotheek, verzekeringen, sociale lasten, gebouw- en terreinonderhoud, salaris voor medewerkers en je eigen salaris.
Een medewerker die 2000 euro bruto per maand verdient, kost je 48000 euro per jaar inkl alle sociale lasten.

Als jij zo'n lijstje niet kunt presenteren aan de bank (de KvK helpt je daarbij) dan neemt de bank niet eens de moeite om je uit te nodigen, laat staan met je te praten.

Zorg dat je je zaakjes ECHT voor elkaar hebt, op basis van feiten, voordat je naar de bank stapt. Pas dan heb je kans dat de bank je serieus neemt, eerder zeer zeker niet. Over de hoeveelheid contanten die je op tafel moet leggen voordat de bank wil praten kan de KvK je ook vertellen........
Laatst bijgewerkt door ikke op 19-11-11 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:11

De locatie van Stal Kahmann is onbetaalbaar; zo dicht bij Amsterdam en de Amstel. De hele accommodatie is prachtig en goed onderhouden. Ik weet niet welke prijs ze vragen, maar als jij een startende ondernemer bent, weet ik haast zeker dat het onmogelijk is om dat financieel voor elkaar te krijgen of je moet hele rijke ouders hebben of de staatsloterij gewonnen hebben.

Ik zou eerst een goede boekhoudcursus doen en je heel goed fiscaal laten inlichten, voordat je op zoek gaat naar een geschikte locatie. Een eigen zaak hebben, vraagt een hele andere instelling van mensen dan ergens in loondienst werken. Met alleen liefde voor paarden kom je er niet.

Succes met het verwezenlijken van je droom.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:20

Je moet zowiezo een ondernemingsplan opstellen en marktonderzoek doen.
Dan moet je nog achter je milieuvergunning aan en uitzoeken wat het bestemmingsplan is op die grond.
Dan pas kan je naar de bank voor een financiering voor startende ondernemers.
En dan moet je nog weten in welke vorm je je bedrijf wilt hebben.....BV....VOF...etc etc.
Wil je je huis als onderpand moet je er rekening mee houden dat je je huis wel eens zou kunnen verliezen.
Vraag anders eerst eens een gesprek aan bij de KVK, daar krijg je alle info die op jou van toepassing is.

Ik hoop voor je dat je het voor elkaar gaat krijgen, heerlijk om zo achter je dromen aan te jagen hoor

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:23

het is een bestaande stal, mag toch hopen dat het hele gedoe rond vergunningen en bestemmingsplannen wel al rond is?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:29

milieuvergunning moet opnieuw aangevraagt worden bij elke kleine verandering, zelfs naamswijziging.
Het bestemmingsplan maakt duidelijk wat er in de toekomst wel of niet meer gedaan mag worden.
Als je dat niet weet kan daar een belemmering in zitten waar je niet op gerekend had.
Vergunningen die er verder zijn.....die zijn er en kunnen vrij gebruikt worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:34

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:36

hahaha niet echt iets voor een startende geloof ik :')
sjemig wat een mooi spul daar zeg!!!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:42

Claire_020 schreef:
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een luxe pensionstal te gaan kopen of over te nemen
in de directe omgeving van Amsterdam of Amstelveen,
maar vroeg me af hoe dat zit met de omzet belasting voor een pensionstal.
Weet iemand hier iets meer over of heeft iemand hier ervaring mee??

Ik wil mijn klanten vol pension aanbieden en dacht zelf aan ong. 35 boxen.
Is dit genoeg om van rond te komen met aftrek van vaste lasten?
(gas, water, licht, hypotheek, fourage, omzet belastingen, etc.)

Ik heb mijn oog laten vallen op een stal die precies in mijn ideeën past (Stal Kahmann)
weet iemand toevallig waarom deze te koop staat? Of hoe het met deze stal gaat?
Het ziet er namelijk allemaal prima uit :j

Ik hoop dat jullie me hier bij kunnen helpen want ik kan er zelf maar weinig over vinden
dat wil zeggen, wat begrijpelijk is in normaal nederlands _/-\o_

Groetjes, Claire.

TS, ik ging er eigenlijk van uit dat je een grapje maakte maar aan je antwoorden te zien meen je het serieus. Een paar vragen:

- heb je enige kaas gegeten van ondernemen?
- niet er aan gedacht om EERST naar de bank te gaan met een ondernemingsplan voor je hypotheek en DAN pas je oog laten vallen op een stal van een paar miljoen?
- of eventueel eerst alleen maar in een ecxelletje / op een kladje uitwerken hoe je inkomsten en kosten eruit zouden zien (zoals Ikke even ruwweg voor je gedaan heeft)?

En ja, de eigenaren willen verkopen omdat het onhaalbaar is om dat spul op die dure locatie rendabel te krijgen.

edit: en de eerder genoemde KvK is een goed startpunt als je nog zó weinig weet als jij.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:51

Oh my, ik hoop toch dat dit een grapje is. Geweldig mooie stal zo te zien, daar geef ik je gelijk in, maar het feit dat je deze vragen hier moet stellen en er duidelijk amper tot niets vanaf weet, zegt mij eigenlijk genoeg. Als ik mijn paard zou stallen in zo'n chique complex wil ik er eigenlijk ook wel een eigenaar bij die zelf veel ervaring en dergelijke heeft in de wedstrijdsport. Het complex is duidelijk gericht op voornamelijk de fanatieke wedstrijdruiter met genoeg geld en zij verwachten wel heel wat van jou.

Voor zo'n complex moet je een echte zakenman/zakenvrouw zijn. Het feit dat je denkt dat iedereen netjes op tijd betaald en het zielig vind om ze dan maar niet te verzorgen, schrikt mij ook af. Tuurlijk laat je dat beestje niet verkommeren, als je dat wel zou doen zou je zelfs aansprakelijk gesteld kunnen worden, maar als je zo'n onderneming draaiende wil houden, moet je van je hart een steen kunnen maken.

Moest je het toch serieus menen, ga dan eerst eens naar iets op zoek dat je wel aan kan, zodat je ervaring kan opdoen. Iets dat je zonder werknemers kan runnen want salarissen zijn echt je grootste onkosten! Vergeet ook niet de verzekeringen en het juridische plaatje, hoe zit het met aansprakelijkheid bij ongelukken en dergelijke..?

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:52

Nog even ter aanvulling: Wat is jouw ervaring als ondernemer en als ruiter/handelaar/.. ? Dat had ik eigenlijk in de bovenste alinea verwerkt, maar is verdwenen zo te zien.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:36

ikke schreef:
Ik mis in het hele verhaal eigenlijk het allerbelangrijkste: de Kamer van Koophandel!!!

.

Pfff... KvK, een instelling die alleen maar geld kost en amper gedegen advies kan geven. Gewoon een lachertje en 'men' is niet voor niets bezig of dat ze eigenlijk nog wel aangehouden moeten worden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:39

Schitterend object, alleen mis ik weides (mede gezien de grootte van het perceel). Jammer.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:44

aslo schreef:
ikke schreef:

.

Pfff... KvK, een instelling die alleen maar geld kost en amper gedegen advies kan geven. Gewoon een lachertje en 'men' is niet voor niets bezig of dat ze eigenlijk nog wel aangehouden moeten worden.

maar het is als bedrijf of ondernemer wel verplicht een KVK nummer te hebben.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:57

oke ben ik nou de enige die hieraan gaat twijfelen ??

26 jaar , geen paard , geen auto , geen verstand van bedrijfsvoering en hopelijk een bedrijf dicht bij een winkel i.v.m geen vervoer ?
Misschien is een inpandige AH dan een optie ?? stal op basis van volpension met de mogelijkheid om gelijk je boodschappen te doen ;)
Ik vind het nogal een broodje aap verhaal hoor het lijkt op een toekomst droom van mijn dochter ......... maar ja die is 10 :D

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:03

Van vorig jaar weet ik nog dat voor de omzetbelasting van een pensionstalling een besluit is van de staatssecretaris. Dat is het een derde, een derde en een derde besluit. Een derde is vrijgesteld, een derde is tegen het lage tarief en een derde tegen het hoge tarief. Verder kun je natuurlijk alle omzetbelasting die in rekening gebracht wordt aftrekken tegen de belasting die je in rekening brengt. Besluit 4 januari 2010.
Het betreft de vergoeding voor de verzorging (algemene tarief), de verhuur van de box (vrijgesteld) en het gelegenheid geven tot sportbeoefening (verlaagde tarief). Maar dit was vorig jaar, weet niet zeker of dat nu nog geldt.

Ik heb een ervaring met stal Kahmann... Als je daar meer over wilt weten dan kun je mij pb'en.

Er schijnen nu trouwens niet alleen maar wedstrijdruiters te staan, maar ook recreatieve.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:07

hanny_jelke schreef:

:j

Wat ik mis in het hele verhaal is de realiteit :o TS heeft een droom, maar als starter kun je maar een beperkte hypotheek krijgen. Die hyphotheek verschaft de bank je op basis van hoe het de afgelopen jaren heeft gedraait. Maar dan moet je zelf nog een flink startkapitaal meenemen! (en dan heb ik het niet over duizenden, maar eerder 10 duizenden of tonnen in euro's)

1Steffi schreef:
hoe zit het met aansprakelijkheid bij ongelukken en dergelijke..?

Daar kun je je tegen verzekeren... Verzeker je dan ook meteen voor arbeidsongeschiktheid. Dat missen ook veel ondernemers :j Mensen denken altijd ja maar je bent of word nooit ziek, maar net zoals mijn vriend die heeft 4 jaar lopen tobben met zijn gezondheid... Betekend wel dat je 4 jaar lang personeel in moet zetten om op te vangen wat jij normaal doet! Een arbeidsongeschiktheidsverzekering keert per maand uit waar jij je personeel nog redelijk van kan betalen. Maar het kost wel weer 5000 ofzo in het jaar (afhankelijk wat en hoe je verzekert)

quartel schreef:
Vergunningen die er verder zijn.....die zijn er en kunnen vrij gebruikt worden.

Dat is niet altijd zo... Voor bepaalde zaken moet een nieuwe ondernemer een nieuwe vergunning aanvragen!

Claire_020 schreef:
Dit is echt nieuw voor mij op de stal waar ik stond met mijn paardje
en ook bij stallen in de omgeving waar kennissen van me stonden werd altijd netjes betaald,

Welkom in de boze zakenwereld :') Op een manege waar ik vaak kom hebben ze ook veel meer last van wanbetalers. Ook diverse klanten die gewoon minder of zelfs niet meer komen rijden omdat ze er simpelweg het geld niet meer voor hebben... Dit is op pensionstallingen niet anders!

TS de mogelijkheid is er ook om een bedrijf over te nemen in stappen. (een zogenaamde maatschap). Bij boeren gebeurt dat eigenlijk altijd, maar ik merk dat er in de paardenwereld ook steeds meer vraag naar komt omdat het fiscaal aantrekkelijk is voor de stoppende partij! Voor zulke vragen mag je me best pben, hier neer zetten word echt te lang.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:42

tanjatroetel schreef:
oke ben ik nou de enige die hieraan gaat twijfelen ??

26 jaar , geen paard , geen auto , geen verstand van bedrijfsvoering en hopelijk een bedrijf dicht bij een winkel i.v.m geen vervoer ?
Misschien is een inpandige AH dan een optie ?? stal op basis van volpension met de mogelijkheid om gelijk je boodschappen te doen ;)
Ik vind het nogal een broodje aap verhaal hoor het lijkt op een toekomst droom van mijn dochter ......... maar ja die is 10 :D

Om heel eerlijk te zijn ga ik hier een beetje in mee!

Ik ben zelf bezig met de aankoop van een bedrijf ( 50 boxen, binnen/buitenbaan, weiland, stapmolen, paddocks etc. ) en weet dus hoe moeilijk het is. Ik doe het samen met iemand anders omdat het alleen sowieso al niet te doen is. Bovendien zijn wij inmiddels al een jaar bezig en zijn we toevallig op gesprek geweest bij de bank ( die overigens ons bedrijfsplan heel goed vind ) maar vergeet niet dat een bank 15 - 20 % eigen vermogen eist. En op het moment eisen ze dit ook nog eens als contant geld dus met een garantstelling ga je het ook niet redden. Ik denk dat dat je er nog maar eens heel goed overna moet gaan denken. Ik weet niet precies wat die locatie moet kosten, maar als je ongeveer een bedrijf van een miljoen koopt moet je toch wel minstens naar 50 paarden, anders ga je gegarandeerd op je gat.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:01

hanny_jelke schreef:

Ja weet het, dat is nou net de ellende. 'Men' is al aan t bekijken of dat het alleen nog maar een handelsregister gaat worden met gratis of minimale inschrijvingskosten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:20

Aukelizzy schreef:
maar als je ongeveer een bedrijf van een miljoen koopt moet je toch wel minstens naar 50 paarden, anders ga je gegarandeerd op je gat

Het bedrijf wat TS op het oog had stond voor 3,5 miljoen op funda :7

Ik denk dat het voor velen een droom blijft :j
Hier in de buurt staat trouwens al erg lang een bouwlocatie voor een paardenobject te koop... Geen hond die interesse heeft want ook de paardenwereld ligt op zijn gat en dat word alleen maar erger :(:)