Hoe zit dat nu eigenlijk met een regendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mabotje

Hoe zit dat nu eigenlijk met een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 16:52

Ik heb een al wat ouder, maar nog fit, paard van 21 jaar (wordt 22). Een aantal weken geleden was er een weersverandering van 26 naar 12gr en een hele dag regen. Hij heeft nooit last gehad van een weersomslag, maar ineens 14gr kouder en een dag regen is ook wel heftig natuurlijk. Hij was de volgende dag ontzettend stijf en ik had echt het idee dat het door de plotselinge weersverandering kwam. Er is geen schuilmogelijkheid, dus de paarden staan al die tijd met de kont naar de regen gekeerd.
Ik dacht dat het misschien beter zou zijn hem een 0-grams regendeken op te doen om de wind & regen tegen te houden en hem zo iets meer bescherming te geven. Sinds ruim een week (omdat het nog zo lang mooi weer was) heeft hij deze deken (Amigo) dan ook op, maar ik twijfel of het wel goed voor hem is. Hij voelt nl niet opvallend warm onder de deken en mijn gevoel zegt dat hij warmer zou moeten zijn, maar misschien is dat niet zo?

- Wat doet zo'n 0-grams regendeken (zonder fleece-voering) nu eigenlijk wel/niet?
- Maakt mijn paard met zo'n deken evengoed nog meer winterhaar aan? Of kan dat niet meer?
- Hij kan zijn haren nu niet overeind zetten, wat ze normaal doen om zich warm te houden. Wil dat dan ook zeggen dat hij het koud krijgt?

Ik wil liever niet aan de winterdekens, hij vindt een deken sowieso al niet fijn.
Hij heeft al behoorlijk wat haar aangemaakt maar uiteraard niet genoeg voor als het écht winter en koud wordt. In de winter is hij normaal altijd echt een beertje.
Na her en der op stal rondvragen blijken de meningen nogal verdeeld. De een zegt dat hij met deze regendeken gewoon verder winterhaar aanmaakt en het dus echt niet koud zal krijgen, dat de natuur gewoon normaal zijn gang gaat maar dat alleen de scherpste koude van de wind en regen wordt tegengehouden.
De ander zegt dat ik een 150 en 300 grams deken moet gaan kopen om hem de winter door te helpen?

Ik zou graag wat meer ervaringen weten. Van meningen en speculaties wordt ik niet echt wijzer.
Misschien ten overvloedde: paarden staan vanaf voorjaar tot ong. half sept. 24/7 buiten en de overige maanden 's nachts op stal en overdag buiten.
Mijn jongere paard is overigens niet stijf geweest door de weersomslag, dus ik denk dat het ook echt wat met zijn leeftijd te maken heeft. Voor de zekerheid heb ik mijn jongste overigens eenzelfde regendeken op gedaan.

Nog even een aanvulling: Hij is niet mager maar eerder te dik.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:18

Als je een paard een deken op doet, neem je de natuurlijke werking van de vacht af. Je geeft het zelf al aan. Paarden houden zich warm door hun haar overeind te zetten. En de tussen hangende lucht die isoleert dan. Op het moment dat je een deken op legt kunnen paarden hun vacht dus niet meer overeind zetten en dus niet meer hun eigen temperatuur regelen. Ook al hebben ze een berenvacht. Zodra je een deken op legt werkt die niet meer.

Onder alleen een 0gr regendeken heeft je paard het dus straks als het wat kouder word (en misschien zelfs nu al) echt koud. Dus ik ben toch echt bang dat je een gevoerde regendeken moet kopen. Omdat je paard al aardig wat vacht heeft zou je al af kunnen met 200gr. Maar als het echt langere tijd flink vriest en echt koud word, doe je er toch verstandig aan om een wat dikkere op te leggen. Zo'n 350gr.

Een 0gr regendeken is eigenlijk alleen goed voor het voorjaar en begin najaar als de temperatuur nog goed is en hij puur functioneert om je paard droog te houden. En niet om m op temperatuur te houden.

Mijn paard werd nooit geschoren en had vorig jaar een berenvacht onder z'n deken. Ik heb het toen bijna af gekund met 200gr. Alleen in de 3 weken dat het echt vroor heb ik een 350gr op gelegd.

Mabotje

Re: Hoe zit dat nu eigenlijk met een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:28

Bedankt voor je reactie.
Afhalen is nu geen optie meer zeker hè? Zou willen dat ik er niet aan begonnen was.
Maar er zit toch ook lucht onder de deken? Die wordt toch ook door het paard verwarmd? Of geldt dat niet?
Als ik echt aan de dekens moet, dan moet ik dus 2x een 200gr en misschien nog wel 2x een 350gr aan gaan schaffen, en dat voor maar één jaar, want ik ben niet van plan het volgend jaar wéér te doen. Van mij mogen ze dik en vies en hun haar zitten. Ben alleen zo geschrokken toen mijn paard stijf was met die plotselinge weersomslag.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:38

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:46

Het klopt dat ze niet zo makkelijk hun haren overeind kunnen zetten onder een regendeken. Je mist dus een isolatielaag.
Als je een amigo hebt is het misschien een optie om daar een onderdeken onder te doen? Dat zou al een hoop schelen.
Als je paard de regendeken pas een week op hebt zou je 'm ook nog wel af kunnen doen denk ik.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:18

Tsja, ik weet niet of je nu nog kan stoppen. Je kan het er op gokken en even een weekje aankijken wat het doet. Het is pas een weekje wat kouder nu.

Ze hebben al wel wat aan wintervacht nu toch? Het blijft nog een paar dagen droog. Dus dan kunnen ze weer een beetje aclimatiseren.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:29

Ik vindt het echt vreselijk moeilijk hoor, wil eigenlijk gewoon van die deken af, zou willen dat ik er niet aan begonnen was. Als het heel erg gaat regenen haal ik ze toch eerder binnen. Ze zeggen nu wel vrijdag kans op regen, rest vd week nog droog. Na vrijdag temp weer wat omhoog. Jeetje... wil niet dat ze verkouden worden, dat is pas echt een drama. En anders moet ik weer diep in de buidel, voor 2 onderdekens, 200gr. Als het écht te koud wordt, kan ik er ook nog een zweetdeken tussen leggen toch?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:38

Zweetdeken zou ik niet aan beginnen. Dat gaat trekken, strak zitten om de schoft en borst. En komt dan vaak aan de achterkant onder de deken uit.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:42

heb paard van dezelfde leeftijd, en heb vorige maand al deken op moeten gooien vanwege stijfheid van de kou. Dit was meteen over na enkel regendekentje op te gooien (zit wel erg ruim). Maar merk wel dat nu het nog kouder wordt ik al heel snel naar dikkere dekens moet (eerst zomerdekentje eronder, toen 100 (?) gr.) En heb nu ook al 300 gr. klaarliggen voor het geval dat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:54

Ik heb ook een 21 jarige merrie die door artrose in haar rug niet helemaal zonder deken de winter door kan.
Ik hou de deken zolang mogelijk af en alleen op vieze regendagen gaat er een regendeken op.
Zeker hier in Limburg is het nog heel mooi en warm geweest de laatste weken en dan gooi ik de deken er ook gewoon af.
Sinds vorige week werd het kouder en meer wind en dan gaat er toch een regendeken met fleece op.
Bij vriesweer krijgt ze een 200gr, maar met bijv. de sneeuwstorm die we vorig jaar hadden doe ik er nog een 200 gr over.
In totaal dus 400 gr, maar dat is maar 2 dagen geweest.

De vacht van je paard telt nog steeds als isolatie en creeert dus nog steeds warmte ook met een regendeken.
Alleen mocht die het kouder krijgen hebben ze het extra wapen om de vacht overeind te zetten en dat kan dus niet meer met een regendeken.
Dus kan je paard het koud krijgen.
Een deken met een fleece erin lost al veel op, de mijne voelt er super onder.
Begin maart heb ik de deken er meestal al weer grotedeels af, hooguit weer met extreme uitschieters met regen en wind een dagje de regendeken op.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 10:00

Bedankt iedereen. Sorry dat ik er zo mutsig over doe hoor, maar ik vindt het ook echt moeilijk, zelfs al heb ik al 15 jaar paarden, maar heb nooit met dekens gewerkt. Wil niet dat mijn paard stijf wordt van de kou, maar wil ook de natuur zijn gang laten gaan. Ik denk, dat als ze wat ouder worden, we gewoon compromissen moeten sluiten dan? Bedacht gisteravond dat de dekens misschien wel af konden omdat de komende dagen de zon nog goed schijnt, maar ik heb er toch niet van geslapen omdat het me geen goed gevoel gaf (dat blijkt wel, ik zit nooit zo vroeg op bokt :) ), dus vanochtend maar weer op Ik vond het zó koud buiten.
Stel dat de zon volop schijnt vanmiddag, zou ik ze dan af kunnen doen en het van daaruit proberen zonder? Ik wil liever niet aan dat gedoe met dekens beginnen, maar als ik gewoon te laat ben en het moet, dan moet het.

@Jesito: Dus als het heel slecht is dan gooi je er een deken bij voor een paar dagen en als het dan weer beter weer wordt is het geen probleem die extra deken weer te verwijderen? En als ze flinke regen voorspellen, dan gooi je gewoon de 0-grams regendeken op en die haal je daarna ook weer af?

Edit: ik ben érg blij met jullie ervaringen/adviezen overigens

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:51

Jep, zo doe ik het al jaren.
Maar ik hou wel het weer 3x per dag soms in de gaten.
Mijn paardje staat pas sinds een week nu echt onder deken.
Je moet goed naar je paard blijven kijken.
Als je paard al een tijd lang onder deken staat zou ik hem er nu niet zomaar vanaf trekken.
Wat ik wel doe is met het weer van bijv. vandaag, dan is het koud maar de zon schijnt.
Dan haal ik de deken er voor een uurtje even af, kan ze effe lekker rollen en krabben en ik borstel de fleece weer eens even helemaal schoon in de deken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:55

tja bij temperaturen tussen 5 en 12°C is een 0grams regendek om ze droog te houden prima, maar eenmaal kouder zou ik toch opteren om ze of binnen te houden of een dikkere deken, want zoals eerder gezegd, een deken drukt de vacht plat, dus een paard is een deel van z'n temperatuurregeling kwijt en kan dus kou lijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:09

Ik heb mijn paard voor t eerst 24/7 buiten zonder schuilstal, ze was altijd gewend om savonds op stal te staan en in de winter met soms wel twee dekens. Ze heeft nu nog maar twee weken een 100 grams regendeken opgehad omdat het toen veel regende maar staat nu nog zonder deken. Ze heeft al n lekkere wintervacht en voel elke dag of ze het koud heeft maar dat heeft ze nog steeds niet. Dus kan makkelijk zonder deken en als je het idee hebt dat ze koud aanvoelt zou ik haar wel een deken opdoen, 100 grams ofzo. Toen die van mij de deken ophad voelde ze op t laatst helemaal warm onder de deken dus lijkt mij ook niet echt goed, en mevrouw is ook al 17 jaar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:11

petitparis schreef:
tja bij temperaturen tussen 5 en 12°C is een 0grams regendek om ze droog te houden prima, maar eenmaal kouder zou ik toch opteren om ze of binnen te houden of een dikkere deken, want zoals eerder gezegd, een deken drukt de vacht plat, dus een paard is een deel van z'n temperatuurregeling kwijt en kan dus kou lijden...

Dat is inderdaad wat ik ook doe, rond de 15 graden en veel regen en wind een regendeken.
Onder de 12 graden loopt die van mij met de bucas smartex met fleecelaagje en als het -5 of kouder vriest gaat een 200 grams erop.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:28

Mijn Fjord van 20 heeft ook nooit een deken opgehad en had dan ook nooit last van de kou.

Afgelopen augustus/september, toen het ook een paar weken erg koud en regenachtig weer was, merkte ik een verandering in haar. Ze was stijf en stond met een bolle rug te bibberen.
Toen heb ik wel een paar dagen een regendeken opgedaan en daar was ze blij mee! Parmantig door het land stappen, oortjes naar voren. Ze voelde ook wel redelijk warm onder de deken.
Zodra het na een nacht regen 's ochtends droog was en de voorspelling was dat het droog zou blijven heb ik de deken weer afgehaald.
Ze ging even flink rennen en schudden, ik denk om alle haarjes weer op de plaats te krijgen. Daarna bibberde ze in elk geval niet meer en leek ze geen last te hebben van kou of wat ook.

Dit heb ik die periode een keer of drie gedaan, zonder problemen. Ik heb de uitzondering gemaakt omdat ze in een glad zomervachtje stond en het echt herfstweer was, waar ze normaal een dikkere vacht voor heeft. Het bibberen gaf bij mij de doorslag om een deken op te doen.

Ik begrijp heel goed je dilemma, toch zou ik de deken er op een zonnige ochtend gewoon afhalen en kijken wat er gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:32

Ben het met je eens meganyr, als je merkt dat je paard stijf is en het koud heeft een deken opdoen en op een zonnige ochtend gewoon kijken hoe het gaat, als ze het koud heeft kan die deken altijd weer op, mijnes heeft het nog steeds niet koud terwijl ze dekens gewend is.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:51

Jullie commentaar heeft voor mij de doorslag gegeven. Heb ze vanochtend met deken op buiten gezet en toen het volop zonnig was de deken af laten halen. Dan kunnen ze vandaag, in de zon, alweer wat acclimatiseren en dan is de overgang morgenochtend zonder deken niet zo groot. Overgang vond ik vanochtend nl wel te groot, het was nog heiig en bewolkt en om ze dan recht van stal zonder deken naar buiten te sturen... dat zag ik niet zitten.
Vanavond eens even kijken hoe ze erbij staan. De komende dagen blijft het weer hetzelfde en wordt het zelfs misschien iets zachter, dus dan hebben ze een paar dagen de tijd om zich weer volledig aan te passen.
Als er idd een regendag voorspeld wordt, dan ga ik de regendeken gewoon die dag op doen.
Bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:56

Graag gedaan, succes ermee!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:02

Nog even een update'tje: vanavond naar stal. Ze hadden hun haartjes lekker overeind staan en ik vond zelfs dat ze warmer aanvoelden dan mét deken. Dit weekend wordt het weer wat zachter weer. Als het tot zo lang goed gaat, dan heb ik een goed besluit genomen voor mijn gevoel.
Nogmaals dank!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:23

Mooi!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:34

Ik heb mijn paard in de winter altijd alleen onder een ongevoerde regendeken staan. Er zit wel degelijk nog lucht onder de deken, je zuigt hem niet vacuum. De vacht kan misschien niet overal even goed omhoog gezet worden (op de pekken waar de deken op de schoft en kont leunt), maar het hele rug- en rompgedeelte werkt nog prima. Vooral op dagen dat het de hele dag regent en/of waait, heeft hij het echt wel warmer dan in zijn blote bast (een natte vacht kun je ook niet rechtop zetten en ook uit een vacht die rechtop staat waait de warme lucht op zijn minst gedeeltelijk tussenuit). Sinds mijn paard onder een ongevoerde regendeken staat, komt hij een stuk beter en gevulder de winter uit dan toen hij nog bloot stond. Dat is voor mij bewijs genoeg dat hij minder energie kwijt is met zichzelf warm houden.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:38

Qua gevuldheid heeft mijn paard gelukkig geen problemen, wordt dik van de lucht :-) Als de vooruitzichten zo zijn dat het flink gaat regenen, dan doe ik de deken die dag wel op (ben ik van plan) en als het weer droog is, dan haal ik m weer af (of ik zet ze eerder binnen).

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:50

Sorry dat ik inbreek in je topic TS maar voor degenen die hier advies hebben gegeven heb ik ook nog een vraagje. Hier staan een 3 jarige en een tienjarige. Ze gaan de hele middag naar buiten, s'avonds en s'nachts op stal. Hun stalgang is vrij warm, terwijl ze in de wei zonder beschutting tegen regen en wind staan. Wat adviseren jullie aan deken-(s)? Ze staan momenteel zonder deken op stal en buiten. Ik vraag me dus af of ik het vrij grote temperatuurverschil straks tussen binnen en buiten zou moeten compenseren. Misschien een dik dek voor buiten een wat dunnere uitvoering voor op stal?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:56

Ik wissel niets 's avonds en 's ochtends. Een ongevoerde regendeken beschermt tegen regen en wind (en houdt daardoor buiten warmer), maar houdt niet warm van zichzelf. Als ze op stal staan heeft zo'n deken nauwelijks invloed op de temperatuur. Staan ze overdag onder een dikkere deken, dan wordt dat 's nachts ook warmer natuurlijk en dan moet je daar wel op gaan letten.