Deken die niet schuurt? Wie heeft een fijne deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Deken die niet schuurt? Wie heeft een fijne deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 21:37

Ik heb al gezocht op bokt, maar kan niet een specifiek topic hierover vinden.

Welke deken schuurt niet?
Ik heb een paard die vrij breed is bij de boeg en zijn hals aanzet is ook best breed. Maar zijn rug is niet zo lang. Dekenmaat 205 (dat heeft hij echt nodig voor zijn boeg) maar die valt dan wel een stukje over zijn staart. Hij is trouwens 1.71/172m. En hij word elke ochtend door stal in de stapmolen gezet.

Ik had een HV polo staldeken met loopsplitten, maar nu heeft hij toch kale plekken gekregen. Hij heeft nu een dikkere Eskadron outdoordeken op ook met loopsplitten, maar die is bij de boeg ietswat krap.

Dus wie heeft nou echt super ervaringen met een bepaalde deken?

Ik heb al goede ervaringen gehoord over de Horseware Rhino deken:
Afbeelding

En zelf was ik best gecharmeerd van deze horze royal equus staldeken met extra hoge loopsplitten:
Afbeelding

Mariposa11

Re: Deken die niet schuurt? Wie heeft een fijne deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:42

Ik ben niet zo thuis in de dekens, maar is een boegbeschermer geen optie? Die gaat onder de deken en beschermd tegen schuren..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:45

Dat is per paard verschillend. De bouw van je paard bepaald welke deken het fijnste past. Helaas heeft bijna elk merk een andere pasvorm en is het dus vooral uitproberen.

Ik heb er drie met totaal verschillende bouw staan.

Zo past Pro op 2 van de 3 heel mooi, de derde is helaas te klein omdat de maten niet zo klein gaan.
Bucas past op geen een van de drie
Premiere past op 1 van de 3
enz enz.

Gewoon proberen dus.

GoldenDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:46

Dominick :)

tweetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:47

dat probleem hebben wij ook voor onze merrie. Wij hebben er nu een naadloze chillton deken op liggen met vaste hals en schuurt nog niet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:52

ik heb zelf een drunens ruiterhuis deken, maar dat is ongeveer de zelfde vorm als rhino, alleen iets goedkoper. en die past heel goed. over het algemeen passem animo's ook goed maar die zijn ook best duur.
ik zou nooooooit je paard z'n paarden BH aangeven, want mijn pony heeft er een onstoken schoft aan over gehouden

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:03

GoldenDream schreef:
Dominick :)

Die schuurt dus bij mij juist wel.....en de manen gaan naar de maan.
Ik heb quarterhorse/arabieren dekens
Deze hebben een uitgesneden schoft,koop niet meer iets anders

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:13

Zeker de Rhino deken :j !! Mijn oude pony heeft 10 jaar Rhino dekens gehad. Een keer een andere winterdeken gehad, maar na een paar maanden toch weer een Rhino gekocht. En mijn paard heeft ze nu ook. Super dekens! Goede kwaliteit, nog nooit géén één schuurplek gehad, super waterdicht, lekker licht in gewicht. Ik zweer erbij! Voor mij geen andere dekens. Van de zomer heeft mijn paard een Harry Horse vliegendeken op gehad. Hij had meteen een schuurplek en heeft nu waar het op de schoft zit, witte haren zitten. Deken heb ik meteen weggegooid. Volgende zomer komt er dus ook een Horseware vliegendeken bij.

Vergeet er nog bij te vermelden dat mijn oude pony en mijn paard allebei een totaal verschillende bouw hebben.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:23

ik vindt zelf de rhino best duur en drunens ruiter huis heeft het zelfde model.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:24

ik zweer bij Amigo (horseware) heb ook een paard met een flinke boeg. Nooit schuurplekken

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:27

Sja.... en ik zweer dus bij dekens van Harry Horse. Zitten als gegoten, tot nu toe nog nooit schuurplekken ( maar even afkloppen..) en gaan lang mee.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:32

Een goede ruitersportzaak kan je een deken passen en evt. omruilen
(bij mijn paard heb ik er 6 geprobeerd, voordat ik de goede vond :P ).
Een Amigo zou idd wel eens wat voor je kunnen zijn. Een hoge boeg met veel ruimte.

n.a.v. een van de tips:
Een borstbeschermer is geen goede oplossing. De haren schuren niet meer weg, maar de deken drukt nog steeds op het lijf. Dat kan als snel schade aan onderhuids bindweefsel geven, en erger.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:33

en van de rhino(wug) was ik nou juist mijn manen kwijt :P
HH schuurplekken op de borst
premiere lag goed, nu heb ik bij nika besteld en kijken of dat wat is (de prijs is zo aantrekkelijk dat we het maar gaan proberen)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:35

Ik heb inderdaad ook de Horseware Rhino, met de speciale sluitingen op de borst.
Na vele dekens de deur uit gegooid te hebben ivm schuren. Ben ik overgestapt op de Rhino en nooit weer 1 plek gezien. Het is door de pasvorm van deze deken dat die niet trekt vanaf de boeg naar de schoft. Wat een gemiddelde andere deken wel doen en waardoor het dus gaat schuren.
En bewegingsvrijheid genoeg hoor, ook zonder loopsplit. Verder zijn ze mega waterdicht en super sterk!

Edit: dat weg schuren van de manen had ik bij iedere deken. En heb ik simpel opgelost door het stukje wat bij de rand van de hals van deken zit, even in een stuk of 3/4 losse vlechtjes te doen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:37

Ik heb onder mijn deken een 100 grams onderdeken van rhino, die is lekker glad en past gemakkelijk onder andere merken dekens. Mijn paard is heel gevoelig maar heeft helemaal geen schuurplekken meer sinds die onderdeken. Van de boegbeschermer kreeg hij drukplekjes bij de schoft, terwijl het gewoon elastiek is, maar hij is zo ontzettend gevoelig op de huid! Die Rhino onderdeken is echt een uitkomst!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:38

ijssnuiver schreef:
Ik heb inderdaad ook de Horseware Rhino, met de speciale sluitingen op de borst.
Na vele dekens de deur uit gegooid te hebben ivm schuren. Ben ik overgestapt op de Rhino en nooit weer 1 plek gezien. Het is door de pasvorm van deze deken dat die niet trekt vanaf de boeg naar de schoft. Wat een gemiddelde andere deken wel doen en waardoor het dus gaat schuren.
En bewegingsvrijheid genoeg hoor, ook zonder loopsplit. Verder zijn ze mega waterdicht en super sterk!

Edit: dat weg schuren van de manen had ik bij iedere deken. En heb ik simpel opgelost door het stukje wat bij de rand van de hals van deken zit, even in een stuk of 3/4 losse vlechtjes te doen.

Ik ben overgestapt op hele hals.. toen had ik er ook geen last meer van :P hooguit een beetje platte manen maar die borstelen we gewoon even :)

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:40

Horseware dekens. Rhino Amigo en Rambo allemaal top! Ik heb liever wat een duurdere deken dan 1 waar ik me altijd aan ierieteer omdat die niet goed ligt. Mijn paarden hebben allen geen schuur plekken en ook geen witte haren op de schoft of kale plekken bij de manen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 23:02

Bedankt voor alle tips!

Ik ga denk ik toch weer voor de Rhino. Mijn andere paard heeft hem ook en loopt veel buiten, maar die is minder breed qua boeg en minder gevoelig voor schuurplekken.

Zijn jullie ook tevreden over de Rambo duo liner?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:04

Alle dekens van horseware hebben een goede pasvorm.
Zowel de duurde rhino dekens als de goedkopere amigo dekens.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:07

Blij hier goede verhalen te horen over de Rhino, heb er net eentje aangeschaft. Zelf heb ik trouwens ook uitstekende ervaringen met de Weatherbeeta Orican. Mijn paard heeft ook behoorlijk front en heeft geen schuurplekken van deze deken. WB is voordeliger dan Rambo, en de kwaliteit is prima.

Je zou bokker Josie nog even kunnen pb'en, die haalt de Rambo dekens uit Engeland, waardoor je goedkoper uit bent dan wanneer je in NL koopt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:30

De waterdichte Dominick dekens hebben een gladde voering, ik heb er super goede ervaringen mee, nooit meer schuurplekken gehad.
Ze zijn wat ruimer in de hals waardoor ze ook goed op paarden met een bredere hals passen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:32

Dekens van Horseware zijn hun geld meer dan waard. Ze liggen goed, schuren niet en gaan lang mee.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:32

Rambo duo liner vind ik een super deken, de Rambo's met schuine sluiting zijn voor de wat bredere paarden heel geschikt. En Rambo is een sterke deken er 2 die al zeker 12 jaar dienst doen. Ook het liner systeem werkt goed niet glijden en je kunt je onderdeken makkelijk even wassen in een gewone wasmachine. Heb 2 jaar geleden een Rhino gekocht voor een oudere welsh, deze bevalt ook goed maar wel minder sterk, en minder borst ruimte. Succes

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:35

Heb goede ervaringen met alle Horseware dekens. Gebruik nu de Rhino in combinatie met Duoliner, voorheen gebruikte ik voor m'n oudje de Amigo in combinatie met Duoliner deze bleef goed zitten ondanks dat je destijds nog geen extra bevestigingspunten had voor de duoliners.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:42

Ik heb nu ook een nieuwe Dominick voor mijn Fries en die heeft echt een brede boeg en een brede hals en de deken zit perfect. ze is hem gewoon thuis komen passen. Geen kale plekken en geen problemen met de manen.