Ervaringen verkoop zadel 2e hands?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja71

Ervaringen verkoop zadel 2e hands?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:26

Ik moet helaas mijn huidige zadel verkopen en op zoek naar een ander zadel, het past helaas niet goed op mijn nieuwe paardje.
Het zal waarschijnlijk een 2e hands zadel worden, ze is nog jong en verandert nog en de €-bron is minder vol nu :) . Die zijn gemakkelijk te vinden, ook bij gerenommeerde zadelmakers ligt er genoeg, die nemen helaas niet allemaal je gebruikte zadel in als je een tweedehands bij hen koopt.

Wat zijn jullie ervaringen met de verkoop van je zadel via particuliere verkoop bijv. via Bokt, Marktplaats enz?
Ben je het zadel snel kwijt?
Hebben jullie nog tips wat handig is en wat niet?

Ik twijfel eigenlijk omdat ik niet zo'n zin in heen en weer gesleep met het zadel en geld heb. Liever zou ik het aan een opkoper iod verkopen, dan heb ik daar allemaal geen last van, al krijg ik er dan waarschijnlijk iets minder voor terug.
Het scheelt misschien nog wel om te zeggen dat het wel een merkzadel is dat ik kwijt moet, dat helpt misschien qua snelheid? (euroriding)

Graag jullie tips en ervaringen en op voorhand vast excuses als ik deze vraag in een verkeerde rubriek gesteld heb.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:32

Ik heb 2 zadels verkocht:
1 barefoot (boomloos) - die was redelijk snel verkocht, en ik was tevreden over de prijs (via bokt).
de andere: een wat ouder, maar in super staat KN zadel. Heeft maanden op bokt gestaan, meerdere biedingen ontvangen (de meeste echt onzin), meedere keren iemand die aangaf: ik wil hem kopen. En dat uiteindelijk toch niet deden.

Uiteindelijk mijn zadel aan een kennis kunnen verkopen met meerdere paarden, die dit zadel graag erbij wilde hebben om te kunnen wisselen met zadels als nodig. Ik heb haar het zadel 2 weken op proef gegeven, zodat ze met de zadelpasser erbij kon kijken voor welke paarden het zadel geschikt zou kunnen zijn. Uiteindelijk verkocht voor de vraagprijs, dus de prijs die ik hier op bokt had was wel degelijk redelijk.

De zadels verkopen nu gewoon heel slecht, dus het kan even duren voordat je het zadel kwijt bent, of je moet het echt voor een prikkie verkopen.

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:36

Ik heb mijn zadel toen verkocht via marktplaats en dat ging super goed.
en makkelijk.
het eerste stel nam hem mee vooraf betaald en bleek niet op hun paardje te passen toen weer terug geruild en uit eindelijk toch oor verkocht en bij geweest toen de mensen hem deden passen.
zou alleen niet aan mensen te ver weg verkopen want dan wordt het nog een duur geintje als op en neer rijdt

Dabo

Re: Ervaringen verkoop zadel 2e hands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:07

Ik heb ook wel zadels gekocht, maar ook VERkocht via Bokt/Marktplaats. Heb er ook wel goede ervaringen mee.
Tip: maak scherpe, duidelijke foto's! Niet met zooi op de achtergrond, zodat de koper gelijk ziet waar het om gaat: het zadel.
Maak inderdaad een afspraak dat als het zadel niet past, ze het terug kunnen brengen, en dan hun geld terug krijgen. (stel een contractje op)
Ik zelf breng geen zadels rond, cindyst, de evt koper komt het zadel bij je halen.
En, verzenden doe ik wel, maar verzenden is verkocht, dan neem ik het zadel dus ook niet meer terug.
Tot nu toe gaat dit prima zo!
Helaas heb ik binnenkort weer een zadel te koop.. Marktplaats is mijn beste vriend! :)

Vind het wel erg jammer dat je hier op bokt niet meer kan reageren op een advertentie...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:50

Tja gekocht en verkocht via marktplaats.
1x een KR zadel gekocht via MP, dat durfde ik wel aan aangezien deze een verwisselbare boom had. Alleen jammer dat er allemaal verkeerde dingen in de advertentie stonden. Stond als een 16/16.5 inch maar bleek een 18 inch te wezen.
deze gewoon weer verkocht via MP voor meer dan dat ik ervoor betaalde haha

xFlyff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:53

Hallo,
ik heb altijd goede ervaringen met kopen en verkopen van zadels via internet gehad! waar je wel op moet letten is dat je de foto's niet met overmatige flits maakt, dan zie je altijd veel meer krasjes dan er zijn. Verder vinden veel mensen het fijn als je komt passen tegen vergoeding, dus dat is ook een tip van mij als je daar tijd voor hebt natuurlijk.

sunshiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:58

blijft moeilijk, van beide kanten ,soms tref je het.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:16

Ik heb een goede ervaring met het verkopen van mijn zadel via internet (bokt). Ik heb mijn zadel toen aangeboden aan iemand die precies dat type zadel zocht. We waren het snel eens over de prijs en vervolgens de deal gesloten, alles geregeld binnen 1 week! Het is vooral belangrijk om gewoon open en eerlijk te zijn over alle nadelen van het zadel, dat scheelt een hoop gedoe. Mijn nieuwe zadel heb ik gekocht via MP, eerst in het echt bekeken en vervolgens de deal gesloten, ging ook prima.

Tip voor de advertentie; geef duidelijke informatie, richtprijs en het belangrijkst; goede foto's! Foto's die netjes genomen zijn van zowel onderkant (recht leggen natuurlijk) en recht van de zijkant trekken mij al veel meer aan dan een paar donkere, scheve en onduidelijke foto's.

Ik zou het gewoon doen als ik jouw was; het scheel zó veel om een tweedehands zadel te kopen dan een gloednieuw zadel te kopen qua prijs, en dat weten veel kopers ook dus er is echt wel vraag naar. Als je zelf een tweedehands zadel wilt gaan kopen is het wel belangrijk dat je zelf enige kennis hebt van zadels, zodat je zelf iig kunt testen/kijken of de boom en vulling goed zijn bijvoorbeeld. Sowieso raad ik aan om -als het even kan- de gehele vulling te laten vervangen na aankoop van een tweedehands zadel; het zadel is tenslotte dan al gevormd naar de rug van een ander paard (tenzij het zadel natuurlijk nagenoeg nieuw is).

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 06:17

ik heb ongeveer twee jaar geleden mijn oude wintec verkocht via marktplaats.
Was binnen een week weg voor de vraagprijs!

heb nu m'n dressuurzadel te koop staan maar dat loopt niet echt.
(dus als je interesse hebt)
heb geen slechte ervaringen met tweedehands kopen of verkopen

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 06:58

Ik heb meerdere zadels gekocht en verkocht via MP en Bokt. Mijn vorige paard had een lastige pasvorm, ik ben zelf een pietlut wat zadels betreft en ik heb nu weer een ander paard.

Mijn ervaring is dat het zeer moeizaam verloopt en dat je er flink op moet toeleggen. Je kan ze wel kwijt voor belachelijk lage prijzen en als je dat niet wilt betekent dat dat je lang moet wachten. Ik heb alleen merkzadels en gelukkig geen haast. Opkopers geven niet veel voor je zadel, dat kunnen ze ook niet, zij moeten er aan verdienen en ook hun marge staat onder druk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 07:28

Ik hen 3 keer over een zadel verkocht en 2 gekocht. Ik vind het prima werken. In het verkopen van mijn zadel ben ik heel eerlijk, niemand heeft wat aan een zadel wat niet past. Al helemaal het paard waar het voor bestemd is niet! Dus bij mij mag je het altijd passen en is het niet goed dan krijg je je geld terug. Ik heb tot nu toe de prijzen gekregen die ik wilde hebben, maar dat waren de zadels dan ook echt waard.

Zelf heb ik onlangs twee zadels gekocht via de Duitse E-bay. Dat was wel spannend, maar ging ook prima. Binnen een paar dagen was ik de eigenaar van 2 super mooie Startrekk zadels. :)

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 09:18

Iedereen dank voor de goede tips en ervaringen :)
Ik ga er nog even op broeden wat ik doe.

Goed weekend allemaal, lekker buitenrij-weer! (in mijn geval longeer-weer :D )

Natasja

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:27

Ik heb ook meerdere zadels verkocht en gekocht via internet. Zelf een dressuurzadel tweedehands gekocht waarvan ik zeker wist dat hij paste, zelf opgehaald en contant betaald.

In april zelf een dressuurzadel en springzadel verkocht. Dressuurzadel is opgehaald tegen 100% betaling om een keer mee proef te rijden. Zadel lag goed en is dus niet meer terug gebracht.
Springzadel heb ik weggebracht, en heb dit ritje gecombineerd met een afspraak bij een vriendinnetje.

Versturen zou ik zelf nooit doen, zowel niet bij koop als verkoop!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:57

Ik heb zelf een tijdje zadels ge- en verkocht (ebay duitsland enzo), en ik heb nog nooit ergens een probleem mee gehad.
Gewoon duidelijke foto's maken, eerlijk zijn over de toestand van het zadel (beschadigingen, krasjes oid), zo compleet mogelijke informatie geven.
Verder zette ik er duidelijk bij dat verzenden geen probeem is, maar dat verzenden op eigen risico was en een verzonden zadel gewoon verkocht is. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Vaak is het zo dat je er bij opkopers veel minder voor terug krijgt dan als je het zadel particulier verkoopt en de prijs kun je altijd kijken bij vergelijkbare zadels.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:56

Dabo schreef:
Ik heb ook wel zadels gekocht, maar ook VERkocht via Bokt/Marktplaats. Heb er ook wel goede ervaringen mee.
Tip: maak scherpe, duidelijke foto's! Niet met zooi op de achtergrond, zodat de koper gelijk ziet waar het om gaat: het zadel.
Maak inderdaad een afspraak dat als het zadel niet past, ze het terug kunnen brengen, en dan hun geld terug krijgen. (stel een contractje op)
Ik zelf breng geen zadels rond, cindyst, de evt koper komt het zadel bij je halen.
En, verzenden doe ik wel, maar verzenden is verkocht, dan neem ik het zadel dus ook niet meer terug.
Tot nu toe gaat dit prima zo!
Helaas heb ik binnenkort weer een zadel te koop.. Marktplaats is mijn beste vriend! :)

Vind het wel erg jammer dat je hier op bokt niet meer kan reageren op een advertentie...

Helemaal mee eens, hier hetzelfde!
Ook net een zadel verkocht via MP, wel 3 euro betalen maar vind het zeker sneller gaan dan nu via bokt, dat loopt totaal niet meer voor mijn idee.

Wel opletten op MP dat je je advertentie op tijd verlengt, anders kun je dus gewoon opnieuw betalen. Heb ook wel zadels gekocht via internet, is natuurlijk een gok maar met goede info en nagemeten (boom-) maten kom je een heel eind vind ik. Nog geen echte miskoop gedaan, al heb ik pech met mijn laatste aankoop, de Barefoot London blijkt bij de kuitwrongen niet te passen, en dan wel voor mij dus ;( Nouja, verwacht die redelijk snel te verkopen straks, en anders duurt het maar wat langer, kan ik niet wakker van liggen. Vind een realistische prijs belangrijker.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 07:06

Ik heb mijn nieuwe zadel bij een zadelmaker gekocht. Daar heb ik mijn "oude" zadel ingeruild. Ik kreeg bij hem een goede prijs terug voor mijn oude zadel.
Een ander zadel heb ik ooit aangeboden bij een ruitersportzaak. Zij verkocht voor mij dat zadel, en kreeg een gedeelte van de verkoopprijs (10% met een minimum van 70 euro).

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:39

Zadels kan je makkelijk particulier verkopen op marktplats.

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:10

Hoi,

Ik zou zeggen als je een zadel koopt via MP of via bokt of via maakt niet uit, eerst prijs overeenkomen maar gelijk ook vragen
of je het zadel mag passen en uitproberen, past het zadel niet dan binnen een week terug brengen en geld terug.

zo heb ik het ook met ons zadel gedaan en heb er nooit spijt van gehad.

succes met het zoeken naar je zadel.

gr Robke 8-)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:15

Ik heb meerdere zadels verkocht via internet. Ik heb er nu ook drie te koop staan. Dit komt vooral omdat ik altijd paarden voor anderen reed, maar daar wel een fijn zadel op wilde. Merkzadels verkopen beter, vooral de oude Kieffer en KN. Medium boom en 17.5 inch is ook meer gewild dan 17 inch met een 34 boom.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:19

Het maakt wel uit of je via Bokt of via MP koopt/verkoopt.

Als er echt sprake is van een onrechtmatigheid kan Bokt ingrijpen om misverstanden of ondeugdelijkheden recht te zetten.
Probeer bij Marktplaats maar eens gehoor te krijgen, bij bedrog.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:22

Ik heb helaas een minder goede ervaring. De aspirant koper nam (na betaling) het zadel mee om te proberen. Aan het eind van de middag kwam ze 'm toch terugbrengen omdat het niet zou passen. Tot mijn grote verbazing zat er een soort van "veeg" beschadiging aan de zijkant. Alsof het langs een muur geschraapt was. Natuurlijk zei deze mevrouw dat het er al op zat voordat ze 'm meegenomen had......Tja, en dan krijg je een welles/nietes spelletje en uiteindelijk heb ik het geld wel terug betaald.

Dus ja, een contractje opstellen is inderdaad wel handig voor een volgende keer.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:41

Ren@te schreef:
Ik heb helaas een minder goede ervaring. De aspirant koper nam (na betaling) het zadel mee om te proberen. Aan het eind van de middag kwam ze 'm toch terugbrengen omdat het niet zou passen. Tot mijn grote verbazing zat er een soort van "veeg" beschadiging aan de zijkant. Alsof het langs een muur geschraapt was. Natuurlijk zei deze mevrouw dat het er al op zat voordat ze 'm meegenomen had......Tja, en dan krijg je een welles/nietes spelletje en uiteindelijk heb ik het geld wel terug betaald.

Dus ja, een contractje opstellen is inderdaad wel handig voor een volgende keer.

Ja, en de gemaakte foto's zijn ook bewijs... die dus ook bewaren tot het zadel echt verkocht is :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:04

Ik heb zelf 2 zadels gekocht via internet. Als koper vind ik het belangrijk dat alle maten goed aangegeven staan. Zoekertjes waar de maat van de boom of de zitting niet bij staan, sla ik eigenlijk standaard over.
Als je de maat niet weet kan een foto met een meetlint erbij ook een uitkomst bieden.

Het zadel dat ik zelf 2ehands verkocht heb, ben ik kwijt geraakt aan een stalgenootje. Die was eigenlijk al verkocht toen ik een zadel vanop internet nog aan het uittesten was. Dus eigenlijk verkocht nog voor ik zeker was dat ik hem kon missen.

swaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:04

@ Safiera, mocht je je Barefoot nog weg doen , ik zoek een zwarte barefoot london maat 1. :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:42

HAR-->TAO

Moderatoropmerking:
Er wordt ervaring gevraagd naar het verkopen en aankopen van 2e hands zadels via internet, en niet om hier een verkooptopic te starten! Dus laat reacties als : Ik heb nog wel een zadel voor je etc, achterwege.