Paard valt kleinere dieren aan, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Paard valt kleinere dieren aan, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:13

Hallo!

Ik rij nu voor het 4e jaar een gelderse ruin van 8. Alleen snap ik 1 ding niet van hem. Hij valt dieren aan. Het begon met honden op het strand. Die op hem af rennen en naar de benen happen.. dan trapt hij naar achter.. vrij logisch op zich. Daarna werd zijn moeder 'aangevallen' door een hond. Die rende op hem af en hapte naar de benen en billen. Toen nam hij een sprint en trapte met zijn voorbenen naar de hond, die gelukkig weg rende. Daarna is het een paar keer gebeurd dat wanneer er een hond niet luistert naar de baas en voor mijn paard gaat lopen hij echt gericht met zijn voorbenen de hond probeert te 'pletten'. Dus echt fijnstampen. Hij heeft al een paar keer een hond geraakt en ik vind dat uiteraard vreselijk.
Ik hoorde van de eigenaar dat hij eerder ook al een wild zwijntje dood heeft getrapt die door de bak liep en een vos achter na heeft gezeten en getrapt, maar vosje was sneller.
Nu heeft de eigenaar dus 2 jonge kittens rondlopen op het erf.. en ja je raad het al.. Paard ziet van een af stand kitten lopen, neemt een sprint en trapt er vol op met twee voorbenen op. Nou.. je maag draait om als je dat ziet! Vreselijk naar! Kitten heeft ´gelukkig´ alleen een gekneuste achter poot en wss gebroken staart botje. Maar heeft het wel overleefd.

Nu vind ik het echt te ver gaan en vroeg me af waar dit gedrag van daan komt? Is het toch dominantie? Wilt hij zijn 'kudde' beschermen of irriteren de beestjes hem gewoon?
Heb echt nog nooit eerder een paard ontmoet dat zo gericht aanvalt.

Ben benieuwd wat jullie denken!

acera1991

Re: Paard valt kleinere dieren aan, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:15

Ja die van mij doet het vreemd genoeg ook. alleen niet zo ernstig als bij jou. Mijn pony rent dus achter mijn kat aan. En trapt er naar. Naar honden geeft ze ook een mep. Maar ik weet niet wat het precies kan zijn. Misschien voelen ze zich bedreigd. Ik bedoel het zijn van oorsprong roofdieren en paarden vluchtdieren dus misschien zou het dat kunnen zijn...

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:17

Ja.. maar dan zou je denken dat het paard bang is voor de poes (of ander beest ) en er voor weg rent.. maar niet aanvalt?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:19

Vraag me af of het met dominantie te maken heeft. Onze minst dominante (naar andere paarden en mensen toe) merrie jaagt op honden, katten, vogels, ratten, en alles wat verder voor dr voeten loopt. Haar 2,5 jarige dochter doet trouwens precies hetzelfde, heeft ze van mams afgekeken.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:20

je wilt niet weten wat hier af en toe gesplut wordt door mijn dames (met name door 'oma') Gek genoeg zijn eigen katten wel veilig, katten van de buren niet om nog maar te zwijgen over muizen, ratten en mollen.
Geloof dat er een tijdje terug een topic was over pony's die een vos te pakken hadden genomen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:21

Mijn shet doet t ook, al laat hij onze hond wel met rust.
Beschermt zijn kudde.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:26

Het zit gewoon in paarden, de ene erger dan de andere.

Wat je kan doen is als je niet wilt dat er dieren aangevallen worden dat er geen kleine dieren bij je paard in de wei of paddock komt en daar horen ze ook niet te komen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:28

hmm.. mn paard is dus niet gestoord :') 'gelukkig' doen meer paarden het. Toch gek.. snap de logica nog niet echt.. hoe kan een paard een kitten nou als bedreiging zien? Vinden ze het gewoon leuk om op kleine dieren te jagen? Dacht echt dat paarden altijd vluchten voor narigheid!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:29

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat die van mij er dikke lol in hebben... :o :')

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:30

Voedernijd wellicht?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:32

Mijn paard doet het ook, onze hond heeft al meerdere klappen gehad (helaas heeft die er nog niet echt van geleerd :') ). Paar weken terug is een eend gesneuveld en half jaar terug volgens mij al een kip.
De katten op stal valt ie niet gericht aan, die zijn nog enigszins veilig. Mijne doet alles als ie los loopt in paddock, bak of wei..

Wat Sientje zegt klopt wel, mijn paard heeft er ook dikke lol aan :=

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:33

Ooit ook een pony gehad maar die deed het alleen naar dieren die IK aandacht had gegeven. Al jaagde ik maar een schaap weg, de pony pakte haar. En kat aandacht gegeven? Die werd ook gegrepen gelukkig altijd met de tanden pakken schudden en los.
Nu 1 die alleen gericht met achterbenen trapt naar honden als die ondanks weg draaien van de pony bij de achterbenen blijft hangen.

Voor de rest zijn andere dieren helaas prima, aan de ander kant gelukkig maar.
Is er niet een pony die de onze wil leren dat konijnen op de paddock (die echt holen graven) leuk tijdverdrijf is om ze weg te jagen? :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:34

Mijn kat ziet de paddock als een hele grote kattenbak, maar hij wordt er ook uitgejaagd door paard en shet, hij wacht dus tot ze aan het eten zijn en gaat dan z'n behoefte doen. Ze hebben ook al eens achter de kip aangezeten, maar volgens mij zien ze het als een spelletje, echt gericht trappen doen ze niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:47

Wel eens een paard koeienwerk zien doen? Ze vinden het heerlijk om ze op te jagen en proberen soms, als het baasje even niet oplet, een fikse hap ervan te nemen. De grens tussen jagers en vluchters is soms knap dun..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:52

Heerlijk om dit te lezen.
Ik heb zelfs een quarter merrie gehad, die trapte naar voorbij rijdende auto's.
Vooral als die auto nog hard reed ook.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:06

Roxxiejj schreef:
Wat Sientje zegt klopt wel, mijn paard heeft er ook dikke lol aan :=

Die van ons stond heel parmantig bij een dooie rat te kijken zo van: kijk eens wat ik nu gevangen heb! -:) :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:58

Sientje, mag ik je paard een tijdje lenen ??

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:07

is net als bij ons mensen denk ik de een rent het liefst weg de ander gaat de situatie aan met de bedreiging.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 21:10

troi schreef:
Wel eens een paard koeienwerk zien doen? Ze vinden het heerlijk om ze op te jagen en proberen soms, als het baasje even niet oplet, een fikse hap ervan te nemen. De grens tussen jagers en vluchters is soms knap dun..

He dat is waar! Nooit aan gedacht :) Misschien moet ik dat maar eens met hem proberen :')

Ariebren schreef:
Heerlijk om dit te lezen.
Ik heb zelfs een quarter merrie gehad, die trapte naar voorbij rijdende auto's.
Vooral als die auto nog hard reed ook.

haha :') Nog gevaarlijk ook!
Kan de humor er wel van zien... maar als je een half uur met een halfdood poesje op je schoot ligt voel je je toch wel ff wat minder.. ;(

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:04

Die van ons trapt gericht jonge zwaluwen dood, die uit het nestje boven zijn stal vallen,
echt zielig!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:08

Ik heb ook zo'n merrie, haar zoon kan het ook maar in mindere maten.

Het is inmiddels beter, maar heb m'n hart wel vast gehouden.
Een kat die aan was komen lopen liep keurig om het weiland en de paddock heen omdat hij anders achter na gezeten werd. Vogels moeten het soms ook ontgelden (maar die zijn snel genoeg).
En met rijden of wandelen hebben ze beide ook wat met honden, maar dat blijft binnen de perken omdat ze netjes luisteren. Maar mijn merrie heeft wel eens vlak over een klein hondje heen gemaaid omdat die er achter aan vloog (dat had niet raak moeten zijn :o).

Merrie doet het ook bij veulens en pony's die duidelijk kleiner zijn dan ze zelf is (is zelf 103 cm, alles onder de ong 90 cm is 'stom').

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:11

Onze shet deed het ook, joeg alles uit het land wat niet paard was.
Vogeltjes katten noem maar op.
Gelukkig overleefde alles het, maar als ze bleven zitten eerst bleef ie wel erachter aan gaan.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:15

Kan het niet komen door de slechte ervaringen die je paard heeft gehad met honden? Zelf geloof ik niet zo zeer dat het vanuit het paard zelf komt maar meer dat het een reactie van angst of nijd is. Mijn vorige paard haalde uit naar dikke mannen. Het was een echt knuffelpaard, maar van dikke mannen moest hij gewoon niets hebben. Ik denk dat hij een slechte ervaring heeft gehad....

Paarden onthouden heel goed wat gevaar kan zijn, zoals jou paard kleine dieren als gevaarlijk is gaan beschouwen en ze nu aanvalt. Als je zelf een kat in de handen neemt, is hij dan ook agressief? Is het misschien iets om de andere kant van de kleine dieren te laten ervaren en duidelijk maken dat ze bedrijging vormen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:16

Jij hebt een killer horse ts! :=
Onze shet doet dat ook,als ik niet oplet dan wordt er driftig met onze kippen of honden gevoetbald! :wow:
Geen idee waarom ze het doen,misschien uit irritatie en de wetenschap dat het het kúnnen doen?
Tis een aangeleerd gedrag vanuit hun zelf denk ik maar.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:26

Haha ben blij dat ik niet de enige ben met zon killer.. Dooie rat in de stal paar maanden geleden. Gewoon gekilled door mn jaarling.. Ze rent ook constant achter mn hond baan, das een goldenretriever. Mn paard is sneller dan mn hond en ze haalt ook uit naar mn hond en als ik de kans krijg geef ik mn paard flink op dr donder. Zij lijkt er ook de grootste lol in te hebben. Oren naar voren en gaan. Op sommige momenten wil ze ook gewoon ff aan mn hond ruiken, maar zodra ze beide los zijn is t rennen. De katten zijn denk ik te snel voor dr want die vangen gewoon muizen in t land ..