Nijdig bij aansingelen... andere singel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Nijdig bij aansingelen... andere singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:03

Zoals de titel zegt, kan mijn merrie bij het aansingelen behoorlijk pissig worden. Dit is niet alleen tijdens de hengstigheid, maar eigenlijk altijd wel. Ze vindt het niet prettig en laat dit op alle mogelijke manieren merken.
Ik heb een Barefoot Cheyenne(dressuursingelstoten) en toen ik deze kocht heb ik er een FRA singel bijgekocht, deze http://www.equixantosbarefoot.nl/a-19477966/singels/fra-supersingel-dressuur-in-het-bruin, en ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee. Doen andere paarden dit ook? Is het op te lossen met een andere singel (welke dan?)?
Ik sta eigenlijk open voor alles :-)
Alvast bedankt!

Revanches

Re: Nijdig bij aansingelen... andere singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:04

HAR-->OPG

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:11

Ik denk niet dat een andere singel veel zal helpen, het ziet er een zeer vriendelijke uit. Je kan er altijd een singelbontje omheen doen, natuurlijk!
Ik deed het zelf met een springsingel met buikflap. Dat grotere oppervlak zorgde voor een betere drukverdeling en minder ongemak voor je paard. Maar dat staat natuurlijk niet bij een Barefootzadel :)) .
En sowieso, singel heel langzaam gaatje voor gaatje aan. Wissel telkens van kant. Tussenin leid je je paard af: een lieve beloning, een koekie, verder borstelen... Dat helpt ook heel goed! Telkens als ze niet zo boos kijkt belonen!
En iets wat je kan aanleren is de benen naar optillen en naar voor strekken: zo komt alle huid mooi glad te zitten onder de singel!

Succes!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:13

Singel met elastiek?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:15

Langzamer aansingelen.
En bij goed gedrag belonen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:20

Bedankt voor de tips alvast :-) Of het er niet uitziet maakt me niets uit, als paardlief er dan geen last meer van heeft...
Uiteraard singel ik gaatje voor gaatje aan en dan omstebeurten, maar het kan natuurlijk altijd met nog meer beleid. Ik ga er eens meer aandacht aan besteden.
Lotte1990: deze singel is elastiekig en beweegt mee met 't paard. Ze hebben bij mij zo'n demonstratie gedaan met een stuk singel op een houten stellage. Je kunt de singel zelf niet uitrekken met de hand, maar als ze deze strak over je hand aantrekken, voel je nauwelijks druk, heel apart!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:21

Ik denk dat een ander singel niet zal helpen. Denk eerder dat het singelnijd is. Paarden vinden het dan niet fijn om aangesingeld te worden en proberen te bijten, zijn nukkig en laten merken dat ze het niet fijn vinden.
Wat je kan doen is rustig de singel gaatje voor gaatje strakker maken aan beide kanten en je paard belonen bij goed gedrag. Afleiden tijdens het aansingelen werkt ook goed door te borstelen, aaien, aandacht geven.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 13:04

C_arola: Zoals ik al zei, doe ik dat ook. Juist omdát ze het vervelend vindt, dan ga ik toch niet ruw doen...
Het is alleen dat ik toevallig op een verhaal van iemand stuitte, die ook boomloos reed en een singel bij haar zadel kocht(weet dus niet wat voor singel het is, maar kan deze zijn), waarbij de singel kapot ging. Hierop kocht ze een nieuwe(neopreen?) singel, en opeens was het aansingelen niet zo'n probleem meer. Daarom was ik benieuwd naar ervaringen met deze singel en tips voor eventueel een andere!

Het probleem is niet alleen merkbaar bij het daadwerkelijk aantrekken van de singel, ze focust zich erop vanaf het moment dat het zadel op haar rug komt. Dan begint het gedoe, en zodra ze aangesingeld is is het over.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:21

Wat ik mis in jouw verhaal is het rondje lopen voor het aansingelen. Of is dat zo vanzelfsprekend, dat je het niet hoeft te noemen? In dat geval, mijn excuses.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:12

Ik ken dat probleem.
Mijn paard geeft heel duidelijk aan wat hij wel en niet fijn vind.
Hij vond een neoprene singel niet fijn, leer nog minder.
Heb nu een volledig elastieken fra singel, en meneer laat zich nu prima aan en nasingelen..

Misschien is dat iets voor jullie?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 14:20

nynke55, je bedoelt met het zadel al op en de singel losjes vast? Dat doe ik inderdaad niet! Maakt dit dan erg veel uit? Bedoel je dit om te voorkomen dat er huidplooien oid niet goed komen te zitten onder de singel(net als het naar voren strekken van het voorbeen)?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat haar gedrag erdoor zou veranderen maar het zou natuurlijk kunnen.

Olikea, heb je mijn link bekeken? Is dat niet de singel die je bedoelt? Heb je anders een linkje voor me van de singel die jij nu gebruikt?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:40

Sorry.. niet gekeken. nu wel.. Ja dat is de singel die ik bedoel.
Ik vind het echt een heel fijn ding. En paardlief is er ook erg gelukkig mee. :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 14:42

Hm, helaas! Ja ik vind het ook heel jammer want zoals al zei, ze hebben bij mij zo'n demoding laten zien en het leek gewoon heel fijn spul! Maarja, misschien is dat het ook wel en kan dit niet verholpen worden door een andere singel...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:46

Als je al zo'n FRA singel hebt, dan denk ik eerder dat je het moet gaan zoeken in de pasvorm van je zadel of laten rug en maagproblemen laten uitsluiten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:46

er zijn een heleboel paarden die dit vervelend vinden.
daar kom je niet meer vanaf.

scrappen met de hoeven, naar je happen, of ergens in bijten of proberne heen en weer te lopen

ik reageer er niet eens meer op. op de wasplaats leg ik het zadel erop de 1 blijft dan stil staan de ander doet dan al vervelend met bv alles goed leggen en single vast maken aan 1 kant.
Dan zet ik de singel vast op een paar gaatjes. aansingelen doe ik zelf pas later in bv de bak of als ik uit de stal ben met buiten rijden. Beste gewoon negeren.

je vind het zelf ook niet fijn als iemand jou riem van je broek strak aantrekt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:04

Maeve schreef:
nynke55, je bedoelt met het zadel al op en de singel losjes vast? Dat doe ik inderdaad niet! Maakt dit dan erg veel uit? Bedoel je dit om te voorkomen dat er huidplooien oid niet goed komen te zitten onder de singel(net als het naar voren strekken van het voorbeen)?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat haar gedrag erdoor zou veranderen maar het zou natuurlijk kunnen.

Olikea, heb je mijn link bekeken? Is dat niet de singel die je bedoelt? Heb je anders een linkje voor me van de singel die jij nu gebruikt?

Ja, dat bedoel ik. Ik doe het altijd, omdat mijn paard zich opblaast. Het paard van mijn man werd ook altijd vreselijk chagrijnig als hij de singel direkt aantrok, even een rondje en er was niks aan de hand. En het waarom weet ik niet, maar bij mij werkt het wel, dus het is altijd het proberen waard, nietwaar?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:06

Ik ben zeer tevreden met mijn Cair singel van wintec.
Daar is de singelnijd ook van overgegaan hier.

Ik heb er een te koop, 140 cm.
Te koop wegens overgang naar dressuursingel, weer een cair trouwens.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:59

petitparis, ik heb een boomlooszadel dus ik betwijfel of het aan de pasvorm kan liggen, afgezien van de
pommel dan. En tsjah, met rijden (met of zonder zadel) merk ik verder niets aan haar, dus ik denk zelf niet
meteen aan rugproblemen, maar het kan natuurlijk altijd.

linnie050, ik negeerde het eigenlijk ook meestal, maar toen las ik opeens dat verhaal en dacht ik, hee... stel nou dat een andere singel verschil zou kunnen maken... dat zou mooi meegenomen zijn!

nynke55: Dat is zeker het proberen waard! Ik ga het eens een tijdje proberen. Bedankt!

moonfish13, wil je misschien een foto+prijs pb'en?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:08

dan misschien toch haar maag. De mijne durft te gaan liggen bij het aansingelen en dan is het hoog tijd om haar maag te behandelen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:44

Het beste is gewoon negeren. Als je net niet te hart straft bij deze nijdig heid beloon je het bijna. Je paard blijft het doen. Zodra je het gaat negeren, kan een maand duren maar ook jaren, gaat je paard het saai vinden en het opgeven of zelfs denken dat het niet nodig is om zo boos te doen. Ik denk niet dta het handig of nodig is om een nieuwe singel aan te schaffen. Wel kan je kijken of je zadel goed ligt en geen druk plukken heeft daar kan het ook door komen, door rugpijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:51

Pas je ademhaling aan op dat van je paard en op het moment dat jullie uitademen doe je hem een gaatje strakker.
Verwerk dit gewoon een weekje in je training, dus niet rijden oid, maar je even helemaal richten op de singeltraining zodat je het strakker zetten van de gaatjes van heel losjes naar vast op kunt bouwen.
Naast je singeltraining kun je natuurlijk wel allerlei dingen doen waar je geen singel bij nodig hebt.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:39

petitparis, okee, dat lijkt me een duidelijk verhaal dan bij jouw paard. Maar om nu zomaar naar de dierenarts te gaan hiervoor, alleen afgaande op haar singelgedrag, gaat mij momenteel even een stapje te ver. Geven maagproblemen(iig bij jouw paard) nog andere tekenen, die ik misschien zou kunnen herkennen?

1997suus, bedankt, maar ik ben bang dat er dan gevaarlijke situaties van gaan komen. Ze hapt wel mijn richting op en het is al een keer raak geweest(ook alleen maar ráák, dus niet gebeten oid), maar ik kan het toch moeilijk blijven negeren als ze echt bijt...

fjordnina, ik ga dat ook meenemen. Valentijn staat vaak verstrakt als ik wil aansingelen, je ziet dat ook aan haar buik/houding. Gewoon blijven wachten tot ze weer uitademt dus... Singeltraining is nog niet eens zo'n gek idee. Ik zou altijd daarna nog zonder zadel kunnen gaan rijden, en in de winter is hier helemaal geen sprake van rijden maar dan kan opzadelen natuurlijk nog wel!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:59

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn merrie, zij nam ook een teug lucht en liet niet meer los. Door er bewust op te trainen heb ik nu geen probleem meer.
Singelen is voor ons zo'n routineklusje dat je er vaak al niet meer bij stil staat. Het is nu een kwestie van bewust worden, gelijk met haar ademen en je gevoel op haar afstemmen/open stellen zodat de volgende stap is dat jullie samen ademen ipv jij afgestemd op haar.
Eigenlijk is het een hele zachte techniek, maar juist dat creëert vaak de toegang tot een oplossing.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:08

Haha, ja het is idd een routineklusje, totdat paardlief het er opeens niet mee eens is... ik heb sinds een paar maanden een bijrijdpaard en ik was bijna verbaasd toen die braaf en rustig bleef staan en afwachten... terwijl zijn baasje toch wel flink aan het aansingelen was...
Ik ga er dus ook bewuster mee aan de slag! Bedankt voor je tip!

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:20

Hetzelfde probleem hier ook. Singelnijd, altijd al gehad. Ik ken haar nu 7 jaar, en sinds 2 jaar is ze van mij. Begint al zuur te kijken bij dekje er op te leggen en kan bij de singel vastmaken echt heel lelijk doen. Heeft goed passend zadel, verschillende singels geprobeerd. Met een licht elastieken is het voor mijn gevoel ietsjes minder. Natuurlijk altijd gaatje voor gaatje en met beleid, niet te strak enzo. Maar het is bij die van mij er echt niet uit te krijgen(ze is dan ook al 22) Ze heeft totaal geen hekel aan werken/rijden.

Bij mij is het nu goed te handelen, negeren en voorkomen werkt het best. Hoofdstel indien mogelijk eerst, dan de buitenteugel even aanspannen zodat ze van mij af kijkt, dan singel vastmaken. Dan andere kant, de andere kant uit laten kijken, singel een gaatje strakker. Ze gaat dan even hard op het bit knagen maar doen verder helemaal niets. Doe je het niet zo, dus als iemand anders haar opzadelt, dan doet ze echt wel lelijk, dreigend haar hoofd naar je toe bewegen of stampen met de voorbenen. Ze heeft nog niemand gebeten ofzo, maar durf niet echt mijn hand in het vuur te steken dat ze dat nooit zal doen.
Alleen als ze henstig is , is het iets minder. Dus dan oortjes naar voren, dan wordt ze de hemel in geprezen.
De meisjes bij ons op stal vinden haar dus over het algemeen "eng" met opzadelen. Maar met rijden is ze echt een schatje, vinden ook diezelfde meisjes hahaha