Wanneer TE kritisch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Wanneer TE kritisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 10:13

We kennen het allemaal wel.
We hebben een paard, zijn lekker dressuurmatig aan het trainen en je wil dolgraag starten.
Maar wanneer ga je starten?

Ik zie vaak topics voorbij komen met foto's op HAW met de vraag of ze al B klaar zijn en al moeten starten.
Vaak word er gezegd "ja leuke combinatie gewoon starten" of "ja jullie kunnen wel een leuke B proef rijden"
maar vaak is zie ik een beeld voorbij komen waarvan ik denk, dat hoort nog lang niet in de ring thuis.(ben ikzelf ook een voorbeeld van hoor ;) )
Nog niet helemaal ontspannen, paard laat nog niet lekker los, niet actief van achteruit.
Nu hoeft je paard ook niet verzameld te lopen voor de B maar de bovenstaande drie factoren vind ik toch wel belangrijk.
Als jurylid zie je toch ook veel liever een combinatie die lekker ontspannen en "constant" door de proef rijd dan iemand die dat alleen maar probeerd?

Nu krijg ik de laatste tijd echt het gevoel dat ik veel te kritisch ben naar mezelf, doordat de mensen om mij heen me alleen maar lovende woorden toespreken.
Ik wil graag mijn paard 150% voor elkaar hebben voor ik ga starten. Toch ben ik gaan starten?? Waarom?
Ik had al wedstrijdkriebels toen ik voor het eerst op mijn topper klom en iedereen vond ons B klaar.
Maar als ik dan de filmpjes terug zie van mijn wedstrijd denk ik, waarom ben ik godsnaam wedstrijden gaan rijden.
Dit ziet er niet uit en overal zitten haken en ogen aan. Ik rij wel winstpunten maar ja...ik ben er eerlijk gezegd niet altijd blij mee.

Wanneer ben je te kritisch?? Wanneer moet je dat laten varen en zeggen "ik ga gewoon starten".
Ik ben wel benieuwd of er meerdere mensen zijn die hier last van hebben :)
Misschien kunnen we elkaar wat beeld materiaal laten zien, elkaar wat zekerder maken, een helpende hand toe reiken of inderdaad van een roze wolk te helpen.

Daihyo

Re: Wanneer TE kritisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:22

Ik denk dat het heel erg afhangt met welk doel je op wedstrijd gaat.
Ga je voor de punten, dan ben je denk ik veel kritischer dan wanneer je gaat om je paard aan vreemd terrein te laten wennen.

Ik had het 2e. Mijn haf was op zich niet eens echt klaar voor de B toen ik begon met starten. Zo was de rechtergalop nog niet helemaal bevestigd (vaak verkeerd over overkruist). Maar toch ben ik gaan starten, omdat ik wilde kijken hoe hij op vreemd terrein was, als uitje, weer eens wat anders dan thuis aan het werk.
Dat leverde hele relaxte wedstrijden op, ik wist waar we nog aan moesten werken en deden dat thuis ook gewoon.
Verrassend reden we elke wedstrijd wel een winstpuntje vanaf het begin.

Van mij hoeft het niet perfect te zijn.
Elke wedstrijd is weer mijn doel: een paard dat aan míjn hulpen staat, zich gedraagt (dat is nog wel eens een probleem :+ ) en ontspannen een proef loopt. Inmiddels starten we L1. Wijken zit er bijvoorbeeld wel op, maar is nog niet helemaal bevestigd. Dus dat gaat niet allemaal even vlekkeloos. Jammer, maar dat trainen we er thuis wel op. Hij heeft weer ander terrein gezien, er gaan een hoop dingen wel goed en het is weer een ervaring erbij.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 10:48

Dat is ook zeker wel zo. Ik heb die reden ook gegeven aan mezelf omdat ik toch was gaan starten. Mijn paardje was toen 4, jong en vond veel paarden en vreemd terrein eng. Dus ik wilde ervaring op doen maar toch hou ik altijd een soort ontevreden gevoel over achter af. Daarom ook even een wedstrijdpauze van 5 maanden gehad.

Maar toch zie ik dan zoveel mensen rijden die hun paarden beter aan het lopen hebben en dan denk ik altijd al waarom ben ik nu gaan starten?
Er is nog zoveel werk aan onze samenwerking en vergeleken bij andere ben ik er blijkbaar nog niet klaar voor. (ik weet ook wel dat je niet altijd moet vergelijken maar je doet het toch) Volgens mij word je niveau hier nou niet beter op?

Doel van wedstrijden ja, zo ver mogelijk komen natuurlijk en als het lukt in Z rijden en hoger op klimmen.
Dat hoeft niet binnen nu en een jaar of 2 te zijn maar ja...weet niet ben ook altijd zo bang dat je iets verkeerd doet en vind het heel eerlijk gezegd ook geen gezicht als je gaat starten en paard gaat alle kanten op behalve de goede als je snapt wat ik bedoel.
Niet als harde kritiek bedoelt naar iemand maar voor mijn gevoel is dat gewoon "niet goed"

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:53

Nee, ik snap het wel.
Wat ik belangrijk vind is dat je paard constant is thuis. Op eigen benen loopt, constant tempo, fijne aanleuning. Op wedstrijden zal dit door spanning toch al wat minder zijn, dus als het thuis niet goed is, dan is het op wedstrijd vaak helemaal niet goed.
Oefeningen vind ik dan weer minder belangrijk als die nog niet 100% bevestigd zijn. Uiteindelijk is dat wel je doel natuurlijk, maar dat weerhoudt me niet van starten.
Maar als jouw paard niet constant is thuis, nog niet op eigen benen loopt, dan zou ik mezelf er nog niet klaar voor vinden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:06

Ik denk dat het bij een jong paard zeker meer voor de ervaring goed is en je niet zo zeer naar de punten moet kijken.
Heb je een ouder paard, dan mag je al bijna verwachten dat het makkelijk een l proef moet kunnen lopen en gewoon door moet komen.

Als je voor de punten gaat, kan je denk ik niet kritisch genoeg zijn, mits het natuurlijk binnen het bereik van je paard ligt, ga je te snel voor je paard, dan gaat het alleen maar achteruit. (je paard wordt moet en verzuurd, jij vraagt door en baalt dat het niet lukt en gaat net stap tever, paard stopt met lopen, jij raakt gefrustreerd en gaat chagrijnig op je paard zitten enz enz, zo gaat het dus van kwaad tot erger, tot je paard gaat staken en er helemaal mee stopt. Heb het helaas zien gebeuren)

Wat is wijsheid? Kijk en luister naar jezelf en naar je paard. Je moet niet met een rotgevoel op wedstrijd gaan, daar wordt niemand vrolijk van.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 11:07

mhm dat is ook echt de voorwaarden om op wedstrijd te gaan anders moet je sowieso wel thuis blijven.
Maar als je op wedstrijd teveel spanning hebt dan denk ik ook dat je veel meer aan jezelf moet werken om die spanning te laten af vloeien want je zit elkaar dan alleen maar in de weg.
Nu kan je dat inderdaad doen door gewoon te starten en ervaring op te doen maar je kan gaan oefenen op ander terrein voor je gaat starten.

Zo zou ik nooit bij 10 punten over durven stappen. Ik rij de B volledig uit veel te bang dat ik alleen maar boos word omdat de L1 niet lukt terwijl we thuis al bijna recht wijken. Ik zie alleen alle kleine oneffenheden. Ben wel benieuwd hoe andere hier mee om gaan want ik zal vast niet de enige zijn :D

@ Palousa_boy dat is ook zo en verzuren en boos worden heeft al helemaal geen zin maar ook dan ben ik er van overtuigt dat je niet op wedstrijden thuis hoort.
Tuurlijk niet iedereen hoeft een Anky of Edward te zijn maar volgens mij vergeet 70% van de basissport ruiters om kritisch naar zichzelf te kijken om dan vervolgens tijdens de prijsuitreiking chaggo te worden omdat ze geen prijzen of WP hebben gereden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:19

Je moet ook wel uitkijken dat je niet je doel voorbij schiet in je hoofd, je niet beter gaan voelen dan je bent, dat is vaak ook wel een punt dat het mis gaat haha
En tuurlijk is dat bij de b l m nog niet zo heel veel voorkomend maar ga je hoger rijden, ga je misschien naar ander paard kijken, in de hoop er meer uit te kunnen halen, lukt dat niet ben je misschien bang je naam te verliezen, wil je kost wat kost mee rijden op het hoogste niveau..
Soms moet je gewoon toegeven dat je uitgereden bent.
Ze zeggen niet voor niks dat je moet stoppen op je hoogtepunt haha

Maar om niet allemaal mensen af te gaan kraken hier..
Ik denk dat je er in het begin vooral lol in moet hebben en je paard ook, die punten komen later wel als het serieus gaat worden.
Jullie moeten eerst samen het spelletje snappen, daarna ga je de regels aanpassen en strenger toepassen

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:32

Ten eerste is wedstrijden rijden als het goed is iets wat je leuk vind, en moet het los van het resultaat staan. Maar ja, ik ben het er absoluut mee eens dat sommige geen winstpuntwaardige proef rijden en ben dan ook lichtelijk verbaasd wanneer ze een (dikke) winstpunt krijgen.
Maar zoals ik al vaker heb aangegeven ligt het ook heel erg aan de regio, echt dat is een mega verschil. En dat zeg ik niet om mensen af te kraken oid maar het is gewoon zo.
Ik denk dat een kritische houding zeker wel nodig is, ikzelf vond dat ik mijn paard voor elkaar moest hebben voordat ik startten. Anders zou ik niet gaan en nog lekker thuis verder trainen, ondanks dat ik vind dat plezier het belangrijkste is. Je hoeft namelijk niet altijd prijs of een winstpunt te hebben om het leuk te vinden, maar zoals ik sommige zie 'hobbelen' dan denk ik wel dat ik in een hoekje zou gaan schamen als ik zo (op wedstrijd) reed.

Maar ag, ieder moet doen wat hij of zij niet laten kan en daar wens ik ze veel plezier mee. :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:36

Ik denk dat het moment van starten hier wel degelijk belangrijk is, niet gaan starten omdat sommige mensen zeggen dat je het makkelijk kan, maar pas gaan starten als jouw gevoel zegt 'JA!' en de mensen waar je waarde aan hecht. Wat zegt je instructeur? Wat zeggen je stalgenoten (als je die hebt)? Wat vind je zelf?

Ik ben zelf een ruiter die snel tevreden is, mits het paard zijn best doet. Mijn eigen fouten heb ik tijdens de proef al door, kan ik best van balen ("verdorie kun je nou niet eens meer een volte sturen" bijvoorbeeld) en dan moet ik me echt weer even herpakken. Ik ben nog nooit humeurig een proef uitgekomen, ook niet toen paardlief door de omheining keilde :D
Mijn gevoel veranderd niet. Als je gewoon in de bak traint en je bent blij dat ie bijvoorbeeld netjes voor de kuit zijwaarts ging en heel fijn los over de rug liep alleen een beetje traag was (als voorbeeld he) dan heb je toch ook gewoon een goed gevoel over het rijden en weet je toch waar je op moet oefenen? dan ga je daar toch ook geen uren over piekeren? Zo zie ik het, wedstrijd is een samenvatting van je trainingen.

B staat voor Beginnend, Beginnende wedstrijdcombinatie. je moet jezelf nog tegenkomen op gebied van wedstrijden. Leer ervan, stel je doelen bij en leg jezelf niet teveel druk op (ik MOET de linkergalop voor elkaar krijgen) en start vooral niet teveel. Werk tussen de proeven door aan hetgeen nog een hindernis is (letterlijk/figuurlijk). Kijk eerlijk naar het paard, ga biijvoorbeeld alleen starten als de training op orde is en zeg anders (op tijd!) je wedstrijd af. Je hebt nog een heel leven om samen op pad te gaan toch? Veel succes (je hebt een leuk paard trouens, even in je profiel gespiekt)

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:55

Ik ging altijd starten hoofdzakelijk voor de leuk, maar ik wil ook scoren. Ik beleef er namelijk geen lol aan om met 160 punten naar huis te gaan. Ik zal dus ook niet snel met een paard de ring in stappen als ik niet 200% zeker ben dat ik kans maak op een puntje (je weet natuurlijk nooit hoe het gaat in de praktijk). In de training thuis resulteert dat dat ik zeker L waardig rond kan sturen. Puur een uiting van perfectionisme en een extreem hoge vorm van lat hoogleggen etcetc.

Adhv foto's in topics kan je niet goed beoordelen. Das een fragment uit de beweging. Op de foto loopt ie rond, maar 2 passen verder met zn neus in de sterren? Een filmpje is eerlijker.

Ongezouten: Voor de B moet je een aantal dingen kunnen laten zien. Als dat er thuis lekker in zit, doen! Lekker starten en je leert er onwijs veel van. Zo niet, thuis blijven en daar oefenen. Maar goed, plezier gaat weer voor alles, dus wie ben ik....

Neem nou bv Fjordsport. Dat vind ik echt een goeie. Ik kan me voorstellen dat je nou niet de hemel in gepunt wordt met een fjordje en als dat gebeurd je plezier een beetje wordt ontnomen. Maar bij die Fjordsport wedstrijden is het een pot nat :+ Dan kun je echt vergelijken hoe het gaat en hoe jij het zelf doet tussen je medefjordruiters.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:04

@ palousa_boy: Dat doel voorbij rijden gebeurd bij ons zeker niet ;) maar over het algemeen denk ik inderdaad wel dat er een hoop mensen naast hun schoenen gaan lopen wanneer ze in het Z starten ofzo. Dat zal me nou weer niet gebeuren wat daar ben ik veel te perfectionistisch voor haha
Dat die punten wel komen dat merk je inderdaad vanzelf. Heb een meisje zien rijden en die reed altijd rond de 170. Pauze in gelast en nu weer terug en is binnen 2 wedstrijden L startrechtig geworden. Zij heeft gewoon inderdaad goed geluisterd maar vond ook dat ze zo beter niet op wedstrijd kon verschijnen.

@ Milou: Ja dat het kwa regio heel erg verschilt is zeer zeker waar. Daar heb je me van overtuigt haha en jij zal je af en toe wel kapot ergeren aan de wedstrijdjes hier :o :+ Daarom vind ik het ook zo raar dat het niveau en de manier van rijden zo verschillend is in alle regio-en. Zou dat niet gelijk moeten zijn?
Ik kan ook voor mijzelf wel zeggen dat ik met plezier wedstrijden rij en ik heb ook echt weer zin in mijn volgende wedstrijd maar daarom vraag ik me af wanneer ben je te kritisch aangezien ik de dag na mn wedstrijd altijd een gevoel heb van "dat kan beter, en dat moet beter" snapje?

@ Bonita_Bon: een instructrice kan wel een grote waarden hebben denk ik in de keuze om wel of niet te starten. Ik vind altijd wel dat zijn/haar mening wat zwaarder weegt dan de menig van vrienden. Vaak vinden die dat je er toch wel klaar voor bent op een enkele na ;)

en dat je fijn gereden moet hebben vind ik inderdaad ook belangrijker dan een wp of prijs. Een fijne proef waarbij het paard aan de hulpen is en waarbij hij/zij actief en scherp blijft is al genoeg voor een mooi harmonieuze proef. Maar als je denk ik weet toch wel waar ik aan moet denken, ga je dan niet met een lakse houding de wedstrijd in? Ben het wel met je eens dat je zegt, start dan niet iedere maand maar neem wat grotere pauze's er tussen de wedstrijden in en oefen door. B staat inderdaad voor beginnend en dan is het aan de ruiter inderdaad wanneer ze gaan starten maar als iedereen heel kritisch zou gaan kijken hou je ook weinig wedstrijden over denk ik :+
ow en dankje voor compliment haha ben ook wel heel blij met hem hoor ;)

Ik werp niemand verwijten toe hé! Ben alleen heel benieuwd naar meningen van andere ;)

edit: Willemijn jij verwoord in je eerste alinea heel goed wat ik bedoel :j

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:16

_Jessie schreef:
ik heb ook echt weer zin in mijn volgende wedstrijd maar daarom vraag ik me af wanneer ben je te kritisch aangezien ik de dag na mn wedstrijd altijd een gevoel heb van "dat kan beter, en dat moet beter" snapje?

Herkenbaar, heel herkenbaar. En dat is ook simpelweg veel kilometers maken. Dan blijft het alsnog maar wordt het anders, kan je ondanks dat je weet dat er dingen beter moeten nog heel, heel erg tevreden zijn. :j
Tenminste, dat is mijn ervaring en zag ik ook veel om me heen gebeuren.
Kritisch blijven is alleen maar goed, zolang het maar niet te erg wordt waardoor je het plezier verliest. :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:24

Bonita_Bon schreef:
Ik ben zelf een ruiter die snel tevreden is, mits het paard zijn best doet. Mijn eigen fouten heb ik tijdens de proef al door, kan ik best van balen ("verdorie kun je nou niet eens meer een volte sturen" bijvoorbeeld) en dan moet ik me echt weer even herpakken. Ik ben nog nooit humeurig een proef uitgekomen, ook niet toen paardlief door de omheining keilde :D
Mijn gevoel veranderd niet. Als je gewoon in de bak traint en je bent blij dat ie bijvoorbeeld netjes voor de kuit zijwaarts ging en heel fijn los over de rug liep alleen een beetje traag was (als voorbeeld he) dan heb je toch ook gewoon een goed gevoel over het rijden en weet je toch waar je op moet oefenen? dan ga je daar toch ook geen uren over piekeren? Zo zie ik het, wedstrijd is een samenvatting van je trainingen.

Ik quote even mezelf, ik zeg namelijk nergens 'ik weet toch al wat er fout gaat' en ga dus niet met lakse houding een wedstrijd in. Wel realistisch. je werkt met 2 levende wezens (het paard en jijzelf) en iedereen maakt wel eens fouten. Ik zeg wel dat ik tijdens de proef altijd al doorheb waar mn eigen minpunten zitten, net als in mn trainingen. Daar zit voor mij weinig verschil in, tijdens mijn trainingen moet het ook zo goed mogelijk of zo goed als op dat moment onder die omstandigheden mogelijk is. idem op wedstrijden. Daarin scheelt het dat ik dus zelden zenuwachtig ben voor wedstrijden, zeg maar nooit evenals mijn paarden. Ik heb eerder paarden die zich extra laten zien op wedstrijd omdat ze het leuk vinden dat ze mee mogen ergens heen dan dat ze net als ik zenuwachtig zijn. Ik heb een ander doel, dat merk ik en dat merken zij.

PS. Ik ben het met Milou eens dat je hier in de regio in de B op een hobbelpaard nog een WP kunt halen, moet je bijvoorbeeld in de achterhoekse regionen proberen... In de hogere klasses van de basissport word dat verschil beduidend kleiner, mijn inziens

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 13:32

milou123 schreef:
_Jessie schreef:
ik heb ook echt weer zin in mijn volgende wedstrijd maar daarom vraag ik me af wanneer ben je te kritisch aangezien ik de dag na mn wedstrijd altijd een gevoel heb van "dat kan beter, en dat moet beter" snapje?

Herkenbaar, heel herkenbaar. En dat is ook simpelweg veel kilometers maken. Dan blijft het alsnog maar wordt het anders, kan je ondanks dat je weet dat er dingen beter moeten nog heel, heel erg tevreden zijn. :j
Tenminste, dat is mijn ervaring en zag ik ook veel om me heen gebeuren.
Kritisch blijven is alleen maar goed, zolang het maar niet te erg wordt waardoor je het plezier verliest. :)

Hier ben ik het wel heel erg mee eens ja. En oefening baart kunst he dat is nou eenmaal waar

nee en ik zeg ook niet dat jij met een lakse houding de proef in gaat maar ik kan me voorstellen dat je dan eerder laks zou worden.
Zo van nou dat gaat toch al fout want dat gaat thuis ook niet, meer op die manier.
Het is sowieso goed dat je zelf kan voelen wat je fout doet, dat is al stap 1. Als je dat al niet kan voelen en niet kan herkennen dan gaat er iets niet goed.
Zenuwen spelen natuurlijk altijd wel iets mee. Die heb je onder controle of niet. De een kan daar beter mee om gaan dan de andere.
Ik zelf ben ook gezegend met een paard wat extra zijn best doet in de ring. (alleen al het poets en knotwerk daarvoor vind hij niks :+ )
Het is ook niet zo dat je foutloos kan rijden maar wanneer trek je de grens en ga je in overweging om wel of niet te starten met die "problemen"??

Wil best eens een filmpje laten zien van mijn proef met wat ik bedoel maar daar zitten zowel fijne stukken als belabberde stukken tussen.
Voor mij zijn vooral die belabberde stukken echt een strop om naar te kijken en ik zelf ga dan gelijk al twijfelen waarom ik zou starten terwijl ik het wel heel leuk vind.
Maar het rijden is dan niet goed genoeg?

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:23

_Jessie schreef:
Het is ook niet zo dat je foutloos kan rijden maar wanneer trek je de grens en ga je in overweging om wel of niet te starten met die "problemen"??

Als je gemiddeld met een 7 thuis komt :+

Ik ben een beetje in tweestrijd met wat dingen. Waarom start je eigenlijk?
Krijg je punten omdat je in de B wilt toetsen of je B waardig bent of krijg je punten omdat je klaar bent voor het L?

Aan de ene kant vind ik dat je overgangen goed moeten zijn. Die moeten goed zijn in het L, maar ja in de B met jonge beesten is dat een kwestie van training en sterker worden.
Halsstrekken vind ik altijd jammer om te zien dat het niet goed gaat, is toch echt een basisding, maar weer lastig als je met een schijterd weg bent. Middendraf kan ik me voorstellen dat je daar moeite mee hebt, vooral bij jonge beesten of wat kijkerige paarden, maar is weer een "simpele" kwestie van doseren met been en je paard hoort toch gewoon aan het been te zijn?

Maar goed, als je je figuren goed rijdt en je overgangen zijn netjes kom je al een heel eind!

Denk dat je ook heel concequent thuis moet rijden. Overgang niet naar je zin, nog een keer en nog een keer. Als je middendraf lastig vind, rij je iets terug in de hoek, dan lijkt ziet het er al beter uit. In de B moet je ook gewoon slim rijden, toch. Als je in de B al L klaar bent kun je ze ook is wat makkelijker ergens langs drukken. " Wie geen Totilas heeft, moet slim zijn"

(Jessie ik wordt helemaal enthousiast van je topic :P )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:39

Gemiddeld met een 7 zal mij nooit lukken denk ik. Daar heb ik het paard niet voor.
Geeft niet, daar heb ik bewust voor gekozen.
Zo zal hij in de verruimingen moeite blijven houden. Het gaat wel beter, maar ik heb er niet 1 met veel schoudervrijheid, gelukkig wel een goed achterbeen. Maar dat is tegenwoordig net genoeg voor een 6. Het is nou eenmaal niet zo spectaculair. Het kan zeker wel verbeteren, maar dat kost misschien wel jaren training. Zo ook het wijken, hij heeft hier ook de vrijheid niet in zijn bouw om makkelijk te scharen van voren.
Ja, hij gaat het wel kunnen, maar duurt ook even voor hij zijn lijf daarin goed leert te gebruiken.
Natuurlijk moet je slim zijn, maar je een paard hebt dat niet spectaculair loopt zul je meer moeite hebben dan een paard dat van zichzelf al een fijn lijf heeft om de proeven door te lopen.

Geeft ook allemaal niet, maar dit houdt me niet thuis.
Want overgangen doet hij prima, figuren gaan prima, sommige oefeningen gaan juist weer heel makkelijk zeker straks met de verzamelingen.
En dan ben ik ook gewoon tevreden met 185-190 punten :j
Zolang je eerlijk bent naar je paard, je er correct uithaalt wat er in zit en je daarmee tevreden bent: gewoon starten!
Wil je voor die 200 punten gaan, dan zul je langer door moeten trainen. :D

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 15:00

haha heel goed Willemijn jammer dat je nog even moet wachten :P

maar gemiddeld een 7 is erg netjes ja en dat zou voor mij wel een streven zijn ja.
en ik zou die vraag waarom ik B start niet eens kunnen beantwoorden nu. Als ik zou zeggen om ervaring op de toen dan lieg ik want ik zo graag hoger komen in de sport. Maar om nu te zeggen dat ik op wedstrijd ga voor de punten dan lieg ik ook omdat ik weet dat ik ze niet zal rijden of net aan wat ik eigenlijk net niet vind :+
Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.

Kwa overgangen ben ik het helemaal met je eens. Een figuurtje rijden kan iedereen wel. Maar de kunst is om dit te doen op de goede manier en dat is nog wel lastig. En dat halsstrekken ja ik weet niet, tuurlijk een kwestie van training, ontspanning en het volgen van de hand maar een paard was zich inderdaad graag lang maakt, wegdrukt of gaan rennen is imo niet goed aan de hulpen dus niet klaar voor B?? Zo lastig om te bedenken wanneer je met iets tevreden bent of moet zijn :+

@Amanda: wat jou verhaal betreft is het wel logisch dat je gewoon lekker gaat starten en dan tevreden uit de proef komen. Niet negatief bedoelt, helemaal niet zelfs, ben blij met je reactie maar het is een bewuste keuze geweest om een paard te kiezen waarvan je kon weten dat hij dat niet zou kunnen. Dus dan ben je denk ik al eerder tevreden met wat je bereikt in wedstrijden en/of trainingen. Toch?
Tuurlijk rij ik ook voor mijn plezier wedstrijden anders ging ik niet weer starten over een week ;)
maar ik heb wel doelbewust een paard gekocht waar nog mogelijkheden en kwaliteit in zit. Nu is dat uiteraard aan mij om dat eruit te halen!! want het gebeurd niet vanzelf maar daar word ik dan erg kritisch van. Omdat ik weet dat hij het kan.
tussen 185-190 scoren is een prima score. Persoonlijk zou ik zelf minimaal boven de 190 willen scoren voor ik over zou gaan naar een volgende klasse en liefste zelfs tegen de 200. Niet om zeker te zijn van de prijzen maar om meer zekerheid bij mezelf te vinden dat die klasse geschikt is voor ons.
Daarom kan ik nog heel lastig af leiden of ik wel of niet tevreden ben over een proef :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:24

Is ook hoor. Koop je een paard om in de sport te presteren of koop je een paard om lekker af en toe een wedstrijdje te rijden?
Dat geeft al een hele andere insteek in de redenen om te starten en wanneer te starten :j

Mijn haflinger kan het overigens wel. Alleen de weg er naartoe zal wat langer zijn. Dat geeft allemaal niet, we hobbelen lekker de klasses door.
En een aantal keer 185-190 vind ik een prima score om over te mogen.
Ik heb daarin wel moeite als ik veel 6jes en een paar 7ens zou rijden. Ik heb dan veel liever 4en en 8en en alles wat er tussenin zit. Omdat ik weet dat hij ook hele goede punten heeft en dan ben ik hetzelfde aantal punten met een 4en en 8en protocol toch wel blijer :D

Figuren en overgangen moeten gewoon goed zijn, in elke klasse. Als je daar punten op laat liggen dan is je training slordig. Er vanuitgaande dat het niet een moment in je proef is dat een paard schrikt ofzo :D
En als dat juist is, dan zul je in de B gewoon hoge punten scoren.
Ik heb 2x 190 gereden en in allebei de proeven een keer verkeerd aangesprongen (momentje: whaaaa, wat moet ik met 4 benen :wow: :D ). Tsja, 2x een 4. Evenals aanspringen met middendraf (compleet mijn fout), nog een 4. Stom, kan gebeuren. Maar dan nog 190 scoren betekent dat de rest gewoon prima voor elkaar was.

Nu in de L1 weet ik dat ik punten tekort kom op de middendraf. Hij kan het zeker voor een 6, misschien een 7. Maar een Totilas zal het nooit worden en dat is voor mij prima.
Middengalop idem.
Maar een overgang stap-draf moet makkelijk voor een 7 of 8 kunnen :D

Nog even losstaand van zijn gedrag, want dat is ook zeker een heel zwaar punt in het doorkomen van de proeven. Heeft hij een slechte dag (veel spanning), dan ben ik al blij als we in de 170 scoren en hebben we er gewoon weer een ervaring bij.
Wat je zegt, ik ben met andere dingen tevreden.
En op het moment dat ik een goede proef rij hoop ik natuurlijk ook gewoon zo hoog mogelijk te scoren :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:48

Als thuis de basis er ruim voldoende in zit.
Gaat ik meestal nog een paar keer op vreemd terrein rijden.
Als het daar net zoals in de training gaat dan start ik wedstrijden.

Ook pak ik wat wedstrijden mee van het stamboek .

Toch kan je niet alles trainen en komt het vaak uit op km maken.
Bijv spanning omdat je voor het "echt" rijd kan je niet altijd onder controle hebben

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:02

Amanda schreef:
Is ook hoor. Koop je een paard om in de sport te presteren of koop je een paard om lekker af en toe een wedstrijdje te rijden?
Dat geeft al een hele andere insteek in de redenen om te starten en wanneer te starten :j

Mijn haflinger kan het overigens wel. Alleen de weg er naartoe zal wat langer zijn. Dat geeft allemaal niet, we hobbelen lekker de klasses door.
En een aantal keer 185-190 vind ik een prima score om over te mogen.
Ik heb daarin wel moeite als ik veel 6jes en een paar 7ens zou rijden. Ik heb dan veel liever 4en en 8en en alles wat er tussenin zit. Omdat ik weet dat hij ook hele goede punten heeft en dan ben ik hetzelfde aantal punten met een 4en en 8en protocol toch wel blijer :D

Figuren en overgangen moeten gewoon goed zijn, in elke klasse. Als je daar punten op laat liggen dan is je training slordig. Er vanuitgaande dat het niet een moment in je proef is dat een paard schrikt ofzo :D
En als dat juist is, dan zul je in de B gewoon hoge punten scoren.
Ik heb 2x 190 gereden en in allebei de proeven een keer verkeerd aangesprongen (momentje: whaaaa, wat moet ik met 4 benen :wow: :D ). Tsja, 2x een 4. Evenals aanspringen met middendraf (compleet mijn fout), nog een 4. Stom, kan gebeuren. Maar dan nog 190 scoren betekent dat de rest gewoon prima voor elkaar was.

Nu in de L1 weet ik dat ik punten tekort kom op de middendraf. Hij kan het zeker voor een 6, misschien een 7. Maar een Totilas zal het nooit worden en dat is voor mij prima.
Middengalop idem.
Maar een overgang stap-draf moet makkelijk voor een 7 of 8 kunnen :D

Nog even losstaand van zijn gedrag, want dat is ook zeker een heel zwaar punt in het doorkomen van de proeven. Heeft hij een slechte dag (veel spanning), dan ben ik al blij als we in de 170 scoren en hebben we er gewoon weer een ervaring bij.
Wat je zegt, ik ben met andere dingen tevreden.
En op het moment dat ik een goede proef rij hoop ik natuurlijk ook gewoon zo hoog mogelijk te scoren :D

Kijk en dat vind ik dus inderdaad met goede kritiek naar jezelf kijken. Dat is gewoon heel netjes en dat is ook een proef waar je nog aan kan werken maar waar wel de basisdingen goed zijn aangeleerd en zijn getoond.
Dan kan je denk ik thuis al veel meer trainen op bepaalde onderdelen en hoeft je niet alle bij elkaar te "rommelen".
Wel eens dat ik liever 4en en 8tjes op mn protocol heb dan alleen maar 6-en. Dat is zo'n net niet proef :P

@ Barcelano: dat is ook wel wat je moet doen hoor km maken want anders dan kan je nooit een hoger doel behalen.
Maar ik vind het wel verstandig dat je inderdaad eerst oefent op vreemd terrein en als dat bevestigd is je zegt ik ga starten.
Lijkt me dan dat je een veel reëler beeld heb van het rijden en je wedstrijd.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:14

Ik vind dat je als je gelijk gaat starten zonder dingen bevestigt te hebben toch een soort van risico neemt.
Als je nog nooit ergens anders gereden hebt om het zo maar even te zeggen
Ten eerste omdat de meeste wel zeggen dat ze eerst voor de ervaring starten en dan pas voor de punten maar laten we eerlijk zijn stiekem hoop je op een winst punt en wil je niet ergens onderaan eindigen of maar met 156 punten om het zomaar te zeggen.
Je bent dan toch teleurgesteld op je paard waardoor je misschien toch te streng gaat worden.
Eigelijk ben je dan in mijn ogen toch een beetje onvoorbereid wedstrijd gaan rijden.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:32

dat verwoord je heel erg goed! Daarom zei ik eerder al als je mij nu vraagt waarom start je? Voor de ervaring of punten zou ik dat niet kunnen beantwoorden maar nee ik ga niet starten om "verlies" te rijden en heel laag te scoren.
Kijk een wedstrijd is uiteraard altijd een risico want het is en blijft en levend wezen en ook de ruiter kan een keer zijn dag niet hebben.

Maar wanneer ben je TE kritisch? Als je vind dat je helemaal geen fouten meer mag en kan maken tijdens het rijden? Of is dat juist een mooi doel

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:40

_Jessie schreef:
dat verwoord je heel erg goed! Daarom zei ik eerder al als je mij nu vraagt waarom start je? Voor de ervaring of punten zou ik dat niet kunnen beantwoorden maar nee ik ga niet starten om "verlies" te rijden en heel laag te scoren.
Kijk een wedstrijd is uiteraard altijd een risico want het is en blijft en levend wezen en ook de ruiter kan een keer zijn dag niet hebben.

Maar wanneer ben je TE kritisch? Als je vind dat je helemaal geen fouten meer mag en kan maken tijdens het rijden? Of is dat juist een mooi doel

Wedstrijden zie ik als een leer proces in je training.
Beter gezegt een graad meter.........
Ik denk als je te kritisch ben dat tegen gaat werken.
Niemand kan perfect rijden, ook anky niet ook edward niet ook weet ik het wie nog meer allemaal.

Als je Te kritsich wordt gaat ik me afvragen of het nog wel leuk voor ruiter en paard is.
Ik denk dat je dan eigelijk het onmogelijke gaat vragen van zeker je paard maar ook van je zelf waardoor je een bepaalde stress factor krijgt..........

Ik ben ook best kritisch, maar ik heb geleerd dat als er minder fijne stukken in zitten juist positief te draaien en naar de goede stukken te kijken...

De hele rijerij is een grote leerschool, en als je denkt dat je er bent stuit je op het volgende....

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:23

_Jessie schreef:
En dat halsstrekken ja ik weet niet, tuurlijk een kwestie van training, ontspanning en het volgen van de hand maar een paard was zich inderdaad graag lang maakt, wegdrukt of gaan rennen is imo niet goed aan de hulpen dus niet klaar voor B?? Zo lastig om te bedenken wanneer je met iets tevreden bent of moet zijn :+

Nou als een paard t op een lopen zet omdat je de teugeldruk wegneemt, dan ben je, vind ik, niet klaar voor t B. Die oefening zit er natuurlijk niet voor niks in :+ Daarbij laat je ook zien dat een paard ontspannen kan gaan, maar ook op je zit. Je hebt toch ook ergens een proef waar je een overgang moet rijden tijden halsstrekken, of was dat weer heeeeel vroeger???? Dan val je wel flink door de mand als ie dan gaan rennen.

Ik denk dat er in het B een aantal oefeningen zitten waar het om gaat/draait. Als je die niet voor elkaar hebt, thuis of vreemd terrein is het weer anders, ben je er nog niet aan toe.

Als het thuis goed gaat vind ik idd wat Barcelano zegt ook. Wedstrijden als graad meter. Thuis laat ie t zien, wat vind een "jury" ervan.

Overigens is het geen slecht idee om een keer les te krijgen van iemand die ook jureerd. Wedstrijd gericht les zeg maar. Proef met kritiek, leer je ook onwijs veel van en je weet waar de jury waarde aan hecht.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 18:31

hmm k ben hem nog niet tegen gekomen, volgens alleen halsstreken op de volte. Zoals de rest van de B proef :+
Maar klopt wel dat als je druk weg neemt en paard zet hem op een lopen of valt terug in stap dan klopt er iets niet en ben je imo niet klaar voor B

wat Barcelano zegt is ook wel waar, een wedstrijd gebruiken als graadmeter is een goede. Beetje jammer dat veel juryleden tegenwoordig teveel verschillend jureren maar dat is een andere discussie :+

Barcelano schreef:
Wedstrijden zie ik als een leer proces in je training.
Beter gezegt een graad meter.........
Ik denk als je te kritisch ben dat tegen gaat werken.
Niemand kan perfect rijden, ook anky niet ook edward niet ook weet ik het wie nog meer allemaal.

Als je Te kritsich wordt gaat ik me afvragen of het nog wel leuk voor ruiter en paard is.
Ik denk dat je dan eigelijk het onmogelijke gaat vragen van zeker je paard maar ook van je zelf waardoor je een bepaalde stress factor krijgt..........

Ik ben ook best kritisch, maar ik heb geleerd dat als er minder fijne stukken in zitten juist positief te draaien en naar de goede stukken te kijken...

De hele rijerij is een grote leerschool, en als je denkt dat je er bent stuit je op het volgende....

Dat geloof ik ook wel ja. Dan ga je al gestrest op wedstrijd en dan maak je het voor jezelf en je paard helemaal niet meer fijn om te rijden.
goede stukken zijn altijd goed om te onthouden, beter dan de negatieve stukken onthouden.