Knarsen tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sas

Knarsen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 14:54

Mijn paard knarst veel met haar tanden tijdens het rijden.
Ze doet het nooit in het begin, maar wat later als we al een tijdje bezig zijn met rijden en ze wat meer ontspannen loopt.
Ook doet ze het alleen tijdens de stap.
Ze houdt haar hoofd dan steeds lager en gaat een beetje hangen in de teugels, ondertussen knarst ze heel erg.
Wie weet wat ik hier aan kan doen?

Anoniem

Re: Knarsen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:37

Knarsen is GEEN ontspanning, knarsen betekent dat je paard boos is.

Het waarom zal ik in het midden laten, doe ermee wat je wilt.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:40

Knarsen komt uit frustratie inderdaad. Misschien zit er iets niet goed waardoor ze niet kan ontspannen, of zit jij teveel in de mond of iets anders. Waarschijnlijk kan je instructeur daar het best over oordelen. Trouwens, waar rijd je mee? Hoofdstel en sperriem? Knarsen zie ik vaak bij paarden die eigenlijk hun mond open willen maar dat niet kunnen.

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:49

Ja dat weet ik, daarom vind ik het zo raar dat ze het doet, ik houd haar niet te kort en rij met een zachte hand.
Ook als ik haar haar hals laat strekken doet ze het.
Ze heeft inderdaad een sperriem om die zit niet te strak (kunnen makkelijk 2 vingers tussen)
Het lijkt eerder een soort verveling, omdat ze het alleen doet wanneer we stappen.
Heeft een van jullie misschien een tip wat ik kan uitproberen? Misschien de sperriem afdoen?
Ik rij nu met een dubbel gebroken bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:53

Kan zijn dat ze het bit niet fijn vindt. Niet elk paard vindt een dubbelgebroken trens prettig.

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:53

Wat raad je aan om te proberen?

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:56

Mischien een koper bitje erin doen? Veel paarden vinden dit lekker...

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 16:08

Ik heb even gekeken, er is een D trens met koperen rollen en een koperen gebroken watertrens.
Wat is is vriendelijker voor de mond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:14

Waarom gebroken?

Misschien vindt ie ongebroken wel fijn.

Wat vriendelijk is, bepaalt je paard. De mijne houdt niet van drukte in haar mond, zij wil een bit dat heel stil ligt. Gebroken trenzen vindt ze helemaal niks, dan wordt ze echt boos. Ongebroken vindt ze wel oké. Maar ik kan zo niet zeggen wat je erin moet hangen, je paard bepaalt dat. Of beter gezegd: de anatomie van haar mond en haar persoonlijke voorkeur.

Het ene paard wil een smaakje, de ander niet, die wil RVS. De één wil gebroken, de ander ongebroken, weer een ander paard wil enkelgebroken. De één wil een stil bit, de ander wil spelen met het bit.

Qua anatomie is het wijs de tandarts te raadplegen, die kan zeggen wat past en goed ligt en wat neit. Wat fijn is, bepaalt het paard zelf.

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 16:17

Okee bedankt voor het advies, ik ga advies vragen aan de tandarts en ik zal verschillende bitten uitproberen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:54

Kan het ook zijn dat hij last van zijn tanden heeft? Ik heb hier geen ervaring mee, dus ik weet het niet. Maar het schoot me te binnen toen ik dit las, ik weet niet of het er überhaubt mee te maken heeft.

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 10:23

Toevallig is de tandarts vorige week nog geweest en alles zag er prima uit, dat zal het dus niet zijn.
Heb wel nog mijn instructeur gesproken en die zei dat het er niet uit zag alsof ze ergens last van heeft, maar dat het meer een tik is. Ze doet het nu sinds een paar weken en er is niks veranderd in de tussentijd qua tuig of rijstijl.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:42

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 10:51

Ja daar heeft ze wel last van inderdaad. Ze loopt met haar rechterbeen iets naar buiten waardoor ze moeilijk recht loopt. Ook herken ik veel dingen uit dat lijstje van waar het zich in kan uiten. Het gaat wel steeds iets beter met recht richten, maar het kost veel tijd en geduld. Heb je misschien nog tips of oefeningen?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:03

Als je weet welke gebogenheid ze heeft, weet je ook de oefeningen die je hiervoor kunt doen. Zo op afstand denk ik rechtsgebogen. Er zijn heel veel oefeningen, je kunt beste enkele lesjes nemen van instructeur voor rechtrichten/klassieke dressuur (in oa mijn onderschrift kun je instructeurs in jouw omgeving vinden). Vaak zie je dan al zoveel vooruitgang dat je op die manier verder wilt trainen, of iig de basis weer goed oppakt. PB mij maar als je meer wilt weten ;-)

Op You tube vind je ook veel filmpjes die je kunnen helpen. Contrastelling (in jouw geval hoofd tikje naar links) kan helpen, vierkante voltes op rechte! lijn rijden en slangenlijnen rijden, hebben mijn paard erg geholpen. Maar nogmaals alleen een goede instructeur kan die goed beoordelen en inschatten wat jouw paard nodgi heeft.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 31-10-11 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:04

Ik lees even mee.
Ik heb een dubbel gebroken trensje, liep ie altijd super op.
Op een gegeven moment paktie ie vast..zo vast dat ik er geen perpernoot meer meer kon. Paard is 5..wil wel eens uitproberen dacht ik. Tenslotte was de tandarts net geweest..niks aan de hand..
Paar dagen later ging ie kantelen met zijn hoofd..tandarts kwam vijlen, had wat scherpe randjes..uhu..
Appelbitje ingehangen, liep geweldig..die ene keer..2de keer bit stuk gebeten..daar sta je dan met je goed gedrag..Nogmaals tandarts erbij, bit laten zien, tanden getrokken..4 weken laten genezen..Ik wist niet wat ik voelde..want ik voelde niets in mijn handen (ja schuldgevoel dat ik zo heb lopen klooien..) Wat liep ie geweldig! onspannen en soepel.
Afijn we zijn nu een weekje later..en gisteren loopt ie inderdaad verschrikkelijk te knarsen. Maar wel op het einde van de training..Hij bepaalde op dat moment helemaal zelf hoe hij wou lopen..ik wist niet wat het was..Ik had ook helemaal niet het idee dat het frustratie zou kunnen zijn.
Ik ga ook ander bit proberen..

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:11

een veulen knarst met haar tanden, een jong paard in opleiding ook nog heel vaak, als ze overvraagd worden of gewoon iets spannend vinden.
Je kan, goed voor de handel, natuurlijk aansnoerneusriemen, bitten en snoepjes kopen, maar los het maar eens op in het trainen.
Het is een natuurlijk gedrag!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:59

Als je paard gaat hangen in de teugel is dat geen ontspanning maar betekent dit dat ze te veel op de voorhand loopt, en automatisch meer bitdruk te verwerken krijgt. Bitdruk van een bit dat niet goed past kan pijn betekenen. Het knarsen wordt in de wetenschap ALTIJD als een uiting van pijn gezien. Ik denk dat je gedeeltelijk een rijtechnisch probleem hebt: je paard duikt op de voorhand, en gedeeltelijk een probleem vanwege een niet goed passend bit. Je zal dus beide moeten aanpakken om je probleem op te lossen. Je kunt aan je tandarts vragen welk bit het beste bij de mond van jouw paard past, via een forum kan niemand je daarmee helpen. Elk paard heeft een andere vorm mond en dus een ander bit nodig.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:45

Hoi, ben ik weer.
Misschien dat ik nu heel dom over ga komen..maar echt ik ben bloedserieus en bedoeling oprecht.
Gisteren nog met dubbelgebroken bit gereden, de "training" loopt ie super fijn. (Ik heb denk ik B/L niveau, en heb les. Eigen training van gisteren was overgangen rijden.) Hij loopt super fijn, doet goed zijn best, en als ik in de spiegels kijk zie ik een paardje wat lekker loopt.(en dat is ook wat ik voel) Aan het einde vroeg ik laag en daar begon ie weer. knars-knars. Oortjes naar voren, loopt eigen tempo, zoekt ook zelf mijn hand..ik heb proberen op te letten dat ik daar ook rustig in ben, maar ik had er nooit pijn aan gekoppeld. Maar nu mijn vraag..knarsen is dus vaak een teken van pijn, en dat wil ik natuurlijk niet. Maar tijdens het "werken" loopt ie dus niet te knarsen..doe ik hem dan geen pijn? nogmaals ik zie niks, en voel niets van verzet,pijn..iets wat erop duidt dat ik verkeerd bezig ben.
( ik heb even op stal rondgekeken en zag meerdere bitten, morgen heb ik weer les, en zal samen kijken welke wel en niet te proberen)

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 10:54

Ja lastig is dat he!
Je zou kunnen vragen aan meerdere mensen bij jou op stal wat zij er van vinden.
Dat ze bijvoorbeeld even kijken naar jou en je paard als je paard knarst.
Misschien doet ze het niet omdat ze pijn heeft maar meer omdat het een tik is?

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:07

Inderdaad verschrikkelijk lastig. Ik rij niet perfect, maar nav dit topic gisteren echt ff heel erg gelet op handen (ik wil links nog wel eens vastzetten) Hij heeft al eens eerder wel met pijn rondgelopen (anders bij ie geen appelbitje stuk) en dat wil ik niet weer op mijn geweten hebben. Morgen komt idd de instructrice weer..Laat ik haar even rijden, want ook dat kan ie goed..Voor het zicht ziet het er dan goed uit..maar het voelt dan niet lekker. Want zo'n braaf en lief paard heb ik..Hij blijft opzich goed lopen, loopt oefeningen nog steeds goed, en ik voel het soms niet goed aan, of beter gezegt ik weet niet hoe iets dan zou moeten voelen..) Ik zal hier laten weten wat we vinden..

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:08

Succes! ik hoop voor je dat er wat meer duidelijkheid komt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:17

Dit is nu precies een probleem wat je niet via een forum kunt oplossen maar wat je moet zien, vragen aan je instructrice lijkt me inderdaad verstandig. Het stukbijten van een appelbitje hoeft trouwens niets met pijn te maken te hebben hoor, het smaakt nu eenmaal lekker , en een paard snapt niet dat die appel wel in te slikken is en dat bitje niet. Ik vind een appelbitje niet zo'n ideaal bit daarom, de meeste paarden slopen daarna nog een paar bitten omdat ze hopen nog meer appelsmaak te voorschijn te toveren met dat gebijt. Misschien is dat wel aan de hand met jouw paard: wil ie gewoon die appelsmaak terug en bijt daarom op zn bit als hij de kans krijgt, namelijk als het werk voorbij is.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:56

Heb je zijn rug & zadel al na laten kijken?
Het hoeft niet per se iets met de tanden te zijn natuurlijk.
Zo uit hij pijn maar deze pijn kan ergens anders vandaan komen.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:17

Update:
@ Ginger, weet niet of je die vraag aan mij stelde? maar ja is inderdaad allemaal nagekeken, was nl een van de eerste dingen waar ik zelf aan dacht daar de tandarts net was geweest, en die geen bijzonderheden zag.
Ik heb nu een enkel gebroken d-trens, die ik voor 2 weken ga proberen. In eerste instantie lijkt ie hier goed en rustiger op te lopen. Instructrice erbij gehaald, en tijdens werken geen geknars, op het moment dat ie iets meer mag zakken, meer naar het laag en rond, ja hoor daar gaat ie..het is met dit bit trouwens geen geknars meer, maar meer gesabbel..
Hij lijkt echt waar ontspannen te lopen, geen pijn..tempo is goed, oortjes naar voeren, geen enkel teken van verzet..
( ook naast mijn instructrice 2 mensen die ik heb laten kijken, zien een paardje wat erg netjes loopt, met een blij hoofdje..ook zij zien geen verzet..)

We blijven het wel in de gaten houden, en staan hierna nog 2 bitjes op het programma om te proberen. En we blijven allert.
Ik weet op dit moment even niet wat ik nog meer kan doen dan dit.