Happerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1023

Happerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 18:16

Hi!

Ik zit met een probleempje met mijn verzorgpaard. Hij is ontzettend lief, maar ook heel gek op snoepjes, appels en al het andere wat eetbaar is. Hij inspecteerd dan ook met zeer grote regelmaat broekzakken, handen en tassen op zoek naar lekkers. Ik begin dit happen in alles wat los en vast zit 'n beetje zat te worden maar ik wil hem ook geen linkse directe verkopen om het hem af te leren.

Wie kent er 'n paar "paardvriendelijke" trucjes om hem van dit gedrag af te helpen?

Angela

Re: Happerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:32

Ga in overleg met de eigenaar of vrijheidsdressuur een oplossing mag zijn. Door je paard aan te leren dat er eerst iets gedaan moet worden voor het een beloning mag verwachten, gaat het zelf zoeken naar beloningen vaak over. Een goed boek om te starten met vrijheidsdressuur: vrijheidsdressuur, van apporteren tot zitten.

Marieke1023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 18:52

Dat boek heb ik toevallig laatst voor mijn verjaardag gekregen! Wie weet kan ik er iets mee :) Bedankt voor de tip!

Nog iemand ander? Ik weet namelijk niet hoe de eigenaresse tegenover VD staat.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:55

hem toch een keer op zijn plaats zetten lijkt mij.
Vriendelijk of niet maar hij is drammerig en jij wil dat niet.
Dus of vd of toch aanpakken het probleem

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:58

Uh toch die 'linkse directe'?
Beter 1 keer goed duidelijk maken dan aan blijven tobben.

lampinaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:05

Ik zou zeggen. Nog méér suikerklontjes, en een week later kandij.

Marieke1023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:08

Goof schreef:
Uh toch die 'linkse directe'?
Beter 1 keer goed duidelijk maken dan aan blijven tobben.

Tja, 't probleem is dat zijn eigenaresse gewoon niet op die manier met hem omgaat. Daar kan ik als verzorger niet teveel vanaf wijken.

Marieke1023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:09

lampinaar schreef:
Ik zou zeggen. Nog méér suikerklontjes, en een week later kandij.

Misschien 'n domme vraag maar hoezo dan?

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:17

Hm, VD is inderdaad een goede manier om je paard te leren dat je een beloning krijgt als hij wat goeds heeft gedaan.
Om de eigenaresse er toestemming voor te laten geven, moet je goed uitleggen wat je ermee bedoelt, en waar het voor is.

Veel succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:27

Simpel, leer je paard voedselweigeren!
Daar hoef je niet per se VD voor te gaan doen, dat is gewoon een handig middeltje:

Neem een snoepje in je hand. Leg je hand open voor je uit. Zorg dat je hand op dezelfde plek blijft en je hem niet steeds een stukje terugtrekt. Als je paard naar het snoepje gaat zeg je duidelijk 'NEE' en sluit je je hand. Als je paard dan je hand aanraakt (of nog net het liefst iets daarvoor) wip je met je vuist even tegen de lippen aan. Dit hoeft geen keiharde knal te zijn maar zorg wel dat je duidelijk bent!

Dan houdt je je vuist dicht en herhaal je dit. Tot je paard een keer zijn aandacht ergens op vestigt of zijn hoofd wegdraait en dan roep je: 'Jaaa, goedzoo!!!' en dan krijgt hij de beloning.

Zo leert je paard dat hij pas wat krijgt als hij zijn hoofd wegdraait en even niet aan het voedsel denkt.
Dit moet je even een aantal dagen consequent dooroefenen en je zult merken dat je paard steeds minder gericht wordt op voer.

Overigens is een keer een knal uitdelen helemaal geen slecht idee hoor, als mijn paard zou happen krijgt hij ook een linkse, en als het kan een rechtse er nog bij. Is hij nou helemaal! :n

Succes! :)

Marieke1023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:31

Thanks! Da's een hele duidelijke uitleg! Ik ga ermee aan de slag :)

shyso2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:37

Een clicker misschien??? Klik als hij wat krijgt... Zonder klik geen snoep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:43

Ik blijf toch zeggen dat je een tikje moet geven op zijn neus. (Vlakke hand tegen de zijkant, dit hoeft zeker niet hard te zijn!)
Maar daar heb je niets aan. Als hij hapt weglopen.. het duurt wel lang :j
Met resultaat!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:58

Ik negeer het gewoon en doe expres een beetje lomp in zijn bijzijn zodat hij steeds tegen me aan bots. Of ik zet hem een paar passen achterwaarts. Het is bij mijn paard gewoon speels gedrag, dus daar straf ik hem niet voor.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:59

De pown van onze dochter had er ook het handje van. Nu ben ik eigenlijk van het niet-uit-de-hand-voeren. ALLES van onze Fries gaat in de voerbak :j tenzij ik met VD bezig ben. Maar dan moet hij er voor werken. En sinds ik andere brok voer en dit ook als beloning gebruik is het geschooi met VD ook over. Voedselweigeren ben ik hem ook aan het leren. Het is vanwege dat geschooi dat ik dus mijn kids verboden heb uit de hand te voeren... Is gewoon niet handig een 6 jarige tegenover 700 kilo Fries gewicht op snoepiesjacht...

Maar toen kwam de pony enkele weken terug. En pony pakt na het werk dus heel lief en rustig het stukje appel van dochter aan. Ze wilde het in de bak doen, maar de neus was er eerder. Ging heel lief. En toen was het hek van de dam, want zie je wel mama.. ze doet niks... Gaat prima

Tot we in de wei waren. Dochter had van stalgenoot een snoepje gekregen voor pown. Pown blij, dochter blij... tot de snoeppies op waren. Er werd gesnuffeld en pony kwam tot de conclusie: snoeppies op EN jullie halen me niet uit de wei voor werken... Wat doen jullie hier dan? :roll: Dus oren in de nek en een beet onze richting op.... Niet gericht of raak, mijn tik overigens wel ~~}> . Nadat ze dat een volgende keer met manlief ook deed was voor mij de maat vol. Pony houdt OP de wei gewoon niet van onnodig knuffelen als er geen snoeppies of werk aan te pas komt. ITT onze Fries die er echt voor gaat staan. Madam Kato wil gewoon rust op de wei.

Dus:

Er wordt NIET meer uit de hand gevoerd
ALLES gaat via de voerbak
In de wei wordt ze alleen gestoord voor werken. (en ja ze komt ALTIJD! en is altijd in om te gaan werken. Als je voor niks komt, wordt ze sjaggie. Werken of met rust laten...)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:28

In zn oor bijten.

Marieke1023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 10:33

xSimonee schreef:
In zn oor bijten.

Haha, da's een mooi laatste redmiddel!

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:20

shyso2011 schreef:
Een clicker misschien??? Klik als hij wat krijgt... Zonder klik geen snoep

hier ben ik het helemaal mee eens en het werkt echt !!

een paard een nep verkopen heeft echt geen zin want hij weet niet wat hij verkeerd doet omdat je het al die tijd goed gekeurd hebt en hij ook bang kan worden

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:24

wat sommige mensen eerder reageerde werkt misschien wel maar je schaadt het vertrouwen heel erg.
ik heb misschien ook wel iets wat erg goed kan helpen:
een paard is van nature snelk af geleid dat kan heel irritant zijn als je bijv. rijd maar je zou er ook gebruik van moeten maken:
je merkt aan het paard wanneer hij je wilt bijten. op dat moment moet je iets doen wat het paard niet verwacht maar wel iets wat niet opvalt (geen mep dus). je hoeft m alleen maar af te leiden. een klein tikje met je hak tegen zijn scheenbeen alleen een aanraking het paard is afgeleid stopt ,et waar hij mee bezig was om naar zijn been te kijken en dan heb je dus de kans om hem rustig te pakken en dan zul je zien als je dat een paar keer hebt gedaan dat het paard niet meer probeert te bijten maar ipv naar zij been gaat kijken het werkt erg goed en is paard vriendelijk!

veel succes er mee!

Marieke1023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 22:07

sammy_rockey schreef:
wat sommige mensen eerder reageerde werkt misschien wel maar je schaadt het vertrouwen heel erg.
ik heb misschien ook wel iets wat erg goed kan helpen:
een paard is van nature snelk af geleid dat kan heel irritant zijn als je bijv. rijd maar je zou er ook gebruik van moeten maken:
je merkt aan het paard wanneer hij je wilt bijten. op dat moment moet je iets doen wat het paard niet verwacht maar wel iets wat niet opvalt (geen mep dus). je hoeft m alleen maar af te leiden. een klein tikje met je hak tegen zijn scheenbeen alleen een aanraking het paard is afgeleid stopt ,et waar hij mee bezig was om naar zijn been te kijken en dan heb je dus de kans om hem rustig te pakken en dan zul je zien als je dat een paar keer hebt gedaan dat het paard niet meer probeert te bijten maar ipv naar zij been gaat kijken het werkt erg goed en is paard vriendelijk!

veel succes er mee!

Hele goede tip! Dankjewel! Wat jij zegt over 't vertrouwen, daar kan ik me ook helemaal mee vinden. Je kunt 'n paard wel 'n mep verkopen maar dan gebruik je dus je overmacht en ik werk liever vanuit 'n meer gelijkwaardigere relatie met m'n paardje.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:30

Je moet geen gelijkwaardige relatie met je paard hebben.
Jij bent de baas, hij is onderdanig. ;)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:09

als die van mij opdringerig worden en door blijven drammen, krijgen ze een tik van mijn elleboog. eerst normaal, maar als dat niet help wat harder. twee keer is meestal genoeg.

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:05

H_Nalanta schreef:
Je moet geen gelijkwaardige relatie met je paard hebben.
Jij bent de baas, hij is onderdanig. ;)

zo zien sommige dat ja...
lekker fijn voor het paard... ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:07

Haha, ja hoe denk je anders dat het in een kudde werkt? :')

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:13

als gelijke... en ja er zijn rangen maar al die problemen met onze paarden veroorzaken we tenslotte zelf...
dus die problemen zouden in dee kudde niet tegenkomen. maar je kan het paard dus ook corrigeren ipv straffen zo leer je het af en schaadt de band niet ;P