Op zoek naar een eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Op zoek naar een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:49

Beste Bokkers,
Ik heb een paar weken geleden besloten een eigen pony/paard te kopen, maar dat valt echt vies tegen zeg!
Vraag me af of meer mensen het zo lastig vinden en of jullie nog tips voor me hebben. Ik zoek op bokt, marktplaats en andere kleinere sites met advertenties en een vriendin heeft op een ander forum dan bokt een oproepje geplaatst. Hebben jullie uiteindelijk veel van jullie
'eisenlijstje' los moeten laten?
Zijn er tot nu toe 3 geweest waarbij ik niet eens meer kon komen kijken, 1tje vond ik leuk maar werd uiteindelijk klinisch afgekeurd, en ga vandaag weer ergens kijken dus hoop daar het beste van.

Paardenmeis1

Re: Op zoek naar een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:50

Tip van de dag, meer geduld hebben. Je zoekt net een paar weken. Sommigen zijn maanden aan het zoeken. Je weet precies wanneer je een 'eis' kan laten vallen, dat zie en voel je als je bij het paard gaat kijken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:51

Ik moet zeggen dat je wel erg weinig geduld hebt als je er na een paar weken al zo doorheen zit ;)
Het is niet niks om een paard te kopen. Je kunt beter een half jaar bijv. goed zoeken en dan echt je droompaard vinden dan maar zo snel mogelijk iets willen kopen om een paard te hebben en er dan geen klik mee te hebben.

Ik zou niet teveel met een groot eisenlijstje werken.
Gewoon lekker gaan kijken bij paardjes die je aanspreken.
Het is veel belangrijker om een klik te voelen met een paard dan een paard vanaf een lijstje te willen, maar wat qua karakter helemaal niet bij jou past.

Succes ermee.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:53

Miseria schreef:
Tip van de dag, meer geduld hebben. Je zoekt net een paar weken. Sommigen zijn maanden aan het zoeken. Je weet precies wanneer je een 'eis' kan laten vallen, dat zie en voel je als je bij het paard gaat kijken.

Mee eens, ik ben bijna een half jaar op zoek geweest! en had er niet sneller over willen doen. Dat klinkt misschien een beetje raar maar je koopt een levend dier wat je voor langere tijd gaat houden dus de klik moet er zijn en je moet naast en op het paard door een deur kunnen.
Ik kon dat met mijn pony die ik gelijk naar een keer kijken wilde kopen uiteindelijk niet! Dus ben nu serieus op zoek gegaan, wist precies wat ik NIET wilde ;)
Succes met je zoek tocht.

Oh en wat zoek je precies?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:55

soms duurt het even :j
ik wilde eigenlijk een haflinger.. maar kon niets vinden wat mij aansprak.
toen op fjorden zoektocht gegaan.. en ik vond ze allemaal lelijk :o
ik dacht dat dat ook niets zou worden, maar na een paar maanden kreeg ik via via een foto door en toen was het *boem* dat is hem :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:55

Inderdaad,veel meer geduld hebben. Waarom moet het zo snel? het is een hele stap/aankoop.
Zelf heb ik een hele poos gezocht,maar toen ik mijn huidige pony zag wist ik direct dat zij het moest worden.

Veel mensen hebben een enorme eisenlijst waar een beperkt budget tegenover staat,probeer een beetje door dat lijstje heen te prikken. Je merkt heel snel of je met een paard een klik hebt,ookal voldoet hij/zij niet aan je lijst.

Ik wilde een ruin,maar kwam zelf thuis met een merrie,die ik nu bijna 4 jaar heb. zo zie je maar!

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:56

Ja, ik weet ook wel dat ik nog niet zo lang aan het zoeken ben. Maar toen ik eraan begon zei iedereen in mijn omgeving er staan er zo veel te koop momenteel, dat is vast heel makkelijk om nu een paard te kopen. Ik wil ook niet van een handelaar kopen, maar van een particulier of evt. fokker, dus dan gaat het ook wat langer duren denk ik.
Ik wil eigenlijk een fjord, maar was idd toch ook maar naar haflingers gaan kijken, maar die zijn het toch net niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:57

Ik heb een fjord,maar ben in mijn zoektocht ook nog voor een haf wezen kijken. maar ik viel toch echt voor de fjorden. ik stuur je even een PB met een adres waar ze vaak leuke dieren te koop hebben!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:58

Er staat nu een haf/fjord te koop hier op bokt! Ik vind het echt een knap beestje <3 misschien even zoeken?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:05

Ik ga vanmiddag bij een haf x fjord ruin kijken, lijkt me een mogelijke klik kwa karakter en mooi om te zien ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:06

op http://www.fjordenwereld staan ook vaak leuke fjorden te koop.
of weten mensen viavia wel iets, zo ben ik aan mijn beide fjorden gekomen :j

Joycie_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:12

Ik had geen lijstje..K wist zoiezo dat ik een haflinger wou..En bij mij heeft het ook even geduurt voordat ik de juiste haf tegenkwam en waarmee ik een klik heb..
Succes met je zoektocht

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:15

suze_ schreef:
op http://www.fjordenwereld staan ook vaak leuke fjorden te koop.
of weten mensen viavia wel iets, zo ben ik aan mijn beide fjorden gekomen :j

Moet je lid worden om daar een gezocht advertentie op te zetten?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:17

Neem eens contact op met www.stalhouderij-hetfjordenpaard.nl wat hij momenteel te koop heeft. Mijn Fjordje komt daar vandaan en het is echt een hele fijne man. We hebben Jimmy nu ruim een jaar en een paar maanden geleden deden zich er wat problemen voor en de beste man stond binnen een paar dagen op de stoep om het op te lossen. (want zo had ie z'n paard verkocht zei hij. Super toch)
Daar gaat de garantie niet tot de deur, ik mag Jimmy nu zelfs nog terugbrengen als ik hem niet meer zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:18

ja en je ook even voorstellen :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:19

Ik heb anderhalf jaar achter een haflinger gezocht en uiteindelijk voldeed ze nog niet 100% aan mijn eisen.

Als ik ooit nog een paard zoek, al kost het me 3 lange jaren, ik blijf zoeken tot ik hét perfecte paard vind.

Dus: geduld is een schone deugd :D

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:23

Silence schreef:
Neem eens contact op met http://www.stalhouderij-hetfjordenpaard.nl wat hij momenteel te koop heeft. Mijn Fjordje komt daar vandaan en het is echt een hele fijne man. We hebben Jimmy nu ruim een jaar en een paar maanden geleden deden zich er wat problemen voor en de beste man stond binnen een paar dagen op de stoep om het op te lossen. (want zo had ie z'n paard verkocht zei hij. Super toch)
Daar gaat de garantie niet tot de deur, ik mag Jimmy nu zelfs nog terugbrengen als ik hem niet meer zou willen.

Dankjewel ik ga zeker even op de site kijken en houdt dit in mijn achterhoofd.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:56

Dankjulliewel, jullie hebben me echt verder geholpen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:57

Mijn eisen waren:
3 tot 10 jaar, andalusier, schimmel, geslacht maakt niet uit, super braaf, liefst net ingereden, vriendelijke uitstraling, klinisch goedgekeurd, binnen mijn (voor een anda) lage budget en vooral: DE klik

Ik heb echt precies dat gevonden. Een 4 jarige schimmel andalusier hengst, super braaf, klinisch goedgekeurd, (net) binnen budget, en echt meteen het gevoel: Dit is hem :j

Ik ben ook echt alleen naar paarden gaan kijken die ook echt binnen mijn wensen lijst vielen. Daar buiten gaan zoeken kan altijd nog als je na een jaar zoeken niet gevonden hebt wat je zocht. Uiteraard moet het wel zo zijn dat je wensen pakket ook realistisch is, want een totilas ga je natuurlijk niet voor 5000 euro vinden ;)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:51

Vooral goed jezelf voorhouden wat je wel en vooral niet wilt, de verliefheid, klik en binnen het budget - gevoel kunnen er wel eens voor zorgen dat je beslissing neemt die toch niet voldoet aan je vooraf besloten eisen.. Helaas heb ik 2 paarden gehad waar ik, als ik er beter over negedacht had van te voren / betere aankoopbegeleiding had gehad, ik niet had gehad.. Heb nu wel erg veel ervaring met probleempaarden en er veel van geleerd, maar achteraf gezien het toch anders willen doen. Dus blijf nadenken ook als de verlieftheid toeslaat, en inderdaad: geduld is een schone zaak helaas. Echter zit je wel in de goede periode om te zoeken, zo net voor de winter.. en dr staat een heleboel.
Mijn vriendin heeft dr match gevonden in 3 weken dankzij bokt, dus ik zou zeggen plaats een topic met een wensen en eisen lijstje.. en wie weet ;)
Als laatste wil ik meegeven dat sommige mensen zich beperken in zoekgebied bvb tot 50 km va woonplaats.. dat zou ik niet doen.. als mijn toekomstige match aan de andere kant van nederland staat zou ik toch gaan kijken.. en vooraf veel vragen stellen, dan weet je of je niet voor niets gaat.. (zo scheelde de kruising ijs waarbij we zijn gaan kijken voor mijn vriendin 12 cm (!!) in schofthoogte als de advertentie zei.. (1.40 ipv 1.52 zoals de advertentie zij.. en als je dan een ruiter hebt van 1.85+...)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:05

Een geschikt paard vinden kost tijd en dat moet je er ook voor nemen. Vooral geen overhaaste beslissingen nemen en een paard kopen 'omdat je nu wel lang genoeg gezocht hebt'. Ik ben zelf 8 maanden op zoek geweest en heb uiteindelijk precies gevonden wat ik zocht. Uiteindelijk wordt je geduld beloond!

Silence schreef:
Ik zou niet teveel met een groot eisenlijstje werken.
Gewoon lekker gaan kijken bij paardjes die je aanspreken.
Het is veel belangrijker om een klik te voelen met een paard dan een paard vanaf een lijstje te willen, maar wat qua karakter helemaal niet bij jou past.

Hier wil ik wel nog even op reageren. Ik heb het namelijk precies andersom aangepakt. Ik kan je aanraden juist wel een eisenlijstje te maken, waardoor je goed voor jezelf op een rijtje krijgt wat je precies zoekt, wat je ermee wilt gaan doen en waar je het meeste waarde aan hecht bij een paard. Je hoort wel vaak dat mensen met een compleet ander paard thuiskomen dan waar ze naar op zoek waren, maar toch zou ik oppassen met die zogenaamde 'klik'. Wanneer je een prachtig paard koopt, maar er vervolgens niet mee kunt doen wat je ermee van plan was, omdat hij te moeilijk is of simpelweg niet geschikt blijkt voor jouw doel, loop je het risico dat er van beide kanten frustraties ontstaan, waardoor de klik verdwijnt. Andersom zie je vaak dat wanneer je een paard koopt dat aan je objectieve eisen voldoet, de klik met zo'n paard vanzelf groeit, omdat jullie dan samen de dingen kunnen doen die jullie beide liggen.
Dit is mijn ervaring in ieder geval. Ik heb mijn paard echt puur gekocht omdat ze voldeed aan mijn complete vooraf opgestelde eisenlijstje en de klik en de liefde is daarna gegroeid. Zit nu helemaal goed en ben nog altijd blij met mijn keuze. :j

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:03

Ik ben bijna 9 maanden bezig geweest en zeker een stuk of 15 paarden gezien
voordat ik hem eindelijk tegenkwam !

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:34

Ik ben het met appelflapje eens!

Een wensenlijst is heel belangrijk. Als je bijvoorbeeld vooraf heb bedacht dat het paard verkeersmak moet zijn omdat je graag buitenrijdt, en je met een volwassen paard thuiskomt welke dat niet is, kom je een keer op een moment dat je daar echt van baalt. Dan kan jij hem verkeersmak maken, maar misschien lukt dat niet, en kan je nooit buitenrijden!

Hetzelfde geld voor als je met een dressuurpaard thuiskomt, wat bijvoorbeeld niet kan springen, terwijl jij dat graag doet. Of als je voor een ruin bent gevallen, maar je eigenlijk later heel graag een keer een veulen wil fokken.

Al met al, je wensen zijn erg belangrijk voor de kans op een lang leven plezier met elkaar.
Je kan je wensen altijd iets bijstellen natuurlijk! Een 100% match vinden is echt heel moeilijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:39

NiG schreef:
Ja, ik weet ook wel dat ik nog niet zo lang aan het zoeken ben. Maar toen ik eraan begon zei iedereen in mijn omgeving er staan er zo veel te koop momenteel, dat is vast heel makkelijk om nu een paard te kopen. Ik wil ook niet van een handelaar kopen, maar van een particulier of evt. fokker, dus dan gaat het ook wat langer duren denk ik.
Ik wil eigenlijk een fjord, maar was idd toch ook maar naar haflingers gaan kijken, maar die zijn het toch net niet.

Waarom wil je niet bij een handelaar kopen? Dat maakt toch niet uit? Ik begrijp goed als mensen hun paard niet aan een handelaar willen verkopen, maar als je die mogelijkheid uitsluit komen de paarden in dat circuit nooit aan een leuke baas en wie weet mis jij daardoor ook net je droompaard...