zweep of sporen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_25

zweep of sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:40

met mijn verzorgpaard rij ik meestal met een zweep hij reageert wel op benen maar niet zoals het moet voor overgang meestal wel een tik op de kont nodig eens hij een beetje heeft gelopen is dit een beetje minder dus dan reageert hij beter :)
voor wijken is het soms moeilijk omdat hij niet 1000% reageert dus dacht ik misschien een paar kleine stompe sporen te gaan halen

wat denken jullie ? :D

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:45

Als hij niet reageert op je been, dan geef je hem nog een schopje reageert hij dan niet geef je hem een tikje, blijf dit doen tot hij goed aan het been is. Daar heb je helemaal geen sporen voor nodig, die zijn om de juiste hulpen aan te geven :j

Succes

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:48

tja. ligt een beetje aan jouw rijniveau en de geschiedenis van het paard. Ik denk dat je beter kan proberen heel consequent te gaan rijden en alleen maar aan te drijven als het echt nodig is en verder je benen er af houden. Zorg dat hij heel erg beloond word voor gehoorzaamheid. Meestal is het psychisch bij jezelf en denk je allerlei hulpmiddelen nodig te hebben maar dat is bijna nooit nodig. De meeste paarden kun je heel goeds voorwaarts krijgen zonder hulpmiddelen. Zonder zweep kun je vaak wat netter met je handen gaan rijden en sporen zijn misschien vanaf de M super handig of misschien om 1x om te doen af en toe om een hulp te verfijnen of te verduidelijken.
Niks is fijner om je paard goed aan de hulpen te hebben en daar niets voor nodig te hebben dan een zadel en een hoofdstel. Maar dat is mijn mening.

Eline_25

Re: zweep of sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:52

bedankt voor de reactie zal het eerst zonder probere :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:59

Het is makkelijker als je je jonge paard zelf opgeleid hebt. Als je gelijk consequent bent, zoals Milobeer ook aangeeft, klein hulpje, niet reageren gelijk een tik/schop en bij wel reageren gelijk benen eraf en naar voren laten gaan/ruimte geven dan heb je daar voor altijd plezier van. Ik hoef zelden harder door te komen met mijn benen. Maar ik kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld op manegepaarden rijdt dit een stuk lastiger is en dat je een zweep of sporen nodig heb.
Gevaar met sporen vind ik dat je snel geneigd kan zijn om de gewone beenhulp over te slaan en constant te zitten porren. Ook veel ruiters die onvoldoende controle hebben over hun onderbenen en die onbewust steeds aanporren. Maar het blijft afhankelijk van je rij-niveau vind ik welke keus je maakt.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:13

Ik rij met zweep, maar ik zou even kijken hoe je paard/pony op de sporen reageert!

Floss_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:24

Nooit zomaar sporen gaan dragen, als je benen nog niet vast liggen aan het zadel/paard. Als je hakken verschuiven kan het zijn dat je het paard voortdurend prikt. Ga rustig aan de gang, maak het leuker voor je paard.. en heb je nog les op de manege? Vraag raad en je instructeur, die weet immers jouw rijstijl/ervaring :).

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:23

een paard wat niet reageert op het been vind ik de zweep beter. juist consequent zijn been geen reactie......tik. dit contnu herhalen tot hij wel reageert. vaak hebben ze dit snel door als je consequent bent. sporen is voor verfijning van de hulpen.

jodieLhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:26

op de spoor reageerde mn verzorg pony beter
maar ik vind de zweep fijner en beter :)

Dareio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:20

Ik zou als ik jou was zeker niet beginnen aan sporen, zelfs niet botte.
Voor het paard is het niet fijn waarschijnlijk en met een zweep lukt toch aardig?

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:09

ja ga het nog met zweep doen :)
het lukt wel en na het inrijden gaat het zelfs heel goed dus is spore idd een beetje overbodig ;)
toch bedankt voor de reacties ;)

nicole1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:21

als een paard niet reageerd op de sporen zou ik een tikje met de zweep geven
met een zweep mag je namelijk niet op wedstrijd (vanaf l)

nynke1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:41

bij mn ene paard heb ik absoluut geen sporen nodig die is erg op de hulpen, dus meestal een zweep als het nodig is.
de andere moet eigelijk wel sporen hebben want zonder moet je um wel heel erg aanschoppen. :P

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:15

ik heb bij mijn pony soms wel een zweep nodig maar geeen sporen

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:43

ik heb soms wel een zweep nodig, maar meestal rijd ik gewoon zonder zweep en zonder sporen!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:44

melanie81 schreef:
een paard wat niet reageert op het been vind ik de zweep beter. juist consequent zijn been geen reactie......tik. dit contnu herhalen tot hij wel reageert. vaak hebben ze dit snel door als je consequent bent. sporen is voor verfijning van de hulpen.

ja daar ben ik het inderdaad mee eens! zo doe ik het ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:25

Ik heb -als ik iets gebruik- een zweep.
Sporen zie ik echt als verfijning, maar ik doe het nog te hard :)

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:26

Net als de meeste ook wel zeggen
Als ie na 1 Schopje nog niet aan het been is
gewoon nog een keer, daarna wel gewoon echt de zweep erbij

Sporen zou je eigenlijk niet nodig moeten hebben...
Succes

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:05

Ik zou eerst zonder sporen rijden. Neem les. En ga zelf ook aan de slag. Na 3 keer been te geven geen reactie? Een goeie tik. Veel overgangen rijden waardoor hij scherp op je been moet worden. Dus vooruit rijden met been eventueel tik, terug nemen op je zit en weer vooruit rijden. Op een gegeven moment hoef je niks meer te doen dan licht aandrukken, dat is meestal het geval bij mij. Les helpt ook een stuk :)
Oja, best belangrijk: Hou je benen stil, op het moment dat je geen been hoeft te geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:17

Je moet trouwens als je met je zweep tikt achter je kuit tikken als hij dus niet naar je been luistert op dat moment anders snapt ja paard niet duidelijk genoeg waar de tik voor is. Dus been= geen reactie, duidelijker been = nog geen reactie dan een tik achter de kuit zodat een paard het verband gaat leggen dat hij bij druk waar je kuit zit voorwaarts moet.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:44

Ik ben het met 1997suus eens, ga eens les rijden (als je dat nog niet doet) kan heeeeel erg veel schelen.
Sporen zijn eigenlijk alleen om extra hulpen aan te geven, maar ik vind niet dat je ze moet gebruiken om aan te sporen. Tenminste dat heb ik altijd zo geleerd. Vaak krijg je dan ook de neiging om constant te blijven sporen en dus ook constant het paard te prikken met de sporen.

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:48

ik zou zelf niet zo snel overschakelen op sporen, maar eerder gaan oefenen door meer op benen te laten reageren, allereerst moet je dan niet continu in zijn buik porren want dan reageerd hij er na een tijdje niet meer op, ik zou zoals al eerder is gezegd eerst een lichte hulp geven, dan een keer een hardere hulp, en dan tik, en heeeeel veeel overgangen rijden totdat hij wel op je hulp reageerd

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:56

Ik zou zelf geen sporen nemen, ik zou eerst veel been geven, daarna een tikje.

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:08

Ik ben het eens met de vorige reacties. Het lijkt me zonde om sporen te gaan gebruiken om je paard voorwaarts te krijgen. Uiteindelijk wordt hij daar waarschijnlijk ongevoeliger van en kun je de sporen later weer niet gebruiken om bijv. hulpen te verfijnen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:10

Eerst goed aan het been krijgen, sporen zijn ter verfijning van de hulpen, niet voor de snellere/betere reactie, daarvoor moet je paard gewoon goed aan t been zijn.

Ik heb dit ook gehad met mn pony, tot k t zat werd en em een paar x flinke tik heb gegeven, en nu looptie al ruim halfjaar perfect voor t been, kuit aandrukken en heb meteen reactie, goed consequent zijn, en goed timen!