Wat is dat toch met dekens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Wat is dat toch met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:52

En dan bedoel ik niet de mensen die hun paard een deken omdoen. Ik bedoel de mensen die gelijk volledig in de aanval schieten zodra ze het woord deken lezen..
Wat is er mis met een deken? Tsja in de natuur hebben ze ook geen deken om, maar ik vind dat gewoon geen vergelijking.. Als het allemaal zoals in de natuur moet, moeten we allemaal ons paard maar gewoon in het bos dumpen, aangezien bijna niks aan het paardhouden 'natuurlijk' is.

Wie durft..?

western4ever

Re: Wat is dat toch met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:56

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het volkomen met je eens ben!
Ik kan ook echt niet tegen dat gemiep over 'natuurlijk'
Vind het prima dat mensen hun paarden op die manier verzorgen/houden maar ze moeten mij niet om willen praten. Ik laat hun in hun waarden en verwacht andersom ook.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:56

Een deken om doen is eigenlijk waardeloos idd. Waarom zouden we idd een deken omdoen als paarden in de natuur ook moesten leven zonder een doek om hun heen? Ik snap dat ook niet helemaal. Mijn paarden krijgen in de winter maanden en zomermaanden ook geen dekens om hoor. Ik vind het niets, en koop het daarom ook niet;) wie heeft er een verklaring voor van waarom ze nodig zijn? dat snap ik ook niet helemaal...

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:57

Omdat dekens opdoen over het algemeen helemaal niet nodig is.
Als een paard geschoren is/wordt omdat er echt intensief mee gereden wordt en hij zijn warmte anders niet kwijt kan vind ik een deken perfect kunnen.
Maar de meeste mensen doen hun paard gewoon een deken op 'omdat het zo hoort', of 'omdat hun paard het anders koud krijgt' of 'omdat wij toch ook een winterjas aan doen'.
Paarden (elk paard, ook arabieren etc.) maken een mooie wintervacht aan als je ze gewoon laat doen.

Een deken verstoort gewoon het metabolisme van een paard. Ze kunnen zichzelf prima warm houden als ze genoeg ruwvoer krijgen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:58

Mijn paard krijgt dekens om omdat ze anders een ontzettende lelijke beer word :+ En omdat ze zichzelf anders niet goed genoeg warm kan houden met regen+wind, en daarvan heel snel mager word.
Bovendien droogt ze dan wat sneller als ze heeft gezweet.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:00

Ik heb ze om, omdat ik denk dat mijn paard dat prettig vind en als mooie bijkomstigheid dat hij minder haargroei krijgt en hierdoor minder (lang) nat word en ik in het voorjaar minder haren hoef te verwijderen. Oftewel, ook voor mijn gemak!
Daarnaast: verschillende mensen, verschillende paarden! En nee, ik vind het niet zielig als een paard in de winter geen deken op heeft. (behalve als hij nergens kan schuilen, want ook dat kan een paard in de vrije natuur :P )

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:01

ik ben het helemaal met je eens: Als je je paard ''natuurlijk'' wil houden waarom rijd je er dan op? waarom laat je hem tussen draadjes op een stukje gras lopen?

of te wel: die van mij staat hele nacht op stal, is heel blij (denk ik) met zijn lekkere deken (alleen een regen deken) en ja heeft een bit en een zadel op zijn rug

honden en katten worden ook al meer gemoderniseerd en gaan dus ook mee met de tijd (honden krijgen tegen wordig ook dekens en katten met elc. drinkbakken)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:02

Ik ben ook niet bang voor kou, dat redden ze wel. Maar mijn pony (en ik denk dat ze niet de enige is) kon slecht tegen lange regenval. Ze stond in de winter 's nachts ook buiten. Ik lig echt wakker hoor, als die regen op mijn dak valt en ik weet dat paardje buiten in die plensbui staat. Heb het heel dapper geprobeerd, zonder dek de winter door, maar mevrouw kreeg (beginfase van) bronchitis en kon 2 maand op rust omdat ze alleen maar hoestte en snotterde. Jammer dan natuur, er gaat gewoon ''uit voorzorg'' een dek op. Dat was in elk geval het advies van mijn DA.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:02

Ik denk niet dat paarden er blij mee zijn als ze een deken opkrijgen, nee dat niet.

Maar wij worden niet blij van paarden die zeiknat elke x op stal moeten, omdat ze maar niet drogen door hun dikke wintervacht.
Dus tja, gewoon eigen gemak. Jij legt er toch een zadel op voor jezelf? niet voor dat paard hoor dus whats the problem

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:05

JSeine schreef:
Een deken om doen is eigenlijk waardeloos idd. Waarom zouden we idd een deken omdoen als paarden in de natuur ook moesten leven zonder een doek om hun heen? Ik snap dat ook niet helemaal. Mijn paarden krijgen in de winter maanden en zomermaanden ook geen dekens om hoor. Ik vind het niets, en koop het daarom ook niet;) wie heeft er een verklaring voor van waarom ze nodig zijn? dat snap ik ook niet helemaal...
Heb er hier een staan die gaat helemaal over de zeik als ze in de zomer buiten geen vliegendeken met hals op heeft.
Wat moet je dan, paard laten verongelukken omdat dekens onnatuurlijk zijn?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:06

Op mijn vorige stal stond mijn paard ook snachts buiten. Als het dan een nacht koud was en regende, stond ze de volgende morgen al ingevallen en strak ik haar spieren.
Daarom heeft ze zelfs midden in deze 'zomer' een paar nachten met een 100 grams dekentje gestaan.
Nu staat ze op een stal waar de paarden elke nacht lekker naar binnen gaan, een hele last is van mijn schouders gevallen! Ik lig snachts niet meer wakker door de regen ;)

Ze staat hier overigens wel van 8 tot 7 buiten, met weinig schuilmogelijkheden en heel open dus veel wind. Vandaar dat ze nu ook weer met een 100 grams deken staat, en met natuurlijk onbeperkt toegang tot hooi :)

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:15

Ik heb geen problemen met een deken,
Maar mij tink krijgt geen deken op omdat ik vind dat het voor haar beter is om t lekker zelf te regelen.
Als ze t te warm heefy haartjes plat, als t te koud word haartjes omhoog, mooi isolerend.
Maar ze is gewoon recreatief gereden en ook maar een paar keer per week.
Ik snap mensen die hun paard een deken op doen volledig, aangezien het gewoon gemakkelijker is met poetsen ect en ook dat dde vacht dan niet zo teddy word.en na het rijden sneller drogen dan aals ze een super dikke wintervacht hebben

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:15

Mijn paard heeft wel gewoon een deken om hoor. In de zomer tegen de vliegen en in de winter tegen de kou. Hij zal er best wel tegen kunnen hoor, maar anders maakt hij een hele dikke vacht, dat is nou al te zien op zijn hals.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:17

Ik vind mensen die zeuren om dekens ook bloedirritant. Het is niet volgens de natuur nee, maar een paard heeft in de natuur weet ik niet hoeveel bosjes en bomen om onder te schuilen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:20

Ik doe ze ook om, omdat ik men paard rij en ik niet wil dat ze ziek wordt met dat lange haar. Plus vermagert ze elke winter dat ze zonder deken staat ontzetten hard, als veulen ook al.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:20

Ik ben het ook helemaal met je eens, als je niet van een deken bij een paar houdt, nou dan doe je het zelf niet. Maar andere mensen proberen wijs te maken dat dekens niet goed zijn en er over door zeuren etc. slaat helemaal nergens op. :n

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:28

renatevb schreef:
Ik doe ze ook om, omdat ik men paard rij en ik niet wil dat ze ziek wordt met dat lange haar. Plus vermagert ze elke winter dat ze zonder deken staat ontzetten hard, als veulen ook al.

Dat vermageren heeft mijn merrie inderdaad ook heel erg. :)

Goh, toch leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die zich irriteert :D

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:32

ik doe mijn paard een deken om omdat ik niet van lange vachten hou (noem mij maar egoïstisch). Ben anders in de winter heel lang bezig met droog stappen, ik train haar gewoon wel in het koude weer. Verder moet mijn paard ook Sinterklaaspaard spelen en dat doe je niet met lange vacht waar je de vlekken niet meer uit krijgt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:34

Soms heb ik steeds meer het idee dat wanneer je niet extreem pro natuurlijk bent gelijk word afgeschilderd als een mishandelaar.
Ja ik rij mijn paard met bit, met zadel, zijn manen worden gekortwiekt om er kotten van te kunnen maken, staat in een stal en ga zo maar even door. Ze komen door de omstandigheden niet bij elkaar op het weidje ( we staan met z'n 3en. 1 paard is met pensioen en mankeerd vanalles en die andere is net als die van mij behoorlijk dominant en dat gaat maar even goed) maar staan wel met z'n 2en te gelijkertijd op de weidjes. Mijn paard krijgt ook gewoon een deken op. Omdat ik graag door train voor mijn wedstrijden en scheren echt geen optie is, dus vroeg in de dekens.

Maar dit hoeft toch niet te betekenen dat ik niet goed voor mijn paard ben?
Ik ga speciaal met hem naar zijn oude vriendin toe die op 10 minuten lopen staat zodat ze met elkaar in de paddock kunnen en heerlijk staan te kroellen. Hij krijgt zijn natje en zijn droogje, word optijd bekapt, krijgt zijn entingen, jaarlijkse controle op zadel enzovoort.
En wanneer ik naar hem kijk, zie ik echt geen zielig of depressief paard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:43

mang schreef:
Wat is er mis met een deken?Wie durft..?

Ik :D

Wat ik mis vind met een deken is dat het dier niet meer zelf kan bepalen of ze het wat te warm hebben, of wat te koud en dat lekker zelf kunnen regelen. Ook kunnen ze niet meer krabben bij jeuk, of eens even lekker rollen.

Daarnaast vind ik het gewoon super onhandig: dekentje om, dekentje af, warme dag ander dekentje om, koude dag ander dekentje om, nog koudere dag nog meer dekentjes om, instappen ander dekentje om, helemaal geschoren koude nek en buik, weer een ander dekentje om, beperkte bewegings vrijheid, hap van een ander paard: dekentje kapot, andere dekentje halen, maatje te groot, maatje te klein, haren op de borst weg, zou m'n paard het niet te warm hebben, zou m'n paard het niet te koud hebben, is het al tijd voor dunnere dekentjes etc. etc. etc.

Dát vind ik mis met een deken. Maar als jij dat allemaal niet vindt, waarom trek je je dan wat aan van de mensen die dat wel vinden? Zo trek ik me er niets van aan dat mensen het zielig vinden dat ik mijn paard zonder deken naar buiten gooi (met een vacht waar een ijsbeer nog jaloers op wordt). Ieder het zijne toch?

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:48

Mijn paard heeft in de zomer een deken op, omdat wanneer ze bloot staat, je haar kan opvegen van de jeuk. Iedereen die het zielig vindt dat ze een dken op heeft, heeft waarschijnlijk zelf nooit last gehad van ernstige jeuk. Nu staat de dame bloot, maar wanneer het straks kouder wordt, krijgt ze een staldeken op. We zijn dit gaan doen, omdat ze echt staat te rillen van de kou. Ze is bejaard en kan haar tempratuur moeilijker regelen. En de one-liner "Ze rillen om het warm te krijgen" is voor mij nog niet gelijk een waarheid als een koe. Als ik ril, heb ik het koud. Ik wordt er geen graadje warmer van, wel geirriteerd. Paarden in de natuur kan je niet vergelijken met onze paarden. Paarden in de natuur hebben ook geen tandarts, geen hoefsmid en geen voerbak, maar halen ook vaak niet een hele hoge leeftijd. Mensen in Zuid-Amerika hebben vaak geen glas in de ramen, maar wel roosters, moet ik ook mijn ramen eruit slopen? Oh en de mongolen op de steppes leven in tenten en stoken op gedroogde poep van hun dieren. Misschien ook mijn CV wegdoen en een potkachel in het midden van mijn kamer zetten..................... Tuurlijk is dit onzin, maar altijd met een belerend vingertje wijzen en zeggen "Paarden in de natuur....... bla bla bla" Ja, het zal best, maar mijn paard komt niet uit de "wilde natuur".
Ze is een bejaarde dame en ja, die mag best een beetje hulp om warm te blijven.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:10

ik snap het ook niet zo goed. mijn pony heeft nu ook een deken op. zelfs in de zomer in veel ogen zou het dan wel slecht zijn maar als het niet is dan schuurt hij zo erg dat hij zichzelf verwond. nou dan maar een deken hoor. in de winter heeft hij hem ook gewoon omdat ik het een fijn idee vind als het heel hard regent en dat ik niet altijd tijd heb om hem een uur uit te stappen omdat hij gezweet heeft. en paarden in de natuur ja inderdaad fijn hoor maar als je zo nodig je paard uit het wild wil hebben en het natuurlijk wil doen moet je er ook niet met bit rijden. of zelfs helemaal niet rijden want dat is ook niet natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:20

Ik kan er niet tegen dat mensen hun paarden laten zweten eind van de zomer/begin vd herst zodat ze maar een MOOIE korte vacht behouden. Daar stoor ik me aan, en ook aan paarden die onder 800 gram staan in de winter, het zijn PAARDEN!!!!
En nu krijg ik m terug met; 'ja maar mijn paard'. Sorry maar dat hoeft niet.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:26

Vjestagirl schreef:
mang schreef:
Wat is er mis met een deken?Wie durft..?

Ik :D

Wat ik mis vind met een deken is dat het dier niet meer zelf kan bepalen of ze het wat te warm hebben, of wat te koud en dat lekker zelf kunnen regelen. Ook kunnen ze niet meer krabben bij jeuk, of eens even lekker rollen.

Daarnaast vind ik het gewoon super onhandig: dekentje om, dekentje af, warme dag ander dekentje om, koude dag ander dekentje om, nog koudere dag nog meer dekentjes om, instappen ander dekentje om, helemaal geschoren koude nek en buik, weer een ander dekentje om, beperkte bewegings vrijheid, hap van een ander paard: dekentje kapot, andere dekentje halen, maatje te groot, maatje te klein, haren op de borst weg, zou m'n paard het niet te warm hebben, zou m'n paard het niet te koud hebben, is het al tijd voor dunnere dekentjes etc. etc. etc.

Dát vind ik mis met een deken. Maar als jij dat allemaal niet vindt, waarom trek je je dan wat aan van de mensen die dat wel vinden? Zo trek ik me er niets van aan dat mensen het zielig vinden dat ik mijn paard zonder deken naar buiten gooi (met een vacht waar een ijsbeer nog jaloers op wordt). Ieder het zijne toch?

ik ben het helemaal met je eens hoor , maar als je de winter door heel intensief rijd , dan heb je toch wel een probleempje want zeker 's avonds is je paard niet droog te krijgen met zo'n dikke vacht en dan worden ze weer ziek omdat ze 's nachts te koud zijn geworden door dat ze nog nat of klam zijn. atlans dat had die van mij toen ik nog niet met dekens werkte.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:28

Mijn merrie staat ook met regendeken van 200 gr. word binnenkort ook geschoren. Waarom? Ze houdt een wat dunner vacht ook kan zij slecht tegen veel regen. Persoonlijk vind ik dat een paard ook bij veel regenval kan schuilen.. hier kan zij geen kant op in mijn bak/paddock en dus ook niet schuilen hooguit een beetje achter de schuur. Met deken blijft ze droog en word ze dus niet zeik en zeiknat. Ook staat de wind nog eens vol op onze bak dus daar zou zei het ook niet warmer van krijgen! Hierdoor staat mijn merrie met deken, staat tevens ook in een buitenstal snachts maar zweet zeker niet staat aan huis dus hou haar temperatuur goed in de gaten.