Geef jij wel eens een 1?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djoke

Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:58

Ik heb gister wedstrijd gehad. Voor het eerst met een jong paard in de L1. Ik was best tevreden op wat foutjes na, maar goed.
Ik kreeg dus 2x een 1!!
Op mijn galop aanspringen en daarna ook op mijn volte met enkele sprongen middengalop!
Ik ben wel tussen C en M aangesprongen, netjes ook nog, maar wel in de verkeerde galop.
Meteen terug genomen, nogmaals geprobeerd, weer verkeerd, en daarna zat ik dus al op de volte bij B-E-B, en toen bij E pas in de goede galop aangesprongen. Toen nog naar voren voor de middengalop. Ook een 1!
Ik had dus 178 punten.
Omdat ik zelf ook jureer ben ik naar de jury toe gegaan, maar ik werd er niet veel wijzer van. Ze had eerst twee keer een 3 staan en die heeft ze later aangepast naar 2x een 1. Als het 2 3-en waren had je mij niet gehoord, maar wie geeft er nog 2x een 1! En dat ook nog in de klasse L1. Zo heb ik het niet geleerd bij mijn opleiding als jurylid, en jullie?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:09

Als je niet in de goede galop aanspringt voordat je bij je volgende onderdeel (in dit geval de volte) bent, heb je het niet uitgevoerd en kun je idd gewoon een 1 krijgen. De volte heb je vervolgens ook maar half in de goede galop gereden en wellicht mankeerde er meer aan de uitvoering van dat onderdeel.

Enen zijn altijd ontzettend sneu, vooral als de rest wel naar wens gaat, en niet veel juries delen ze uit, maar het is, vind ik persoonlijk, in dit geval wel gerechtvaardigd.

Dat aanpassen echter weer niet, vind ik.

Djoke

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:13

Dan heb ik toch echt van mijn cursusleider een andere uitleg hierover gekregen. Die vroeg altijd wat ging er goed? Ik ben aangesprongen tussen C en M, alleen in de verkeerde galop, dus dan geef je geen 6 of 7, maar een 3 of 4.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:20

Verkeerde galop is geen uitvoering van de gevraagde oefening.
Je kunt het aanspringen op zich belonen, maar het hoeft niet.
Zeker in de L klasse kun je verwachten dat een paard correct aan kan springen.

Maar ik ben geen jury (maar trainer), ik reageer uit logica!

Wat ik zeg, als je eerst dus wel een 3 kreeg en dat is later veranderd, is dat wel cru.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:25

Ik ben geen jury hoor! Maar ik vind het wel raar dat ze van 2 3-en 2 1-en maken....zo kwam je dus je 2 punten te kort voor een winstpunt....waarschijnlijk gunden ze je die niet. Het is en blijft natuurlijk een sport die beoordeeld wordt door mensen en de een gunt iemand iets wel en de ander gunt iemand iets niet....

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:27

ik heb een keer een 0 gehaald

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:31

Hmm nee.. vind het apart. Een 1 (of 0) geef je wanneer een onderdeel niet is uitgevoerd. Je bent wel gewoon aangesprongen in galop op de gevraagde plek, echter in de verkeerde galop. Ook heb je op de volte je middengalop laten zien. Daar zou ik - ben weliswaar geen jury - eerder een 3 voor geven. Bovendien hebben we het hier over de L1...
Dus vind het een beetje flauw dat je voor beide onderdelen een 1 hebt gekregen. Zo'n cijfer geef je echt als iets niet getoond is.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:32

Ik zou hier ook geen 1-en voor gegeven hebben. Ik neig ook meer naar een 3 voor het aanspringen. Je hebt nog wel enkele passen middengalop laten zien op die volte? Dan begrijp ik die 1 voor de middengalop al helemaal niet. Wat gaf zij als motivatie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:16

Hm die 1 voor het aanspringen kan ik nog wel begrijpen. Er wordt gevraagd: Aanspringen in linker/rechtergalop. Niet aanspringen in galop. Dat betekent dat als je verkeerd aanspringt, je niet het gevraagde toont.

De 1 voor de middengalop vind ik streng als je nog een halve volte middengalop getoond hebt. Tenzij je helemaal geen middengalop hebt getoond.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:24

Vindt het idd wel erg weinig punten voor een L1 proef. Een 1 is voor niet getoond. En als je op zo'n manier gaat jureren wordt het wel heel lastig om een voldoende te scoren. Kijk een dikke onvoldoende oké, je hebt niet precies laten zien wat de bedoeling is. Maar een 1 dat vind ik idd als je iets totaal niet getoond hebt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:37

Suzanne F. schreef:
Hm die 1 voor het aanspringen kan ik nog wel begrijpen. Er wordt gevraagd: Aanspringen in linker/rechtergalop. Niet aanspringen in galop. Dat betekent dat als je verkeerd aanspringt, je niet het gevraagde toont.

De 1 voor de middengalop vind ik streng als je nog een halve volte middengalop getoond hebt. Tenzij je helemaal geen middengalop hebt getoond.

Hier ben ik het dus als jury niet mee eens.
Ze is wel aangesprongen in de galop alleen niet in de goede,daarna heeft ze nog een poging gedaan te herstellen,helaas weer mislukt,dus ze heeft het gevraagde onderdeel(delen) wel gereden echter niet goed uitgevoerd en kun je een onvoldoende geven,idem voor de middengalop,dus een 3 en daarna een 4 zou in de L1 beter op zijn plaats zijn geweest.

Wanneer TS niet aangesprongen was en vrolijk verder gereden in draf en daarna de volte op in draf hadden de 1-en wel terecht geweest,nu niet!

Sommigen jury's denken dat je mag punten van 6 naar 0 i.p.v. 10 naar 0,die kom je steeds vaker tegen,van mij mogen die een flinke opfriscursus krijgen in het motiverend en positief jureren,erger me steeds vaker aan dit soort collega juryleden!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:41

Voor het aanspringen en uiteindelijk niet juist herstellen ( wederom verkeerde galop) zou je bij mij ook een 1 krijgen.

Als je een gedeelte van je middengalop hebt getoond, krijg je geen 1, behalve als je echt geen middengalop getoond hebt.

Wat kreeg je als terugkoppeling van het betreffende jurylid?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:44

Bij mij had je ook een 2 gekregen voor het aanspringen (want herstelling mislukte ook, als die wel was gelukt bv 2 meter na M dan had je 3-4 gekregen afhankelijk van hoe netjes de herstelling ging....)
r de volte+midden galop een 3/4 afhankelijk van hoe netjes de volte ging en af je uberhaupt wel enkele passen verruiming had getoond (was de volte mooi rond en je het paard verruimde ook= dus niet sneller..dan had je bij mij een 4 gekregen)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:05

Bij mij was het een idd 2 x 3 geweest, je bent uiteindelijk wel goed aangesprongen maar veel te laat en je volte is daardoor ook verprutst.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:31

De eerste 1 is gerechtvaardigt :j Zo leren ze het nu ook op de jurycursus. Maar de tweede is lastig in te schatten, aangezien niemand het heeft gezien. Dus zoals Suzanne_F het ook zegt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:35

Paddenpad schreef:
Suzanne F. schreef:

Hier ben ik het dus als jury niet mee eens.
Ze is wel aangesprongen in de galop alleen niet in de goede,daarna heeft ze nog een poging gedaan te herstellen,helaas weer mislukt,dus ze heeft het gevraagde onderdeel(delen) wel gereden echter niet goed uitgevoerd en kun je een onvoldoende geven,idem voor de middengalop,dus een 3 en daarna een 4 zou in de L1 beter op zijn plaats zijn geweest.

Wanneer TS niet aangesprongen was en vrolijk verder gereden in draf en daarna de volte op in draf hadden de 1-en wel terecht geweest,nu niet!

Sommigen jury's denken dat je mag punten van 6 naar 0 i.p.v. 10 naar 0,die kom je steeds vaker tegen,van mij mogen die een flinke opfriscursus krijgen in het motiverend en positief jureren,erger me steeds vaker aan dit soort collega juryleden!

Als er staat aanspringen in de rechtergalop en ik spring 2 x in de linkergalop aan dan heb ik het gevraagde niet uitgevoerd.

Er word gevraagt rechtergalop.
Je laat geen pas rechtergalop zien..
Na mijn idee eerste 1 correct.

(ik zou zelf wel een 3 geven, maar een 1 kan ik begrijpen)

2de onderdeel vindt ik een 1 niet rechtvaardig, maar hoger dan een 3 zou ik ook niet geven.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:51

Daantjuhhh dan heb je toch het onderdeel positief jureren gemist en ben je alleen bezig met iemand de grond in punten!
Een 3 of 4 is voldoende afgestraft in het L1,wanneer dit in het M of Z gebeurt zou ik zeggen oke dat is een 2,moet niet meer kunnen voorkomen in deze klasse.

Ben tevens wel benieuwd of dit soort jury's dan ook het lef hebben wanneer er een onderdeel uitstekend of zeer goed gereden wordt ze dan ook een 8 of 9 durven te geven of voorzichtig met een 7tje gaan strooien?!

Zie nog te veel jury's die rond de 5 en 6 blijven zitten en kijken waar het zwaar fout gaat snel naar de 2 of 3 grijpen maar de goede onderdelen niet durven te punten.
Laatst bijgewerkt door Paddenpad op 17-10-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:52

Of jij kent de regels niet Paddenpad. Jureer jij zelf?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:54

Tjuppie schreef:
Of jij kent de regels niet Paddenpad. Jureer jij zelf?

Als je goed gelezen had,had je deze vraag niet eens hoeven stellen!
Hoop niet dat wanneer jij jury bent ook de helft niet ziet dan!!Klein detail!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:09

Gut gut, ik lees alleen jouw laatste bericht, blijkbaar stoort dat je vreselijk. Die bal kan ik ook terugkaatsen: ik hoop niet dat jij tijdens het jureren ook zo snel aangebrand bent :D In de cursussen momenteel leert men dat niet in de goede galop aanspringen VOOR het volgende onderdeel (de volte dus) een 1 oplevert. Niets meer en niets minder, maar jij bent daar overduidelijk niet van op de hoogte, aangezien je vindt dat daantjuhhh mensen 'de grond in punt'.
Getuigt van weinig professionaliteit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:19

Tjuppie schreef:
In de cursussen momenteel leert men dat niet in de goede galop aanspringen VOOR het volgende onderdeel (de volte dus) een 1 oplevert.

Nou, dit heb ik dus ook gemist. Ik ben kennelijk van dezelfde lichting als Fitzroy, ik had ook 2x 3 gegeven.
Of je in het voorkomende geval ook een 1 GAAT geven is weer een andere discussie. Ik vind dat voor de L1 nogal cru, maar goed.

Ik heb laatst wel een 1 in de Z1 gegeven. De amazone reed uit het hoofd en vergat het onderdeel halthouden-achterwaarts bij A. De rest was overigens zo goed dat ze nog met afstand 1e werd :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:25

De 1e 1 is gewoon terecht, het enige wat is getoond is dat je langs C-M bent gereden, daarom een 1 en geen 0, maar verder is er niks van het onderdeel getoond. De volte had je bij mij ook niet meer dan een 2/3 gehad, 1 is wel erg streng omdat er nog wel een deel galop te zien is geweest en de volte is gereden. Maar ik vind dit tijdens het jureren wel altijd de lastige dingen :j

Roodvos, dat is toch gewoon een 0 en geen 1? Ze sloeg een compleet onderdeel over.. Dat is een schoolvoorbeeld van 'niet getoond'

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:44

Tjuppie schreef:
Gut gut, ik lees alleen jouw laatste bericht, blijkbaar stoort dat je vreselijk. Die bal kan ik ook terugkaatsen: ik hoop niet dat jij tijdens het jureren ook zo snel aangebrand bent :D In de cursussen momenteel leert men dat niet in de goede galop aanspringen VOOR het volgende onderdeel (de volte dus) een 1 oplevert. Niets meer en niets minder, maar jij bent daar overduidelijk niet van op de hoogte, aangezien je vindt dat daantjuhhh mensen 'de grond in punt'.
Getuigt van weinig professionaliteit.

Ja guttegut,als je een persoonlijke aanval doet moet je het goed doen en alles lezen wat die persoon geschreven heeft in desbetreffende topic anders kom je niet geloofwaardig over Tjuppie!

In de cursus en de opfriscursussen wordt nooit gezegd wat je standaard moet geven,er wordt gekeken of je dichtbij de beoordeling van de hoofdjury zit met je inzicht.
Zit je er ver van af,mag je onderbouwt uitleg geven waarom je voor dit punt gekozen hebt.

Er zijn meer factoren dan alleen het aanspringen en die neem je mee,zoals kwam het dier tdh,thb,vluchterig,van de hoefslag af,buiten de ring,heeft de ruiter aangevoeld in de verkeerde galop te zitten en dit proberen te corrigeren,overgang vloeiend?

Maarja je kunt altijd zwart/wit kijken en domweg een 1 geven en ja dat is dan niet positief jureren en iemand de grond in punten,kun je er net zo goed een robotjury neerzetten die voorgeprogrammeerd is.

Had ze dan een 9 of 10 gekregen wanneer ze wel in de goede galop aangesprongen was is mijn vraag voor de 1 gevers of hebben jullie daar dan geen standaard cijfer voor opgekregen?

Verder lees ik van jou dat je het hebt over leren "ze",leert "men",wat bij mijn dus de indruk wekt je het van "andere" hoort en er zelf nooit bij gezeten hebt,dus denk dat jij dan niet kunt beoordelen hoe of wat.

Ik ben overigens van de lichting van 7 jaar terug,we krijgen bijscholing en van die standaard 1 is mij in ieder geval niks bekend!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:50

Nou,zelfs in het ZZz kreeg ik nog een 4 voor verkeerd aangalopperen dus ik vind dit zeker te streng.
Ligt er aan hoe je het zelf hersteld,hoe de overgang was mbt nageeflijkheid en impuls want ik ga dan toch naar een 4 hoor.
Als hij nu weg springt of staakt en bokt dan komt er een stukje verzet bij.
Een 1 geef ik echt niet,tenzij er niets meer herkenbaar is vd oefening oftewel,de route is niet eens gevolgd!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:55

Roodvos schreef:
Tjuppie schreef:
In de cursussen momenteel leert men dat niet in de goede galop aanspringen VOOR het volgende onderdeel (de volte dus) een 1 oplevert.

Nou, dit heb ik dus ook gemist. Ik ben kennelijk van dezelfde lichting als Fitzroy, ik had ook 2x 3 gegeven.
Of je in het voorkomende geval ook een 1 GAAT geven is weer een andere discussie. Ik vind dat voor de L1 nogal cru, maar goed.

Ik heb laatst wel een 1 in de Z1 gegeven. De amazone reed uit het hoofd en vergat het onderdeel halthouden-achterwaarts bij A. De rest was overigens zo goed dat ze nog met afstand 1e werd :D .

Dat zou kunnen dan inderdaad Roodvos! En inderdaad, zelf geef ik ook een 2 of 3, omdat ik een 1 zo banketstaaf vind.. Maar dat wil niet zeggen dat men geen 1 MAG geven.

Ik ga niet meer in op jouw berichten Paddenpad, je hebt geen idee wat voor ervaring anderen hebben en kunt daar dus geen uitspraken over doen. Dus ook ZEKER niet over mij. Wie ben jij om te zeggen dat ik dit niet uit eigen ervaring weet? En wie ben jij om te zeggen dat wij geen 8en of 9ens geven?