Knop of blokspoor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Champie_Me

Knop of blokspoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 00:02

Heey,

Aangezien de pony die ik nu rij na een half uurtje inkakt met rijden en dan slecht aan het been wordt wil ik voor dan op zoek gaan naar een spoortje... Het gaat om een dikke haflinger die wat bijgeleerd moet worden voor een meisje van 11

Wat raden jullie mij aan??
- knopspoor (25 mm)
- blokspoor (20 mm)
- knop/blokspoor in een andere lengte namelijk ...
- anders, namelijk; ...

Alvast bedankt voor advies!!

oOoKellyoOo

Re: Knop of blokspoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:06

spoor?
Leer hem weer actief te worden voor je been , en dan ook actief houden,
Sporen zijn er niet voor om je paard aan het lopen te houden .

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 00:24

Dit is ook niet geheel de bedoeling, het meisje rijd de pony zelf ook altijd met een loeischerpe spoor waardoor hij een beetje doof wordt als hij moe wordt wbt drijven (zonder spoor)... Wil zelf eens kijken of ik hem met het spoortje over het dode punt heen kan helpen... Is vermoedelijk puur conditioneel maar hij moet net over dat punt heen... Als ik altijd tot zijn grens rij en dan stop of hem door laat sukkelen verbeterd dat ook niet... Is dus absoluut geen(!!!!!) blijvend iets.... En is ook niet de bedoeling dat ik de pony helemaal stuk rij maar nèt over zijn grens... Veel schakelen in overgangen geeft onvoldoende effect helaas!! Dat is uiteraard de beste manier...

Voor de duidelijkheid: pony start wel goed aan het been maar dit verminderd dus naarmate hij moe wordt!!

GRAAG VANAF NU ALLEEN ADVIES OVER DE KEUZE EN NIET OVER WEL OF GEEN SPOOR

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:06

Maar wat je dus van plan bent is een dier dat geen conditie heeft vooruit schoppen met sporen zodra hij moe word? Lekker voorbeeld voor dat meisje van 11...

Ga eerst eens lekker buitenritten maken zodat hij conditie opbouwt en wat afvalt, als hij dan nog niet lekker aan je beenn is kan je welliocht proberen om iemand anders met een longeerzweep in de bak te zetten en zodra hij echt inkakt een zwiep metde zweep te doen. Je spoorverhaal lijkt me echt een heel heel slecht plan :n

Als je dan toch wil weten, volgens mij maakt knop en blok niet zoveel uit, hoe lang ze echter zijn wel ;)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:10

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:15

Een knopspoor want een blokspoor vindt ik voor een meisje van 11 meestal iets te scherp. (ik weet niet wat haar nivo is en hoe lang haar benen zijn)

Verder voor de conditie zou ik veel stappen. Als hj naar een half uurtje is daarna een half uurtje buiten stappen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:16

Die impuls spoortjes zien er wel vriendelijk uit. Had ik nog nooit van gehoord :)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:20

Ze zijn idd heel vriendelijk, je hoeft ook minder je sporen te gebruiken tov een noraal spoortje!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:30

Hoi Hoi,

Mijn vorig paardje was ook lui aan het been (wat ik zelf veroorzaakt heb)
Ik spoorde hem continu aan.
Geen wonder dat hij daar niet meer warm of koud van werd.
Maar ik had het zelf niet in de gaten.
Zelf was ik ook altijd bekaf als ik een half uurtje met hem gereden had.
Vooral in de bak (vonden wij beide ook het minst leuk dus de verveling en vermoeidheid sloeg al snel toe)
Maar ook buiten als meneertje vond dat het genoeg was dan werd hij lui op het been.
Toevallig kwam ik een goede instructrice tegen die het me uitlegde wat ik fout deed.
(ik had mijn paardje al 10 jaar en het was er echt ingeslopen)
Zij heeft me uit gelegt hoe ik en zijn conditie op moest bouwen en hoe ik hem moest leren doorgaan.
Gewoon effe een zweepje erbij (ik was echt fel tegen zwepen omdat er naar mijn mening verkeerd gebruik van gemaakt werd)(en omdat je als je gefrustreerd raak het zweepje ga gebruiken)
Maar ze legde uit dat ik vanaf dat ik opstapte (dus niet na een half uur) 1 x been moest geven reageerde hij niet nog een x been moest geven reageerde hij nog niet een tikje(wel te verstaan een tikje niet slaan en zeker niet achter het zadel) op zijn schouder moest geven.
En dat zo telkens moest doen.
Geloof mij het was een wereld van verschil.
Ik heb 3 x gelest met haar zodat ze me echt op wees nee Lon je ben weer aan het drijven kom op 2 x vragen dan een tikje.
Ik heb daarna nog nooit zo een fijn RIJ paardje er voor terug gehad....
Effe consequent zijn en nooit meer problemen gehad.
Helaas is mijn paardje overleden maar zo heb ik het ook bij mijn nieuw paardje gedaan en die is super aan het been...
Dus af die sporen logisch na gaan denken en denk aan je paard niet aan jezelf!!!!
Werken!!!

Groetjes Lonneke

Ps toch zeker nooit aan kinderen leren rijden met sporen!!!
tenzij je hoor in de dressuur zit en fijne aanwijzingen moet geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:41

Is het niet een idee om te stoppen net voor hij begint in te kakken? Dan kun je je training goed af sluiten.

Door met een spoor te gaan rijden maak je het probleem wss alleen maar erger. En wil je dan toch zo graag sporen om, doe dan een dummie spoor :')

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... FXtocS8NDQ

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:01

CoronaLime schreef:
Maar wat je dus van plan bent is een dier dat geen conditie heeft vooruit schoppen met sporen zodra hij moe word? Lekker voorbeeld voor dat meisje van 11...

(meisje van 11 rijd gewoon vol gas met een een stel messen als sporen en luistert net zoals ouders niet naar wat andere mensen op stal zeggen... Zij rijd de pony gewoon een uur zoals zij wil ongeacht de pony moe is of niet...)

Dit is zeker niet de bedoeling, ik wil de pony net over het randje heen helpen, er nèt overheen dus heb geen dramascenarios voor je met een pony in het zweet die bijna dood neervalt... Hij moet er gewoon ffies doorheen en daarna flink lang uitstappen... Ik vraag niet heel veel van de pony in zekere zin, ik stap veel en draaf dan weer weg en weer stappen na een stuk draven enz. Het is dus zeker niet dat ik de pony doodmoe wil rijden en voel ook aan wanneer het genoeg is maar merk gewoon op die grens dat hij niet moe is maar gewoon geen zin heeft

Buitenritten zitten er in mijn eentje nog niet zo in, komt misschien wel maar wil hem eerst ffies lekker in de bak hebben voor ik alleen (langs eem drukke 80 km weg) ga rijden...

De tip met 2x been geen reactie tikje werkt voor ons ook niet zo goed, het heeftvwel een beetje effect op het begin maar als hij inkakt reageert ie gewoon slecht en doet een tikje met de zweep ook weinig meer...

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:09

Ik heb nog geen (gelukkig maar) sporen nodig, maar stel dat ik het nodig zou moeten hebben om straks het een en ander te verfijnen, dan zal ik ook zeker de impulssporen aanschaffen.
Zeer vriendelijk.
Maar als ik soms zie, wat voor wonden op de buik van het paard wordt toegebracht bij verkeerd gebruik van sporen, dan griezel ik van al die dingen.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:15

makkie79 schreef:
Hoi Hoi,

Ps toch zeker nooit aan kinderen leren rijden met sporen!!!
tenzij je hoor in de dressuur zit en fijne aanwijzingen moet geven

Vertel mij wat, een knopspoortje ala maar zij rijd met messen van sporen!! (kan er niet eens een plaatje van vinden)

Ze heeft ze van een tante? gehad... :Y)

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:17

Wat mij in de winkel werd verteld is dat de scherpte van de spoor ook te maken heeft met de dikte van de vacht. Paarden met een dikkere vacht kunnen minder reageren op een stompere spoor terwijl een paard met een dun vachtje dat wel meer doet.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:58

zuske schreef:
Wat mij in de winkel werd verteld is dat de scherpte van de spoor ook te maken heeft met de dikte van de vacht. Paarden met een dikkere vacht kunnen minder reageren op een stompere spoor terwijl een paard met een dun vachtje dat wel meer doet.

Mijn inziens vind ik dat kling klare onzin.
Zelfs paarden met dikkere vachten voelen dat gestomp, ongeacht de scherpte van de sporen.
Het onkundig gebruik van sporen is vaak een soort onmachtsgevoel van de ruiter. "oh, mijn paard reageert niet op mijn been en tikje van de zweep, dan maar de sporen gebruiken" i.p.v. zoeken naar oplossingen om het paard en eventueel weer even terug te gaan naar de basis om het paard weer te doen luisteren naar het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:01

zuske schreef:

Een paard voelt zelfs een vlieg op zijn vacht.. Je gaat met toch niet vertellen dat ze dan je sporen niet voelen?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:31

@ cryssie: het is wel zo dat je zegt verder zoeken is beter dan spoorgebruik, het punt is alleen dat ik naar mijn idee (bijna?) alles al geprobeerd heb...

Trainingsadvies mag via pb(!!!!) ook wel gegeven worden maar er zijn weinig dingen die ik niet geprobeerd heb...

Ik denk dat ik het eerst met een knopje ga proberen en ga kijken of ik van iemand een impulsspoortje kan lenen... Nu alleen nog even de vraag welke lengte?? 15 mm 25 mm of 35 mm (vind ik denk ik te lang!!)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:47

is ook te lang!! Ik zei al, ik heb knop impuls spoortjes, zie zijn1.5 cm!!

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:51

zodra ik dit topic doorlees, denk ik tja eht is weer zover! de bokkes zijn er weer tegen.
tuurlijk snap ik dat slecht spoorgebruik niet goed is en dit zeker met goed advies moet gebeuren.
maar ze zet toch niet voor niks een topic neer met de vraag erin welke spoor, ook heeft ze direct al aangegeven dat de eigenaresse(meisje van 11) met messcherpe sporen rijd, en zelf al al het mogelijk heeft geprobeer het paard aan het been te krijgen zonder spoor maar dat dit niet lukt, dus nu was de vraag welke spoor. ik vind het helemaal geen gek idee om in dit geval een spoortje te gebruiken,ik zuo beginnen met de zachste en gewoon even uitproberen. natuurlijk wel opletten dat je niet continue ermee blijft drijven. maar geloof dat je dat wel begrijpt!
heel veel succes ermee! en het gaat vast wel lukken! nu nog hopen dat dat meisje ook stopt met der sporen!

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:02

Ik denk dat ik het 15 en 25 mm knopspoortje ga bestellen... In de hoop dat de eigenaresse iniedergeval ook over wil stappen op een knopje ipv die 'messen'....

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:05

ik ben niet zo'n voorstander van sporen maar omdat het paard altijd met sporen wordt gereden snap ik het wel datje met spoortjes wil rijden.
ik zou voor de impuls of de knop sporen gaan want volgens mij is knop minder scherp dan blokjes. en dan zou ik de kortste kiezen.

misschien heb je het al geprobeert maar ik geeft je de tip: heeeeeeeel veel overgangen rijden. en ook bijv. in draf 5 passen voorwaart en weer terug en weer 5 passen voorwaarts enz.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:47

TS, ik ken de betreffende pony... Het is een schat van een beest, alleen de pony is wat te dik, is maar beperkt dressuurmatig ingereden, heeft nu al een heel dikke vacht, is erg snel benauwd, heeft nog weinig bespiering en heeft een slechte conditie qua uithoudingsvermogen.

Kunnen we van alles van vinden en ik snap dat je haar conditie wilt verbeteren maar dat kan toch ook op een andere manier dan haar twee keer per week over de grens te duwen (met of zonder spoor)? Conditie bouw je ook op door het half uur dat ze wel volhoudt vaker (per week, per dag) te laten bewegen. Als de conditie eenmaal beter is wordt het dressuurmatig doorrijden van de pony vanzelf ook veel makkelijker.

Naast de eigenaresse en de TS is er nog een (jonge) bijrijdster in het spel, die zonder sporen rijdt. De sporen van de eigenaresse heb ik niet speciaal op mijn netvlies, maar als dat 'vlijmscherpe messen' zouden zijn, was dat mij of een ander vast en zeker opgevallen en dan was er echt wel wat van gezegd.

Ik zou dus zeggen: ga met zijn 3en om de tafel om een trainingsplan te maken voor de pony om zo samen op een verantwoorde manier haar conditie te verbeteren en spreek af wat jullie plan is om dat te bereiken. Wie doet wat, hoelang en op welke wijze. Beleer de pony bijvoorbeeld goed aan de stemhulpen aan de longe, zodat jullie haar tijdens het rijden met stemhulpen kunnen ondersteunen in het voorwaarts blijven zonder been te hoeven geven. Ik weet niet of de eigenaresse nog les heeft met de pony, maar anders zou je de instructrice ook bij het opstellen van het plan kunnen betrekken.

Als je daarbij voor een spoortje kiest dan zou ik een korte impuls- of knopspoor zeggen.

Even terzijde: Vind de manier waarop je over het betreffende meisje schrijft niet zo netjes; kind is 11, doet hartstikke haar best en is helemaal gek op de pony. Dat zij en haar ouders er misschien niet zoveel vanaf weten lijkt me des te meer aanleiding voor jou om hen het goede voorbeeld te geven en de eigenaresse hierin te begeleiden.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:37

Je hebt pb,

Over het meisje: ze doet idd erg goed haar best!! Ze is inderdaad gek op de pony en wil er veel voor doen maar wordt een beetje in het diepe gegooid...

Ondanks de sporen wel respect dat ze het zo doet met haar... Alleen zou ik zo graag zien dat ze meer begeleiding krijgt, ook op doordeweekse dagen... Ik heb haar al meerdere keren gevraagd of ik haar moet helpen tot op zekere hoogte maar hier heeft ze nog geen gebruik van gemaakt... Ik hoop dat ik ook eerdaags even een half uurtje les kan krijgen! Dan overleg ik met diegene wel hoe verder!

Verder hoop ik dat nexus mij even aan wil spreken op stal!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:40

Blokspoor zou ik niet doen, vraag maar eens aan een slager wat dat op dat paardenlijf aanricht.
Knopspoor dito
Ik zou een grof wielspoortje gebruiken, en anders gaan rijden. Geen reactie op beenhulp? Zweep erbij.

En ga zo rijden dat het meisje van 11 ook nog wat op die pony in te brengen heeft.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:52

Citaat:
(meisje van 11 rijd gewoon vol gas met een een stel messen als sporen en luistert net zoals ouders niet naar wat andere mensen op stal zeggen... Zij rijd de pony gewoon een uur zoals zij wil ongeacht de pony moe is of niet...)

Wil hier trouwens deels even op terug komen, heb haar maar een paar keer zien rijden en is ook voor een deel gebaseerd op stalgenoten wat unfair is!