Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:11

Eventjes een uitspatting hoor!!
Ik heb mijn 15 jarige kwpn ruin nu al bijna 3 jaar en het vangen in de wei gaat met ups en downs.

Ik heb echt serieus ALLES al geprobeerd, van belonen tot boos worden, van uren in de wei zitten tot hurken op de grond, van roepen en belonen, clickertraining, signaaltjes, lokken met voer...
Maar niets, echt helemaal NIETS werkt meer.
Zodra hij me ziet, kijkt hij geinterreseerd om en als ik de wei in stap, loopt hij weg. Zodra ik rustig achter hem aan loop, begint hij te rennen met zijn hoofd fier de lucht in.

Ik weet me geen raad meer en wil mijn paard gewoon normaal kunnen pakken, maar ik zie echt geen oplossing meer en dat maakt me zo boos!
Ik heb zo vreselijk veel geduld met dat paard, maar na 3 jaar is er nog totaal niets veranderd wat ik ook probeer.
...

Wie heeft de gouden tip voor mij en kan mij voor altijd verlossen van dit probleem?

*Ik weet dat er veel soortgelijke topics zijn, maar Olivier is een extreme uitzondering.*

Mastrootje

Re: Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:13

Eventueel in de paddock zetten in plaats van in de wei? Weekje in de paddock, weer in de wei. Laat ie zich niet vangen? weer in de paddock, weekje, dan weer in de wei. En dit een paar keer doen. Als ie blijft weg rennen in de wei, dan maar altijd in de paddock. His own loss.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:17

Vang je hem alleen maar als je iets met hem gaat doen? Afentoe gewoon de wei in lopen, iets lekkers geven en gewoon weer weg gaan werkt ook... Of gewoon een tijdje rondlopen in de wei zonder hem aandacht te geven (niet eens aankijken)... Als hij dan naar je toekomt iets lekkers geven en weer weg gaan..

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:24

Als je de wei in loopt, heb je dan een halster of hoofdstel of iets anders bij je waarmee je hem wilt vangen?
Misschien dat je zonder iets de wei in kan lopen om te kijken of hij dan wel naar je toe komt?
Zodat hij zeg maar niet ziet dat je hem mee wilt nemen en misschien dat je er dan voor kan zorgen dat je een touwtje ofzo in je jas hebt zodat je die, als hij bij je staat, snel die om zijn hals kan doen en hem zo mee kan nemen?

Weet niet of het een oplossing is...

Succes!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:27

Ik had er 11, waarvan 9 samen stonden, in het begin problemen gehad maar toen ze eenmaal merkte dat er niks ergst gebeurde, maar bijv een fijn poetsbeurtje lekker hapje in de stal , daarna kwamen ze met zn alle iedere dag weer op me af gestormt , jaar verder stonden ze al klaar aan de poort als ik de stal in liep .
Ik weet niet hoe ik het deed, ging allemaal vanzelf
Zeker ik heb ook uren door de wei gelopen af en toe

Sunny2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:27

Helpt het niet dat je eerst andere paarden gaat aaien en jouw paard hierbij totaal negeert?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:32

Ik zal er nu vast een paar over me heen gaan krijgen, maar hier werkt er maar één ding. Grondoefeningen. Gisteren maakte de mijne het zelfs zo bont om te slaan naar de baas in de wei. Hij kan er niet tegen om alleen te staan. Dat is ons voordeel. Uiteindelijk kwam ie dus. Toen heeft baas hem letterlijk alle hoeken van het paddock laten zien. Vandaag stond ie als eerste bij baas.
Dit gedrag is een dominantie die je niet moet accepteren.
Ook hier hebben we alles wel geprobeerd. Mijn Anda en ons dartmoortje zijn helemaal thuis in het 'natuurlijke paardrijden'. Ook in de omgang zijn we altijd concequent en geduldig, maar mijn KWPN werkt pas mee als ie echt flink op zijn nummer is gezet. Iets anders werkt echt niet.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:35

Als die van mij weg loopt ga ik er achteraan, wil je lopen? Dan zal je lopen ook, uiteindelijk geeft ze dan op en komt ze naar me toe en beloon ik haar ook. Heb je dat al geprobeerd?

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:37

Wat Mossel hierboven zegt kan goed helpen. Mijn paard rende ook wel eens weg. Zodra ik hard gaaalop riep en der opjaagde, ging ze over naar stap en kwam ze naar me toe.
Dus gewoon aan het werk zetten, dan zijn ze het gauw zat.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:38

Mag ik vragen hoe het gaat met rijden? hebben jullie altijd fijne ritjes of veel spanning en gevechten? Ik hoor namelijk vaak van mijn lessers dat zodra het rijden geen gevecht meer is maar ontspannen(wat daarvoor dus altijd spanning was), ineens de paarden zich ook laten vangen of zelfs naar het hek toekomen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:39

Millanka schreef:
Eventueel in de paddock zetten in plaats van in de wei? Weekje in de paddock, weer in de wei. Laat ie zich niet vangen? weer in de paddock, weekje, dan weer in de wei. En dit een paar keer doen. Als ie blijft weg rennen in de wei, dan maar altijd in de paddock. His own loss.

Ik geloof niet dat een paard die link kan leggen hoor :o correct me if i'm wrong..

En sowieso altijd halster om laten he, maar neem aan dat dat wel logisch is.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:40

Hoezo altijd halster om laten? Wat is daar logisch aan?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:41

Mindfields: Absoluut een interessante vraag! In het geval van mijn paard ben ik nu een jaar bezig met puur basis en het paard is gewoon echt heel dominant. Die komt als het hem uitkomt. Maar ik ben met je eens dat het zeker mee kan spelen. Ik heb daar de afgelopen jaren wel studie van gemaakt naar onze paardjes toe.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:42

Heb je weleens geprobeerd gewoon achter hem aan te lopen? Dus hij loopt weg, jij lopt achter hem aan, hij begint te draven en jij blijft achter hem aan lopen. Dit moet je dan net zo lang doen tot hij zich laat vangen, dan doe je hem het halster om, geef je hem wat lekkers en laat hem weer los.
Zo leert hij dat hij uiteindelijk toch wel gevangen wordt dus dat het minder moeite kost om zich gewoon te laten vangen én dat hij wat lekkers krijgt.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:43

Heb je wel eens van the catching game van Parelli gehoord? Ik weet bijna wel zeker dat dat een uitkomst is.

anna333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:44

De oorzaak is een dominantieprobleem. Je paard accepteert jou niet als zijn leider. Oplossing: ga grondoefeningen doen. Ik heb dat met mijn nogal dominante Westfaler ook gedaan en heb bijv. geen enkel probleem met haar uit de wei halen. Sterker nog: ik hoef haar naam alleen maar te roepen vanuit de verte, dan komt ze keurig naar mij toegelopen, zo braaf! Leuke bijkomstigheid: omdat ze geleerd heeft om bij mij te blijven, kan ik haar ook rustig los met me mee laten lopen door het bos, van de paddock naar de bak of kan ik haar veilig met me mee laten draven naast de fiets, omdat ze toch wel bij me blijft, ook als ik het touw eens los zou moeten laten. Maar je zult er wel eerst de nodige tijd en moeite in moeten investeren om een goede relatie met je paard op te bouwen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:46

Dat hoeft echt de oorzaak niet te zijn hoor. Paarden kunnen andere redenen hebben om niet te komen. Dat hoeft geen dominantie te zijn.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:47

Millanka schreef:

Want een paard zal vast begrijpen dat ie voor straf in de paddock moet :roll:

Mijn paard heeft vorig jaar een tijdje zo'n periode gehad. Met het verschil dat zij zich wel liet pakken, maar vervolgens geen stap meer verzette en me schaapachtig bleef aankijken :+ Ook tamelijk irritant. Ik heb toen een tijdje wat grondwerk in de wei gedaan, kleine oefeningen om haar überhaupt in beweging te krijgen (ze is tamelijk onverstoorbaar). Verder hielp het bij haar om ook eens de wei in te gaan als ze er niet uit hoefde, dus gewoon een aai geven en verder niks.
Maar die van jou gaat al rennen voordat je 'm een aai kunt geven... Dan is idd aan het werk zetten in de wei misschien een optie. Zodra hij gaat bewegen hem in beweging houden totdat jij aangeeft dat het klaar is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:49

pfff anna333. dat zou het goed kunnen zijn..
de rest heb ik allemaal al geprobeerd.
En begin ik dan gewoon weer bij de basis? aan de hand stap en draf etc?
(Zoals ik vorig jaar ook gedaan heb, maar dat ging super en ben dus na de basis gestopt.)

Rijden is overigens geen gevecht. loopt niet altijd lekker, maar niet gevecht.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:53

Trouwens, over aan het werk zetten in de wei..
ik had voor het gemak onze enorme reuzachtige weide afgezet voor een kwart.( 1 voetbalveld groot = 1 kwart)
Maar aangezien meneer doodleuk over de 1.10 m omheining springt werkte dat continu niet...

lastig om in zo'n wei hem beweging te geven....

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:53

Dit probleem had ik ook, maar dan niet van mijn eigen paard.
Ik heb het zo geleerd dat als ze van je wegloopt, haar moet opjagen, je schouder in draaien naar binnen en klein maken. Beetje door je knieën zakken dus. Haar niet aankijken.
Komt ze niet?
Weer opjagen en begin je weer met je schouder indraaien.

Het heeft bij mij in iedergeval gewerkt. :)

Succes!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:54

Giolli schreef:
Trouwens, over aan het werk zetten in de wei..
ik had voor het gemak onze enorme reuzachtige weide afgezet voor een kwart.( 1 voetbalveld groot = 1 kwart)
Maar aangezien meneer doodleuk over de 1.10 m omheining springt werkte dat continu niet...

lastig om in zo'n wei hem beweging te geven....

Ohw, dan is het al snel niet meer grappig idd := (voor jou dan vooral)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:56

Hoe houdt je zo'n paard dan ín de wei? Lijkt me idd geen pretje! Ik beschouw dat bijna als een verborgen gebrek! :')

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:57

Vankje schreef:
Millanka schreef:

Want een paard zal vast begrijpen dat ie voor straf in de paddock moet :roll:

Mijn paard heeft vorig jaar een tijdje zo'n periode gehad. Met het verschil dat zij zich wel liet pakken, maar vervolgens geen stap meer verzette en me schaapachtig bleef aankijken :+ Ook tamelijk irritant. Ik heb toen een tijdje wat grondwerk in de wei gedaan, kleine oefeningen om haar überhaupt in beweging te krijgen (ze is tamelijk onverstoorbaar). Verder hielp het bij haar om ook eens de wei in te gaan als ze er niet uit hoefde, dus gewoon een aai geven en verder niks.
Maar die van jou gaat al rennen voordat je 'm een aai kunt geven... Dan is idd aan het werk zetten in de wei misschien een optie. Zodra hij gaat bewegen hem in beweging houden totdat jij aangeeft dat het klaar is.

Een paard kan dat heel goed snappen hoor :) Sowieso kan het dan ook makkelijker leren dat het niet altijd vervelend is om gevangen te worden, in plaats van de constante spanning voordat je uberhaupt iets met je paard kan doen.

edit

overigens zou ik het ook spuugzat zijn na 3 jaar, en het erg sneu vinden voor paardlief maar dan zou die toch echt in de paddock belanden bij mij :roll:
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 16-10-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:57

pfff wordt soms echt zo hopeloos van dat paard, ik doe alles voor hem en doe altijd m'n best en heb het gevoel alsof ik er nooit wat voor terug krijgt. Soms is t zo'n eikel!