Op wedstrijd met de hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeirynckN

Op wedstrijd met de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:37

Hey, Beste paardenliefhebbers ik heb een vraagje,
Ik rij sinds enkele jaren verschillende paarden en heb al veel wedstrijdervaring. Maar nu zou ik graag een hengst kopen en vroeg me af of deze bij een goede correcte en consequente opvoeding te rijden zijn op wedstrijd tussen de merries en andere ruins of is hier een apart circuit voor ? Het zou wel een veulen of max 2 jaar zijn waar ik mee start om de prijs wat in toom te houden en zo kan ik ook de opvoeding meer bepalen. Iedereen heeft hier een andere menig over dus hoe meer reacties hoe beter.

Groetjes Nicolas x

SandravdB

Re: Op wedsrtijd met de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:40

Voor hengsten zijn er geen speciale wedstrijden, welke klasse heb je zelf gereden want je moet l2 met winst gereden hebben om een hengst te mogen starten.

Nicole288

Re: Op wedstrijd met de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:47

Ik verplaats je topic naar WD-V, het subforum voor wedstrijdvragen

EHK -> WD-V

NeirynckN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:49

SandravdB schreef:
Voor hengsten zijn er geen speciale wedstrijden, welke klasse heb je zelf gereden want je moet l2 met winst gereden hebben om een hengst te mogen starten.

Bedankt voor de snelle reactie maar in belgie mag je met een hengst in welke klasse dan ook starten.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:50

Oke wist niet dat je van belgie kwam, dan weet ik helaas de regels niet, hier in nederland mag je ook elke klasse starten met een hengst maar moet de ruiter voorheen minimaal l2 met winst gereden hebben.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:54

Tuurlijk kun je gewoon met een hengst rijden.
Maar ik vindt niet dat je van anderen mag verwachten dat ze zich aan jou aanpassen omdat je op een hengst rijdt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:58

het is wel te doen, ik ging vaak mee met een 'hengst' op wedstrijd ( was eigenlijk een ruin met ballen) zo braaf was hij, ik rij nu zelf ook een hengst en die is ook gewooon braaf tussen de merrie's. het eenigst naadeel aan een hengst is is dat ze je vaak laten zitten op wedstrijd.

NeirynckN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:00

nicky_rilana schreef:
het is wel te doen, ik ging vaak mee met een 'hengst' op wedstrijd ( was eigenlijk een ruin met ballen) zo braaf was hij, ik rij nu zelf ook een hengst en die is ook gewooon braaf tussen de merrie's. het eenigst naadeel aan een hengst is is dat ze je vaak laten zitten op wedstrijd.

Hoe bedoel je ze laten je vaak zitten ??

-xXx-

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:04

gaan stijgeren, komen terug, zo van die dingen omdat ze weg moeten bij merrie's ik weet niet waarom je een hengst wil maar een ruin is makkelijker

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:07

Wat een onzin, er zijn zat hengsten die in de ring net zo goed presteren als merries en ruinen ;) . Ligt net aan het karakter van de hengst.

NeirynckN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:09

nicky_rilana schreef:
gaan stijgeren, komen terug, zo van die dingen omdat ze weg moeten bij merrie's ik weet niet waarom je een hengst wil maar een ruin is makkelijker

Hengsten hebben in dressuur heel wat meer uitstraling dan ruins en zijn ook een grotere uitdaging om te rijden. Ik heb reeds 4 ruins en merrie gehad en wil wel eens wat anders proberen. tenzij dit sterk afgeraden zou worden.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:12

ja weetje tango loopt ook grand prix maar ik zou het zelf niet zo snel doen, ken genoeg hengsten die je laten zitten en dat heeft niks met de opvoeding te maken. ik snap dat het een leuke uitdaging is maar misschien is het nog wel een leukere uitdaging om hem zadelmak te maken en interijden en kijken wat hij doet, als hij je op wedstrijd laat zitten kunnen de ballen er nog altijd af, zo niet kun je nog lekker door rijden

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:18

Iedere hengst is anders natuurlijk. In de zomer heb je wel het nadeel dat vaak merrie's hengstig zijn. Wil je er ook mee dekken of niet, dat speelt ook een rol. Als ze gedekt hebben reageren ze nog meer op een hengstige merrie. Maar als ze goed zijn afgericht en je voldoende ervaring hebt, is het wel te doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:19

Ik heb een tijdje bij een stal gereden, die hadden een hengst die ZZ licht liep en zo van de een op andere dag een verschrikkelijke draak werd op wedstrijd.. Liep op 5 benen door de ring, alleen maar schreeuwen, aandacht niet bij de ruiter en ga zo nog maar even door... Thuis werd ie ook steeds lastiger, met het opzadelen probeerde hij je te bespringen en ik heb vaak zat gehad dat ik met rijden dat ie ineens helemaal gek werd... en hij is op zn 14e gecastreerd en nu wel weer aardig braaf.. Ken ook een hengst die super braaf is en meeliep in t viertal.. dus tja lastig te zeggen en je weet alleen maar hoe het gaat als je het probeert..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:21

nicky_rilana schreef:

Dat is echt dikke onzin hoor, een hengst, mits goed opgevoed, moet prima te rijden zijn op wedstrijd. Heb wel eens van een hengstenhouder gehoord 'in het beste geval moet een hengst zo opgevoed zijn, dat hij stil blijft op het wedstrijdterrein'

En een ruin is echt niet altijd makkelijker hoor. Met daarbij het punt dat een hengst vaak net iets meer uitstraling heeft, wat goed van pas kan komen in de ring.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:26

Ik heb een hengst gereden die op de natuurlijke manier dekt.
En ben hem pas op zijn twaalfde gaan rijden.
In het begin gingen de wedstrijden niet zoals het moest haha maar door hem veel mee te nemen en goed op te voeden is het een heele fijne hengst geworden om mee te nemen.
Wel snel afgeleid dat wel maar voor een dek hengst was hij goed te rijden.
Maar heb het ook al verschillende keren fout zien gaan op wedstrijden en geloof mij dat was niet grappig!
Weet goed waar je aan begint.
Succes.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:27

nou in de opvoeding was bij hem echt niks mis hoor thuis was hij zo braaf dat ik er op kon rijden en ik was toe 14 en 150 of zo en hij over de 170

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:42

nicky_rilana schreef:

Als je hengst dat doet heb je NIETS maar dan ook NIETS op een wedstrijd te zoeken, is de hengst helemaal gek geworden.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:44

ja maar at deed hij thuisn niet, dat was zijn 1e wedstrijd dus je weet dan ook niet want hij doet

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:50

Ik denk dat het geheel aan het karakter van de hengst ligt. En natuurlijk je opvoeding.

Ik rijd met mijn dekhengst ( fell pony ) ook wedstrijden en hij taalt niet naar de andere paarden. Hij is superbraaf en makkelijk. Wij dekken ook natuurlijk en hij doet dit gewoon aan een halstertje en gaat pas 'op"de merrie als wij zeggen dat dit mag. :D

Mijn zus heeft daarentegen ook nog een jonge hengst en die is qua karakter heel anders. Heel kijkerig en aanwezig. Zij had wel altijd het idee om hem later te starten maar of dit gaat lukken moeten we nog maar afwachten.

BadRomance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:39

Een hengst is, als hij van zijn werk houd, echt niet bezig met merries in de ring ;)..

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:41

Ik rijd meerdere hengsten op concours.
Ook jonge hengsten.

Als jij ze goed opvoed gaat het prima.
ALTIJD!!!!! blijven opletten.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:44

SandravdB schreef:
Oke wist niet dat je van belgie kwam, dan weet ik helaas de regels niet, hier in nederland mag je ook elke klasse starten met een hengst maar moet de ruiter voorheen minimaal l2 met winst gereden hebben.

Of L Springen

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:23

ik denk dat als je als ruiter met verstand rijdt, en je kunt goed rijden, dat je met een hengst net zo prettig op een wedstrijd kunt verschijnen als met een merrie of een ruin. Maarrrrrrr, dan met je inderdaad wel met verstand en ervaring aan de slag, anders is het voor jou, maar zeker ook voor jouw mederuiters vervelend, irritant of zelfs gevaarlijk.

Een hengst, zeker als ie van het werk houdt, kan gewoon prima geconcentreerd blijven hoor, maar je moet hem wel opvoeden. Laats weer gezien....hengst in de losrijbak, beest liep alleen maar te brullen, nou daar kon je op wachten totdat het misging, en dat gebeurde dus ook. Dat vind ik eigenlijk schandalig, die mensen waren duidelijk niet kundig genoeg, en dat was ook heel vervelend voor de andere deelnemers.

Mits met de juiste opvoeding, en ruiter, is een hengst op wedstrijd prima.

cindy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:54

Je geeft aan dat je het een uitdaging vind om een hengst te rijden. Maar als een hengst niet dekt heb je er toch niks aan?

ik snap dat het mooi is voor het plaatje een stoer hengst rijden maar schiet het paard hier echt iets mee op?
Wanneer je hem goed opvoed zal het best te doen zijn om hem als hengst te starten maar er blijft een natuurlijke drang voor het dekken. Mijn idee is niet dat je er echt iets mee opschiet. Het is niet voor niks dat zelfs goedgekeurde hengsten nog gecastereerd worden om zich te richten op hun sportieve loopbaan!

En buiten het rijden om.. en heb je hem op penioen staan of bij huis? Je moet je ook afvragen kan hij op een veilig manier naar buiten enzo. zodat hij wel een gewoon manier van leven heeft.

wanneer je dit niet goed voor elkaar heb denk ik dat als je eerlijk naar het paard kijk dat hij hier niks mee opschiet wanneer hij niet gekeurd is/word en dus niet dekt.