Paard in vreemde kudde zetten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VERAx

Paard in vreemde kudde zetten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:04

Hoi,
De perfecte stalling in de buurt heb ik al gevonden! Alles klinkt helemaal prima, en mijn paardje komt 24/7 buiten te staan met grote schuilstallen. Echter is er één probleem, ik maak me heel veel zorgen over het feit dat hij dan eerst die kudde in moet komen. Ik ben bang dat hij kreupel word getrapt, en beeld me allemaal rampscenario's in..
Mijn pony is vrij onderdanig en is een ruin, hij komt in een kudde van (ongeveer) 9 andere ruinen. Er is niet de mogelijkheid eerst een draadje te spannen geloof ik.
Zijn er mensen die me een beetje gerust kunnen stellen, of moet ik het gewoon helemaal niet doen..

Groetjes

Pluttersput

Re: Paard in vreemde kudde zetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:08

Toevallig had ik hetzelfde. Mijn shetlander ruintje moest in een andere kudde. Die heb ik bij een veel grotere shetlander hengst gezet, en een ruintje van ongeveer dezelfde maat. Heeft even wat achter elkaar aangehobbeld, maar is nu prima.
Ook ik had me rampscenario's voorgesteld maar niets was minder waar :)

Young_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:16

Het zal misschien in het begin wel dat die vreemde paarden achter hem aan komen omdat ze nieuwschierig zijn. Maar wij hadden ook een paard die in een wei moest met 5 andere paarden. Maar na een paar dagen was het al weer over en waren ze vrolijk aan het grazen... :Y)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:22

mijn 2 merries zijn in een vreemde kudde van 13 paarden gekomen, nou je hebben heel wat gerend maar der is geen echte schop uit gedeeld wel wat gegil enzo maar is eigenlijk rustig verlopen.
in de zomer worden de groepen opgedeeld in meerdere kuddes, en van de week gaan de 3 aparte groepen weer bij elkaar tot 1 groep van +/- 16 paarden. maar verwacht eigenlijk niet heel veel gekheid.. zolang ze de ruimte hebben om voor elkaar weg te lopen is het vaak geen enkel probleem.
je zou misschien alleen als de uitgang van het weiland in een hoek zit daar even een draadje voor zetten, zodat ze hem niet in een hoekje kunnen jagen dat is het enigste..

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:24

Bedankt voor de reacties, dit stelt me gerust :)
Het weiland is heel erg groot, zeker genoeg ruimte om weg te rennen, daar twijfel ik niet over. :j Hebben jullie ook een grens van 'dit kan echt niet meer?' Om hem vervolgens uit de kudde te halen, of laten jullie ze het gewoon uitzoeken?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:39

nou zolang het bij rennen blijft en soms wat gillen dan vooral niet mee gaan bemoeien.
als ze hem echt grijpen op hem in een hoek zetten ze gewoon even weg jagen en dan weer verder uit laten zoeken.
zolang ze hem niet echt klem kunnen zetten kunnen ze het meestal goed zelf redden.
en je schreef dat je ruin redelijk onderdanig is dus dan gaat het meestal iets soepeler dat mijn ruin er bij ging die rende op ze af om ze even te vertellen wie de baas was :+ dus dan gaat de leider der nog wel tegen in maar de andere paarden die onderdanig waren en braaf weg rende was met een kwartiertje wel uit gezocht.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:16

Inderdaad, zolang er geen enorme gaten vallen, en er niet in een hoek klem wordt gezet en vervolgens op in wordt gemept, gewoon laten gaan :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:22

Wij hebben vorige week zaterdag een nieuwe pony in een kudde van 5 andere ponys en paard gezet. Dat ging niet best :n Paard heeft de pony bij de schoft gepakt en pony vloog letterlijk door de lucht. Ze staan nu in 2 groepen. Het is de bedoeling om wanneer ze elkaar geaccepteerd hebben er steeds weer eentje bij te zetten. Ben alleen bang voor wat het paard gaat doen.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:24

Hoe was die pony? Ook onderdanig of juist weer dominant?
Kijk dit soort dingen ben ik nou bang voor.. :=

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:26

Het is gewoon jammer dat er niet even een extra draadje gespannen kan worden. Hier staan de nieuwe altijd eerst een weekje naast de groep waar ze inkomen. Dan hebben ze al wel geroken enzo.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:27

Aangezien je zelf al aangeeft dat je paard vrij onderdanig is geeft dat over het algemeen veel minder problemen dan wanneer je een dominant paard hebt.
Mijn merrie is juist erg dominant en die kreeg wel alle hoeken van de wei te zien. Maar er werden eigenlijk geen raken klappen uitgedeeld. Het viel mij heel erg mee toen..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:32

VERAx schreef:
Hoe was die pony? Ook onderdanig of juist weer dominant?
Kijk dit soort dingen ben ik nou bang voor.. :=

De nieuwe pony is absoluut niet dominant maar maakt niet het onderdanige gebaar met haar bekkie. Alle andere ponys hebben dat wel gedaan toen ze samen kwamen.
Ze loopt niet (snel genoeg) weg wanneer de ander de oren plat in de nek heeft liggen.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:18

Nou, hopen maar dat alles dan goed komt, blijft het wel spannend vinden hoor. :=
Mijn pony is overigens wel heel erg snel weg als een paard aangeeft hem weg te hebben, hopen dat dan in zijn voordeel gaat werken, maar neem aan van wel natuurlijk. :)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:26

Het gaat vast wel goed ;)
Wij hebben hier een kudde van ongeveer 16 paarden, en daar moeten vaak ook paarden weer uit en weer in, nooit problemen gehad. Alleen maar een probleem gehad met een paard wat eerst een week achter een lijntje naast de kudde stond en er daarna in werd gezet.. Die hebben we een jaar daarna er direct in gegooid en geen enkel probleem meer gehad!
Wij hebben echt vanalles in de kudde gehad, aan dominant en onderdanig, merrie's en ruinen en echt waar, álles gaat goed. Mijn pony is ook heel onderdanig en wordt overal wel aan de kant gezet, maar hij is altijd weer heel erg happy als hij uit die kudde komt, omdat er sterke paarden in staan die goed voor hem zorgen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:40

Het ligt maar helemaal aan hoe sociaal jouw paardje en de nieuwe kuddegenoten zijn. Hoe socialer (als in: sociaal vaardig met andere paarden) hoe sneller het zal gaan. Al ken je je paard nog zo goed, hij is niet de enige factor en kan je zomaar eens verrassen.

Ik heb mijn paard een paar keer in een andere groep moeten zetten. Dat is steeds heel verschillend gegaan, van even snuffelen, rondje rennen en dan zomaar ontdekken dat ze allemaal dezelfde interesse delen (grasvreten :D ) tot dagenlang stampij, gegil en gebijt en getrap. Dat laatste was met een ruin die nooit duidelijke grenzen had gekregen van andere paarden. Bij een aantal gelegenheden heb ik 'm zo huppekee de kudde in gezet, ook heb ik 'm wel eens eerst 1 of 2 dagen apart gezet.

Ik weet van mijn paard dat hij heel handig is met dit soort dingen. Slijmt zich in bij een dominant paard (meestal een andere ruin) en krijgt zo veel privileges en geen lastige verantwoordelijkheden :P Hij staat nu in een leuke kudde, en binnen die kudde heeft hij een leuk subgroepje waar ook een heel geschikte leidster bij zit, dit keer heeft hij gekozen voor een merrie :) Het is 'm dus weer gelukt.

Komt met jouw paardje ook vast wel goed :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:50

Ik zou het gewoon proberen. Als de ruinen je paardje enorm gaan opjagen, dan zou ik vragen of er een lintje tussen kan (dat kan altijd als er schriklint/draad omheen zit, dus zie het probleem niet). Ik heb zelf ook net een onderdanige ruin in de groep gekregen, maar ik heb 1 merrie die heel fel reageert op hem. Ik heb ze dus naast elkaar gezet met een lintje er tussen. 1 merrie is al vriendjes met de ruin geworden, en de felle merrie is aan het bijdraaien. Maar dit duurt nu 2 weken en het zal nog een paar weken duren voordat het echt geregeld is. Je wilt tenslotte ook wel dat je paardje heel blijft. Het is belangrijk dat ze op een heel grote wei staan, dan kan jouw paardje weg vluchten als het moet.Dit soort dingen heeft vaak even tijd nodig. Als de nieuwe rangorde bepaald is, dan is het vaak weer goed. Als de paarden bijgevoerd worden, dan moet je wel even opletten. Als jouw paardje onderaan de rangorde staat (in het begin vaak het geval) dan kan het zijn dat ze hem niet bij het voer laten. Of dat hij pas als laatste mag eten, er moet dan dus meer dan genoeg voer zijn zodat er wat voor hem overblijft.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:57

Ze hebben onbeperkt hooi, voeren van muesli/brok moet ik zelf doen buiten de wei, dus dat komt goed. :) Vandaag even vragen of er eventueel een draadje tussen kan dan, als dat niet kan dan proberen we het zo maar, lees hier nu al veel ervaringen waar het goed is gegaan.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:02

Ik heb alleen maar ervaringen waarbij paarden met eerst een draadje ertussen erin komt, het niet goed gaat, vaak omdat ze dan onderling al dingen opgebouwd hebben die er niet uit kunnen komen omdat er een lijntje tussen zit, als het zich dan opstapelt ontploft het als je ze dan bij elkaar zet. Dit hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk, maar ik zou gewoon proberen hem er zo in te zetten, het komt vast goed!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:33

Woensdag gaat hij al verhuizen, er is overlegd en mocht het echt te ruig worden komt er wel een draadje tussen, maar in eerste instantie dus niet. Gelukkig. :)

Nu vroeg ik me eigenlijk ook af na hoeveel dagen jullie je paard voor het eerst weer uit het weiland haalde, de dag gelijk erna niet lijkt me, maar die dag daarna?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:40

Ik liet ze altijd minstens 2 dagen aan elkaar wennen, mijn 3-jarige had echter wat langer nodig om op haar plek gezet te worden, dus die heb ik er na 2 weken pas uit gehaald. Maar na 2 dagen kan het prima, de dag erna zou ik nog niet doen, dat zorgt voor onrust ;)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:42

Hoe zie je dan zegmaar of hij er 'klaar' voor is er om weer uit en in gezet te worden? Als ze gewoon rustig staan te eten, ook al staat hij aan de andere kant van het weiland, of pas als hij meer bij een ander paard/in de kudde staat?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:43

Als ze gewoon rustig staan te eten, niet als hij alleen in een hoekje staat...

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:45

Dus als ze allemaal een beetje bij elkaar staan?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:48

Ja, het is moeilijk uit te leggen, als het goed is zie je het wel... Als je bijvoorbeeld medelijden met hem krijgt moet je hem er echt niet uithalen, dan zijn ze nog met de rangorde in de kudde bezig.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:49

Ik zet paarden die nieuw in mijn kudde komen altijd eerst met 1 ander paard. Niet het meest dominante paard, tenzij die best sociaal dominant is (die zijn er ook, de beste leiders; vriendelijk maar streng), zodat hij alvast 1 maatje heeft (half uurtje in de bak los bijvoorbeeld) en daarna samen de kudde in.