Paard komt klets nat uit de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninne1

Paard komt klets nat uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 11:52

Hoi,

mijn paard kan zich enorm opwinden in de trailer en komt er dan ook echt zeiknat uit.
De laatste keer (in maart) had ik met de heenweg een ongevoerde regendeken op gedaan, maar daar stond ze letterlijk onder te schuimen. En dat is niet zo fijn als je wedstrijd hebt.
En met de terug weg had ze toen een dunne zweetdeken op, maar die kon ik thuis echt uitwringen.
Nu ga ik zondag weer op wedstrijd, maar heb niet z'n zin om daar met een zeiknat paard aan te komen.
Is het nu te koud om zonder deken op de trailer te gaan?
Ze staan er met z'n 2e in, dus dat geeft natuurlijk al wat warmte.
Met de terug weg gaat er wel een zweetdeken op want vindt het niet zo erg als ze nat huis aan komt, dan gaat er gewoon weer een andere zweetdeken over.

Wat zouden jullie doen?????

Donna89

Re: Paard komt klets nat uit de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:54

ik lees even mee..
ga 5-11 voor eerst op cc met eentje die dit ook schijnt te hebben

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:59

Sowieso geen regendeken meer opdoen in de trailer...Die zijn meestal niet of nauwelijks ademend waardoor paarden er, juist als ze zich druk maken, echt tien keer warmer onder worden dan onder een gewoon deken.

Ik zou kiezen voor een dun katoenen zweetdekentje zonder extra voering. Die zijn minder warm dan fleece, ademen goed maar zijn niet erg warm. Waarschijnlijk word je paard dan nog wel nat (als hij zich echt druk maakt word ie zelfs zonder deken nat) maar dan heb je in ieder geval een bescherming tegen wind en eventuele regen...En voor de terugweg dus gewoon een ander deken meenemen, eventueel nog een derde deken mee wat je er bij aankomst op kan leggen zodat hij wat op kan drogen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:55

het is door de lichaamswarmte van het paard warmer dan je denkt in de trailer, (zeker met 2 paarden) ze gebruiken ook energie om te blijven staan de hele weg en als je ze dan in gaat pakken worden ze veel te warm en gaan zweten.

Kijk ook eens heel kritisch naar je rijstijl of je wel werkelijk zo beheerst rijdt als je zelf denkt, dat kan nl ook heel wat zweten bij je paard schelen.
Laadt je paard wel makkelijk en zonder aarzelen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:58

Mijn paard doet dit ook altijd. mijn moeder rijd altijd al extra rustig.
Nu is het wat ouder en weet hij wat het is maar zweten doet hij nog steeds wel een beetje. Ik doe daarom ook geen deken op in de trailer, heeft geen toegevoegde waarde.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:00

die van mij heeft het zelfde probleem, althans mijn merrie maar die laad ook erg slecht. mijn ruin geen probleem alhoewel die laatst toen ze er samen op stonden ook behoorlijk stressie werd van mijn merrie

Ik doe er verder niks aan in de zin van dekens op endergelijke.
Afentoe laden we de merrie eens en gaan een rondje rijden, stoppen met regelmaat om te kijken en haar gerust te stellen.
Word wel iets beter, maar is pure angst van de merrie dat heeft tijd nodig.
Laatst bijgewerkt door Pashon op 14-10-11 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:00

Ik had ook zo'n druktemaker. Die kreeg op de heenweg echt geen deken op. Zonder deken was het paard nog bezweet. Op locatie werd het paard rustig en dan deed ik er een cooler op zodat er geen kou gevat kon worden.

Op de terugweg ook een coolerdeken op en bij thuiskomst gelijk afsponsen (drogen ze sneller op) en een lekkere fleece en een plak hooi. Kauwen zorgt weer voor ontspanning :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:17

ja ik zou hem ook geen deken op doen op de heen-weg aangezien hij zich druk genoeg maakt en dus energie verbruikt en in de trailer is het ook warmer dan erbuiten, en geen regen deken gebruiken in de trailer (denk aan jezelf op de fiets uiteindelijk zweet je je ook kapot) maar zodra je de trailer uitkomt wel een zweet deken, en terug weg ook wel een droge natuurlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:55

Hhhhmmm, opvallend. Ook nu weer allerlei "oplossingen" maar niemand die vraagt WAAROM dat het paard zo onrustig is!

WAAROM springt ie de hele trailer door? Het lijkt me zinniger om te proberen erachter te komen waarom ie zo druk is en dat oplossen, dan aan symptoombestrijding te doen.
Blijkens je bericht heb je een half jaar niet meer gereisd met de trailer. Waarom die tijd niet ook ingezet om erachter te komen waarom ie zo druk is??

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:57

Ik heb er ook zoeentje, maar probeer eens te kijken wáárom je paard zo doet?
Hij/zij heeft daar vast een reden voor :j

Mijn vader rijd tegenwoordig extra langzaam en ze zweet helemaal niet meer! :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:59

Waar staan die oplossing ikke? Ik zie alleen dat er wordt geadvisserd geen deken om te doen en ergens wordt medegedeeld eens naar de rijstijl te kijken.
Ik weet van mijn paard dat hij gewoon wat angstig is op de trailer, dit is wel gezakt met de jaren.
En hij heeft geen trauma oid, geen slechte ervaringen met trailers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:00

Marieke1495 schreef:

Vorm van die beker echte chocomel op het dashboard? Liefst warm en met slagroom.........

AaronYve schreef:
Waar staan die oplossing ikke? Ik zie alleen dat er wordt geadvisserd geen deken om te doen en ergens wordt medegedeeld eens naar de rijstijl te kijken.
Ik weet van mijn paard dat hij gewoon wat angstig is op de trailer, dit is wel gezakt met de jaren.

Maar de vraag "waarom doet ie zo" kwam ik nog niet echt tegen. wel of geen dekens voor/tegen het zweten is uiteindelijk het bestrijden van het symptoom "bezweet paard" en niet een oplossing om het paard rustig op de trailer te laten staan!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:05

bij een paard dat zich fel opwind en makkelijk zweet op transport NOOIT een regendeken of outdoordeken. De mijne had het ook en die kon ik bij 10°C vervoeren zonder deken en die komt nog nat aan. Dus geen deken voor mijn paard tenzij een fleece als ze geschoren is.
Als je het rolluikje boven de laadklep half dicht doet, dan wordt het al snel warm op de trailer met 2 paarden...

Heeft je paard het altijd, ongeacht alleen of met eender welk ander paard
Heeft je paard hooi ter beschikking?- kauwen kan helpen om te ontspannen
Heb je al eens transport op een vrachtwagen dwars en achteruit op de rijrichting geprobeerd?

Namelijk mijn paard is nog nooit droog van een trailer gestapt, ze is minimaal klam (1x) maar overwegend zeiknat tot schuimwit met een plas eronder (5x) ongeacht de buitentemperatuur.
Op een kleine veewagen waar ze dwars op de rijrichting staat, zweet ze een pak minder. Nu is ze in de zomer klam en gewoon droog (wel op rand van zweten) bij koele temperaturen (8x). Ze is nog 2x nat aangekomen, maar toen was het 1x boven 25°C en 1x dat mijn dakraampje voor verluchting terug dichtgeklapt was tijdens de rit. Dus het was ook echt snikheet voor het arme dier.
Conclusie mijn paard heeft een balansprobleem wanneer ze in de rijrichting staat.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:10

ikke schreef:
Marieke1495 schreef:

Vorm van die beker echte chocomel op het dashboard? Liefst warm en met slagroom.........

AaronYve schreef:

Maar de vraag "waarom doet ie zo" kwam ik nog niet echt tegen. wel of geen dekens voor/tegen het zweten is uiteindelijk het bestrijden van het symptoom "bezweet paard" en niet een oplossing om het paard rustig op de trailer te laten staan!

Dat is waar maar er wordt wel gezegd, rij je rustig? Kijk naar eens naar je eigen rij-gedrag.
Ik heb dit probleem dus al jaren gehad en mijn moeder rijd gewoon hartstikke rustig en kalm. We hebben nooit haast en doen alles kalm en beheerst.

Ik vind het dan persoonlijke harstikke knap als jij mij kan vertellen, zonder het paard en de situatie te kennen, waarom hij zweet op de trailer en wat er aan te doen is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:12

Ik zou persoonlijk geen deken op doen.
Onze oude merrie had het in het begin ook, de trailer werd gebruikt voor naar de dierenarts en dingen die zij minder leuk vond. Toen ik eenmaal met haar met de trailer regelmatig naar het bos ging was het na verloop van tijd over.
Het kan een gebrek aan ervaring zijn als je weinig met ze op stap gaat. En niet elk paard is gezegend met zeebenen en gaat wijd staan zodat ze stabieler staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:15

Werken aan het probleem, het heeft een reden dat je paard zich zo opwind.

Neem een 2 paards trailer, zet je paard erin, ga zelf aan de andere kant in de trailer staan en vraag iemand een rondje te rijden. Je kunt precies zien wat je paard doet, waar ze op reageert en hoe ruig de bestuurder de bochten neemt.
Vaak ligt het aan de rijstijl van de bestuurder, soms voelt het paard zich opgesloten, worden ze bang van achterop komende auto's (zeiltje en probleem is opgelost), maken ze ruzie met hun medereiziger enz.
Zijn allemaal problemen die relatief makkelijk op te lossen zijn, je moet er alleen wel even de tijd voor nemen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:18

Zelfs kalm en rustig rijden hoeft niet altijd te helpen.

Die van mij kwam kurkdroog van de trailer als ik voornamelijk op de snelweg kon rijden.
Moesten we een eind binnendoor en was er veel bochtenwerk dan was ze altijd nat. En dan maakte het
niet uit of ik nou bijna stapvoets reed of een constant tempo aanhield. Die vind die bochten gewoon niks. En dat is eigenlijk ook wel logisch vind ik.
Ze kan wel naar buiten kijken en doet dat ook vrij veel, maar weet zij veel wanneer we naar links of rechts gaan.

Ik ben er nu achter dat schuin staat een hoop scheelt bij haar. Ze staat nu in haar 1-tje in een tweepaardstrailer met het schot scheef, zodat ze daar tegenaan kan leunen en sindsdien gaat het een stuk beter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:17

AaronYve schreef:
ikke schreef:

Dat is waar maar er wordt wel gezegd, rij je rustig? Kijk naar eens naar je eigen rij-gedrag.
Ik heb dit probleem dus al jaren gehad en mijn moeder rijd gewoon hartstikke rustig en kalm. We hebben nooit haast en doen alles kalm en beheerst.

Ik vind het dan persoonlijke harstikke knap als jij mij kan vertellen, zonder het paard en de situatie te kennen, waarom hij zweet op de trailer en wat er aan te doen is.

Ik constateer helemaal niks, ik stel slechts vragen en doe de constatering dat anderen die vragen nog niet hebben gesteld.

De rijkwaliteit van de chauffeur KAN een issue zijn, maar er zijn zeker meer factoren die een rol spelen. Zolang je niet weet welke factoren dat zijn, doe je aan symptoombestrijding.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:04

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Volgens de vorige eigenaresse is ze altijd al een streskip geweest in de trailer.
Ze is erg gevoelig voor dingen die anders zijn als normaal en is op vreemd terrein altijd wat gespannen.
Met laden gaat het eigenlijk best wel goed, vorige keer een beetje azelend (maar dat kan komen omdat ze ruim 2 jaar niet meer op de trailer had gestaan), en de keren daarna liep de er zo op.
Moet ook zeggen dat de chauffeur wel vrij pittig rijd, dus zal daar nu wel iets van zeggen.

Een regendeken was ik ook niet meer vanplan om op te doen.
Ga ze zonder deken erop zetten en een zweetdeken mee voor daar als ze nat is , en 1 voor de terugweg.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:13

ja en ga wat vaker oefenen, korte ritjes als dat kan zo maak je het meer een gewoonte dan een heel spannend moment en herhalen is de key tot succes ook voor paarden! en bied altijd hooi aan in de trailer voor sommige is het fijn om iets te knabbelen te hebben, maar trailer angst is een veelvoorkomend probleem ik heb wel eens bij een paard in de trailer gezeten en zelf ik vond het echt niet leuk(voor duidelijkheid dit is streng verboden en als de politie je aantreft krijg je een hoge boete!!!), maar je ziet niks hoort van-alles, en beweegt alle kanten op!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:28

Mijn paard is ook een stresskip op de trailer. Ze gaat al een aantal jaren regelmatig mee, mijn man rijdt erg rustig, want hij houdt echt rekening met haar. Maar ze komt altijd bezweet van de trailer. Ze krijgt ook gewoon geen deken op (hartje winter een dunne zweetdeklen) en als ze uit de trailer komt gelijk een zweetdeken of eventueel een regendeken (hangt van het weer af). Als onze arabier alleen meegaat, rijdt mijn man net zo en die hoor of voel je niet. Dus aan de rijstijl ligt het niet. Mijn paard houdt gewoon niet van trailer rijden. Ze kan niet breeduit staan in de 2 paards trailer omdat de arabier ernaast staat. Nee een vrachtauto hebben we nog nooit geprobeerd omdat we daar gelegenheid niet voor hebben gehad.
We hebben 1 of 2 keer een dunne regendeken opgedaan maar dan kwam ze helemaal zeiknat bezweet uit de trailer. Nu gaat ze bloot erin en krijgt direkt na het uitladen een deken om. Het gaat redelijk. Ze heeft een hooinet vol hooi voor zich hangen maar eet amper. Sinds de arabier meegaat en hij wel lekker gaat staan eten, eet zij ook wel.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:02

ikke schreef:
Hhhhmmm, opvallend. Ook nu weer allerlei "oplossingen" maar niemand die vraagt WAAROM dat het paard zo onrustig is!

WAAROM springt ie de hele trailer door? Het lijkt me zinniger om te proberen erachter te komen waarom ie zo druk is en dat oplossen, dan aan symptoombestrijding te doen.
Blijkens je bericht heb je een half jaar niet meer gereisd met de trailer. Waarom die tijd niet ook ingezet om erachter te komen waarom ie zo druk is??

_/-\o_
Dat stukje wordt zo vaak overgeslagen! Terwijl daarin toch echt de enige mogelijke oplossing zal liggen.

Sunny2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:29

Je moet er idd eerst achter komen waarom er bepaald gedrag is...

StoeterijPB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:44

Idd, paard niet teveel inpakken.. Maar eigenlijk is het het belangrijkst om te achterhalen waarom ze zo nat wordt, misschien je manier van rijden met de trailer.. Of het idee dat ze weer op wedstrijd moeten waardoor ze gestrest raken? Dit zou je kunnen oplossen door ook eens met de trailer op pad te gaan en relxat buiten te gaan rijden!

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:48

nou mijn pony en het paard van mijn vriendin die zijn ook altyd nat als we naar wedstryd gaan maar voor een paard is in de trailer staan ook werken he ze moeten hun belans houden en het is erg spannend voor ze maar dat is mijn mening :)