Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ook hoor maar dat ervaar ik toch weer heel anders. ellepel schreef:volgens mij kost een veulen in onderhoud net zoveel als een volwassen paard,behalve dan het feit dat je nog geen zadel,hoofdstel en dat soort zaken hoeft te kopen.
maar een veulen kan op de wei of in een stal en dat kan bij een volwassen paard natuurlijk ook.
. 
NatasjavE schreef:MLoeser schreef:En het risico op blessures door het werken is natuurlijk zo goed als afwezig.
Blessures door arbeid is afwezig ja maar paarden in groephuisvesting kunnen zich ook aardig verwonden.
onlangs is er hier op stal nog een over de kop geslagen in het land, ook een 5 jarige. Wat ik bedoel is: met een veulen heb je kans op ongelukken op de weide, met een paard heb je naast dat risico ook nog een kans op blessures door arbeid. _Zsazsa_ schreef:Ik kan mijn onderhouds kosten hier wel neerzetten van mijn veulen (nu hengst van 2,6 jaar.)
Aanschaf: 2500,00 Euro
Elke maand stalling 125,00 Euro (onbeperkt voer, weidegang en stal en vriendje)
125,00 x 25 maanden = 3750,00 Euro
Hij heeft een blessure gehad: 585,00 Euro
Hoefsmid 100,00 euro per jaar
Entingen ong 200,00 tot nu toe.
Wormkuren ong 100,00 per jaar, doe ik 4 x per jaar.
Dus dat is het luttele bedrag van €7235,00 en dat is excl de vele halsters die hij kapot maakt![]()
Goh dat valt mij ook erg tegen haha
Cassidy schreef:Ik hoor hier meerdere mensen zeggen dat de band met een dier dat je al vanaf veulen af aan kent, zoveel beter is dan bij een volwassen paard. En dat kan ik toch niet beamen. Het character van een dier dat je van veulen af aan hebt kan door werken heel erg veranderen, in positieve of negatieve zin. De gangen kunnen tegenvallen, het paard kan niet lekker zitten. Vanaf de grond kan de band heel goed zijn, en in het zadel compleet botsen.
Voordeel van een wat ouder dier, dat ingereden is, is dat je er op kunt zitten, kijken of de bewegingen je aanstaan, of hij zich makkelijk laat bewerken en of er een klik is.
Bij een veulen kun je dat niet.
Ik heb Amber en Hans vanaf een half jaar oud. Grietje kwam als 2 jarige bij mij. Maar met haar heb ik niet een minder goede band omdat ik haar ouder heb gekocht.