Trektocht zomer 2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doriss

Trektocht zomer 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:37

Hallo! :wave:

Dit jaar doe ik eindexamen, en heb ik dus vanaf begin juni zomervakantie. In die lange vakantie wil ik graag iets bijzonders doen, en wat is er nou specialer dan een trektocht te paard :)
Ik wil graag gaan trekken, zelfstandig, dus niet met de zingende huifkar oid. Maar, ik heb geen ervaring met echte trektochten, en ik wil dit natuurlijk wel goed voorbereiden.

Ik woon in het zonnige Brabant, en het liefst zou ik ook hier in de omgeving gaan rijden, maar een tocht ergens anders in Nederland is ook geen probleem. Mijn paard is een 8-jarige KWPN merrie. We rijden veel buiten, ook flinke dagtochten, dus aan buitenrijden zijn we wel gewend ;)
Ik vraag me vooral af hoe ik mijn bagage moet organiseren. Is het haalbaar om echt met een tentje te gaan, of is dat teveel bagage om te paard te vervoeren? Hoe kan ik het voer voor mijn paard het handigst organiseren?
Welke bokkers hebben ervaring met trektochten, en kunnen mij tips geven?
Alvast bedankt! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:06

Ga je in je uppie of met meerdere mensen?
Hoe lang wil je gaan?

Om te beginnen, doe ervaring op! Simpel door enkele keren een weekend ergens heen te gaan; zaterdag heen, zondag terug.
Je zult merken dat een heleboel dingen je reinste flauwekul is om mee te nemen.Uitgangspunt: je neemt het niet mee, tenzij......

Hoe je wil reizen, bepaalt voor een deel je bagage, maar ook de kosten van je reis.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 18:13

Ik zou het liefst met één maatje gaan, maar ik heb niemand in mijn omgeving die mee zou kunnen. Als ik een iets beter beeld heb van wat ik precies wil, ga ik een advertentie op Bokt en eventueel marktplaats zetten voor een rijmaatje.
Weekenden oefenen is een goed plan, ik zal eens op zoek gaan naar een overnachtingsplaats in de buurt, en dan gaan we dat eens proberen!
Dankjewel voor je tips!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:32

Een trektocht is iets wat ik ook nog steeds een keertje heel graag wil gaan doen. Ben op dit moment echter paardloos, dus de eerst komende tijd zit het er nog niet in.

Wat inderdaad een handige tip is, is om al eens een weekend met bagage weg te gaan. Je leert dan een beetje kennen hoe dat werkt en ook kom je er dan inderdaad achter wat je veel beter thuis had kunnen laten. Ook gewone ritjes zou je eens met bagage kunnen doen. Je paard leert dan ook dat er wat meer aan hem hangt dan normaal. Daarnaast is het inderdaad heel belangrijk om na te denken over wat jij eigenlijk wilt. Wil je vooral rustig stappen, of ook hele stukken galloperen? Wil je door drukke gebieden of laat je dorpen/steden links liggen? Als je dit allemaal duidelijk op een rijtje hebt, kan je daar je route bij gaan zoeken. Belangrijk is ook dat je niet te veel kilometers wilt maken. Meestal doe je er toch langer over dan je in eerste instantie denkt. En je moet weten in hoever je paard verkeersmak is. Sommige paarden hebben er geen probleem mee om langs een drukke weg te lopen, maar vinden in een stad/groot dorp lopen wel een stukje enger. Als je door drukke gebieden wilt, probeer dit dan dus ook van te voren uit zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:56

Wat een geweldige reacties allemaal! Dankjewel, ook voor de reacties via PB!
Mijn paard is wel goed verkeersmak, tijdens onze dagtochten passeren we regelmatig drukke wegen, spoorlijnen, fietstunneltjes, enzovoort. Inmiddels is ze zo gemakkelijk dat ik haar op het drukste kruispunt in de omgeving gewoon naast het drukknopje voor de fietsersoversteek kan parkeren, terwijl de vrachtwagens op nog geen meter voor haar neus voorbij razen. Fijn paard! :+:

Met bagage rijden doen we al wel, op lange buitenritten gaan de zadeltassen regelmatig mee :j
Ik heb nu deze zadeltassen, en ik heb ook wel eens gereden met een voortas van Dabo, maar daar past niet zoveel in.. Zijn er betere opties qua zadeltassen, zodat je meer mee kan nemen, zonder dat het jezelf of je paard in de weg zit?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:46

doriss schreef:
Wat een geweldige reacties allemaal! Dankjewel, ook voor de reacties via PB!
Mijn paard is wel goed verkeersmak, tijdens onze dagtochten passeren we regelmatig drukke wegen, spoorlijnen, fietstunneltjes, enzovoort. Inmiddels is ze zo gemakkelijk dat ik haar op het drukste kruispunt in de omgeving gewoon naast het drukknopje voor de fietsersoversteek kan parkeren, terwijl de vrachtwagens op nog geen meter voor haar neus voorbij razen. Fijn paard! :+:

Met bagage rijden doen we al wel, op lange buitenritten gaan de zadeltassen regelmatig mee :j
Ik heb nu deze zadeltassen, en ik heb ook wel eens gereden met een voortas van Dabo, maar daar past niet zoveel in.. Zijn er betere opties qua zadeltassen, zodat je meer mee kan nemen, zonder dat het jezelf of je paard in de weg zit?

Ehm, mijn zadeltassen zijn nauwelijks groter!
HET nadeel van deze tassen is dat ze op de rug liggen en niet aan het zadel hangen. Dat laatste is een NOODZAAK op meerdaagse tochten!! Gewicht hangt aan het zadel en het zadel verdeelt het over de rug. Die tassen zijn met enige fantasie en zelfwerkzaamheid wel aan te passen dat ze wel aan het zadel kunnen hangen. Aan het zadel kun je heel simpel ringen laten zetten door een goede zadelmaker.

Ik heb ransels van het voormalig Oost-Duitse leger; wereldspul! Goed waterdicht, degelijk en met enige aanpassingen ligt het prfect op het paard.
Afbeelding
Maar dan ietsje groter.

Bron: http://www.camonet.eu/rugtassen-nationa ... cq568-567/ bewaar die link; daar ga je nog meer nuttig spul vinden!!

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 11:55

Allereerst, ik heb toestemming van een MOD om weer te reageren :)

Inmiddels ben ik iets verder met de voorbereidingen, ik heb een minitrektocht gemaakt! Te paard naar de loonse en drunense duinen, de paarden daar laten overnachten, en de volgende dag weer terug. We hadden de afstand iets onderschat, verschillende routeplanners gaven afstanden van 15-20 km aan, maar we hebben wel wat stukken omgereden, en bovendien is dat gebied ook best zwaar voor de paarden.. 2 dagen van 6 en 6,5 uur in het zadel, maar wat hebben wij genoten!
Het fotoverslag van de route is hier te vinden :j

Tijdens deze minitocht ben ik tegen verschillende dingen aangelopen. Allereerst de zadeltassen. Ik heb nu zadeltassen die niet bevestigd zijn aan het zadel, en waarbij het gewicht dus op de rug steunt. Voor de dagtochtjes die ik normaal rijd gaat dat prima, maar na 2 lange dagen merkte ik aan mijn paard dat het ging irriteren. Nu vraag ik me dus af of ik iets aan die tassen kan doen, zodat het gewicht (grotendeels) aan het zadel hangt, of dat ik echt andere zadeltassen moet gaan zoeken.
Als ik voor de echte tocht ga, wil ik ook een voortasje hebben, met een kaartenmap erop. Nu had mijn stalgenootje die bij zich, maar ik heb de touwtjes altijd liever zelf in handen, en bovendien kun je daar wat spullen indoen die handig zijn om onderweg snel bij te kunnen.

Zelf zijn we niet blijven slapen, wat dus aanzienlijk scheelt in de bagage. Ik heb al wel zitten denken, wanneer je bijvoorbeeld 2 weken weg bent, neem je gewoon 2 tshirtjes mee, en terwijl je de ene draagt, kun je de andere wassen. Dit kun je natuurlijk ook doen met je andere kleding.
Op deze trektocht had ik een gewoon stalhalster bij me, om paardlief tijdens pauzes even lekker te kunnen laten grazen, maar een touwhalster neemt natuurlijk veel minder ruimte en gewicht in.

Verder zijn alle tips natuurlijk van harte welkom, ik ben nog maar een groentje als het om trektochten gaat, en ik wil dit graag zo goed mogelijk aanpakken! :j

xLianneZorro

Re: Trektocht zomer 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:01

Ik heb even een stipje gezet want het lijkt mij ook geweldig :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:27

doriss schreef:
Allereerst, ik heb toestemming van een MOD om weer te reageren :)

Inmiddels ben ik iets verder met de voorbereidingen, ik heb een minitrektocht gemaakt! Te paard naar de loonse en drunense duinen, de paarden daar laten overnachten, en de volgende dag weer terug. We hadden de afstand iets onderschat, verschillende routeplanners gaven afstanden van 15-20 km aan, maar we hebben wel wat stukken omgereden, en bovendien is dat gebied ook best zwaar voor de paarden.. 2 dagen van 6 en 6,5 uur in het zadel, maar wat hebben wij genoten!
Het fotoverslag van de route is hier te vinden :j

Tijdens deze minitocht ben ik tegen verschillende dingen aangelopen. Allereerst de zadeltassen. Ik heb nu zadeltassen die niet bevestigd zijn aan het zadel, en waarbij het gewicht dus op de rug steunt. Voor de dagtochtjes die ik normaal rijd gaat dat prima, maar na 2 lange dagen merkte ik aan mijn paard dat het ging irriteren. Nu vraag ik me dus af of ik iets aan die tassen kan doen, zodat het gewicht (grotendeels) aan het zadel hangt, of dat ik echt andere zadeltassen moet gaan zoeken.
Als ik voor de echte tocht ga, wil ik ook een voortasje hebben, met een kaartenmap erop. Nu had mijn stalgenootje die bij zich, maar ik heb de touwtjes altijd liever zelf in handen, en bovendien kun je daar wat spullen indoen die handig zijn om onderweg snel bij te kunnen.

Zelf zijn we niet blijven slapen, wat dus aanzienlijk scheelt in de bagage. Ik heb al wel zitten denken, wanneer je bijvoorbeeld 2 weken weg bent, neem je gewoon 2 tshirtjes mee, en terwijl je de ene draagt, kun je de andere wassen. Dit kun je natuurlijk ook doen met je andere kleding.
Op deze trektocht had ik een gewoon stalhalster bij me, om paardlief tijdens pauzes even lekker te kunnen laten grazen, maar een touwhalster neemt natuurlijk veel minder ruimte en gewicht in.

Verder zijn alle tips natuurlijk van harte welkom, ik ben nog maar een groentje als het om trektochten gaat, en ik wil dit graag zo goed mogelijk aanpakken! :j

Ik had je reeds gewaarschuwd voor die zadeltassen. Ben blij dat je er in ieder geval nu al achter komt dat het niet werkt, scheelt je weer een afgebroken reis!
Ook mooi dat je er nu al achter komt dat zelfs ogenschijnlijk korte routes in de praktijk vaak anders uitpakken. Je weet wel, afstanden probeer je kort te houden, anders ga je voor de bijl. Blijkt weer.......

Een halster hang je gewoon met z'n clip ergens op je bagage, daar is altijd wel een plekje voor en een halster weegt ook niet de wereld.
Wanneer je twee weken op stap gaat, stinkt alles naar paard, maak je geen enkele illusie. Fris een restaurantje binnenstappen zit er niet in. Dat maakt ook niet uit, maar daarmee heb je ook minder reden om een hoop kleding mee te zeulen, het heeft toch geen toegevoegde waarde.

Je kunt je bestaande tassen ook gewoon voorzien van ringen, waarbij je ervoor zorgt dat het zadel op dezelfde plek ook ringen heeft, waarmee je je zadeltassen middels karabijnhaken aan je zadel hangt.
Ik heb hier in de buurt voor enkele tientjes keurige ringen aan het zadel laten maken, die in de praktijk prima de 4kilo bagage aankonden, die eraan gehangen werd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:34

Je kunt inderdaad ringen aan je zadel laten maken, heb ik ook laten doen.
Kostte me €10 voor 2 ringen bij de zadelmaker.

Eventueel kun je ook een halsterhoofdstel nemen, scheelt alsnog een beetje aan bagage ;)

Goed dat je zulke tochten rijd en zo achter kleine dingetjes komt. Ik ben me ook zo aan het voorbereiden i.p.v. meteen een echte grote tocht te rijden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:45

Ik vraag met toch altijd af waarom je dan niet bij iemand van hier kan overnachten. (met paard natuurlijk)
Als je nou van je woonplaats een route uitstippeld en vraagt wie daar ongeveer aan woont en bereid is je te herbergen met je paardje (tegen een kleine vergoeding)Wie weet heb je dan een wereldtijd bij andere bokkers en scheelt het je bagage.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:52

pipo schreef:
Ik vraag met toch altijd af waarom je dan niet bij iemand van hier kan overnachten. (met paard natuurlijk)
Als je nou van je woonplaats een route uitstippeld en vraagt wie daar ongeveer aan woont en bereid is je te herbergen met je paardje (tegen een kleine vergoeding)Wie weet heb je dan een wereldtijd bij andere bokkers en scheelt het je bagage.

Als je er niet naar vraagt, krijg je het zeker niet.
Daarnaast zijn er bosjes Bokkers waar ik niet eens op de dam zou willen komen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke opvatting.

Ik heb dit voorjaar best wel gemak gehad van enkele Bokkers die ons aan zinvolle tips hielpen voor het rondje rond het IJsselmeer.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:55

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:02

Milan_lover schreef:
Wat leuk!
Ik heb nu al 2 2-daagse trektochten achter de rug en zou ook zoiets willen doen..
Ken je deze zadeltassen al? http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2065 ... n-of-zwart Daar kun je ook een slaapzak bovenop binden en ze hebben ontzettend veel ruimte!

Gaat niet werken. Tassen liggen op het paard, in plaats van dat je het aan je zadel kunt hangen. Lees eerder verslag waarin TS al aangeeft ontdekt te hebben dat het niet gaat werken (zoals daarvoor al aangegeven is).

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:05

Wij hadden ze anders hangen bij ons als op de foto, bovendien kun je die dingen ook met clipjes aan je zadel hangen ;)

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:06

@Ikke, inderdaad, veel dingen die jij en enkele anderen al gezegd had, maar waar je toch even zelf tegenaan moet lopen. Maar daarom is onze minitrektocht een goede voorbereiding geweest.
Dat van die halsters is natuurlijk ook wel weer waar, maar van de andere kant, als ik ergens kan besparen op gewicht, dan doe ik dat graag ;)

@Milan_Lover, die zadeltassen lijken inderdaad erg op de tassen die ik heb: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4004601/38

@Silence, ik heb nu bitloos gereden, daarmee kan mijn paard natuurlijk ook gewoon grazen onderweg, maar ik heb toch graag een halstertje bij me, voor het geval dat..

@pipo, over de route die ik in de zomer wil rijden heb ik nog niet zo nagedacht, dat hangt ook een beetje af van een eventueel rijmaatje ed.. Ik weet dus nog niet waar ik zou kunnen overnachten..

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:09

Die zijn toch anders, die heb ik ook, die van agradi, maar die bevielen echt niet, die van barefoot wel...
Ik zou wel met je mee willen rijden, maar weet niet of ik dan een geschikt paard heb en ben niet eerder vrij :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:32

doriss schreef:
@Ikke, inderdaad, veel dingen die jij en enkele anderen al gezegd had, maar waar je toch even zelf tegenaan moet lopen. Maar daarom is onze minitrektocht een goede voorbereiding geweest.
Dat van die halsters is natuurlijk ook wel weer waar, maar van de andere kant, als ik ergens kan besparen op gewicht, dan doe ik dat graag ;)

@Milan_Lover, die zadeltassen lijken inderdaad erg op de tassen die ik heb: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4004601/38

@Silence, ik heb nu bitloos gereden, daarmee kan mijn paard natuurlijk ook gewoon grazen onderweg, maar ik heb toch graag een halstertje bij me, voor het geval dat..

@pipo, over de route die ik in de zomer wil rijden heb ik nog niet zo nagedacht, dat hangt ook een beetje af van een eventueel rijmaatje ed.. Ik weet dus nog niet waar ik zou kunnen overnachten..

Je moet niet alleen maar besparen; het moet praktisch blijven. Soms gaat praktisch boven gewicht.
Ik heb een simpel nylon stalhalster mee en een lang touw. Dat knoop ik aan de ringen waar ook de zadeltassen aan hangen en je hebt nergens last van.

Wanneer je bovenaan de klep aan elke zijde twee (RVS) ringen laat maken en dito aan je zadel, dan kun je je tassen vrij simpel los krijgen van de rug. De verbindingsband kun je laten zitten, dat geeft wel enige stabilisatie. Ik heb de zadelringen aan het losse randje onder de zitting van het zadel laten naaien.

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:12

Wauw wat gaaf dat je dat gaat doen! Ik zit er ook aan te denken om zoiets volgend jaar te gaan doen samen met 'n vriendin! :) Wij staan in Boskant. Sint Oedenrode. Heb jij er ook aan gedacht of iemand je kan komen ophalen ( met trailer ) als er iets gebeurd met je paard, bvb kreupel raakt? Want dat zit ik mij dus af te vragen omdat wij zo 1 2 3 niemand kennen met trailer..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:13

mijn sleurhut was niet op tijd klaar maar anders had ik met de pipowagen op pad gegaan. Ik ben bij alle campings wezen kijken van tevoren. Om de weg en de plek te bekijken.. ik neem aan dat je dat altijd van tevoren doet voordat je ergens zomaar heenhobbelt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:28

pipo schreef:
mijn sleurhut was niet op tijd klaar maar anders had ik met de pipowagen op pad gegaan. Ik ben bij alle campings wezen kijken van tevoren. Om de weg en de plek te bekijken.. ik neem aan dat je dat altijd van tevoren doet voordat je ergens zomaar heenhobbelt.

Nee, niet per se. Je kunt niet alles op voorhand voorzien, zeker niet als je een langere reis maakt.
De wintertrektocht leggen we meestal wel op voorhand vast, aangezien je mogelijkheden dan een stuk beperkter zijn maar in de zomer kun je vrij straffeloos "op de bonnefooi" vertrekken.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 10:41

_Prisca_ schreef:
Wauw wat gaaf dat je dat gaat doen! Ik zit er ook aan te denken om zoiets volgend jaar te gaan doen samen met 'n vriendin! :) Wij staan in Boskant. Sint Oedenrode. Heb jij er ook aan gedacht of iemand je kan komen ophalen ( met trailer ) als er iets gebeurd met je paard, bvb kreupel raakt? Want dat zit ik mij dus af te vragen omdat wij zo 1 2 3 niemand kennen met trailer..

Gaaf! Boskant is hier helemaal niet zover vandaan ;)
Bij ons op stal zijn verschillende mensen met een trailer, en als het echt niet lukt, kan mijn moeder hier in het dorp verderop ook een trailer huren, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen om.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:09

doriss schreef:
Tijdens deze minitocht ben ik tegen verschillende dingen aangelopen. Allereerst de zadeltassen.

Als je echt van plan bent om een flinke tocht te maken, investeer dan in goede tassen. Ik heb al 10 jaar Ortliebs, en die zijn niet kapot te krijgen. Ik rij al jaren trektochten en de eerste jaren deed ik ieder jaar een investering. We begonnen met de dure tassen, toen kwam er een ultradun matje, toen een nog lichtere slaapzak, de pads werden vervangen, lichtere tent, etc etc. Je wordt vanzelf grammenjager ;)

Citaat:
wanneer je bijvoorbeeld 2 weken weg bent, neem je gewoon 2 tshirtjes mee, en terwijl je de ene draagt, kun je de andere wassen. Dit kun je natuurlijk ook doen met je andere kleding.

Mijn tip: Ga sparen voor lichtgewicht shirtjes. De Liddl en Aldi hebben ze tegenwoordig voor circa 8 euro. Weegt niets en dat krijg je droog, als je onderweg wast. Zie je het voor je, je komt rond 5 uur ergens aan. Dan verzorg je de paarden. Je hebt honger, dus ga je eten scoren. En dan moet je ook nog wassen. AI, in een tent kun je het niet binnen hangen. Op het hele terrein loop je te zoeken naar een plek voor je tshirt en ondergoed. Gevonden!! En de volgende morgen, 7 uur sta je op, je verzorgt de paarden, ruimt de drollen en pakt je tas opnieuw in. Ohja, je natte bende moet er ook nog in :+ Werkt niet.
Was dus alleen op een rustdag en was katoen alleen als het zeer zonnig is! Daarom heb ik lichtgewicht t shirtjes. Ik heb bij mij, of aan: 1 hempje, 1 t shirt met lange mouw en 1 met korte mouw. Verder 1 dun, maar heel warm fleecetruitje die de hele vakantie meegaat.
Citaat:

ZIe hierboven voor investeringen, ik zou gaan voor halsterhoofdstellen ;)

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 10:15

Antheman schreef:
doriss schreef:

ZIe hierboven voor investeringen, ik zou gaan voor halsterhoofdstellen ;)

Ik rijd al bitloos, en als dat zo goed blijft gaan, wil ik ook deze zomer bitloos gaan rijden, en kan mijn paard dus onderweg gewoon grazen. In die zin is het halster dus overbodig. Toch vind ik het fijn om een halstertje bij me te hebben, om hem bijvoorbeeld ergens vast te kunnen zetten.. Of stel dat er onderweg iets fout gaat, en je moet met de trailer terug naar huis, dan heb ik graag een halstertje in de buurt, om hem in de trailer vast te kunnen zetten.

Antheman schreef:
doriss schreef:
Tijdens deze minitocht ben ik tegen verschillende dingen aangelopen. Allereerst de zadeltassen.

Als je echt van plan bent om een flinke tocht te maken, investeer dan in goede tassen. Ik heb al 10 jaar Ortliebs, en die zijn niet kapot te krijgen. Ik rij al jaren trektochten en de eerste jaren deed ik ieder jaar een investering. We begonnen met de dure tassen, toen kwam er een ultradun matje, toen een nog lichtere slaapzak, de pads werden vervangen, lichtere tent, etc etc. Je wordt vanzelf grammenjager ;)

Investeren in goede tassen ben ik wel van plan. Ik ga met deze tassen even in overleg met een zadelmaker, kijken of er met ringetjes oid een betere constructie van te maken is, en anders ga ik maar gewoon op zoek naar andere.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:44

Zou zeggen kijk maar in mijn onderschrift, ik heb 't gedaan. Voor vier dagen weliswaar.
Slim dat je een maatje mee wil nemen, zou ik zeker aanraden. Dat is namelijk de reden dat ik gestopt ben, ik vond het te eenzaam.... Maar goed, als je nog een maatje zoekt, ik houd me van harte aanbevolen haha.