Buitenrit, vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaetifeng

Buitenrit, vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:52

Vanmorgen kwam het paard van de buuf alleen thuis.... Ik heb hem afgezadeld en op stal gezet. Daarna kwam buuf thuis, maar wel gewond.
Nou vraag ik mij af: hoe leer je een paard bij je te blijven?

Van mijn eigen paarden weet ik ook niet wat ze doen, ben er gelukkig nooit afgevallen...
Mijn eerste IJslander bleef wel bij me, maar of de huidige twee dat ook doen....

Dus: hoe leer ik ze dat?

AxS136

Re: Buitenrit, vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:00

Ik denk dat het eigelijk niet te leren is.Denk dat de enigste reden waarom ze bij je zouden blijven is dat ze je vertrouwen,en jij de leider bent.Als een paard in het bos op hol slaat, vlucht het,dat is natuurlijk gedrag.
En denk ook dat je heel moeilijk dat er uit kan krijgen,enigste wat je kan proberen lijkt mij is het paard te roepen,in de hoop dat ze terug komen.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:11

ben je niet eerst de buuf gaan zoeken ? mischien kon ze wel niet meer thuis komen ..

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 13:13

Duh! Ja dat deden andere buren en ze had mobiel mee, dus kon bellen.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:27

De weinige keren dat ik eraf ben gevallen heb ik 'm vastgehouden, gelukkig. Vroeger hebben wij dat gelijk geleerd, hoe je moet vallen en dat jeje paard vast moet houden.
Ben 1 keer met iemand anders mee geweest, ik op mijn welshje en zij op mijn fjord, toen zij eraf viel galoppeerde hij weg.
Toen hij erachter kwam dat ie alleen was minderde hij vaart en toen ik hem riep kwam ie gelukkig terug draven, was ik wel heeeel blij mee. In mij ogen toch ook een teken van vertrouwen want anders was ie niet zomaar terug gekomen.
Maar denk idd dat het niet aan te leren is anders hoorde/las je niet zo vaak dat paarden alleen over de weg lopen als de ruiter eraf is gevallen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:30

Ik denk niet dat je dat aan kan leren. Het zal ook aan de situatie liggen.
Paniek = rennen
Suffe reden = gras vreten :+

Ik ben ooit van mn Haf afgevallen en die rende gewoon terug naar stal. (was gelukkig om de hoek)

Moonlightt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:17

Dat kan je hem toch niet aanleren? Sommige paarden doen dat misschien maar niet elk paard blijft staan volgens mij. Die zijn dan zelf ook in paniek dus rennen weg (naar bijv. vertrouwde omgeving?)

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:10

Vertrouwen is idd belangrijk...was zelf gaan rijden met mijn haf en mijn zusje op haar shet. Ze viel van de shet en we waren net aan het racen...dus toen ging hij gewoon zonder haar verder racen. Na een minuut ofzo kwam hij teruggeholt met echt zo'n schattig koppie en z'n staartje omhoog van waar blijven jullie nou? hihi schattig

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:12

Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet echt te leren valt.. Het ene paard kent de weg terug naar stal en het andere niet. Mijn paard zal niet zo snel weg rennen. Daar kan ik sowieso niet echt alleen mee buitenrijden en anders zou ze veel te bang zijn om weg te rennen denk ik :P

Ziva0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:12

ik denk niet dat je dat kan aanleren!
het beste lijkt me om de teugels vast te blijven houden(als dat lukt dan haha)
als een paard ervandoor gaat wil hij rennen het zijn tenslotte vlucht dieren....

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:56

OPG-->BRT

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:47

Paarden zijn vluchtdieren. Als ze je er afgooien zijn ze meestal al opgefokt en dan krijg je ze niet meer rustig. Meestal zullen ze terug naar de stal rennen. Stilstaan aanleren na een val is niet echt aan te leren denk ik, of wil je je steed slaten proefvallen ;) ?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:38

wees blij dat ie naar stal kwam! mijn verzorg pony ging als ik ergens onderaan de dijk lag altijd naar mijn moeders huis (kreeg ze lekkers) maar dit is niet aan te leren, de een blijft trouw staan de ander kiest eieren voor zijn geld en zegt ieder voor zich en gras voor ons alle!

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:04

Dit kun je niet aanleren, ik hou ook altijd de teugels vast als ik val.. veelste bang dat hij onder de auto rent als hij de drukke weg over moet steken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:11

Zo'n band opbouwen dat ze blijven begrijpen, ook in panieksituaties, dat jij de veilige haven bent :)

Ik stond op een stukje met mijn ijsco aan de hand, hij grazend en ik een appel etend, en had niet zo door dat het een dag was waarop de stoomtrein reed op het spoor waar ik naast stond.

Nouja, nu te laat om weg te rennen, dan creeer ik alleen maar angst, dus rustig blijven staan en kijken.
Ging eerst goed, maar toen puffend, krakend, fluitend, stoomuitbrakend en donderend stoomtreintje echt voor z'n neus was kneep hij hem, enige keer dat hij omhoog kwam tot nu toe en recht het bos in rende, in paniek.
Godzijdank weet hij dus dat ik veilig ben en niet in verband sta met de enge dingen, en bleef hij 40 meter verder trillend staan wachten tot ik hem op kwam halen om hem te kalmeren.
Sindsdien kan ik hem eigenlijk overal los laten staan. Bos, poetsplaats, op weg naar de weide, tussen de mensen, die loopt echt niet weg :')

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:13

:)) De mijne blijft staan blijkt...
Afgelopen zondag uitgeprobeerd..

En heb ik hem dat aangeleerd? Nee..
Hij stond zelfs al stil voordat ons buitenritmaatje stil stond. En stond pal naast me stokstijf stil
Ik moet zeggen, het was heel fijn, had er niet echt blij om geweest als ik hem nog moest gaan zoeken ook :))

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:17

Afgelopen zaterdag getest...
Mevr. stond 20 m verderop te eten in de berm.

@Naaltje, hmmm, was blijkbaar fjord moet van ruiter af weekeind...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:18

ga mee in de rest van de reacties.. vertrouwen en duidelijk laten merken dat jij de leider bent ( maw; dat jij weet wat goed voor je paard is).

Ben twee keer tot nu toe buiten van mn paard (en) gevlogen... beide keren renden ze een stukje door, kregen in de gaten dat ze iets verloren waren en draaide ze om... :)

Echt wel heel fijn gevoel als je je knol ziet omdraaien, ook al ben je zelf bont en blauw op dat moment...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:19

@sjolvir; ook vliegles gehad? Hopelijk land jij wat beter dan ik. Ik heb m'n rug gekneusd :))

Overigens heb ik 1x meegemaakt dat paardlief ''er vandoor'' ging.. Dat was omdat hij toen mij bewust eraf werkte omdat hij kwaad was. Afgelopen weekend was een fout uitgevallen grapje :+

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:27

Ligt aan je paard of pony.
Ik hou ook altijd de teugels vast.
Hij weet de stal wel maar kent het verkeer niet.
Zo zomaar onder een wagen kunnen lopen.
Daar ben ik veel te bang voor.
Denk niet dat je het kunt leren.schrikken=wegrennen.
Ik moest met mijn paard in een galop over de weg :( :( :( .
Ik weet dat het erg slecht is,maar ruiter werd er af gebokt,en liet hem dood leuk los.
Zo stom,hij ging richting de stal,onderweg stond er zon wijf te schreeuwen aaarghhhh los lopend monster _O- .
Arm paardje,er stopte een kraan machinist en die kon hem gelukkig pakken.
Hij zei die ruiter is hem niet de baas,klopt zei ik,ze trok te hard in zijn mond.
En toen die op hol sloeg begon te krijsen.
Die ruiter mag niet meer mee op buiten rit.
moet eerst maar eens rijden,leren anders wordt straks mijn pony aan gereden en daar ben ik echt bang voor.
Nu laat die ruiter ook de pony stikken,ach pony kreeg de schuld.ook zo stom :(
Gelukkig zijn we goed thuis gekomen,maar ik heb het al drie keer gehad achter een pony aan op straat.
En dat wil ik niet nog eens,die ellende,maar denk niet dat je het kunt leren.
Laatst bijgewerkt door haffie83 op 19-10-11 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:29

Ik denk niet dat je het echt aan kan leren. Ik ben gewoon erg blij dat mijn paard blijft staan, tot nu toe tenminste. De eerste keer dat ik er af viel op een buitenrit stond ze meteen stil naast me, te kijken waarom ik naast haar lag, en de tweede keer dat ik viel ging ze driftig gras staan vreten, dat was wel erg lachwekkend. _O-

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:32

doet me denken aan een paar jaar terug. Paardlief bleef ook altijd staan als ik eraf was (gestapt of gevlogen). Dit keer was er iemand af gevallen, dus ik was afgestapt en voor de "makkelijkheid" (kon even niet anders, oversture puber, paard laten staan. Maar oversture puber was niet meer voor rede vatbaar dus duurde een uhm tijdje. Paard was het zat en is toen gaan lopen richting de manege. Op gegeven moment probeer je dan je paard weer te pakken, maar elke keer als jij weer gaat lopen, gaat paard ook weer verder (en dus stilstaan als jij stilstaat :+ zat dus steeds zo'n 10 meter tussen) Heb me nog nooit zooo suf gevoeld.

Maar denk ook dat het afhangt van situatie, karakter en leiderschap

(qua leiderschap was het in mijn situatie denk ik andersom :') )

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:42

ladypaard schreef:
doet me denken aan een paar jaar terug. Paardlief bleef ook altijd staan als ik eraf was (gestapt of gevlogen). Dit keer was er iemand af gevallen, dus ik was afgestapt en voor de "makkelijkheid" (kon even niet anders, oversture puber, paard laten staan. Maar oversture puber was niet meer voor rede vatbaar dus duurde een uhm tijdje. Paard was het zat en is toen gaan lopen richting de manege. Op gegeven moment probeer je dan je paard weer te pakken, maar elke keer als jij weer gaat lopen, gaat paard ook weer verder (en dus stilstaan als jij stilstaat :+ zat dus steeds zo'n 10 meter tussen) Heb me nog nooit zooo suf gevoeld.

Maar denk ook dat het afhangt van situatie, karakter en leiderschap

(qua leiderschap was het in mijn situatie denk ik andersom :') )

Haha, zie het al helemaal voor me!

Maar ik denk dat áls je al van je paard afvalt, je paard iets geks doen (lijkt me), dus ergens van schrikt of iets dergelijks, dus paard is dan al in (lichte) paniek en zal dus vluchten, als je er dan afvalt zal die vast niet blijven staan...denk niet dat het aan te leren is..

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:08

Mijn pony is volgens mij gewoon te lui om verter te lopen xD

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:54

haffie83 schreef:
Denk niet dat je het kunt leren.schrikken=wegrennen.

Jawel, het is wel mogelijk om de schrikreactie om te vormen, maar het is afhankelijk van het paard hoe ver je komt. Wij hebben een jonge Welsh Cob met extreme vluchtreflexen geleerd om te stoppen, te kijken en na te denken bij schrik. Dit is buitengewoon goed gelukt doordat hij ook een heel mensgericht karakter heeft. Die heeft het ook gepresteert om inderdaad bij zijn gevallen ruiter te blijven en zelfs moeite te doen om haar "wakker" te krijgen (ze was door een tak van peerd geveegd, even niet opgelet met kletsen en was even buiten bewustzijn). Anderen konden hem niet zomaar pakken, maar hij bleef heel trouw bij zijn ruiter. Braaf peerd is het :j