Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Ze schuren altijd wel ergens en ze belemmeren paarden in het sociale gedrag (schoftje krabben), dan zijn ze weer stuk, vies of toch niet zo waterdicht als je dacht. Deken is volgens mij meer voor onze gemoedsrust dan dat we het paard er een plezier mee doen.ellenlouise schreef:Haha, klappertanden heb ik nooit gehoord maar toen het zo hard waaide en regende stond mijn paard echt te shaken. Denk dat ze het toen echt koud had (toen ook snel binnen gezet). Haren opzetten doen ze als het kouder is ter isolatie. Maar dan schijnen ze het niet koud te hebben. Is een soort extra jas zeg maar.
Ariebren schreef:De hengst kreeg veel hooi en daarnaast een dubbele portie krachtvoer, 3 kg, en had binnen een week een prachtige dikke mooie zwarte wintervacht.
Ilse_123 schreef:Ik ga het gewoon zonder deken doen denk ik...het is een halfbloed arabier, dus veel vacht maakt hij sowieso niet. Hij eet erg veel, 3kilo brokken en een flink plak voordroog, dus dat zit wel goed. Hoe kan je zien of een paard het koud heeft? Gaan ze dan klappertanden?
Lusitana schreef:Als ze in het donker binnen staan, staan ze dus niet altijd op het land, dan heb je een paard in gecombineerd systeem, en als ze langer dan 12 uur op stal staan zelfs een stapaard dat overdag in de wei gaat.... Verder niet belangrijk in dit topic, maar je sprak onterecht over "altijd" .
Zo had ik een merrie die rainrot kreeg (huidaandoening door nattigheid) door regen. Deze koos, toen dat eenmaal kon, voor binnen staan als het regende, dus daar hoefde ik geen dek op te doen.
Ik heb nu een stalpaard en de anderen in gecombineerd systeem die bij hoge muren kunnen schuilen als het regent, en binnen mogen komen als ze willen, dus Ik gebruik geen dekens buiten, maar als het moet, moet het. Het is onzin om ene poot stijf te houden omdat je principes hebt, gebaseerd op theorien, als de praktijk andere dingen uitwijst.
Op het hoesten is trouwens nog geen antwoord gegeven:
Koude lucht kan irritatie geven bij paarden die gevoelige luchtwegen hebben en dat zijn ook paarden die reageren op pollen en stof. Jouw paard heeft blijkbaar meer last van natte lucht dan van droge (sneeuw zit in droge lucht). Mist zal hij dan ook vervelend vinden.
Het is waarschijnlijk geen "verkoudheids" hoest dat van een bacterie of virus komt, maar een irritatie. Bij een verkoudheidshoest zal een paard vaak ook verhoging hebben en een snotneus.
Ik zou dus wel wat gaan geven om de luchtwegen te helpen als hij de koude in moet. In de eerste instantie kun je denken aan foene griek, ook wel fenegriek genoemd, en als dat niet helpt, zul je wellicht aan ventipulmin, via de DA moeten denken.
Lusitana schreef:Het is onzin om ene poot stijf te houden omdat je principes hebt, gebaseerd op theorien, als de praktijk andere dingen uitwijst.