Kan elk paard zonder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Kan elk paard zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:01

Hallo, sorry als hier al een topic over bestaat, maar ik denk niet dat iemand in ongeveer dezelfde situatie zit.
Het zit namelijk zo: Ik heb een 6 jarige NRPS'er, die eigenlijk erg weinig wintervacht aanmaakt.
tot zijn 4e stond hij altij 24/7 in de wei en werd er niks mee gedaan, dus ik weet niet echt hoe dat toen ging.
Vorig jaar heeft hij gewoon een deken opgehad (200 gram, 300 als het erg koud werd).
Ik vind alleen al die dekens een beetje lastig, want wanneer doe je het deken af, wanneer weer op enzo. en dan sloopt die van mij zijn deken ook nog in rap tempo.
Dus ik wilde hem deze winter gewoon geen deken opdoen, hij regelt zijn eigen temperatuur wel, en aangezien hij toch weinig wintervacht krijgt, is het niet eens heeeel erg nadelig met rijden.
Hij staat nu overdag een paar uurtjes buiten, en voor de rest warm binnen, maar volgende maand vertrekken we naar een plaats waar hij heel de dag buiten komt en 's avonds in een stal met een buitenluik dat zoveel mogelijk open moet voor zijn stofallergie.
Maar daar is het dan weer veel kouder... is het dan slim om hem dan wel een deken op te doen?
Ook hoest mijn paard veel meer als het regent, sneeuw niet zozeer, maar wel met regen. Hij heeft een pollen allergie die goed kan worden bestreden met een pollennetje, maar dat is rond deze tijd niet nodig. Maar zodra het nat word buiten, gaat hij meer hoesten. Kan dat betekenen dat hij het koud heeft?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:56

In principe kan elk paard buiten staan maar is de regeling van die vacht al verpest bij veel paarden door al die dekens ieder jaar!
Ik zou als ik jou was kijken tot hoever hij zonder deken kan blijven, als hij het duidelijk koud krijgt en geen vacht meer aanmaakt zou ik er een deken op gooien.
Mijn paard heeft een korte vacht in de winter maar wel een dikke, en omdat ze veel ruwvoer krijgt houdt ze het kacheltje ook warm.
Is errug belangrijk dat ruwvoer.
Hoe en wat met allergieën weet ik niets van, hoor..

djk

Re: Kan elk paard zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:01

het hangt er vanaf hoe koud het is in de zomer hoeft het natuurlijk niet maar in de winter en herfst en kou lijkt het me wel handig als hij al niet zo'n dikke vacht aanmaakt om dan even een deken op te doen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:06

Ik zou hem om te beginnn lekker zonder deken zetten. Je paard is ook nog jong. Ik vraag me ook af of een paard dat niet zo'n berenvacht kweekt in de winter ook geen voldoende warme vacht heeft. Vaak wordt de ondervacht dan dikker en dat zie je niet zo duidelijk. Paard heeft het dan warm genoeg. Kou is ook eigenlijk niet zo'n probleem.

Mijn paard heeft echt een hekel aan dekens en ik ook :D . Ze schuren altijd wel ergens en ze belemmeren paarden in het sociale gedrag (schoftje krabben), dan zijn ze weer stuk, vies of toch niet zo waterdicht als je dacht. Deken is volgens mij meer voor onze gemoedsrust dan dat we het paard er een plezier mee doen.

Mijn paard staat de hele dag buiten zonder schuilmogelijkheid en 's avonds in een buitenstal. De enige keer dat ik een regendeken omgooi buiten is zware regen of sneeuw in combinatie met harde wind. Maar ja, die van mij is de 20 ruim gepasseerd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:06

Ik heb eens, een aantal jaren geleden, een quarter hengst midden in de winter voor 24/7 buiten gezet.
Hij had een vreselijke stro allergie.
Ontstaan op de trainings stal waar hij altijd binnen stond in een hoekje achteraf.
De hengst kreeg veel hooi en daarnaast een dubbele portie krachtvoer, 3 kg, en had binnen een week een prachtige dikke mooie zwarte wintervacht.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:13

ik ga het dit jaar ook doen lekker alles zonder deken en ik heb ook volbloedjes die dus geen echte lange berenvacht krijgen.een volbloed staat al zijn hele leven zonder deken,maar nu moeten mijn volbloed en de rest van onze paarden/pony's ook zonder deken.ik ga denkik geen probleem onder vinden,want ze hebben een loopstal met stro dadelijk en onbeperkt voordroog.dus gewoon doen

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:10

Ik ga het gewoon zonder deken doen denk ik...het is een halfbloed arabier, dus veel vacht maakt hij sowieso niet. Hij eet erg veel, 3kilo brokken en een flink plak voordroog, dus dat zit wel goed. Hoe kan je zien of een paard het koud heeft? Gaan ze dan klappertanden? :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:22

Nee hoor, een paard die het koud heeft zet zijn haren overeind, ze krijgen dan een fluweel achtige glans.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:25

Haha, klappertanden heb ik nooit gehoord maar toen het zo hard waaide en regende stond mijn paard echt te shaken. Denk dat ze het toen echt koud had (toen ook snel binnen gezet). Haren opzetten doen ze als het kouder is ter isolatie. Maar dan schijnen ze het niet koud te hebben. Is een soort extra jas zeg maar.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:28

ik volg het even. (anda jaarling met ondervoedings achtergrond)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:14

Gezien dat een groot deel van de nederlandse paarden in de opfok gaan en tot hun 3e geen deken draagt, zeg ik dat elk gezond paard zonder deken kan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:21

ellenlouise schreef:
Haha, klappertanden heb ik nooit gehoord maar toen het zo hard waaide en regende stond mijn paard echt te shaken. Denk dat ze het toen echt koud had (toen ook snel binnen gezet). Haren opzetten doen ze als het kouder is ter isolatie. Maar dan schijnen ze het niet koud te hebben. Is een soort extra jas zeg maar.

Ja logisch, bij mij willen ze met harde regen en wind ook heel makkelijk meelopen naar huis.
Maar dat zijn moment opnames.
Als het de volgende dag weer goed weer is en het zonnetje schijnt, dan lopen ze even hard weer terug naar de wei.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:49

Als mijn paard het koud heeft staan ze ook echt duidelijk te shaken, ze trekt haar staart tussen de billen en ziet er ellendig uit. Dit gebeurt eigenlijk alleen bij de hele dag regen, zoals afgelopen woensdag. Ik ga haar wel weer een deken opdoen voor de volgende regenbuien, het was echt sneu. Ze heeft een flinke vacht, maar de schuilgelegenheid in dit weiland is onvoldoende waardoor ze alsnog doornat wordt. de pony's die erbij lopen kunnen het prima hebben maar zij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:21

Mijn 15 jarige merrie heeft haar hele leven buiten gelopen en nog nooit een deken op gehad. En toch gaat er dit jaar een op. Ik ben het zat om haar nu 4 winters op rij te zien shaken (dus niet even bibberen maar uren achter elkaar). Onbeperkt voeren is geen optie omdat wij alleen voordroog kunnen voeren en haar met een flinke speklaag de winter in laten gaan werkte ook niet.

Ze maakt te weinig vacht aan waardoor ze met nat weer en extreme kou niet warm kan blijven. Ze staat 24/7 buiten met een schuilstal. Ik hoop haar dit jaar met dekens wat comfortabeler de winter door te krijgen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:24

Ariebren schreef:
De hengst kreeg veel hooi en daarnaast een dubbele portie krachtvoer, 3 kg, en had binnen een week een prachtige dikke mooie zwarte wintervacht.

Dit bovenstaande is belangrijk. Een paard wat geen deken op heeft, zal meer energie moeten verbruiken om zich warm te houden en een goede wintervacht te maken. Je zult bij sommige paarden dus extra moeten gaan voeren.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:26

Ik merk het aan mijn pony heel erg als hij het koud heeft aan zijn rug, die wordt dan stijf en hard. Dit gebeurd vooral bij regen en wind. Kijk het gewoon aan zou ik zeggen en houd het dekentje achter de hand voor als het mis gaat :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:40

Ilse_123 schreef:
Ik ga het gewoon zonder deken doen denk ik...het is een halfbloed arabier, dus veel vacht maakt hij sowieso niet. Hij eet erg veel, 3kilo brokken en een flink plak voordroog, dus dat zit wel goed. Hoe kan je zien of een paard het koud heeft? Gaan ze dan klappertanden? :+

In de eerste plaats heeft het ras er niets mee te maken. Ik heb in engeland gewerkt op een stoeterij waar volbloed arabieren werden gefokt en die stonden overdag buiten en hadden een wintervacht om u tegen te zeggen.
aan zijn krachtvoer heeft hij niet zoveel voor warmte, zijn darmen moeten gewoon de hele dag vol zitten met ruw voer wil hij er wat aan hebben voor warmte.
Je kunt zien of ze het koud hebben omdat dan de haren overeind gaan staan en de basis van de oren koud is (de punt is altijd koud). Ze trekken vaak hun staart in en rug op en staan er gewoon miserabel bij.
Paarden kunnen wel degelijk lijden onder koude en er aan bezwijken. Ze kunnen er alleen goed tegen als ze goed doorvoed zijn.
Verder maakt het veel uit of ze beschutting hebben en elkaar kunnen verwarmen.

Als je besluit dek om te doen, neem dan een een robuust buiten dek voor buiten en een staldek voor binnen. Luiken moeten altijd open, ook bij paarden die geen allergie hebben.
Beschutting speelt een veel grotere rol dan de werkelijke temperatuur.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:53

Het extra krachtvoer heb je een tijdje nodig om de wintervacht aan te laten maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:10

Ik zeg alleen dat het niet helpt om warm te blijven omdat het piek energie vrij geeft, anders dan ruwvoer.

Paarden die geen krachtvoer krijgen, maken ook een wintervacht aan, sterker nog, hongerige paarden hebben vaak langer haar dan wie dan ook omdat die geen vet hebben om zich warm te houden. De natuur heeft overal een oplossing voor...
Deze wollige vachten verbergen soms hoe mager een paard eigenlijk is.

De biotine en vitaminen en mineralen in krachtvoer kunnen vachtgroei gunstig beinvloeden, maar het is niet zo dat een paard alleen wintervacht zou kunnen maken als het krachtvoer krijgt.

Als antwoord op de vraag of elk paard zonder dek kan: Nee, er zijn paarden waarbij een dek de gezondheid gunstig beinvloed en dan heb je het over zwakke, magere, zieke en oudere paarden.

Er is al eerder genoemd dat een paard energie nodig heeft om warm te blijven en een paard dat niks "over" heeft zal het dus koud krijgen.
In de eerste plaats moet je dus zorgen dat ze over houden door goed te voeren en in de tweede plaats kun je warmteverlies stoppen en dus energie laten sparen, door een dek op te doen. Dan komen ze makkelijker aan.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:16

nee, niet ieder paard kan zonder deken buiten staan.

Het grootste deel natuurlijk wel. Maar er zijn uitzondering. Ik had een gelderse merrie, als veulen gekocht, die kreeg als er echt slagregen was buiten, koliek.

Je kon de klok erop gelijk zetten. Slagregen en onweer? paard koliek. Uiteindelijk heb ik haar als ruime 2 jarige al een 0 grams regendeken op gedaan. Op advies van de DA overigens, en alleen met veel regen. Daarna heeft ze nooit meer koliek gehad.
Mijn paarden staan altijd op het land en alleen in het donker op stal, met binnen en buiten luik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:56

Als ze in het donker binnen staan, staan ze dus niet altijd op het land, dan heb je een paard in gecombineerd systeem, en als ze langer dan 12 uur op stal staan zelfs een stapaard dat overdag in de wei gaat.... Verder niet belangrijk in dit topic, maar je sprak onterecht over "altijd" .

Zo had ik een merrie die rainrot kreeg (huidaandoening door nattigheid) door regen. Deze koos, toen dat eenmaal kon, voor binnen staan als het regende, dus daar hoefde ik geen dek op te doen.
Ik heb nu een stalpaard en de anderen in gecombineerd systeem die bij hoge muren kunnen schuilen als het regent, en binnen mogen komen als ze willen, dus Ik gebruik geen dekens buiten, maar als het moet, moet het. Het is onzin om ene poot stijf te houden omdat je principes hebt, gebaseerd op theorien, als de praktijk andere dingen uitwijst.

Op het hoesten is trouwens nog geen antwoord gegeven:
Koude lucht kan irritatie geven bij paarden die gevoelige luchtwegen hebben en dat zijn ook paarden die reageren op pollen en stof. Jouw paard heeft blijkbaar meer last van natte lucht dan van droge (sneeuw zit in droge lucht). Mist zal hij dan ook vervelend vinden.
Het is waarschijnlijk geen "verkoudheids" hoest dat van een bacterie of virus komt, maar een irritatie. Bij een verkoudheidshoest zal een paard vaak ook verhoging hebben en een snotneus.
Ik zou dus wel wat gaan geven om de luchtwegen te helpen als hij de koude in moet. In de eerste instantie kun je denken aan foene griek, ook wel fenegriek genoemd, en als dat niet helpt, zul je wellicht aan ventipulmin, via de DA moeten denken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 19:27

Lusitana schreef:
Als ze in het donker binnen staan, staan ze dus niet altijd op het land, dan heb je een paard in gecombineerd systeem, en als ze langer dan 12 uur op stal staan zelfs een stapaard dat overdag in de wei gaat.... Verder niet belangrijk in dit topic, maar je sprak onterecht over "altijd" .

Zo had ik een merrie die rainrot kreeg (huidaandoening door nattigheid) door regen. Deze koos, toen dat eenmaal kon, voor binnen staan als het regende, dus daar hoefde ik geen dek op te doen.
Ik heb nu een stalpaard en de anderen in gecombineerd systeem die bij hoge muren kunnen schuilen als het regent, en binnen mogen komen als ze willen, dus Ik gebruik geen dekens buiten, maar als het moet, moet het. Het is onzin om ene poot stijf te houden omdat je principes hebt, gebaseerd op theorien, als de praktijk andere dingen uitwijst.

Op het hoesten is trouwens nog geen antwoord gegeven:
Koude lucht kan irritatie geven bij paarden die gevoelige luchtwegen hebben en dat zijn ook paarden die reageren op pollen en stof. Jouw paard heeft blijkbaar meer last van natte lucht dan van droge (sneeuw zit in droge lucht). Mist zal hij dan ook vervelend vinden.
Het is waarschijnlijk geen "verkoudheids" hoest dat van een bacterie of virus komt, maar een irritatie. Bij een verkoudheidshoest zal een paard vaak ook verhoging hebben en een snotneus.
Ik zou dus wel wat gaan geven om de luchtwegen te helpen als hij de koude in moet. In de eerste instantie kun je denken aan foene griek, ook wel fenegriek genoemd, en als dat niet helpt, zul je wellicht aan ventipulmin, via de DA moeten denken.

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal!,
ik kijk het gewoon nog even aan, hij krijgt nu extra voordroog dus met het kacheltje zit het ook wel goed.

Over dat hoesten, het klinkt inderdaad heel logisch, hij heeft ook nooit een echte snotneus of verhoging. Foenegriek verhelpt inderdaad het hoesten, maar dat is mij afgeraden omdat de eigenlijke dooddoener het slijm in zijn longen is, en dat hij daarom moest hoesten om dat los te maken, dus eigenlijk onderdruk je het alleen maar met foenegriek. Ventipulmin hebben we nog niet geprobeerd, wel een andere antibiotica (weet zo snel niet meer welke) maar dat werkte alleen zolang de kuur duurde. Ventipulmin wil ik pas aan beginnen als ik merk dat hij bij de nieuwe stal ook hoest, ik los het liever eerst op in zijn omgeving dan dat ik er allemaal rotzooi ingooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:19

Lusitana schreef:
Het is onzin om ene poot stijf te houden omdat je principes hebt, gebaseerd op theorien, als de praktijk andere dingen uitwijst.

Amen. Ik heb het 4 jaar geprobeerd zowel in gecombineerd systeem als 24/7 buiten met schuilstal en het gaat gewoon niet. Ook niet met speklaag en extra ruwvoer. Ik wil graag zo natuurlijk mogelijk houden maar daarvoor hoeft mijn pony geen kou te lijden.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:44

mijn paardje staat al ruim 2 maanden met een deken op omdat ze heel erg slecht tegen regen kan dus toen de zomer slecht werd en alleen maar regen stond mijn paard helemaal ijskoud in de wei. daarna regendekentje opgedaan en niks geen problemen meer inmiddels heeft ze er al een 200/300 gram op liggen omdat het gewoon echt een kou kleum is en ik haar kort in de haren wil houden ze staat overigens 's avonds op stal en overdag in de wei. en krijgt voldoende ruw/krachtvoer om een wintervacht aan te maken maar als ik haar geen deken op zal doen ben ik bang dat ik haar ziek in de wei tegenkom en daar heb ik/zij geen trek in ;)
het is trouwens een KWPN merrie die geschoren is geweest toen ze vol in de sport werd uitgebracht dus het kan ook daarvan komen dat ze het sneller koud heeft.
wij hadden eerder ook een volbloed arabier en die stond altijd als het onder de 15 graden was dag en nacht te trillen zonder deken terwijl die 24/7 op stal stond soms even los uiteraard ;)
maar dat is echt per paard verschillend en dat zal je echt zelf aan je eigen paard moeten zien en merken het paard laat het zelf merken als het te koud is ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:50

Precies, je kunt idealen hebben, maar je moet uiteindelijk doen waar het paard bij floreert.

Foene Griek onderdrukt hoesten op zich niet, dat kan alleen een "kriebelverlammend" middel als codeine bv. Foene Griek helpt de keel verzachten en het is slijmoplossend. (Eigenlijk maakt het slijm gewoon vloeibaarder waardoor het makkelijker verwerkt wordt).
Daarbij is het weerstandverhogend en helpt het met dikker worden (vet verdelen), altijd gunstig in de winter periode.
Maar ik ga niet in tegen eigen ondervindingen wat nadelen betreft, alleen ben ik zelf nog nooit een contra indicatie voor foene Griek tegen gekomen.
Als een paard hoest door irritatie aan de luchtwegen, is het zaak om de irritatie op zich te heffen en dat doet Foene Griek heel goed.

Ventipulmin is geen anti biotica (anti biotica is bacterie dodend), maar een luchtweg verruimer, het voorkomt broncho spasmen en is een middel tegen met name benauwdheid bij paarden waarbij de slijm samenstelling abnormaal is. Het is niet iets om "zomaar" te geven, het is echt voor benauwde paarden, je hebt groot gelijk om dit soort middelen zo lang mogelijk buiten de deur te houden en een en ander eerst aan te kijken.
Verandering van omgeving, is ook verandering van lucht, en dat kan voor gevoelige paarden veel uitmaken.
Ik hoop dat het gunstig uitpakt voor hem.