Bij ons op stal wordt het enten niet collectief vanuit de staleigenaar geregeld. Hierdoor moet je dus zelf de DA laten komen om te enten, waardoor je met visite/voorrijden erg duur uit bent voor 1 enting...
Daarom regel ik 2x per jaar een entingsronde. Ik hang een lijst op met wie mee wil doen en welke entingen men dan wilt. Vervolgens maak ik een afspraak met de DA en hou ik een middag vrij zodat ik erbij kan zijn en bij alle paarden kan assisteren. Kortom het is even wat werk maar scheelt gewoon erg in de kosten (DA rekent geen visite en consult omdat ze in 1 keer 15 tot 20 paarden kan enten en daardoor betaal je alleen voor de enting).
Helaas zijn er iedere keer wel mensen die hun paspoort vergeten in te leveren... Ik hang een brief op het bord met de datum en de tijd dat de DA komt en er staat duidelijk op wanneer de paspoorten uiterlijk ingeleverd moeten zijn... Inleveren kan ofwel in mijn voerton, in mijn afgesloten kast (krijg je de code per sms) of aan mij persoonlijk, dus genoeg keus.
Nu komt de DA over 2 uur en mis ik nog steeds 5 paspoorten. Ik heb gister nogmaals groot op het bord geschreven dat de paspoorten ingeleverd moeten worden. De mensen van wie ik het nummer had heb ik gesmst... Maar van een aantal heb ik geen nummer...
Mijn vader heeft me teruggefloten en gezegd dat ik die dan maar lekker moet laten gaan. Ik wilde namelijk nog de nummers gaan opzoeken om nog even te smsen, maar hij zegt dat iedereen oud en wijs genoeg is en het eigen verantwoordelijkheid is...
Maar toch voel ik me schuldig, ik ben bang dat ik niet duidelijk genoeg gecommuniceerd heb en dat mensen daardoor hun enting mislopen. En het staat ook klungelig bij de DA als er iedere keer 20 entingen worden gevraagd en uiteindelijk 5 ongebruikt weer mee terug kunnen... Daarnaast vind ik het ook banketstaaf om tegen die mensen te zeggen "Jammer maar had je hem maar moeten neerleggen".. Ja het is wel zo, maar ik vergeet zelf ook wel eens wat...
Wat zouden jullie doen?
Ik ga zo naar stal om te kijken of er nog paspoorten in m'n ton liggen... Duimen maar
Dan sms ik: Hey, vergeet niet je paspoort in te leveren want dan-en-dan komt de DA.