IJzers en winterweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niezel

IJzers en winterweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 12:16

Ja, ik ben inderdaad mooi op tijd, sneeuw ligt er nog niet, maar ik wil wel graag alvast een vraag opgooien.
Vanwege weloverwogen redenenen heeft mijn paard sinds enkele dagen voor ijzers, het wel of niet beslaan wil ik geen discussie over aangaan, nogmaals is dit een weloverwogen keuze geweest.
Het seizoen komt echter wel ongelegen aangezien we afgelopen nacht de eerste nachtvorst al hebben gehad en er al eigenaren genoeg zijn die ivm het aankomende winterweer de ijzers al hebben laten verwijderen. Dit is in mijn geval helaas geen optie en zal mijn paard met ijzers de winter door moeten. Mijn 'probleem' is hoe ik kan voorkomen dat ze aankomende winter gaat uitglijden. Vaak wordt er gebruik gemaakt van simpele sokken, geweldig idee, ware het niet dat de immense klossen van mijn meisje in geen enkele sok gaan passen :')
Wie heeft er meer met een dergelijk probleem te maken (gehad) en wellicht ideeën of eventuele oplossingen?

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:29

Ik heb hetzelfde ''probleem'' , paard staat verplicht vierkant op ijzers en gaat hier ook niet vanaf. (en kan hier ook niet vanaf)
Afgelopen winter dus dikke drama, ze was gelukkig wel ontzettend voorzichtig en kon daardoor ook wel even naar buiten, gelukkig hebben we een goede binnenbak waar ze haar ei dan kwijt kon.

Deze winter gaat ze op winterzolen, dat wil zeggen rubberen ringen tussen haar ijzers en hoef, zodat ze toch normaal met de groep mee op de paddock kan.
De rubberen ringen kunnen met normaal gebruik ook nog 2 keer mee, zeg dus zo'n 16 weken. Hopelijk voldoende om de winterperiode te overleven. Bij mijn smid zijn ze 30,- extra. Ik denk dat ik ze ergens eind november er onder laat zetten.

hier een topic: [BEH] Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Stal_Fiore

Re: IJzers en winterweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:37

Ik lees even mee... zit met het zelfde probleem.

Wat zijn dat voor sokken waar jij het over hebt?

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 12:58

'Gewoon' mensensokken. Die worden nogal geregeld gebruikt om uitglijden en klontvorming te voorkomen.
In mijn geval helaas geen optie vanwege haar grote voeten.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:00

En zijn er mensen met ervaringen van de sokken? Is op zich wel logisch, dus als het werkt ga ik dat dit jaar maar eens proberen denk ik. Ik vind het klonten onder de hoeven altijd zo gevaarlijk voor de pezen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:00

mijn paard krijgt zooltjes, niet die rbeer ringen, maar iets anders, kostte me vorig jaar een 10je extra... kon ook gewoon weer buitenritten maken

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:06

Bij mij op stal nemen de mensen met ijzers sneeuwbeslag. Inderdaad rubberen ringen die uitglijden en klompvorming in de hoef voorkomen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:07

Sneeuwringen en kleine proppen met een wideapuntje zorgden ervoor dat mijn paard afgelopen winter toch over de ijsplaat buiten in de besneeuwde wei kon komen. Heb overigens geen sneeuwringen die vast tussen het ijzer zitten maar die je als het nodig is er tussen kan klemmen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:59

Afbeelding
Deze ringen heb ik en dan kleine stiftjes met widia punten:
Afbeelding

Zo is mijn haf vorig jaar de winter goed doorgekomen, met meerdere gave sneeuwbosritten!
Afbeelding

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:01

Sokken heb ik idd ook eerder gehoord, maar zelf nog nooit geprobeerd! Ik smeer groene zeep in zn ijzers, dan klontert het niet en kan hij in elk geval lekker naar buiten. Ben niet zo'n fan van dat sneeuwbeslag (mijn smid ook niet trouwens)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:06

ik ga dit ook deze winter proberen met winterbeslag. wil ook eens lekker in de sneeuw kunnen rijden. maar dat van die sokken kan ik ook eens proberen. mijn smid was ook niet heel positief over het sneeuwbeslag maar hij wil me er absoluut niet van af houden. hij vindt het het proberen waard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:26

Wat is de reden dat smeden niet fan zijn van het sneeuw beslag?
De mijne is er juist erg enthousiast over en heeft het me aangeraden en ik heb er vorig jaar echt veel plezier van gehad. En ik heb geen nadelen ondervonden.
In tegendeel, zonder dat beslag had ik een groot del van de winter helemaal niets kunnen doen met mijn paard en nu hebben we de hele winter doorgereden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:37

Even volgen hoor,ik zit ook aan de rubber binnenringen te denken :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:53

Een kleine oplossingen om paarden door de sneeuw (geen ijs) met ijzers naar bijv. de wei te krijgen: Goede kwaliteit hoefvet er in smeren. Dan blijft de sneeuw niet meer plakken. :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:54

apple01 schreef:
Een kleine oplossingen om paarden door de sneeuw (geen ijs) met ijzers naar bijv. de wei te krijgen: Goede kwaliteit hoefvet er in smeren. Dan blijft de sneeuw niet meer plakken. :)

Daar gebruik ik dus groene zeep voor

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:58

Doe ik ook maar na een tijdje krijg je toch ijsballen,vind niet fijn...vooral omdat ze eerdaags niet meer op stal staan.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:05

Tinky12 schreef:
Doe ik ook maar na een tijdje krijg je toch ijsballen,vind niet fijn...vooral omdat ze eerdaags niet meer op stal staan.

Dan is de kwaliteit van je hoefvet misschien niet goed genoeg? Of doe je er te weinig in...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:09

Dat is leuk als ze een paar uur per dag naar buiten mogen en dan weer naar binnen en als je de mogelijkheid hebt om binnen te rijden/longeren, maar die van mij staat 24/7 buiten (met schuilstal) en ik kan ook alleen maar buiten rijden (buitenbak/bos) en dan is vetten/zepen echt niet genoeg.
Nee, ik heb het winterbeslag al gereserveerd bij mijn hoefsmid, dat was vorig jaar ideaal en wil ik dit jaar gewoon weer.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:10

Je staat er toch niet de hele tijd naast als ze in de wei staan? Dan krijgen ze ook klonten hoor!
Mijn paard staat vanaf begin december ook weer op hetzelfde beslag als die van Marije_jiplover. Ik doe dat al jaren zo.
Je doet met een beetje mazzel 2 beslagbeurten met de sneeuwringen. Die kosten ong. 10 euro per stuk en gaten slijpen kost ongeveer 5 euro extra. Het kost je echt de kop niet. Die wideapuntjes draai ik er pas in als het echt sneeuwt of glad is, en die gaan er pas weer uit als de wei weer goed begaanbaar is. Ze staat er s'nachts dus ook mee in het stro. Verder staat ze zonder.

Hoeven vetten helpt misschien 3 stappen bij flinke plaksneeuw :n

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:12

Ik dacht er gister toevallig nog aan. 1 paard gaat over een paar weken maar weer van de ijzers af. De andere kan dat helaas niet, die blijft voor alsnog op ijzers. Die loopt anders eerst 4 weken mega gevoelig (en blijft dat) en daarnaast heeft ze niet hele beste voeten. Vorig jaar heb ik er dus ook sneeuwbeslag onder gedaan en dat ging heel goed. Ze liepen hele dagen buiten, ook met sneeuw en geen last van ijsklonten. Kon zelfs in de besneeuwde bak rijden :D

Die zogenaamde foefjes met vaseline, hoefvet smeren etc vind ik maar onzin. Het heeft bij mij iig nog nooit geholpen :n

Maarrrr, we gaan voor een winter zonder sneeuw!
Laatst bijgewerkt door rowo op 11-10-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:13

Mij kost het sneeuwbeslag iets van 30 euro extra, maar zoals kebie idd al zegt, de ringen gaan twee beslagbeurten mee (en dat was afgelopen winter voldoende, dat is 16 weken ong.).

Overigens staat mijn haflinger nu achter al op de widiapuntjes, ivm gladheid en heuveltjes in het bos. Pony was zo aan het glijden, dat was niet leuk meer rijden. Die puntjes zijn zo klein, ik draaf er ook mee op straat en hij staat er dus hele dagen mee op de wei.
Voor komen ze er bij mij alleen in tijdens het rijden in de sneeuw, hij ligt nl zo dat de takken van zijn ijzers tegen zijn ellebogen aankomen en dan heb ik daar liever niet nog een widiapuntje bij, hoe klein ook.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:14

Marije_jiplover schreef:
Mij kost het sneeuwbeslag iets van 30 euro extra, maar zoals kebie idd al zegt, de ringen gaan twee beslagbeurten mee (en dat was afgelopen winter voldoende, dat is 16 weken ong.).

Overigens staat mijn haflinger nu achter al op de widiapuntjes, ivm gladheid en heuveltjes in het bos. Pony was zo aan het glijden, dat was niet leuk meer rijden. Die puntjes zijn zo klein, ik draaf er ook mee op straat en hij staat er dus hele dagen mee op de wei.
Voor komen ze er bij mij alleen in tijdens het rijden in de sneeuw, hij ligt nl zo dat de takken van zijn ijzers tegen zijn ellebogen aankomen en dan heb ik daar liever niet nog een widiapuntje bij, hoe klein ook.

Ik betaalde ook 25euro extra ofzo. En heb toen begin dec het sneeuwbeslag eron der gedaan. Kon dus precies de sneeuwperiode er mee doen.

En die puntjes in draaien is mij ook te link.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:02

Ik zit deze winter ook te dubben, dus ik lees mee. Wij kunnen alleen maar buitenrijden, en normaal hou ik haar blootvoets maar dat was echt te glad vorig jaar.

Dus nu zit ik eraan te denken om sneeuwijzers op te leggen, met sneeuwring en kalkoenen. Ik lees hier veel over widiapuntjes, kun je die er los indraaien? Kunnen ze zonder kalkoenen wel gewoon op de wei?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:06

@ Druppeltje: zie de foto's eerder op deze pagina in een post van mij. Zijn losse kalkoenen.
Ik heb Jip vorig jaar een groot deel van de sneeuwperiode zonder stiften op de wei gehad, ging prima. Alleen op een gegeven moment werd ik zelf wat te lui en draaide ik alleen bij de voorhoeven de stiftjes er weer uit, achter liet ik ze gewoon zitten.
En dat ging prima, alleen als de wei echt een ijsplaat wordt, is met wel prettiger voor je paard, dan kan die gemakkelijker lopen dan zonder.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:36

Marije_jiplover schreef:
Dat is leuk als ze een paar uur per dag naar buiten mogen en dan weer naar binnen en als je de mogelijkheid hebt om binnen te rijden/longeren, maar die van mij staat 24/7 buiten (met schuilstal) en ik kan ook alleen maar buiten rijden (buitenbak/bos) en dan is vetten/zepen echt niet genoeg.
Nee, ik heb het winterbeslag al gereserveerd bij mijn hoefsmid, dat was vorig jaar ideaal en wil ik dit jaar gewoon weer.

Kan ook gewoon als ze overdag buiten staan de gehele dag :) Op die manier kwam ik bij ons thuis ook naar de longeerbak om te longeren. Moet je wel van te voren de longeerbak sneeuw ruimen. En zo kwam ik ook bij de stapmolen. :) Ideaal is anders maar het kan wel.