Paard zeer eenkennig, wie kent het

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard zeer eenkennig, wie kent het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:21

Mijn paard is behoorlijk eenkennig. Tenminste als dat het goede woord is. Je kunt moeilijk 'contact' met hem maken. De stalhoudster keurt hij geen blik waardig en ook zijn bijrijder krijgt geen contact. Ze kan hem rustig uit de wei halen, maar hij geeft verder weinig reactie, hij laat het maar over zich heen komen. Hij zoekt geen tot weinig toenadering.
Ik weet dat hij anders kan, want bij mij is het een knuffelkont eerste klas. Wanneer mijn bijrijdster gaat rijden, ga ik niet heen, want hij kan de neiging hebben dan op mij te letten. Net alsof hij constant bevestiging zoekt als iemand anders met hem bezig is. Het is vervelend voor zowel paard als bijrijdster. Wie kent dit en is er iets wat je er aan kan doen, dat het paard toch meer contact zoekt met anderen?

Angela

Re: Paard zeer eenkennig, wie kent het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:27

Sommige paarden gaan gewoon voor 1 iemand door het vuur. Mijn andalusier wilt ook altijd weten waar ik ben, en wilt altijd als eerste aandacht van de 3 hier thuis, is echt op zijn teentjes getrapt als ik met een van de andere 2 bezig ben. Dan komt hij er letterlijk met zijn neus bovenop staan, bijvoorbeeld toen ik gisteren de pony aan het bekappen was. Hij wilde ook :+

Mijn man kan heel veel ook niet bij hem doen. Wel uit de wei halen, maar een deken op doen? Nee, daarvoor vertrouwd hij mij alleen (gaat over het hoofd aan). Poetsen? Is lang niet zo leuk als wanneer ik het doe, dan gaat hij er helemaal voor staan, bij mijn man "staat hij er een beetje bij".

Nu hoor ik wel meer andalusiers die gewoon echt voor 1 persoon gaan, en de rest hooguit accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:32

Wellicht werkt grondwerk oefeningen, dan moet je wel contact maken met een paard. Het kan ook zijn dat het paard extreem onderdanig is en daarom 'mat' reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:42

Onderdanigheid is het niet, dat is hij wel heel erg naar andere paarden, maar bij mensen heeft hij dat niet. Hij probeert met rijden je enorm uit bijvoorbeeld en ook moet de stalhoudster hem af en toe flink op zijn plek zetten, omdat hij haar soms gewoonweg niet ziet staan, onrespectvol is. Hij laat zich door een ander ook wel een deken op doen, dat is het niet. Bij mij doet hij dit niet, dus ik kan hem er niet voor corrigeren.
Maar inderdaad 'het er maar een beetje bij staan'.
Wanneer hij mijn auto ziet en ik roep, komt ie gelijk en ook met poetsen staat ie te genieten, met zijn neus op de grond, zo ontspannen. Het lijkt net of ie niets voelt bij een ander, je geen contact met hem kunt krijgen. Je kunt net zo goed met een robot bezig zijn. Als hij iets eng vind, dan wordt ie rustiger bij mij, bij een ander niet.
We hebben eens een schrikparcours gedaan, alles prima, de instructrice nam hem over om door een obstakel te lopen, dan wil hij niet en gaat bevestiging bij mij zoeken. Neem ik de lijn over dan gaat hij meteen door het obstakel. Het is een vervelend probleem, ik rijdt zelf niet, dus een band met de bijrijder vind ik erg belangrijk. Maar hij werkt niet mee.

Oja, hij is 6 jaar, sinds hij 5 maanden oud is bij mij. Hij is in een kudde opgegroeid. In de wei, staat hij onderaan in rang. Sinds deze zomer vinden merries hem interessant. Hij is enorm onderdanig naar andere oudere paarden, kauwt veel, bijt niet van zich af en gaat liever op de loop dan dat hij weerstand biedt. Met jonge paarden heeft hij dit dan weer niet.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:58

Mijn merrie is enorm eenkennig! Zo erg dat als andere mensen haar aaien dan kan ze bijten.

Mijn bijrijdster heeft er anderhalf jaar over gedaan om een band met haar te krijgen maar het is gelukt. sommige dagen wil ze niks van haar weten maar denk dat het zo blijft.
Ze is vroeger veel gaan wandelen, zonder zadel wat hobbelen naar het strand (zeg maar de leuke dingen gedaan om zo de vriendschap te winnen van mijn lieve eigenwijze fjord!) Nu 4 jaar verder kunnen ze het leuk vinden samen maar ze zal altijd op haar hoede blijven voor andere mensen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:07

Ik heb ook een erg eenkennige merrie vreemden mogen haar niet eens aanraken,hooguit bij het hoofd maar daar houd het wel mee op..Grondwerk helpt bij haar niet in dit geval,want iemand die mij les gaf ging even met haar aan de gang maar het liefst wou ze niet lopen en keek echt naar mij van wat moet ik hier mee..Wel eens lastig want als ik er niet ben lukt het mijn man niet echt om iets gedaan te krijgen..Ze is al zo van veulen af aan,terwijl al mijn andere paardjes het leuk vinden als ze aandacht krijgen van vreemden..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:11

Hier een redelijk eenkennige ruin.IN het begin liet hij niemand anders opstappen bv.Nu gaat dit al wat beter.
Om eerlijk te zijn vind ik het niet erg,zo is zijn karakter nou eenmaal.
Enkel bij een enting bv is het weleens lastig :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:39

Wat doet je bijrijder allemaal met het paard? Misschien moet ze wat meer met het paard gaan doen in de omgang?
Kan me best indenken als een bijrijder alleen komt voor het rijden dat een paard daar minder contact mee maakt als iemand die meer afwisseling met het paard heeft. Soms kunnen kleine dingen zorgen voor goed contact.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:16

mindim ,op zich wel fijn dat je paard jou zo goed vertrouwd. :)
ik verzorg bij mij op stal een merrie die door niemand anders uit de wei te halen is dan mij en zijn eigenaresse,de rest krijgt haar niet te pakken.
terwijl ze bij de eigenaresse en mij zo naar ons toe komt lopen.
ik merk daar aan dat paarden toch heel gericht op 1 mens kunnen zijn :j

je zegt dat bij het "niet willen" je het overneemt en je paard dan wel wil.
heb je wel eens geprobeerd wat er gebeurd als je het dus niet overneemt?
ook al zou diegene dan een uur met hem staan,maar toch es kijken wat er gebeurd als er doorgezet word?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:18

Ik heb ook zo'n éénkennigerd :+
Eerlijk gezegd vind ik dat nog niet eens ZO vervelend, maar kan me best voorstellen dat het moeilijk is met een bijrijder...
Ik denk inderdaad dat ze, zoals hiervoor gezegd, wat grondwerk moeten gaan doen en gewoon leuke dingen zodat je paard de bijrijder ook als = leuk zal gaan zien...

Nu heb je éénkennig en éénkennig... Mijn paard laat zich vrij makkelijk aanraken ed door anderen, maar lijkt het lang niet zo leuk te vinden als wanneer ik het doe. We lachen er wel eens om dat hij zo 'boos' kan kijken naar anderen. Maar het voordeel daarvan is wel weer dat een vreemde zich niet zo snel geroepen zal voelen om met m'n paard aan de haal te gaan! :+ :')

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:29

Mijn oude pony is ook erg eenkennig. Ze kon het ook niet goed hebben als er meerdere mensen op haar reden. Ze heeft een tijdje op een manege gestaan nadat ik haar verkocht had waar het ook helemaal niet goed ging. Ze beet en trapte kinderen de stal uit. Nadat ze geleast werd door mensen ging het heel goed met haar. Ik heb haar naderhand teruggekocht en ik heb nooit problemen met haar gehad. Ze staat nu bij haar verzorgster thuis en ik heb haar deze week zelfs aan hun verkocht. De dochter die met haar rijd, kan lezen en schrijven met haar en ze voelt zich ook helemaal thuis. In het begin kon alleen de dochter met haar maar nu zo'n btje de hele familie. Dit was voor mij dan ook de reden om haar te verkopen aan hun. De pony laat echt merken wanneer ze zich goed voelt en bij wie. Laatst waren deze mensen op vakantie en zette ik en mijn man de pony's binnen. Mijn man was 1 dag alleen maar kreeg de pony niet op stal. De volgende dag kwam ik en de pony liep met een los touwtje zo mee de stal in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:17

ellepel schreef:
mindim ,op zich wel fijn dat je paard jou zo goed vertrouwd. :)
ik verzorg bij mij op stal een merrie die door niemand anders uit de wei te halen is dan mij en zijn eigenaresse,de rest krijgt haar niet te pakken.
terwijl ze bij de eigenaresse en mij zo naar ons toe komt lopen.
ik merk daar aan dat paarden toch heel gericht op 1 mens kunnen zijn :j

je zegt dat bij het "niet willen" je het overneemt en je paard dan wel wil.
heb je wel eens geprobeerd wat er gebeurd als je het dus niet overneemt?
ook al zou diegene dan een uur met hem staan,maar toch es kijken wat er gebeurd als er doorgezet word?

Je kunt die van mij prima pakken, hij komt echter niet naar je toe, bij mij weer wel. Dat vind ik ook niet zo'n punt en met veel dingen is het niet zo'n probleem. Ik vind het voor mijn bijrijder wel vervelend. Ik persoonlijk zou het ook erg lastig vinden als het paard weinig tot geen respons geeft, geen contact zoekt of iig moeilijk.
Vanochtend was ik even bij hem, ik zat even gehurkt en dan blijft ie maar gapen en met zijn neus door mijn haar snuffelen en jaagt een ander paard weg. Ga ik staan, dan doet ie dat niet.

Op het schrikparcours ging hij met de instructrice wel, maar met weinig overtuiging (eerst hoofd omhoog en achteruit lopen) en rondloerend waar ik ben. Uiteindelijk ben ik aan de andere kant van het obstakel gaan staan en toen ging hij met haar ook. Zij nam hem met dat obstakel van me over en hij vind het niet leuk als hij dan van mij naar een ander moet. Met rijden evenzo. Als iemand na mij even er op gaat en ik sta met een ander paard in de bak te wachten, dan is het voor de ruiter die op hem zit gewoon lastig.
Ik dacht eerst dat hij dat alleen deed wanneer ik in de buurt was, maar zoekt ook geen contact als ik er niet ben. Ik zou het graag anders zien.
Mijn bijrijdster gaat het nu wat anders aanpakken en eerst zijn vertrouwen zien te winnen, hopelijk lukt dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:36

Veel veel veel grondwerk!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:03

Mijn ruin is heel eenkennig, het duurt wel even voor hij mensen vertrouwd. Vooral mannen is een probleem.
Enten heb ik nu zelf gedaan omdat de dierenarts (voorheen kwam er een vrouw) nu een man is en niet bij hem kan komen.
Ik heb er eigenlijk geen problemen mee, hij is zoals hij is ;).
Mijn andere paard is het tegenovergestelde die vertrouwd iedereen, het zal dus gewoon karakter zijn.

michelletyuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:05

het paard van mijn opa, als ik een een keer mee ga met opa rent die weg voor mijn en als opa er aan komt komt die gewoon, maar da moet ik er nier bij in de buurt komen want dan gaat ze weer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:26

Voor mij persoonlijk is het ook geen probleem, helaas is het wel vervelend voor de vrouw die erop rijdt.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:46

hij kent jou door en door, hij weet hoe je reageert en ga zo maar door ik denk dat hij veel tijd nodig heeft met de bijrijdster hij moet in gaan zien dat zij ook okee is , en dat is heel moeilijk als hij zelf geen tot weinig toenadering zoekt. ja raad toch ook aan om veel grond werk te gaan doen, en heel veel geduld hebben!!!

Sunny2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:31

Mijn paard heeft ook eenkennig gedrag, al een aantal verzorgers gehad en die zijn allemaal gestopt omdat ze geen goede band met hem kregen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:38

Bij de mijne gaat het zelfs zo ver, dat ie het lang ook zelf besloot of een ruiter hem rijden mocht of niet. Zo niet, dan had de ruiter bij toch opstijgen een probleem. Ik noem het geen éénkennigheid meer. Ik noem het dominantie. Hij kijkt niet naar een ander, omdat die hem niet interesseert. Ik ben interessant, omdat ik hem voer en verzorg. :+ Ik heb het altijd super gevonden dat hij naar mij toe opener was dan naar anderen, maar inmiddels zou ik hem willen ruilen tegen een Anda. Die zijn toch op een andere manier éénkennig dan mijn paard. Een Anda gaat je wel interessant vinden als je tijd voor hem maakt. Dat merk ik heel duidelijk aan onze Anda. Hij vond mij ook nooit interessant, maar nu ik hem vaker rijd, komt hij graag ook even met mij 'buurten'. Mijn eigen WPN echt nie! Die komt als het hem uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:08

Bij mijn paard is het geen dominantie. Anderen kunnen hem rustig de wei uithalen, poetsen, met rijden probeert hij uit. Dat laatste is logisch, hij pubert wat en hij moet doorgereden worden. Ik voer hem niet trouwens. Hij geeft alleen bij anderen geen sjoege, blijft staan en zoekt geen contact.
Als ik de weide uitmest, is hij bij me, bij een ander blijft ie uit de buurt.

Hij heeft dit altijd al gehad, het viel nooit op, omdat ik de enige was die met hem bezig was. Hij is bij mij sinds hij 5 maanden oud is. Hij is altijd zwaan kleef aan geweest. Als ik er aan kom, gaat hij naar het hek (heb ook veel foto's van hem bij het hek :D), als ik hem later weer in de wei wil zetten, treuzelt ie en moet ik hem zowat de weide in duwen, voorts gaat hij bij het hek staan, net zolang tot ik de auto instap en weg rij.

Ik heb geen problemen met hem, anderen wel, dat is het probleem.

Mijn oude paard is net zo, zoekt totaal geen contact met anderen. Ik heb haar uit een vervelende situatie gehaald, zij vertrouwd alleen mij. Maar goed, dat zij dat doet, daar zit een begrijpelijke reden achter. Bij mijn 6 jarige niet.
Eerste ontmoeting
Afbeelding
Aankomst
Afbeelding
Afbeelding
en zo ga ik elke dag weg
Afbeelding

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:21

Mijn paard laat in principe alles toe bij anderen, mits het eerlijk is tegenover hem. Iedereen mag op zijn rug zitten, maar er is één ding. Hij is níet in anderen geïnteresseert, als iemand anders dan ik hem probeert door te sluiten wordt hij hard en eigenwijs. Wanneer ik weg loop en hem onder commando halt zet kunnen anderen hem aanhalen wat ze willen, maar hij toont pas weer intresse op het moment dat ik in zijn gezichtsveld ben of ik hem heb geroepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:03

RusselNuwell schreef:
Mijn paard laat in principe alles toe bij anderen, mits het eerlijk is tegenover hem. Iedereen mag op zijn rug zitten, maar er is één ding. Hij is níet in anderen geïnteresseert, als iemand anders dan ik hem probeert door te sluiten wordt hij hard en eigenwijs. Wanneer ik weg loop en hem onder commando halt zet kunnen anderen hem aanhalen wat ze willen, maar hij toont pas weer intresse op het moment dat ik in zijn gezichtsveld ben of ik hem heb geroepen.

Nou inderdaad, met mijn paard is het eender. Heb jij een bijrijder of iemand die vaker tijd met hem doorbrengt? Zo ja, hoe los jij dat dan op?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:59

Mindim schreef:
RusselNuwell schreef:

Nou inderdaad, met mijn paard is het eender. Heb jij een bijrijder of iemand die vaker tijd met hem doorbrengt? Zo ja, hoe los jij dat dan op?

Ik heb geen bijrijdster, en verzorging doe ik helemaal zelf. Maar zorg gewoon dat als je een bijrijdster neemt ze er veel tijd mee kan doorbrengen, ook veel grondwerk en vertrouwensoefeningen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:30

Ik heb ook een eenkennige merrie.
Heb haar als 2 jarige gekocht, 13 jaar geleden, ze was toen nog nooit in de hand geweest en mensenschuw.
Sindsdien heb ik altijd zelf voor haar gezorgd, geen bijrijdster, geen vakanties.
Ik vond dat altijd prima totdat ze 7 jaar geleden een aantal weken op de kliniek heeft gestaan en niemand haar daar kon pakken.
Dat had ik aan mijzelf te wijten.
Ik vertrouwde nooit iemand met mijn paard en wilde altijd alles zelf doen.
Totdat ik op de stal kwam te staan waar ik nu sta.
De dochter van de stalhouder, waarvan ik ook les had zette mijn paard vaak buiten en weer binnen.
Toen ging ze er tijdens de les ook op. Ik had daar zelf ook een goed gevoel bij en geloof dat ik dat gevoel ook doorgeef aan mijn paard.
Uiteindelijk heeft ze haar 4 jaar lang eens per week gereden terwijl ik gewoon op met mijn werk was en kon ze lezen en schrijven met haar.
Nu kan ik haar zelfs bijv. door een ander voor de hoefsmid laten zetten, geen punt, ze zet geen stap verkeerd.
Alleen de spannende dingen, bij haar is dat alles buiten haar "eigen terrein" en trailerladen moet ik echt zelf doen.
Hebben jullie je wel eens afgevraagd, hebben jullie zelf de volle 100% vertrouwen in jullie bijrijdster? Of hebben jullie toch een kleine twijfel die jullie doorgeven aan het paard?

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:56

Mijn haflingermerrie is in principe helemaal niet eenkennig, iedereen die haar een snoepje geeft is gelijk een vriendje :)
Ik merk wel dat als ik erbij ben, ze me heel goed in de gaten houdt. Met haar oortjes, of ineens helemaal omdraaien als ik wegloopt zodat degene die haar aan het poetsen is tegen de muur geplet wordt.
Denk dat het ook per ras ontzettend verschilt.