Nut van regendeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Nut van regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 08:58

Dit is geen discussietopic maar een informatieve vraag.

Ik heb mijn paard en pony nu buiten staan van 9 tot 17. En ja het regent. Dus ze worden nat. Ze zijn niet geschoren. Paard heeft mooie vacht (wordt niet lang dus in de winter, maar hij krijgt zeg maar meer haren per vierkante cm) en als ik bijv gisteren na een bui kijk is zijn huid keurig droog. Water loopt dus zo van hem af. Pony krijgt wel langere haren zo te zien (we hebben haar nu enkele weken) en ook bij haar loopt het water zo van d'r af. Huidje eronder is droog. Ook hebben ze het beide niet koud. Iemand (niet van stal) vroeg me waarom ik geen regendekens op deed, want dat hoorde toch zo? (Geen paardenmens, maar een leek haha) en ja toen had ik dus geen antwoord behalve dat ik dan niet aan dekens doe. Maar dat bracht me dus wel bij deze vraag:

Maar wat is het nut van een regendeken precies? En wat is het verschil tussen een winterdeken en een regendeken?

Het nut van een vliegendeken weet ik en van een winterdeken ook (dan wel tegen aanmaak dikke vacht als je bijv wedstrijden rijdt, dan wel nadat paard geschoren is hem warm kunnen houden.) en ook van een zweetdeken :j

jesito

Re: Nut van regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:00

Regendeken is puur om de regen ervan af te houden en eventueel de wind.
Paarden met zelf genoeg vacht maar je wil ze niet kletsnat laten worden kun je een regendeken op doen.

jesito

Re: Nut van regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:01

Oja en iedereen moet zelf weten wat die doet, want het hoort helemaal niet zo.
iedereen doet hoe het voor zijn of haar paard het beste is.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:01

nut van een regendeken is in mijn ogen , niet meer dan dat je paard droog blijft als het regent ,
want verder geeft het geen warmte ect .
ik gebruik mijn regendekens alleen als ik die dag moet lessen en het weer er niet best uit ziet .
totdat de winterdekens uit de kast komen uiteraard ,

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:06

OK, in vervolg dan de vraag waarom je paard droog zou moeten blijven (wederom niet als dicussie bedoeld).

Een duidelijk voorbeeld: Het regent vandaag en pown staat buiten. Vanmiddag wil dochter op haar rijden. Is het dan erg als pown nat is als je het zadel erop legt?

(Ik heb voor pown geen regendeken en daarbij staat pown niet aan huis. Als ik dus een droge pony had willen hebben zou ik gisteren een deken moeten hebben kopen. Deze had ik dan of gisteren al op moeten doen of vanmorgen vroeg zorgen dat ik voor 9:00 uur op stal was om deze om te doen. Dekens moet je bij ons nml zelf doen (zowel op als af) Dan hadden we vanavond dus weer naar stal moeten gaan na 17:00 uur om de natte deken af te halen of anders pony met natte deken op stal laten staan....)

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:08

Ik heb twee paarden met een erg dun huidje en een oude merrie welke een deken op hebben.
Als ik ze nat laat regenen zonder deken dan staan ze na een poosje te rillen (vooral met dit weer)
De oudere merrie kan zichzelf dan ook niet meer warm houden.
De twee mini's die ik heb hebben een veel dikkere vacht dan de andere drie en deze lopen dan ook zonder deken en daar heb ik geen problemen mee.
Als jouw paard gewend is is het ook helemaal geen probleem om zonder regendeken te staan.
Eigenlijk zijn die met deken gewoon verwend..... :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:09

Nat niet, maar vaak zijn (die van mij iig) ook modderig). Dan kun je ze niet poetsen en die modder droogt op en gaat dan wel schuren. Afspoelen kan dan een optie zijn, maar als je geen water in de buurt hebt is een regendeken handig. Ik zette mijn pony vroeger smiddags binnen als ik 's avonds les had. Vond pony niet geweldig, dus dan had een regendekentje wel een oplossing kunnen zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:11

Opzicht is het niet erg als de pony nat wordt/ is ook niet als het zadel erop gaat, mits die goed schoon is op die plek.
Mijn pony kan niet tegen langdurige regen bij lage tempraturen, vanwege artrose in haar rug, vandaar dat ik haar een regendeken op leg, met koud weer (vriespunt) gaat er een iets dikkere op.
Dekens lijkt er op vandaag bij te horen en aslof het moet, maar als jullie pony het goed doet zonder deken zou ik niet aan die sores beginnen.
Nogmaals, iedereen moet het zelf weten maar als ik een keuze had kwam er geen deken op.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:13

Natte pown onder het zadel wil je liever niet, in verband met schuren/schuiven/irritaties, maar plaatselijk, dus onder het zadel en de singel, er een handdoek over halen doet al wonderen. Vooral als er geen zand onder zit, gaat dat prima. Je dekje zal nog wat vochtig worden maar een natte pown voor het rijden is in principe geen probleem.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:13

Mijn paarden hebben regendekens op zodat ik oa een droog paard heb wanneer ik wil rijden. :) Ook heeft 1 van de paarden snel kou op de rug en word ze stijf en stram, vandaar dat ik ze dus onder een deken heb.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:13

Pown rolt (tot nu toe....) niet op de wei itt tot mijn eigen zwarte varken :+ Dus plek van het zadel was gisteren bijv schoon, wel nattig dus. Maar niet zanderig. Dus dan moet ik daar goed opletten.

Beide paarden zijn jong (7 en 8) en zitten goed in vacht, huid en vetjes (niet te dik, gewoon mooi). EN idd kijk ik wel of ze het niet koud hebben.

Oja, dochter rijdt met een Barefoot met zo'n echte dikke pad eronder. Dat is een en al wol en neemt vocht goed op. Handdoek erover is dan wel een goed idee!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:15

Zilfstar schreef:
Pown rolt (tot nu toe....) niet op de wei itt tot mijn eigen zwarte varken :+ Dus plek van het zadel was gisteren bijv schoon, wel nattig dus. Maar niet zanderig. Dus dan moet ik daar goed opletten.

Beide paarden zijn jong (7 en 8) en zitten goed in vacht, huid en vetjes (niet te dik, gewoon mooi). EN idd kijk ik wel of ze het niet koud hebben.

Is toch prima, een deken is er zo op gegooit maar dan moet je ook de hele winter door ermee.

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:15

Het nadeel van alleen een regendeken (zonder vulling) is dat paarden zichzelf niet (goed) warm kunnen houden doordat er een deken opligt. In deze periode zal dat niet zo'n probleem zijn maar als het echt koud wordt is dat wat minder.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:16

Zilfstar schreef:
OK, in vervolg dan de vraag waarom je paard droog zou moeten blijven (wederom niet als dicussie bedoeld).

Een duidelijk voorbeeld: Het regent vandaag en pown staat buiten. Vanmiddag wil dochter op haar rijden. Is het dan erg als pown nat is als je het zadel erop legt?

(Ik heb voor pown geen regendeken en daarbij staat pown niet aan huis. Als ik dus een droge pony had willen hebben zou ik gisteren een deken moeten hebben kopen. Deze had ik dan of gisteren al op moeten doen of vanmorgen vroeg zorgen dat ik voor 9:00 uur op stal was om deze om te doen. Dekens moet je bij ons nml zelf doen (zowel op als af) Dan hadden we vanavond dus weer naar stal moeten gaan na 17:00 uur om de natte deken af te halen of anders pony met natte deken op stal laten staan....)

Mijn paard gaat echt staan rillen en trillen, en niet een klein beetje maar heel erg. Vandaar dat ik dan liever een regendeken op doe.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:17

MamboBeach: nee dat snap ik idd. :j

haffiekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:19

Ik gebruik helemaal geen dekens voor mijn paard, ik heb een haffie en is nu al een aardige teddybeer. Ze staat ook gewoon buiten in de regen en als ze nat is leg ik er ook gewoon een zadel op.
Als de paardjes het koud krijgen zetten ze de haren recht overeind dus als je een regendeken verstoor je eigenlijk hun natuurlijke regeling.
Dus ik vind eigenlijk dat een regendeken meer voor je eigen gemak is. Als je paardje 's avonds gewoon weer op stal staat droogt ie toch ook vanzelf weer en heb je zelf de ellende niet van dekentje op dekentje af :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:24

Zilfstar schreef:

Persoonlijk vind ik het geen fijn idee als mijn paarden nat zijn als ik ze zadel, om de simpele reden dat je tuigage als het ware blijft 'plakken' of 'schuren' tegen de huid, veel meer als op een droog paard. Lijkt me weinig comfortabel voor het dier. Daarbij is een goede poetsbeurt essentieel in de verzorging van mijn dieren; Als het me aan tijd/mogelijkheden (door natte vacht) ontbreekt om het dier GOED te borstelen, dan ga ik ook niet rijden...Zand en vuiligheid kan dan gaan irriteren (wat bij sommige paarden al heel snel gebeurt) en dat probeer ik ten alle tijden te voorkomen.

Met een regendeken wordt het paard niet nat, en vat het dus ook geen kou ;) Er is dus geen enkele noodzaak om het deken weer af te halen. Bij slecht weer staan mijn dieren 24/7 buiten onder een 0 grams regendeken, ik haal het eraf als ik met ze aan het werk ga of wil poetsen... na het werk laat ik ze op stal even drogen (zonder zweetdeken, want aan die onzin doe ik niet) en gooi het regendeken er weer op zodra ik ze naar de wei breng. Ik vind het persoonlijk ideaal; Voor het paard zelf is een regendeken niet noodzakelijk uiteraard, zijn vacht is sterk genoeg & ik geloof ook niet in uitspraken als 'Mijn paard heeft het koud' schei toch uit. Als je z'n vacht niet scheert, maar zo natuurlijk mogelijk laat krijgen ze het heus niet koud. Maar de mijne genieten wel erg van een poetsbeurt, en zijn dan ook maar wat blij als ik die kan geven door hun droge vachtje :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:27

Pinda_Dipje schreef:
Zilfstar schreef:

Persoonlijk vind ik het geen fijn idee als mijn paarden nat zijn als ik ze zadel, om de simpele reden dat je tuigage als het ware blijft 'plakken' of 'schuren' tegen de huid, veel meer als op een droog paard. Lijkt me weinig comfortabel voor het dier. Daarbij is een goede poetsbeurt essentieel in de verzorging van mijn dieren; Als het me aan tijd/mogelijkheden (door natte vacht) ontbreekt om het dier GOED te borstelen, dan ga ik ook niet rijden...Zand en vuiligheid kan dan gaan irriteren (wat bij sommige paarden al heel snel gebeurt) en dat probeer ik ten alle tijden te voorkomen.

Met een regendeken wordt het paard niet nat, en vat het dus ook geen kou ;) Er is dus geen enkele noodzaak om het deken weer af te halen. Bij slecht weer staan mijn dieren 24/7 buiten onder een 0 grams regendeken, ik haal het eraf als ik met ze aan het werk ga of wil poetsen... na het werk laat ik ze op stal even drogen (zonder zweetdeken, want aan die onzin doe ik niet) en gooi het regendeken er weer op zodra ik ze naar de wei breng. Ik vind het persoonlijk ideaal; Voor het paard zelf is een regendeken niet noodzakelijk uiteraard, zijn vacht is sterk genoeg & ik geloof ook niet in uitspraken als 'Mijn paard heeft het koud' schei toch uit. Als je z'n vacht niet scheert, maar zo natuurlijk mogelijk laat krijgen ze het heus niet koud. Maar de mijne genieten wel erg van een poetsbeurt, en zijn dan ook maar wat blij als ik die kan geven door hun droge vachtje :D

Je tuig plakt toch niet op je paard, onder het zadel ligt toch bij de meeste een prachtig dekje!!! :j

Ik denk dat het wel meevalt, vroeger hadden we nooit dekens op de paarden en die werden van de wei getrokken, zo goed als gepoetst en gewoon zadel erop.
Als er zand ligt op de plek van het zadel en je paard is nat, doet een ruwe handdoek wonderen.

Maar ik kan me je keuze voorstellen hoor, zoals ik al zei iedereen moet doen wat die voor goed acht.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:30

MamboBeach schreef:
Mijn paard gaat echt staan rillen en trillen, en niet een klein beetje maar heel erg. Vandaar dat ik dan liever een regendeken op doe.

Maar dat is toch gewoon een natuurlijke en efficiënte manier van je paard om extra warmte te produceren?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:31

Mijn shet (een shet notabene!!) kan niet in de regen met daarbij wind.
Zijn hele lijf gaat na een tijdje trillen. En dan niet een beetje maar alles schokt. Dus regendeken om.
Dan heeft hij nergens last van. Mijn andere 4 shets hebben geen deken en hun velletje blijft keurig droog.
Van de winter hoop ik dat ie zonder kan. Gaat het niet dan ook deken op. De rest kan sowieso zonder.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:33

Nou ja, heel simpel gezegd is het nut van een regendeken het voorkomen dat de vacht van je paard nat wordt.
Als je paard in de winter buiten staat en je gebruikt een deken dan moet het haast al een regendeken zijn om te voorkomen dat de deken ook nog eens nat wordt (wat nog meer ellende oplevert)

De reden waarom sommigen (waaronder ik helaas) een regendeken gebruiken is omdat het paard bijvoorbeeld erg gevoelig op de spieren is. Als de vacht nat wordt en daar gaat de wind overheen kan het erg koud worden. Mijn paard, die weinig vacht aan maakt, wordt dan heel erg stijf. Dat is ook niet prettig voor hem. Vandaar de deken!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:34

jesito schreef:
Je tuig plakt toch niet op je paard, onder het zadel ligt toch bij de meeste een prachtig dekje!!! :j

Ik denk dat het wel meevalt, vroeger hadden we nooit dekens op de paarden en die werden van de wei getrokken, zo goed als gepoetst en gewoon zadel erop.
Als er zand ligt op de plek van het zadel en je paard is nat, doet een ruwe handdoek wonderen.

Maar ik kan me je keuze voorstellen hoor, zoals ik al zei iedereen moet doen wat die voor goed acht.

maar op de plek van zijn singel (in tegenwoordige tijd vaak gemaakt van neopreen) en hoofdstel zit niets om zijn huid te beschermen. Ruwe handdoek haalt het meest zichtbare eraf, maar vaak niet de zandkorrels en modder die tussen alle haartjes verstopt zit. Althans ik heb daar echt een paar goede borstels voor nodig :D

haffiekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:49

[/quote]

maar op de plek van zijn singel (in tegenwoordige tijd vaak gemaakt van neopreen) en hoofdstel zit niets om zijn huid te beschermen. Ruwe handdoek haalt het meest zichtbare eraf, maar vaak niet de zandkorrels en modder die tussen alle haartjes verstopt zit. Althans ik heb daar echt een paar goede borstels voor nodig :D[/quote]

Waar de singel ligt is het meestal droog, de rug en billen zijn het natst omdat een paard met zijn billen in de windrichting gaat staan dus het hoofd word ook niet zo heel erg nat.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:55

Het feit dat m'n fries een regendeken op heeft is, dat zodra hij veel regen op z'n dak krijgt, hij moeite heeft met plassen, dit heeft een medische oorzaak, en het is zeker handig voor ons dan met het rijden. Hij staat 24/7 buiten, maar hij is erg blij met z'n deken.
Het is ook een koukleum, dus vandaar al op tijd onder de dekens

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:56

In het geval van mijn paard geldt dat hij erg snel last heeft van gevoelige spieren door regen en kou. Zodra het regent gooi ik er een dek op, anders doe ik hem absoluut geen plezier met een zadel op zijn rug. Mijn ervaring is dat ze weldegelijk warmer zijn onder een regendeken (ook 0 grams). Maar als de temperatuur zakt en het regent (zoals gister en vandaag), dan leg ik er een 100 grams staldeken onder. Anders komt die kale regendeken direct op de huid en dan kan ik me voorstellen dat warmteregulatie anders wordt.