Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik neem toch aan dat ze les hebben genomen vanwege een bepaalde interesse in het paardrijden. Leg ze anders eens heel duidelijk uit dat verzorging er ook bij hoort en dat het uit veiligheidsoverwegingen is dat jij bepaalde aanwijzingen geeft. En wellicht ook dat een paard geen machine is maar een levend wezen, evenals de instructrice, die dus niet alles in haar eentje wil doen
Wees in ieder geval heel concreet, stel een ultimatum en ik denk dat je gewoon even flink streng moet zijn, niet te lief willen doen.
maar ik moet er dan ook niet van leven.

Op die manier kweek je kinderen die voor je door het stof kruipen, als jij dat vraagt, tijdes de les.
geleden gaan lessen, en les 1 was kijken of ik het echt leuk vond, maar les 2-3-4 poetsen en zadelen.
en dat hoefde niemand ons te vertellen..Daarna bleven we de hele middag (mochten wandelen in het bos met de paarden die niet verhuurd werden) en moesten bijna weggesleept worden...
Terwijl de lessers natuurlijk al lang naar huis zijn dan. Ik word maar voor 2u betaald terwijl ik uiteindelijk wel rap meer dan 3u bezig ben. Vickz schreef:Nou vroeger was het zo in onze manege dat je dus niet met een vies en verkeerd gezadeld paard in de bak kwam, dan moest je terug naar stal. Bij de gevorderden is dit nog steeds zo (omdat in die lessen nog de oude instructeurs lesgeven met de oude regels dus) maar in de beginnerlessen zijn er al zoveel instructeurs gepasseerd dat er niet nauw meer word gekeken naar de verzorging enz. Zoals de vaste instructrice (die er bij haar eigen paarden ook niet nauw naar kijkt vies of niet vies maakt haar niet uit) ik vind de verzorging en respect van het materiaal wel belangrijk!
Na mijn 1ste les zeg ik wat ze moeten doen en zeg ik dat ze hulp moeten vragen als iets niet lukt of ze iets niet weten, aangezien ik meteen aan de nieuwe les moet beginnen en geen tijd heb om te helpen met naverzorgen en afzadelen.
Ik zeg dat ze hun paard moeten afzadelen, bit afwassen, hoeven uitkrabben, droogwrijven, en het tuig terug netjes op hun plaats (bij het naambordje) moeten hangen.
Wat ik dan na mijn 2de uur aantref is meestal een ramp! Tuig ligt gewoon in de gang op de grond, hoofdstellen volledig op een soort bol aan de haak gehangen en in de knoop, bitten nog vies, hoeven nog vies,... Mag ik beginnen met alles weg hangen, uit de knoop halen, afwassen, hoeven krabben, ... Want als dit alles niet in orde is krijg ik gezaag van de baasTerwijl de lessers natuurlijk al lang naar huis zijn dan. Ik word maar voor 2u betaald terwijl ik uiteindelijk wel rap meer dan 3u bezig ben.