Hoe scheren en toch zonder/lichte deken buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Hoe scheren en toch zonder/lichte deken buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:36

beste allemaal,

Ik kan op het moment het plaatje met alle scheervoorbeelde even niet vinden, maar ik heb een vraag.

Mijn paard staat 24/7 buiten sinds kort en zodra ze helemaal gewend is, dan zullen we met dr aan het werk gaan. Nu zal ze due een pittige vacht krijgen, maar daardoor kan ze met heel veel moeite dr warmte kwijt (afgelopen weekend stond ze gewoon zwetend in het land).

Nu vroeg ik mij af of er ook een bepaalde manier geschoren kan worden zodat ze evengoed zonder deken buiten kan blijven, maar wel dr warmte kwijt kan. Bijv zo een race streep ofzo of alleen onderzijde hals en borst?
Of eventueel met een hele lichte regendeken.

Ik hoor graag van jullie. En mocht je het plaatje met voorbeelde kunnen vinden, dan mag je dat hier ook plaatsen.

Merel_Claire

Re: Hoe scheren en toch zonder/lichte deken buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:54

Ik zou persoonlijk een (deels) geschoren paard zonder deken zetten. Het risico dat ze ziek worden is groter. Ik zou kiezen voor scheren en een lekker warme deken opdoen.

Annemarlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:03

Net als Merel_Claire zegt, kun je het beste gewoon helemaal scheren, en dan een dikke deken op doen :).
Dat is wel het beste voor je paard als je hem wilt scheren.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:06

Vroeg in het seizoen scheren en het dan maar bijhouden, zodat je paard geen kou kan vatten en gewend raakt aan een korte vacht?!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:09

Cash87 schreef:
Vroeg in het seizoen scheren en het dan maar bijhouden, zodat je paard geen kou kan vatten en gewend raakt aan een korte vacht?!

wat is dat nou voor stom advies! een geschoren paard zet je toch niet buiten in de winter dag en nacht ... zonder deken..

ga zelf zonder kleren buiten staan in sneeuw wind en regen..

edit.. ts je zult dan toch een deken op moeten doen. of helemaal scheren of niet.

Annemarlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:28

Cash87 schreef:

En wat als ze dan wel ziek worden?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:09

Als je een jachtmodel scheert dan moet er op de winterse dagen evengoed een deken op. ALs je zonder deken wilt blijven in de winter dan kun je hooguit een streepje hals de hals en de boeg weghalen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:16

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Ik heb wel eens bij mn oude stal 2 ijslanders gezien waarvan ze de borst en onderzijde hals alleen scheerden en dan zonder deken naar buiten. Voor de rest waren ze niet geschoren. Vroeg me af of dat goed idee was/is. Want als ik op die manier scheer kan ik wel een deken op doen, maar een deken die komt evengoed op de hals, want ben niet van plan een halsdeken te nemen dan. Maar bij de borst zit ie dan wel natuurlijk...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:23

Ik heb mijn dravermerrie in het begin ook alleen de borst geschoren. Die stond verder bloot of na het rijden met regendeken buiten. Kan prima hoor :j Ik heb de jaren erna een at bredere streep op de hals geschoren en een kleine streep naar achteren toe, ook toen nog met alleen regendeken.

Vorig jaar had ik haar zo en stond ze onder een 200 grams.
Afbeelding

Ze verhaart hierna normaal en tegen de zomer zie je er niets meer van.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:26

ik zou niet scheeren, hij staat dag en nacht buiten zonder deken, dat is toch kei koud en nu wordt het toch alleen maar kouder, en dan staan ze toch niet te zweten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:30

Toch nog een foto gevonden :) Zo stond ze zonder deken, lichtbruine op de hals is geschoren:
Afbeelding

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:31

Mijn Fjord is vorig jaar voor het eerst zo geschoren:

Afbeelding

Dus van zijn hals t/m de singelplek.
Hij stond elke avond zeiknat op stal, maar als het niet nodig is wil ik mijn paarden absoluut niet met deken hebben.
Dus i.o.m. een scheerder bekeken welke modellen dan haalbaar waren en we kwam op dit model uit.
Vanaf dat moment heeft ie geen enkel avond meer nat op stal gestaan en bleef op de gschoren plek gewoon lekker warm, ook buiten in de sneeuw.
Ik was er dus zeer over te spreken.
Momenteel begint ie weer nat te staan op stal, dus morgen komt de scheerder weer en gaan we wederom voor dit model.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:31

Nee ze staat nu niet te zweten idd, maar we gaan wel vanaf volgende week met dr aan de gang en aangezien ze nog conditie etc moet opbouwen zal ze het erg moeilijk krijgen met zo een dikke vacht...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:32

Bedankt voor het voorbeeld. Zoiets bedoelde ik idd ook.

WendyBZ schreef:
Toch nog een foto gevonden :) Zo stond ze zonder deken, lichtbruine op de hals is geschoren:
Afbeelding

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:34

Enige verschil met ons is dat mijn paard 24/7 buiten staat en dus geen last zal hebben in de winter van zweten in stal. Maar vind het wel een mooi model, maar zou het voor 24/7 buiten niet te koud zijn?

Silence schreef:
Mijn Fjord is vorig jaar voor het eerst zo geschoren:

Afbeelding

Dus van zijn hals t/m de singelplek.
Hij stond elke avond zeiknat op stal, maar als het niet nodig is wil ik mijn paarden absoluut niet met deken hebben.
Dus i.o.m. een scheerder bekeken welke modellen dan haalbaar waren en we kwam op dit model uit.
Vanaf dat moment heeft ie geen enkel avond meer nat op stal gestaan en bleef op de gschoren plek gewoon lekker warm, ook buiten in de sneeuw.
Ik was er dus zeer over te spreken.
Momenteel begint ie weer nat te staan op stal, dus morgen komt de scheerder weer en gaan we wederom voor dit model.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:41

Dat lijkt mij niet, mijn paarden staan verder ook de hele dag buiten en hij bleef er toch lekker warm onder.
Je kunt het natuurlijk ook iets minder breed scheren, geheel afhankelijk van de hoeveelheid warmte die hij kwijt moet.

clintonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:42

Het is vrij simpel: als je scheert moet er een deken op. Er is geen compromis. Misschien lijkt het voor zo'n fjord met een geschoren borst nog wel comfortabel maar eigenlijk doe je hem toch ook een jas uit of op zijn minst een sjaal af als je zoveel haar weghaalt.

Als je zo'n voorstander bent van paarden zo natuurlijk mogelijk houden dan kun je niet scheren of alleen zodanig rijden dat ze niet zweten.

In mijn ogen is er geen andere manier want als ze 24/7 buiten staan hebben ze elke haar nodig die ze kunnen krijgen. Bij ons in de buurt staan er ook pony's dag en nacht buiten, altijd, maar die zien er als het koud en nat is toch niet zo gelukkig uit. Laat staan dat je dan ook nog haar weg gaat halen.

Nee, als je het helemaal natuurlijk wilt moet je niet scheren. Wij scheren wel en ze komen ook nog wel in de wei maar dan met dekens op, niet eentje dus maar als het echt koud is met wel 3 waaronder een halsdeken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:51

:j jij doet je sjaal toch ook af als je het warm hebt ;)

Paardje geeft duidelijk aan het veel te warm te hebben. En dan wordt er niet eens gereden.
Staat futloos in de stal en heeft het duidelijk te warm. Dag nadat je hem geschoren hebt is ie weer levendig en alert. Lijkt me niet dat ik hem dan iets ontnomen heb, maar eerder iets gegeven heb,.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:58

bij een jachtmodel (dit is alleen een half hoofd, benen en een zadeldekje laten staan) dean moet je wel afdekken

ik zou persoonlijk voor een streepmodel gaan. Als je zelf kan scheren sou ik beginnen zoals de foto van WendyBZ of Silence. Gewoon enkele strepen op de onderhals, en de haren tussen de kaaktakken, omdat ze daar het snelst beginnen te zweten.
Indien dit niet voldoende is, dan ga je verder scheren naar een enkele strepen laag over de buik, achter de oksels en aan de lies (plaatsen waar een paard snel zweet) tot eventueel een laag dekenmodel
Ik heb zelf een week terug nog een cushing paard bijgeschoren, hierbij hebben we zelfs de volledige hals geschoren een stukje borst, volledige buik tot okselhoogte, een boogje om de lies en een strookje over de achterbil.
Er zijn genoeg mensen die een paard volledig scheren en zonder halsdeken buiten gooien, dus dan kan je zonder deken ook gerust de hals volledig scheren.

edit: tot model 8 is het volgens mij niet nodig een deken op te leggen, ook niet als je op de hals meer of alles wegscheert.

Afbeelding

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 10:27

Zo te lezen wel wat verschillende meningen. Maar elk paard is ook anders natuurlijk.
Ik weet niet of ik het al had geplaatst dat het om een kruising tinker gaat, misschien maakt dat nog wat uit.
En ze hebben wel schuilgelegenheden en een schuilstal en voldoende hooi.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:45

Dit mag niet uitmaken. Als je een gedeelte van de hals scheert en het dier staat 24/7 buiten moet er een dek op, zo simpel is het. Overigens zal het dier als een gek weer nieuw dik haar aanmaken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:18

brobeer het uit ga zelf in een T-shirt buiten staan met een korte broek kijken hou fijn jij het dan buiten vind, zo voeld je paard zich dan ook. en het wordt steeds kouder, dus daar moet je dan ook rekening mee houden

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:19

In een korte broek en t-shirt buiten gaan staan is absoluut niet te vergelijken met een enkele streep van de borst wegscheren :+

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:21

ik zit nu buiten, als ik nu mijn jas uit doe heb ik het toch best koud. mijn lijkt het niet goed om je paard te scheren en dan lekker buiten te zetten. maar dat is jou mening en dit de mijne

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:24

Je gaat toch geen paard met een mens vergelijken?Warmteregulering van een paard is heel anders dan van een mens!