Wat is de boete voor een chiploos paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Wat is de boete voor een chiploos paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:28

Niet alleen chiploos maar ook paspoortloos.
Pony is vervoerd zonder de benodigde chip en paspoort, blijkt pas nadat wij er om hebben gevraagd voor enting. :(

Ik heb al gebeld: de plaatselijke politie, KLPD, AID, website van Ministerie v Landbouw, PVE bezocht.
Nergens te vinden.
Weet iemand het antwoord en waar dit te vinden is?

nolanlover

Re: Wat is de boete voor een chiploos paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:29

Ik dacht tussen de 700 en 900 euro. Of het waar is weet ik ook niet, heb het ook maar gehoord.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:31

Maarruh... Zijn jullie ook echt gecontroleerd dan? Anders lijkt t me niet zo jofel om te gaan rondbellen, geen slapende honden wakker maken :+

Ontopic; geen flauw idee wat de boete is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:31

Ik moet de verkeersagent die met een lezer op zak je gaat controleren nog tegenkomen...

Zou me er niet druk om maken...

Gebeurt is gebeurt. Als je nu laat chippen heb je in het vervolg daar igg geen kopzorgen over :D

Ben in December zelf met een spoedgeval naar een dierenkliniek geweest.
Paard niet gechipt en ook geen paspoort mee.
Is ook goedgegaan, zat er ook niet mee.
Chip is een wassen neus...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-11 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:33

Cassidy schreef:
Ik moet de verkeersagent die met een lezer op zak je gaat controleren nog tegenkomen...

Zou me er niet druk om maken...

Gebeurt is gebeurt. Als je nu laat chippen heb je in het vervolg daar igg geen kopzorgen over :D

Maar dan moet je toch als nog een paspoort hebben?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:34

wil de zaak niet gekker gaan maken maar heb ook al eens gehoord dat als je echt de verkeerde tegenkomt dat hij je paard in beslag mag nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:34

Je krijgt geen paspoort zonder chip
Dus als er geen paspoort bij het paard zit, dan laat je chippen en vraagt vervolgens een paspoort aan.
Als je tussendoor met paard op stap moet en hij is gechipt, kun je altijd nog zeggen dat paspoort in behandeling is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:35

kinel schreef:
wil de zaak niet gekker gaan maken maar heb ook al eens gehoord dat als je echt de verkeerde tegenkomt dat hij je paard in beslag mag nemen.

Mensen laat je niet gekmaken.

Als je niet op een paardenmarkt gaat staan met een dergelijke pony (waar in het verleden wel is gecontroleerd) is er gewoon bij een incidentele verplaatsing niets aan de hand.

Want op het moment dat een verkeersagent bij een routinecontrole je paard in beslag neemt, wat moet hij er op dat moment in hemelsnaam mee?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-11 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:36

Cassidy schreef:
Je krijgt geen paspoort zonder chip
Dus als er geen paspoort bij het paard zit, dan laat je chippen en vraagt vervolgens een paspoort aan.
Als je tussendoor met paard op stap moet en hij is gechipt, kun je altijd nog zeggen dat paspoort in behandeling is.

ja dat klopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:37

En een gewone routine verkeerscontrole, daar lopen de agenten echt niet met een reader op zak hoor

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:41

ff het verhaal: chippen is verplicht gesteld sinds 2004.
Wij zochten een maatje voor Tom, die pony is gekomen eind vorig jaar.
Na herhaaldelijk vragen ivm enten is gebleken dat die pony helemaal geen paspoort/chip heeft!

Nu is wel terug te vinden dat vervoeren niet mag, maar ook het houden niet en aangezien die pony bij mij staat en ik dus 'houder' ben , ben ik nog strafbaar ook! :(
Eigenaar laat t afweten, dus vandaar mijn vraag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:43

Chippen is verplicht sinds Juli 2009.
Identificatie doormiddel van paspoort idd al veel langer.
Voor Juli 2009 kon er namelijk ontheffing voor de chip worden aangevraagd. En kon je identificeren via DNA
En als pony uit Duitsland komt, hoeft die chip nieteens. Want daar is geen chipverplichting.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-11 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:43

Cassidy schreef:
Je krijgt geen paspoort zonder chip...

Niet helemaal waar, mijn KWPNer is DNA getest, niet gechipt en heeft wel papieren en een paspoort (met daarin het DNA certificaat).

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:45

Het loopt inderdaad niet zo'n vaart. Is de pony nu van jullie of staat deze bij jullie maar is in eigendom van iemand anders?

Cassidy

Nexus schreef:
Cassidy schreef:
Je krijgt geen paspoort zonder chip...

Niet helemaal waar, mijn KWPNer is DNA getest, niet gechipt en heeft wel papieren en een paspoort (met daarin het DNA certificaat).

Alledrie mijn Quarters zijn niet gechipt. Maar paspoorten en ontheffing zijn aangevraagd voor 1 Juli 2009
Na 1 Juli 2009 werden er geen ontheffingen meer gegeven.
Dus nu: wil je paspoort moet je aan de chip
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Edit na onstaande posts. :o
Laatst bijgewerkt door Lous op 04-10-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:47

Sinds 1 juli 2009 is het in Duitsland ook verplicht.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:47

Cassidy schreef:
Chippen is verplicht sinds Juli 2009.
Identificatie doormiddel van paspoort idd al veel langer.
Voor Juli 2009 kon er namelijk ontheffing voor de chip worden aangevraagd. En kon je identificeren via DNA
En als pony uit Duitsland komt, hoeft die chip nieteens. Want daar is geen chipverplichting.

Pony heeft nr. tattoo en is Nederlands fabrikaat. Hoe zit dat dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:49

Dan is de vorige eigenaar laks geweest en heeft geen paspoort aangevraagd op het moment dat het moest.
Valt recht te breien hoor, kost alleen een paar centen.
In dit geval kosten voor de chip en kosten voor het paspoort.
En het kan best zijn dat er ooit een paspoort bij heeft gezeten.
En een van de vorige eigenaren dat niet heeft meegegeven, wat hij wel had moeten doen.

Ergens ook van de zotte dat je nu moet laten chippen en paspoort moet aanvragen. Paard mag toch niet meer naar de slacht. En chip en paspoort zijn voor de voedselveiligheid. Zonder chip mag je niet laten slachten. En deze pony met chip ook niet meer.

Je kunt het ook gewoon zo laten....
Ik ben er zeker van dat er nog legio niet gechipte pony´s in Nederland rondlopen
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-11 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:52

ik heb het veel gekker, wel pony met chip maar geen paspoort.
weet niet eens welke stamboek ingeschreven staat.
ir melden kent de chipnr niet, wel dat een ned chipnr is.
en voor de duidelijkheid, HIJ IS NIET GESTOLEN.
dus we zijn nu op zoek waar deze aangemeld is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:54

Chip en registratie is een grote wassen neus.
Als het hebben van een chip al geen identificatie is, en er geen centraal punt is waar je heenkunt, wat voor waarde heeft de chip dan in geval van diefstal (om hem weer bij de eigenaar te krijgen?) Een van de pro-chip punten waar ook mee geadverteerd wordt, maar waar in de praktijk bar weinig van terecht komt?

Chip in paard en paspoort erbij zijn een bewijs dat paard idd dat is wat in het paspoort vermeld is.
Maar ga niet proberen de eigenaar te vinden als je het paspoort niet hebt want dat is een drama.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:56

Bramasole schreef:
Het loopt inderdaad niet zo'n vaart. Is de pony nu van jullie of staat deze bij jullie maar is in eigendom van iemand anders?

Van iemand anders en staat bij ons, maar die nu zegt dat de pony van ons is dmv het door de brievenbus stoppen van een bewijs van inschrijving NSPS.
Lijkt mij dan handig om te melden dat de pony dan van ons is, terwijl wij dat niet willen of wilden of wisten. ;)
Zo werkt dat niet.
Da-kosten; daar gaat dit alles om...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:59

Alleen DA kosten of ook stalling?
Laat even zwart op wit geven dat de pony dan ook echt van jullie is!
En als de pony niet van het erf afkomt, waarom zou je moeten chippen? Laat basisenting herhalen, maak een schrift en creeer je eigen inentingsboekje.
Hoe oud is de pony?

Edit: ik begrijp uit bovenstaande reacties dat de pony nu ziek is? Waarom zou iemand onder de DA kosten uitwillen? Als het paard als maatje bij een van jullie paarden staat, zijn daar regelingen over getroffen?
Ik begrijp dat de eigenaar van dit paardje afwil. Verkopen is lastig in deze tijd, dus geven ze hem maar aan jullie cadeau?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:19

Cassidy schreef:
Alleen DA kosten of ook stalling?
Laat even zwart op wit geven dat de pony dan ook echt van jullie is!
En als de pony niet van het erf afkomt, waarom zou je moeten chippen? Laat basisenting herhalen, maak een schrift en creeer je eigen inentingsboekje.
Hoe oud is de pony?

We willen die pony helemaal niet!

Het ging om deze ad:

"Hallo!

Wij zijn dringend op zoek naar een pleegpony om onze Tom gezelschap te houden.
Een pony kopen zit er even niet in, maar misschien dat wij iemand kunnen helpen met een gratis stal?
Dan kunnen we elkaar helpen. ;)

Wij zoeken dus een Shetlander, het liefst 1 die rond 1 meter is.
Braaf in de omgang en sociaal, geen trapper/bijter of sloper. Ontdeugende grapjes worden wel gewaardeerd.

Wij bieden dus een prachtig plekje aan met elke dag naar buiten in de zandpaddock, aandacht,verzorging en elke nacht een warm bed.
In de zomer hebben we ook weidegang.

Wil je meer weten? Ik hoor het graag!"

Als het erin had gezeten om een pony te kopen, hadden we dat toen wel gedaan en de ad is vrij duidelijk lijkt mij?
Het gaat er mij ook niet om of pony wel/niet van het erf afkomt, maar heeft geen chip/paspoort en dat is strafbaar.
Vandaar dat ik wil weten wat het boetebedrag is wat de eigenaar mij ongewild en zonder medeweten in de schoenen schuift.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:25

Maar ik snap het nog niet.
De eigenaar wil dus eigenlijk wel van de pony af.
Heeft hem bij jullie gratis kunnen stallen, en jullie hebben nu een probleem dat eigenaar hem niet meer terugneemt? En jullie willen de pony ook niet? Wel als maatje voor je andere pony, maar niet in eigendom?

Ik zou me echt niet druk maken om het feit dat de pony niet gechipt is. Er lopen zoveel mini's rond waar dat niet het geval is. Er komt echt niemand bij jullie op het erf om te controleren of alle paarden gechipt zijn. De DA komt gewoon behandelen, en als hij overlijdt komt de Rendac heb gewoon ophalen. En mocht je naar een kliniek moeten of willen, dan kun je hem gewoon inladen en gaan....geen haan die naar chip of paspoort kraait.

Maar als je echt geen oog meer dichtdoet, voor je eigen gemoedsrust, dan laat chippen. En stuur de huidige eigenaar gewoon de rekening toe.
Een paard weggeven gaat alleen lukken als de krijger het cadeautje ook aanneemt. Anders valt het gewoon onder pony dumpen.