Wel papier, geen paspoort of chip. Dat kan toch niet kloppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nolanlover

Wel papier, geen paspoort of chip. Dat kan toch niet kloppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 10:16

Krijg net een paard aangeboden via internet. Paard heeft geen chip/paspoort, maar wel oldenburgs papier.
Maar naar mijn idee is dat helemaal niet mogelijk.

Ben niet van plan om hem te kopen, maar was tcoh wel nieuwsgierig.
Wat denken jullie ervan?

blue_sky

Re: Wel papier, geen paspoort of chip. Dat kan toch niet kloppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:17

Ja hoor kan wel. In Duitsland is chippen nog niet verplicht. Ze zijn meestal gebrandmerkt. Ik heb tot 2 maal toe een Duits nog niet gechipt paard gekocht. Die kan je hier gewoon nog door iemand van bijvoorbeeld het NRPS of de DA laten chippen en registreren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:18

Het kan. Als het een "ouder" paard is kan het zijn dat het toen nog niet verplicht was bij het stamboek. Neemt niet weg dat het nu wel verplicht is en je het paard in theorie niet mag vervoeren.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 10:19

Paard is 7 jaar oud.Valt dat onder 'oud'?
Ik weet niet of hij gebrandmerkt is, zal eens na vragen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:20

Een paard kan wel papier hebben en geen chip en andersom: een paspoort voor de entingen en een chip, maar de ouders zijn onbekend (geen papier, alleen paspoort).

Meestal is een paspoort gelijk aan het papier (in een paspoort staat de afstamming).

Het kan zijn dat dat de eigenaar van dit paard wel een papier/paspoort heeft (afstamming / inentingen) maar dat het paard nooit gechipt is.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 10:22

Maar hoe kan je er dan zeker van zijn, dat het papier bij het paard hoort en anders om?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:22

Mijn paarden zijn ook niet gechipt :D
Heb - toen het nog kon - ontheffing aangevraagd. En die ontheffing is nog steeds geldig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:24

nolanlover schreef:
Maar hoe kan je er dan zeker van zijn, dat het papier bij het paard hoort en anders om?

Bij de meeste rassen is het DNA profiel van de vader bekend.

Bij de Quarters zelfs van vader en moeder.

Dus DNA laten bepalen van paard zelf, zo kan afstamming bevestigd worden, of iig dat het een afstammeling is van die hengst.

Hoe dat verder bij de Oldenburgers zit weet ik niet, zou je moeten navragen.

Een chip is ook geen garantie dat het paard echt het paard is wat in dat papier staat.

Chip is fraudegevoelig, ook daar kan mee gesjoemelt worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-11 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:25

nolanlover schreef:

Dat ben je nooit, mits je DNA afneemt en dit laat registreren. Er zijn ook paarden met meerdere chips in hun lijf of foutieve nummers in paspoorten.

Aan de hand van de aftekeningen kan je nagaan of het paard bij het papier hoort. Zo gebeurde dat 'vroegah' ook.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:27

Daarnaast hebben paarden met een stamboekpapier een levensnummer en dat staat vaak vermeld op het paspoort.
Ik heb ook een keer een paard gehad een Westfalen met een stamboekpapier alleen het paspoort was kwijt ofzo en daar kan je gewoon een nieuw paspoort bij aanvragen.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:03

Hij heeft dus helemaal geen chip, geen paspoort. Zouden jullie DNA laten testen bij evntuele koop? Of zou dat overbodig zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:05

Heeft het paard aftekeningen? Die zouden als zodanig op het papier vermeld moeten zijn. Als dat klopt, is het toch ok?
Bovendien moet ieder paard in Duitsland een Equidenpass hebben, ook als hij niet gechipt is.
Zit er een entingsboekje bij?
Ik zou bij een ruin geen DNA laten bepalen om de afstamming te controleren. Afstamming is alleen belangrijk als je fokt. Op een papier kun je niet rijden.
Maar je had toch geen interesse om hem te kopen? Waar maak je je dan verder druk om?

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:10

Nee, geen aftekeningen, geen inentingenboekje.
Ik heb idd geen intresse in het paard zelf, maar vind het wel intressant om te weten hoe het nu allemaal zit.

Gewoon intresse

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:12

Waarom zou het nu anders moeten gaan dan in het verleden? Toen er nog geen sprake was van een chip moest je er ook maar van uitgaan dat het papier dat bij een paard zat, ook echt het papier was dat bij het paard hoorde.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:18

Paarden/pony's geboren voor 2009 hebben geen chip nodig als ze een brandmerk hebben.
Het is nu wel een plicht om een paspoort aan te vragen.
Als het goed is zit er een a4tje bij met de gegevens en het levensnr van het paard.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:57

Oke, het paard blijkt nu wel ineens een eigendomsbewijs te hebben, maar is een eigendomsbewijs gelijk aan het stamboekpapier?

Misschien heeft een vriendin intresse in dit paard, vandaar de vragen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:07

nolanlover schreef:
Oke, het paard blijkt nu wel ineens een eigendomsbewijs te hebben, maar is een eigendomsbewijs gelijk aan het stamboekpapier?

Misschien heeft een vriendin intresse in dit paard, vandaar de vragen.

Is het een NL paard? Want dan is het enige wettige eigendoms bewijs een aankoop contract. Dus daar heb je weinig aan alleen dat je weet dat het paard van de huidige eigenaar is.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:10

Paard staat in nederalnd, maar er zitten Duitse papieren bij....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:11

Eigendomsbewijs is niet gelijk aan stamboekpapier.

Koopcontract is eigendomsbewijs.
Want een paard zonder papieren heeft geen stamboekpapier...:D

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:14

ik heb ook een paard gekocht(toen nog een twenter) waar ook geen papier bij zat.en geen paspoort en hij was ook niet gechipt. De eigenaar zag er geen heil meer in en wou het naar de slager brengen.toen heb ik gezegt,laat hem mij mij.de vorige eigenaar zei tegen mij dat ik de papieren nog zou krijgen,,nooit iets van die man weer gehoort,maar hij had wel een brandmerk.en is nu 4 jaar.
ik heb hem laten castreren en laten chippen en heb er nu dus gewoon een paspoort bij.maar dat is geen eigendomspapier,maarja ik weet dus niet waar die man is gebleven,maar als hij wil kan hij het paard volgens mij zo weer opeisen.
(een beetje ontopic,sorry)

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:16

Cassidy schreef:
Eigendomsbewijs is niet gelijk aan stamboekpapier.

Koopcontract is eigendomsbewijs.
Want een paard zonder papieren heeft geen stamboekpapier...:D

Ja, maar dat heeft hij blijkbaar wel.
Alleen geen chip en paspoort, wel papier en eigendomsbewijs...

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:17

maybe2 schreef:
ik heb ook een paard gekocht(toen nog een twenter) waar ook geen papier bij zat.en geen paspoort en hij was ook niet gechipt. De eigenaar zag er geen heil meer in en wou het naar de slager brengen.toen heb ik gezegt,laat hem mij mij.de vorige eigenaar zei tegen mij dat ik de papieren nog zou krijgen,,nooit iets van die man weer gehoort,maar hij had wel een brandmerk.en is nu 4 jaar.
ik heb hem laten castreren en laten chippen en heb er nu dus gewoon een paspoort bij.maar dat is geen eigendomspapier,maarja ik weet dus niet waar die man is gebleven,maar als hij wil kan hij het paard volgens mij zo weer opeisen.

Oke, ook lekker vreemd. Wat een lastig gedoe zeg, die Duitse papieren!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:17

maybe2 schreef:

Als jij kunt bewijzen dat jij al 2 jaar alle kosten betaald voor dit paard kan de eigenaar hem niet zomaar even terug komen halen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:21

Is dat echt 2 jaar? Volgens mij al na een half jaar...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:24

Bij het Oldenburgerstamboek is het volgens mij zo dat als een paard gebrand wordt krijg je naast het paspoort ook een eigendomspapier. Los papier waar wel de afstamming (evenals in het paspoort) genoteerd staat. Eigentümsurkunde met de fokker, de eigenaar en afstamming paard erop.
Dit papier wordt echter uitgegeven door het stamboek. Dan zou er theoretisch ook een paspoort bij uitgegeven zijn.
Dat het paard niet gechipt is, is in Duitsland niet verwonderlijk. Dat hoeft ook niet.
Echter dit paard staat in Nederland dus ergens is er al iets niet volgens de regels gegaan.